Решение по дело №240/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 декември 2022 г.
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20227220700240
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 234

гр. Сливен, 13.12.2022  год.

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публичното заседание на шестнадесети ноември

през две хиляди двадесет и втора година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

ЧЛЕНОВЕ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

при секретаря                  Ваня Костова                                            и с участието на прокурора    Красимир Маринов                                                          като разгледа докладваното от                       председателя                                 КАНД № 240 по описа за 2022 година, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) във връзка с чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на С.П.Я. против Решение № 298 от 14.07.2022 г., постановено по АНД № 20222230200522/2022 г. по описа на Районен съд - Сливен, с което е потвърден като законосъобразен Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 4620484, издаден от ОД на МВР – гр. Сливен, с който на С.П.Я., ЕГН **********, за нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) и на основание чл.189, ал.4 във връзка с чл. 182, ал.2, т.3 от ЗДвП е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 100 лева, и е осъден С.П.Я., да заплати на ОД на МВР – гр. Сливен сумата от 80 лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

В касационната жалба се твърди, че решението на Районен съд – Сливен е неправилно, незаконосъобразно и необосновано, поради допуснато нарушение на материалния закон и на процесуалните правила. Счита че са налице касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и ал.2 от НПК. Заявява, че съдът не е обсъдил всички събрани по делото доказателства. Твърди, че не е установено по безспорен начин датата и мястото на извършване на административното нарушение, както и не било вярно, че автомобилът е негова собственост. Посочва, че на представената снимка имало заснети два автомобила. Моли съда да отмени решението и електронния фиш.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не се явява и не се представлява. В постъпила по делото молба чрез процесуален представител заявява, че поддържа изцяло изложените в касационната жалба доводи. Не претендира разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатско или юрисконсултско възнаграждение, в случай че такова бъде претендирано.

Ответникът по касацията - ОД на МВР - Сливен, редовно призован, не изпраща представител. В писмено становище чрез пълномощник заявява, че оспорва жалбата като неоснователна. Моли съда да остави в сила решението на Районен съд – Сливен. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура Сливен изразява становище, че жалбата е неоснователна и решението на съда следва да бъде потвърдено.

Касационната жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима.

Съдът, като провери данните по делото във връзка с оплакванията в касационната жалба, намира същата за неоснователна по следните съображения:

От съвкупната преценка на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 05.01.2021 г. в 14:23 часа, в област Сливен, по път I-6 км 377.300, с автоматизирано техническо средство ARH САМ S1 разположено в посока гр. Казанлък, било заснето движение на лек автомобил „Дачия Логан“, с рег.№ ***, със скорост от 114 км/ч, с приспаднат толеранс, при разрешената скорост от 90 км/ч, превишена с 24 км/ч. Нарушението било установено с автоматизирано техническо средство № 11743сс и фиксирано в снимка № 11743CC/0150824, записващо дата, час, GPS координати, локация, разстояние, скорост на движение, както и конкретното ограничение на скоростта. За използването на АТСС бил съставен протокол с рег.№ 804р-68 от 06.01.2021 г. Въз основа на заснемането бил издаден Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система (ЕФ) Серия К № 4620484 на С.П.Я., с който за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.189, ал.4 във връзка с чл. 182, ал.2, т.3 от ЗДвП му било наложено наказание „Глоба“ в размер на 100 лв. Електронният фиш бил връчен на 15.04.2022 г. лично на жалбоподателя.

При така установената фактическа обстановка районният съд е приел, че не са допуснати съществени нарушения при издаването на електронния фиш; ЕФ съдържа законоустановените реквизити и правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на нарушителя по чл. 182, ал.2 т.3 от ЗДвП.

По изложените съображения касационният съд намира, че като е потвърдил обжалвания електронен фиш, районният съд е постановил обосновано и законосъобразно решение като краен резултат.

Наведените в касационната жалба доводи за неправилност на решението на районния съд са неоснователни. Съдът е обсъдил всички събрани по делото доказателства и е изложил мотиви, които кореспондират на установената по делото фактическа обстановка. Сливенският районен съд е изложил мотиви за законосъобразността на процедурата по съставянето на електронен фиш за констатирано административно нарушение.

Относно наведените в жалбата оплаквания за неправилно установена фактическа обстановка от страна на първоинстанционния съд, от доказателствата по делото се установява следното:

Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Според чл. чл.189, ал.5 от ЗДвП, Електронният фиш по ал. 4 се връчва на лицето по чл. 188, ал. 1 или 2 с препоръчано писмо с обратна разписка или чрез длъжностните лица на определените от министъра на вътрешните работи служби за контрол, при осъществяване на функциите и правомощията им. В 14-дневен срок от получаването му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. На лицето, посочено в декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за извършеното нарушение. Първоначално издаденият електронен фиш се анулира.

За пръв път пред настоящата инстанция са представени: разпечатка от автоматизираната информационна система на КАТ - Регистрация на ПС и собственици; разпечатка от Търговския регистър за актуално състояние на „Хай-тек секюрити“ ЕООД и декларация по чл. 189, ал.5 от ЗДвП от управителя на същото; писмо с рег.№804000-2938/ 29.03.2021 г. на началника на сектор ПП при ОД на МВР Сливен. От представените доказателства става ясно, че процесният автомобил е регистриран, като собственост на „ДСК Лизинг“ АД с ползвател „Хай-тек секюрити“ ЕООД. От представената декларация от управителя на ползвателя по чл. 189, ал.5 от ЗДвП, се установява, че на процесната дата касатора е бил във владение на това МПС. В този смисъл безспорно на 05.01.2021 г. – датата на извършване на нарушението, МПС с рег. № *** е било във владение на посоченото в ЕФ лице - С.П.Я.. Съгласно чл. 182, ал.2 т.3 от ЗДвП, водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, за превишаване от 21 до 30 km/h - се наказва с глоба 100 лева. В чл. 21, ал. 1 от ЗДвП са посочени стойностите, които на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава при избиране скоростта на движение. Съдът намира, че атакуваният ЕФ е издаден при спазване посочените разпоредби регламентиращи процедурата по издаване на ЕФ и в производство, в което не са допуснати съществени процесуални нарушения.

Неоснователно е възражението на касатора, че след като на снимката към ЕФ са заснети два автомобила, то не е установен извършителя на нарушението. Маркерите на снимката сочат именно автомобила предмет на делото, попадащ в зоната за измерване съобразно указанията на производителя на АТСС. В този смисъл по несъмнен начин е установена скоростта на движение на управлявания от касатора автомобил.

Съдът извърши служебна проверка за валидността, допустимостта и съответствието на първоинстанционното решение с материалния закон, но не констатира пороци на същото водещи до отмяната му.

По изложените по-горе съображения Административен съд - Сливен намира, че решението на Районен съд - Сливен следва да бъде потвърдено, като допустимо, обосновано и законосъобразно.

С оглед изхода на спора, основателно и своевременно се явява искането на ответника по касацията за присъждане на разноски. Касаторът следва да бъде осъден да заплати на ОД на МВР - Сливен сума в размер на 80 лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение, определена на основание чл. 63д, ал.4 и ал.5 от ЗАНН във връзка с чл. 37, ал.1 от Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Във връзка с гореизложеното и на основание чл.221, ал.2 от АПК съдът

РЕШИ:

Оставя в сила Решение № 298 от 14.07.2022 г., постановено по АНД № 20222230200522/2022 г. по описа на Районен съд - Сливен.

Осъжда С.П.Я., ЕГН **********,***, да заплати в полза на Областна дирекция на МВР -Сливен сумата от 80,00 (осемдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

 

2.