Решение по дело №1411/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2265
Дата: 9 декември 2020 г.
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20207180701411
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2265

 

град Пловдив, 09.12.2020 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХІ к.с., в открито заседание на осемнадесети ноември през две хиляди и двадесета година,  в състав:

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: АНЕЛИЯ ХАРИТЕВА

                ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ

                                           ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

 

при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и участието на прокурора ПЕТЪР ПЕТРОВ, като разгледа докладваното от член-съдия Ангелов касационно АНД № 1411 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано  по касационна жалба на С.А.А., с ЕГН **********,  подадена чрез адв. Н. Д. срещу Решение № 4 от 15.04.2020 г. по АНД № 2 от 2020 г. на Районен съд – Пловдив.

С обжалваното решение е отхвърлена жалбата на настоящия касатор срещу Заповед за задържане на лице рег. № 438зз-26/01.02.2020 г. издадена от полицейски орган Н.В.М. на длъжност младши полицейски инспектор  при III-то РУ-Пловдив, с която на основание чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР е заповядано задържане за срок до 24 часа на С.А. в помещение за временно задържане на III-то РУ-Пловдив.

С жалбата се настоява, че решението на РС Пловдив е постановено при неправилно приложение на материалния закон, в нарушение на процесуалните норми, поради липсата на мотиви за достигнатите правни заключения, както и че решението е в противоречие с установените по делото обстоятелства. Искането е съдът да отмени обжалвания съдебен акт и да отмени процесната заповед за задържане на касатора.

В съдебно заседание С.А.А. не се явява, не се представлява.

Ответникът по касационната жалба - полицейски орган Н.В.М. не се явява, не се представлява.

Участващият по делото прокурор дава заключение за неоснователност на жалбата.

Съдът, като прецени доводите на страните, заключението на прокурора и фактите, изведени от РС - Пловдив от събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от касатора касационни основания и предвид разпоредбата на чл. 218, ал. 2 АПК, определяща обхвата на служебната проверка, намира от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба е процесуално допустима - подадена е в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице с правен интерес от обжалване на решението като неизгодно за него.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, за срок, посочен в закона и в изискуемата писмена форма, поради което не е нищожна.

РС-Пловдив стига до извод, че процесното задържане на А. е обосновано и в съответствие с принципа за съразмерност, регламентиран в чл. 6 от АПК, и съответства на целта на закона. Прието е, че са спазени всички изисквания, предвидени в чл. 74, ал. 1, т. 6 от ЗМВР, като касатора е бил уведомен за правата си, което съдът е установил от оспорената заповед и от декларацията за правата и желанието да се ползва от тях.

Настоящият касационен състав намира, че обжалваното решение е валидно, допустимо и правилно.

Задържането на лице, на основание чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, за срок не по-дълъг от 24 часа представлява принудителна административна мярка по смисъла на чл. 22 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/, която има за цел преустановяване възпрепятстващото изпълнението на полицейските функции поведение, да се отстранят пречките пред полицейските органи и да им се даде възможност да изпълнят възложените им задачи/задължения по служба дори, когато отделни лица съзнателно им създават затруднения. Целта на мярката е да се проведат действия във връзка с потвърждаването или оборване на съпричастността на лицето към определено деяние. За прилагане на нормата е достатъчно наличието на данни за извършено престъпление и данни то да е извършено от задържаното лице, без да е необходимо да се уточнява характерът на престъплението. Следва да се посочи, че понятието "данни" по смисъла ЗМВР е с различно съдържанието от понятието "достатъчно данни" по смисъла на чл. 207, ал. 1 от НПК, като при налагането на принудителната административна мярка "задържане до 24 часа" по чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР е необходимо наличните данни да са достатъчни за извод, че задържаното лице има вероятност да е извършило престъпление. Т. е. да са налице данни, обосноваващи предположението, че има вероятност лицето да е извършител на престъплението, които именно дават право на полицейските служители, при условията на оперативна самостоятелност да наложат въпросната мярка. Следва да се посочи и че заповедта за задържане, поради естеството си, предполага издаването й при условията на неотложност по реда на специалния закон – ЗМВР. Задържането в такива неотложни случаи представлява временна мярка, премахваща възникналата пречка съобразно със законово определената цел по чл. 22 от ЗАНН. В този смисъл е и трайната съдебна практика на Върховния административен съд – Решение № 1027 от 24.01.2019 г. по адм. дело № 5928/2017 г., Решение № 11556 от 02.10.2018 г. по адм. дело № 4928/2017 г., Решение № 2463 от 20.02.2019 г. по адм. дело № 5227/2018 г. и други.

