Р Е
Ш Е Н И Е № 260133/10.12.2020 г.
гр.Ямбол, 10.12.2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, VІІ-ми
наказателен състав в публично заседание на двадесет и трети октомври две хиляди
и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
НЕВЕНА НЕСТОРОВА
при секретаря М. М., като
разгледа докладваното от съдия Несторова АНД № 196 по описа за 2020 год., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „ТЕХНОСТРОЙ-ИНЖЕНЕРИНГ 99” АД, ЕИК
***, със седалище и адрес на управление: гр.Я., ул.„О.
п.” № ***, представлявано от С. П. И., ЕГН ********** срещу Наказателно
постановление № Е-НП-24/30.12.2019 г., издадено от министъра на енергетиката, с
който на дружеството жалбоподател на основание чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ е
наложена имуществена санкция в размер на 50 000 /петдесет хиляди/ лева за
нарушение на чл.4, ал.2 от ЗПБ. С жалбата се прави искане за отмяна на издаденото
наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно, издадено при
процесуални нарушения по съображения, изложени в жалбата.
В съдебно
заседание дружеството - жалбоподател, редовно призован, не изпраща
представител, като се представлява от редовно упълномощен
процесуален представител – адв.
Ш. от АК-София и се прави
искане да бъде отменено наказателното
постановление.
Въззиваемата страна, редовно
призована, не изпраща представител.
Съдът,
след като обсъди събраните по делото доказателства приема за установена
следната фактическа обстановка:
С договор № ***/*** г., сключен между представител
на Община Тунджа и „Технострой - Инженеринг 99“ АД - Ямбол, на последния в качеството на концесионер
е предоставена възмездно концесия за добив
на подземни богатства -строителни материали - пясъци, от находище „М.“, община Тунджа в рамките на концесионната
площ, която е определена с решение № *** г. на Министерски
съвет, за срок от 30 години,
считано от 01.06.2009 г. върху следните недвижими общински имоти - поземлен имот № *** - храсти,
с площ 40,7774 дка по КВС в землището на с. М.; поземлен имот *** с площ
0,615 дка по КВС на същото землище
и поземлен имот № ***с площ 0,431 дка по КВС на
същото землище.
На 28.07.2017 г. във
връзка с подаден сигнал от кмета
на село М., обл.
Ямбол за извършени изкопни работи и добив на инертни материали
от „Технострой - Инженеринг 99“ АД Ямбол извън предоставената
на дружеството концесия е извършена проверка и съставен констативен протокол от 28.07.2017 г. Заснети са координатите на 122 точки, направен
е снимков материал, като е посочено, че ще бъде
извършена справка в специализираните карти - регистри, дали кариерата и възстановения насип попадат в концесионната площ на находище „М.“.
На 25.09.2017 г. до
Директора на ОД на МВР - Ямбол е изпратено писмо от заместник -министъра
на енергетиката, съгласно което общо нарушения терен извън концесионната
граница е 15,3 дка и попада извън
имотите, посочени в Договор № *** за
предоставяне право на ползване на
общински имоти за нуждите на
кариерата.
При извършване на оглед на
05.04.2018 г. се установява,
че общия голям изкоп, извън
границите на концесионната площ, се вижда с координати
на четирите ъгъла, определени с техническо устройство „GARMIN“ както следва:
югозападен ъгъл - *** югоизточен ъгъл - ***, северозападен
ъгъл - *** и североизточен - ***.
С постановление от *** г. на административния ръководител
– районен прокурор на Районна прокуратура – Ямбол е прекратено ДП № *** г. по
описа на ОСлО в ОП-Ямбол за престъпление по чл.194,
ал.1 от НК, като е прието, че е налице нарушаване на концесионнната
територия, като е добито посоченото по-горе количество пясък, и това деяние
представлява административно нарушение, но не и престъпление по чл.194, ал.1 от НК. Препис от постановлението е изпратено на министъра на енергетиката на
Република България за ангажиране на административно-наказателна отговорност на
виновните лица.
С
писмо вх. № *** г. на административния ръководител – районен прокурор на
Районна прокуратура – Ямбол в Министерство на енергетиката е постъпило
постановление за прекратяване на досъдебното производство от 30.05.2019 г.
След
прекратяване на наказателното производство по отношение на престъплението по
чл.194, ал.1 от НК чрез посоченото постановление, въз основа на дадените в него
указания и приложените материали по административно-наказателната преписка, на
30.12.2019 г. от министъра на енергетиката е издадено и наказателното
постановление, което се явява предмет на обжалване по настоящото дело.
Горната
фактическа обстановка се установява от приобщените към доказателствения
материал по делото писмени доказателства.
При
така установената фактическа обстановка от правна страна, съдът намира
следното:
Жалбата
е допустима, като подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и от правоимащо лице.
Разгледана
по същество същата се явява основателна по следните съображения:
В
настоящия случай административно-наказателното производство се счита за
образувано с постановлението на прокурора от 30.05.2019 г., с което е
прекратено наказателното производство ДП № *** г. по описа на ОСлО в ОП-Ямбол и материалите са изпратени на
Министерството на енергетиката. Налице е хипотезата на чл.36, ал.2 от ЗАНН,
предвид това, че не съставен акт за установяване на извършено административно
нарушение, а е налице прекратено от прокурора производство. Т.е. датата на
образувано на административно-наказателното производство е датата на изготвяне
на постановлението на прокурора – 30.05.2019 г. От нея е започнал да тече и
предвидения в чл.34, ал.3 от ЗАНН шестмесечен срок за издаване на наказателно
постановление. Съгласно разпоредбата на
чл.34, ал.3 от ЗАНН, образуваното административно-наказателно производство се
прекратява, ако не е издадено наказателно постановление в 6-месечен срок от
съставянето на акта, в случая от издаването на постановлението от прокурора. В процесния случай наказателното постановление е издадено
след около един месец след изтичане на предвидения в закона шестмесечен срок от
издаването на постановлението на прокурора, в който е следвало да се издаде и
наказателно постановление /наказателното постановление е следвало да бъде
издадено до 30.11.2019 г./. Тъй като то е съставено след изтичане на посочения
срок, при неговото издаване наказващия орган очевидно не се е съобразил с
разпоредбата на чл.34, ал.3 от ЗАНН, с което е допуснал и нарушение на
процесуалните правила. Разпоредбата на чл.34, ал.3 от ЗАНН е императивна и
спазването на установените в закона срокове е задължително. Издаването на
наказателно постановление след изтичане на предвидените в чл.34, от ЗАНН
срокове е съществено нарушение на процесуалните правила. Срокът, визиран в
разпоредбата на чл.34, ал.3 от ЗАНН е преклузивен и
след изтичането на този срок е налице процесуално основание за прекратяване на
административно-наказателното производство. Издаването на наказателно
постановление при наличието на основания за прекратяване на производството е
съществено нарушение на процесуалните правила, което също е достатъчно
основание за отмяна на обжалваното наказателно постановление като
незаконосъобразно. Предвид констатираното съществено процесуално нарушение е
безпредметно разглеждането на спора по същество.
Предвид
изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № Е-НП-24/30.12.2019 г., издадено от министъра на енергетиката, с което на „Технострой-Инженеринг 99” АД, ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление: гр.Я., ул.„***” № ***, представлявано от С.П. И. – ***, на
основание чл.93, ал.2, т.1 от ЗПБ е наложена имуществена санкция в размер на 50
000 /петдесет хиляди/ лева за нарушение на чл.4, ал.2 от ЗПБ.
Решението подлежи
на обжалване пред Административен съд – гр.Ямбол в 14-дневен срок от получаване
на съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: