О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 125
Гр. Перник, 15.03.2023 година.
Административен съд – Перник, в закрито заседание на петнадесети
март през две хиляди двадесет и трета година, в състав:
Съдия: Ивайло
Иванов
като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов
административно дело № 29 по описа за 2023 година на Административен съд –
Перник, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е о реда на чл. 145 и следващите от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с § 8 от Преходните и
заключителните разпоредби /ПЗР/ на АПК, във връзка с § 1, т. 2, б. „а“ от
Закона за администрацията /ЗА/.
Образувано е по жалба на Е.Б.В., с ЕГН: **********, с
адрес: ***, срещу волеизявление на кмета
на с. Дивотино, обективирано в Справка № 119 от 19.10.2022 година.
С жалбата се иска прогласяване на нищожност на волеизявлението,
а в условията на алтернативност същото да бъде обявено за незаконосъобразно.
Ответникът по жалбата – кметът на кметство Дивотино, в
изпълнение на разпореждане от 07.02.2023 година с молба с вх. 433 от 10.02.2023
година, е представил становище досежно датата на връчване на справка, издадена
на 19.10.2022 година относно семейното положение на починалото лице Б.В.А.с
ЕГН:**********, като посочва, че същата е връчена лично към датата на издаване
на справката. Прилага становище от М.К.А. относно връчването на издадената
справка.
Административен съд – Перник, във връзка с дължимата
съгласно чл. 159 от АПК служебна проверка за допустимост, както към момента на
депозиране на жалбата, така и в хода на образуваното съдебно производство
намира, че жалбата е процесуално недопустима за разглеждане по същество, а
съображенията за това са следните:
От фактическа страна:
На 19.10.2022 година е съставен Протокол по смисъла на
Приложение № 1а към чл.6, ал.2, във връзка с направено устно искане за издаване
на удостоверение въз основа на регистъра на населението от страна на
жалбоподателя Е.Б.В.. Жалбоподателят е поискал да му бъде издадено
удостоверение, от което към датата на съставяне на протокола да са видни данни
във връзка със семейното положение от електронния личен регистрационен картон
на починалото лице Б.В.А.с ЕГН: ********** – негов баща, за които данни същият
е заявил, че не може да бъде издадено удостоверение въз основа на регистрите на
населението.
На 19.10.2022 година е издадена Справка с вх. № 119/
19.10.2022 година от страна на Кметство Дивотино относно семейното положение на
Б.В.А., починал на 10.10.2022 година.
По делото чрез административната преписка е представено
Писмо с рег. № 123 от 01.11.2022 година на кмета на кметство Дивотино, с което
същият е поискал от Община Перник да бъде обезсилено удостоверение за
наследници № 202/14.10.2022 година на лицето Б.В.А.с ЕГН:**********, тъй като е
допусната техническа грешка. Представено е също така Искане за издаване на
удостоверение за наследници с рег. № 214 от 01.11.2022 година, в съответствие с
това и Удостоверение за наследници с изх. № 214 от 02.11.2022 година, Искане за
издаване на удостоверение за наследници с рег. № 202/14.10.2022 година ,
респективно представено е и Удостоверение за наследници с изх. №202 от
14.10.2022 година.
В изпълнение на разпореждането на съда от 07.02.2023
година е представено и становище от страна на старши специалист при Кметство
Дивотино, Община Перник, в което е обективирано твърдението на същото лице, че
изготвената справка е връчена лично на 24.10.2022 година.
На 30.01.2023 година пред Административен съд – Перник,
съобразно разпоредбата на чл. 152, ал. 1 от АПК, чрез кмета на кметство
Дивотино, постъпва жалба с вх. № 370 от 03.02.2023 година срещу волеизявление
на кмета на кметство Дивотино, обективирано в Справка с рег. № 119/19.10.2022
година.
При така установените факти, настоящият състав на
Административен съд – Перник, намира жалбата за депозирана в срока по чл. 149,
ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 21, ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 58, ал. 1 от АПК, във връзка с § 8 от ПЗР на АПК, във връзка с § 1, т. 2, б. „а“ от ЗА,
подадена от надлежна страна, но недопустима за разглеждане по същество.
Аргументите за това са следните:
В настоящият случай жалбоподателят със Заявление от
19.10.2022 година е поискал предоставяне на административна услуга, а именно
информация досежно семейното положение на починалото лице Б.В.А.до датата на
отправеното искане. Искането по своята същност представлява такова за
извършване на административна услуга по смисъла на § 1, т. 2, б. „а“ от ДР на
Закона за администрацията – издаване на индивидуален административен акт, с
който се удостоверява съществуването на факти с правно значение.
Съгласно § 8 от ПЗР на АПК, уредените в кодекса
производства за издаване на индивидуални административни актове и тяхното
обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при извършване на
административна услуга, както и при обжалване на отказите за извършването им,
освен ако в специален закон е предвидено друго.
В този смисъл индивидуален административен акт е и
административната услуга, изразяваща се във волеизявление за издаване на
документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или
задължения, както и отказът за се издаде такъв документ /арг. от чл. 21, ал. 3
от АПК/.
Съгласно разпоредбата на чл. 147 от АПК право да оспорват
административни актове имат гражданите и организациите, чиито права, свободи
или законни интереси са нарушени или застрашени от тях или за които те пораждат
задължение. Това обуславя наличието на пряк и непосредствен правен интерес от
обжалването, който е абсолютна процесуална предпоставка за съдебен контрол.
Изискването е валидно и при искане за прогласяване на нищожност на
административен акт.
В настоящото производство, както се посочи,
жалбоподателят е поискал извършването на административна услуга. От представените
по делото доказателства може да се направи категоричен извод, че такава услуга
е била извършена с оглед на изготвената Справка № 119/19.10.2022 година /лист
8/. С произнасянето с изричен акт по така депозираното заявление от 19.10.2022
година на компетентния за това административен орган, съобразно разпоредбата на
чл. 34, ал. 3 от Закона за гражданската регистрация е удовлетворил искането за осъществяване
на съответната административна услуга, а това води до отпадане на правния
интерес на оспорващия за провеждане на настоящото производство. Липсата на
правен интерес, както вече се посочи е абсолютна пречка за съществуването на
правото на оспорване, за която съдът следи служебно. Правният интерес може да
липсва още при подаване на жалбата, но може да отпадне и в хода на самото
административно производство. В настоящият случай правният интерес е липсвал
още към момента на подаване на жалбата. Независимо когато възникна липсата на
правен интерес, съдът е длъжен да прекрати съдебното производство като
недопустимо.
При горните констатации съдът намира, че в настоящият
казус са налице основанията по чл. 159, т. 4 от АПК.
С оглед изложеното жалбата следва да бъде оставена без
разглеждане поради липса на правен интерес, а производството по делото следва да
бъде прекратено.
Мотивиран от горното и на основание чл. 159, т. 4 от АПК
настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Е.Б.В. с ЕГН: **********, с адрес: *** срещу волеизявление на
кмета на с. Дивотино, обективирано в Справка № 119 от 19.10.2022 година, като
недопустима.
ПРЕКРАТЯВА
производството по административно дело № 29 по описа за 2023 година на
Административен съд – Перник.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва
с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-мо
дневен срок от връчването му на страните.
Съдия: /п/