При издаване на процесната заповед, с която на основание чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР е задържал за срок до 24 часа С.А. в помещение за временно задържане е посочен мотив за задържането „заподозрян за извършено престъпление по чл. 304а от НК по ЗМ №68/2020  г. по описа на Трето РУ Пловдив“.  Законът – чл. 72, ал. 1 ЗМВР, допуска задържане на лица от полицейските органи, но само в изрично предвидените в него случаи, сред които попада и процесният – задържане на лице, за което има данни, че е извършило престъпление – чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР, като за законосъобразното упражняване на това правомощие следва да се спазят стриктно императивните изисквания регламентирани в чл. 72 – чл. 74 ЗМВР.  Съобразно чл. 74, ал. 1 ЗМВР при задържане на лице, за което има данни, че е извършило престъпление се издава писмена заповед, която трябва да отговаря на изискванията за съдържание визирани в чл. 74, ал. 2 ЗМВР, според който : „В заповедта по ал. 1 се посочват: името, длъжността и местоработата на полицейския орган, издал заповедта; фактическите и правните основания за задържането; данни, индивидуализиращи задържаното лице; датата и часът на задържането;  ограничаването на правата на лицето по чл. 73; правото му: а) да обжалва пред съда законността на задържането; б) на адвокатска защита от момента на задържането; в) на медицинска помощ; г) на телефонно обаждане, с което да съобщи за своето задържане; д) да се свърже с консулските власти на съответната държава, в случай че не е български гражданин, както и по негово искане незабавно се уведомяват консулските органи на държавата, чийто гражданин е задържаният, чрез Министерството на външните работи; ако задържаният е гражданин на две или повече държави, той може да избере консулските органи на коя държава да бъдат уведомени за задържането му и с които желае да осъществи връзка; е) да ползва преводач, в случай че не разбира български език.“

Касаторът е подписал  Декларация на 01.02.2020 г. в 21.30 ч., в която е удостоверил, че при задържането му е запознат със следните права и е декларирал, че : желае адвокатска защита по негов избор и за негова сметка; не желае адвокатска защита от служебен адвокат по реда на Закона за правната помощ; има здравословни проблеми, изразяващи се във високо кръвно налягане и главоболие, но не желае медицински преглед от лекар по негов избор и за негова сметка, а също и не желае медицински преглед от лекар; желае член от семейството му или друго заинтересовано лице да бъде уведомено за задържането му; е уведомен за правото му на свиждания, да получава колети и храна; няма нужда от специална хранителна диета; при задържането му устно е бил запознат с правата си по чл. 72, чл. 73 и чл. 74 ЗМВР; е запознат при задържането му с правото му на отказ от защитник и последиците от него.

От събраните по делото доказателства се установява, че процесната заповед за задържане не е била самоцелна мярка, накърняваща правата и законните интереси на касатора. За установеното при задържането деяние е повдигнато обвинение за престъпление по чл.304а, вр.чл.304, ал.1 от НК, внесен обвинителен акт и образувано НОХД № 249 от 2020 г. на Окръжен съд Пловдив, по което А. е бил признат за виновен.

Обоснован е извода на първостепенния съд, че при издаване на заповедта не са нарушени императивните изисквания на чл. 74, ал. 2, т. 6, б. „в” и б. „г” ЗМВР.

Правилно първоинстанционния съд приема, че оспорената заповед е издадена в съответствие с принципа за съразмерност, като мотивите на първоинстанционния съд изцяло се споделят от настоящата инстанция. В случая безспорно оспорената заповед е насочена към постигане на легитимна цел. Не е налице нарушение и на чл. 5 от КЗПЧОС. Съгласно § 1 от същия, никой не може да бъде лишен от свобода, освен в изрично посочените случаи и само в съответствие с процедури, предвидени от закона. Съобразно б. "c" от посочената разпоредба, допустимо ограничение на посоченото основно право е законен арест или лишаване от свобода на лице с цел да се осигури явяването му пред предвидената в закона институция при обосновано подозрение за извършване на престъпление или когато обосновано е призната необходимостта да се предотврати извършване на престъпление или укриване след извършване на престъпление. Тъй като процесният административен акт е обоснован с наличието на посочените в цитираните разпоредби на ЕКЗПЧОС обстоятелства, то с налагането на коментираната ПАМ не е допуснато нарушение на разпоредбите на Конвенцията.

Като е достигнал до същия краен извод – за законосъобразност на обжалваната заповед и е отхвърлил жалбата срещу нея, първоинстанционният съд е постановил правилно решение, което следва да бъде оставено в сила.

Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе  Административен съд  Пловдив, ХХI състав:     

  

                                                          РЕШИ:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 4 от 15.04.2020 г. по АНД № 2 от 2020 г. на Районен съд – Пловдив.

РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.

 

  

 

 

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                    ЧЛЕНОВЕ: