Решение по дело №321/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 86
Дата: 13 май 2022 г.
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20217110700321
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е  86

гр.Кюстендил, 13.05.2022г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на двадесет и осми април две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Ирена Симеонова, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№321/2021г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

  К.Й.С., ЕГН ********** *** оспорва заповед №РД-00-1180/17.09.2021г. на кмета на Община Кюстендил, с която е наредено да премахване незаконен строеж „Пристройка към  жилищна сграда“, находяща се в УПИ ХVІ – 3548, кв.326 по плана на гр.Кюстендил, ПИ с идентификатор 41112.503.2317 по КККР на гр.Кюстендил с административен адрес ул.“Пирин“ №2. Релевират се възражения за незаконосъобразност, свързани с допуснати нарушения на производствените правила и неправилно приложение на материалния закон. Претендират се разноски.

                 Ответникът чрез процесуалния представител изразява становище за неоснователност на жалбата и моли същата да бъде отхвърлена. Претендира се юрисконсултско възнаграждение и разноски.                 

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                 Производството по издаването на оспорения акт е започнало със съставянето на КА №3/12.05.2021г. от служители за контрол по строителството в Община Кюстендил във връзка с жалба на М. А. Д. и К. М.Д. с вх.№94-00-411/29.10.2021г. От съдържанието на акта се установява, че в ПИ с идентификатор 41112.503.2317 е изградена пристройка към жилищна сграда с идентификатор 41112.503.2317.1, разположен на граница с ПИ с идентификатор 41112.503.2316 и на границата с ПИ с идентификатор 41112.503.2302. Строежът е с Г-образна форма и размер 3.10м/6.60м/5.45м/3.75м/2.45м/3.00м и височина 2.40м. Ограждащите стени са изпълнени от тухли и бетонови блокчета. Покривната конструкция е от дървени греди с USB плоскости, покрити с керемиди. Монтирана е дограма. Строежът е в завършен вид и е разположен върху постройка с идентификатор 41112.503.2317.4. До него се достига през стълбищната клетка в жилищната сграда, през врата избита на междинна площадка. Според съпругата на жалбоподателя Г.Т. строежът е изграден в периода януари-май 2021г., а според  съсобственици на ПИ 41112.503.2374 – в периода 2019г. – 2021г. Констатирано е извършено незаконно строителство, без необходимите строителни книжа и документи, в несъответствие с правилата и нормативите за застрояване, при нарушаване нормите на чл.31, ал.1, т.1, чл.137, ал.3, чл.148, ал.1 от ЗУТ.

КА е съставен в отсъствието на жалбоподателя, като в последствие му е връчен с известие за доставяне, а на 01.06.2021г. и лично е получен от С..

Възражение е подадено в срока по закон с вх.№94-00-411/02.06.2021г., като се твърди търпимост на строежа, съгласно у-ние за търпимост №88/24.09.2020г. на гл.архитект на Община Кюстендил, както и  че е извършен ремонт на покрива на вече съществуваща сграда.

Въз основа на констатациите кметът на Община Кюстендил издал оспорената заповед №РД-00-1180/17.09.2021г., на основание чл.225а, ал.1 във вр. с чл.223, ал.1, т.8 от ЗУТ. С нея се нарежда на К.Й.С. да премахне незаконен строеж „Пристройка към  жилищна сграда“, находяща се в УПИ ХVІ – 3548, кв.326 по плана на гр.Кюстендил, ПИ с идентификатор 41112.503.2317 по КККР на гр.Кюстендил с административен адрес ул.“Пирин“ №2. Мотивите са свързани с нарушаване разпоредбите на чл.31, ал.1, т.1, чл.137, ал.3, чл.148, ал.1 от ЗУТ при осъществяване на строежа и поради това, че е изграден без строителни книжа и документи и в отклонение от предвижданията на действащия ПУП. Същият е незаконен по см. на чл.225, ал.2, т.1 и т.2 от ЗУТ.

Изготвено и прието по делото е заключение вх.№1761/20.04.2022г. на в.л.Д.С.. В него се сочи, че процесния строеж е разположен в североизточната част на УПИ ХVІ-3548, кв.326 по плана на гр.Кюстендил и е изграден над сграда „Постройка от допълващо застрояване – лятна кухня“ с идентификатор 41112.503.2317.4 и е разположен над самостоятелен обект с идентификатор 41112.503.2317.4.2. Именно за обект с идентификатор 41112.503.2317.4 е издадено у-ние за търпимост №88/24.09.2020г. на гл.архитект на Община Кюстендил, като вещото лице изрично е посочило, че то не се отнася до описания в оспорената заповед строеж.

Съобразно начина на захващане на процесния строеж към основата върху която е изграден, вещото лице счита, че същия представлява строеж по см. на §5, т.38 от ДР ЗУТ, от пета категория по см. на чл.137, ал.1, т.5 от ЗУТ и че е надстройка на сграда от допълващо застрояване, тъй като конструкцията и ограждащите му стени стъпват върху бетоновата плоча и борда на обект с идентификатор 41112.503.2317.4. Като състояние на място и местонахождение строежа отговаря на описанието по оспорената заповед.

Съгласно действащия регулационен план на гр.Кюстендил, одобрен със заповед №1345/26.05.1965г. на мястото на процесния обект в североизточната част на УПИ ХVІ-3548, кв.326, е била заснета съществуваща едноетажна паянтова жилищна сграда. За процесния строеж, както и за търпимия строеж „Постройка на допълващото застрояване – лятна кухня“ с идентификатор 41112.503.2317.4 не се съхраняват в общината одобрени строителни книжа  и проектна документация, за същите не могат да бъдат посочени предвиждания, установени с плана, поради което за тях не е установен траен градоустройствен статут.  В КККР на гр.Кюстендил са нанесени самостоятелен обект в сграда  с идентификатор 41112.503.2317.4.1, самостоятелен обект в сграда  с идентификатор 41112.503.2317.4.2. Обектът по оспорената заповед не е нанесен в КК на града, не е и описан в цитираните от вещото лице и представени по делото нотариални актове.

Вещото лице посочва и че строежа не отговаря на условията за търпимост, регламентирани в §16 от ДР ЗУТ и §127, ал.1 от ПЗР ЗИД ЗУТ с оглед периода на изграждане и липсата на одобрен и влязъл в сила работен устройствен план, съгласно чл.113, ал.2 от ЗУТ, с който да се регламентира допустимо сключено застрояване между повече от два съседни имота.

                   С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, в срок, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд. След служебна проверка законосъобразността на оспорения административен акт по реда на чл.168 от АПК и на основанията по чл.146 от АПК, съдът счита следното:

                   По своята правна същност заповед №РД-00-1180/17.09.2021г. на кмета на Община Кюстендил е индивидуален административен акт. Същата е издадена от компетентен орган по арг. от чл.225а, ал.1 във вр.с чл.223, ал.1, т.8 от ЗУТ, при спазване изискванията за форма и административнопроизводствените правила. Проверката и анализът на събраните писмени доказателства установява спазване на процедурата по чл.225а, ал.2 от ЗУТ за констатиране на незаконно строителство. Годно доказателство в този аспект е КА №3/12.05.2021г. на длъжностните лица за контрол по строителството към Община Кюстендил. При преценка на формалните изисквания относно съдържанието й, съдът констатира, че в същата има изложение на фактическите и правни основания за издаването й, поради което се явява мотивирана. Съдът констатира прецизност в посочването на нарушените правни норми в заповедта, относно чл.137, ал.3 и чл.148, ал.1 от ЗУТ, които въвеждат изискване строежите да се изпълняват в съответствие с предвижданията на ПУП и съгласувани и одобрени инвестиционни проекти при условията и по реда на този закон разрешение, както и след издадено разрешение за строеж. Обектът има характеристиките на строеж по см. на §5, т.38 и се отнася към тези от пета категория по см. на чл.137, ал.1, т.5, б.“в“ от ЗУТ. Съдът счита, че независимо дали строежът е пристройка или надстройка на сграда от допълващото застрояване, не се променя извода за извършено дължимо описание на незаконния строеж от административния орган, тъй като безспорно е установено и доказано неговото местоположение, размери, завършеност, характеристики /даденото описание съответства и на това, визирано в заключение вх.№1761/20.04.2022г. на в.л. С./.

Въведеното задължение по чл.225а, ал.2, изр.2 от ЗУТ за връчване на КА е изпълнено. Не е нарушен принципа за всестранно, обективно и пълно изясняване на фактическата обстановка от значение за случая при гарантиране и на правата и интересите на участващите в производството страни. Събрани са относимите за спора доказателства. Фактите са анализирани всестранно и пълно. Изводите са базирани на установената действителност.

Съдът намира оспорената заповед и за материално законосъобразна. На първо място следва да се прецени характера на изградения обект, т.е дали същия представлява строеж по см. на §5, т.38 от ДР на ЗУТ и на второ място дали е незаконен по см. на чл.225, ал.2 от ЗУТ. Събраният доказателствен материал по делото установява безспорно, че в ПИ с идентификатор 41112.503.2317, над самостоятелен обект в сграда с идентификатор 41112.503.2317.4.2 е извършено строителство, което има характеристиките на строеж по см. на §5, т.38, пета категория по см. на чл.137, ал.1, т.5, б.“в“ от ЗУТ. Входът за него е през стълбищната клетка на сграда с идентификатор 41112.503.2317.1. За него се изисква одобряване на инвестиционен проект и издаване на разрешение на строеж. Безспорно по делото е, че за процесното строителство няма строителни книжа и документи /в т.см. и заключение вх.№1761/20.04.2022г./. Съдът приема, че у-ние за търпимост №88/24.09.2020г. на гл.архитект на Община Кюстендил е неотносимо към процесния строеж, доколкото се отнася за обект с идентификатор 41112.503.2317.4 - „Постройка на допълващото застрояване – лятна кухня“. Неоснователно е и възражението, че строежа представлява ремонт на вече съществуваща сграда. Писмените доказателства и заключението на вещото лице безспорно доказват, че процесния строеж е изграден над сграда „Постройка от допълващо застрояване – лятна кухня“ с идентификатор 41112.503.2317.4 и е разположен над самостоятелен обект с идентификатор 41112.503.2317.4.2. Долепен е до сградата на основното застрояване. Следователно правилен е извода на административния орган, че същия е незаконен по см. на чл.225, ал.2, т.2 от ЗУТ.

Съдът намира за съобразен с материалния закон и доказателствата и втория извод за незаконност – несъответствие с предвижданията на действащия ПУП. Съдът кредитира констатациите в заключението на вещото лице, че за обекта не е установен траен градоустройствен статут, доколкото с действащия регулационен план на гр.Кюстендил, одобрен със заповед №1345/26.05.1965г., на мястото на процесния обект в североизточната част на УПИ ХVІ-3548, кв.326, не са посочени предвиждания за такъв вид строителство. В този смисъл същия се явява незаконен по см. на чл.225, ал.2, т.1 от ЗУТ.

Съдът приема с оглед събраните доказателства за период на изграждане – 2019г. – 2021г. и правните норми - §127 от ПЗР ЗИД ЗУТ, че строежа не е търпим.

Изложените правни съждения по съществото на спора налагат крайния извод за отсъствие на основанията за отмяна на административния акт по чл.146 от АПК. Жалбата ще бъде отхвърлена като неоснователна.

                  С оглед изхода от делото разноски се присъждат на ответната страна за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв., на основание чл.143, ал.3 от АПК във вр.с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ и 272.50 лв. възнаграждение за вещо лице.

                  Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

                  ОТХВЪРЛЯ  като неоснователна жалбата на  К.Й.С., ЕГН ********** *** срещу заповед №РД-00-1180/17.09.2021г. на кмета на Община Кюстендил, с която е наредено да премахване незаконен строеж „Пристройка към  жилищна сграда“, находяща се в УПИ ХVІ – 3548, кв.326 по плана на гр.Кюстендил, ПИ с идентификатор 41112.503.2317 по КККР на гр.Кюстендил с административен адрес ул.“Пирин“ №2.

ОСЪЖДА К.Й.С., ЕГН ********** *** да заплати на Община Кюстендил разноски по делото в размер на 372.50 лв. /триста седемдесет и два лв. и петдесет ст./.

                  Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: