Определение по дело №46/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 март 2022 г.
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20227210700046
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 март 2022 г.

Съдържание на акта

 

 

   О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 159

гр. Силистра, 16 март 2022 година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито заседание на   шестнадесети март през две хиляди и двадесет и втора година в състав:

                                                          съдия:  Елена Чернева

като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 46 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Постъпила е жалба от О.Е.М. с ЕГН – ********** ***, срещу Заповед № РД – 01-94/28.02.2022 г. на Изпълнителния директор на ИА „Автомобилна администрация“, с която са анулирани резултатите на жалбоподателя от проведените теоретичен и практически изпит за придобиване на правоспособност за управление на МПС от категория „В“, съгласно протоколи с номера 1709 / 17.11.2017 г. и 1781 / 29.11.2017 г. на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Варна към регионална дирекция „Автомобилна администрация“ - Варна.

В жалбата се твърди, че оспореният акт е издаден при наличие на всички основания за отмяната му, съгласно чл. 146, т. 1,2,3,4 и 5 от АПК. Твърдят се липса на материални и фактически основания за издаване на акта, немотивираност и издаване в нарушение на чл. 35 и чл. 36 от АПК. Направено е и особено искане съдът да спре допуснатото по силата на чл. 56, ал. 2 от НАРЕДБА № 38 от 16.04.2004 г. за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и реда за провеждане на проверочните изпити предварително изпълнение на оспорената заповед. За да се обоснове искането е посочено, че се касае за предварително изпълнение на незаконосъобразен акт, в резултат на което жалбоподателят ще претърпи значителна и непоправима щета - бъде лишен от СУМПС за неопределен период от време, до приключване на всички административни производства.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, доводите и становищата на страните, намира за установено следното:

Разпоредбата на чл. 56, ал. 1 от цитираната по-горе наредба № 38 от 16.04.2004 г. предвижда  правомощие за изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" или оправомощено от него длъжностно лице да анулира резултата от теоретичния и/или практическия изпит на кандидат в няколко хипотези,  в това число и когато кандидатът не е отговарял на изискванията за допускане до изпит, което основание е посочено от ответния орган за издаването на оспорената заповед. Съгласно чл. 56, ал. 2 от наредбата оспорването на издадената заповед не спира изпълнението ѝ, т. е. предварителното изпълнение на заповедта е допуснато по силата на самия закон.

 С разпоредбата на чл.166, ал.4 АПК законодателят предвижда възможност за спиране допуснатото по силата на отделен закон предварително изпълнение на индивидуален административен акт, освен ако той не е изрично изключен от съдебен контрол. В Наредба № 38 от 16.04.2004 подобно ограничение не е предвидено. Не е предвиден и особен ред, по който да се разглеждат исканията, поради което приложение следва да намери общата норма на чл. 166, ал. 2  вр. с ал. 3 и ал. 4 АПК. Съгласно посочената разпоредба, основание за спиране на допуснатото от закона предварително изпълнение ще е налице, ако то би причинило на оспорващия значителна или трудно поправима вреда - имуществена или неимуществена, която по значимост да може да се противопостави на онзи обществен интерес, заради който законодателят е допуснал предварителното изпълнение на административния акт по силата на закона; изпълнението може да бъде спряно само въз основа на нови обстоятелства, т.е. такива, възникнали след издаване на акта. Наличието на значима или трудно поправима вреда от предварителното изпълнение на заповедта следва да бъде установено от оспорващия.

В настоящия случай жалбоподателят не е мотивирал искането за спиране на предварителното изпълнение, не е представил писмени доказателства в негова подкрепа и не е уточнил характера на евентуалните вреди, които биха настъпили в правната му сфера. Посочените основания за спиране представляват оплаквания срещу законосъобразността на самата заповед и не очертават неблагоприятни последици, различаващи се по нещо от типичния резултат на актовете за анулиране на изпитните резултати, тъй като целта на допуснатото предварително изпълнение е именно тази- да ограничи движението на пътищата на водачи, за които има съмнение, че не са изпълнили въведените с наредбата условия или не отговарят на установените изисквания за придобиване на правоспособност.  Ето защо предявеното искане по реда на чл. 166, ал. 4 АПК следва да се остави без уважение.

Отделно от гореизложеното следва да се каже, че производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 56, ал. 2 от Наредба № 38 от 16.04.2004 г. за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и реда за провеждане на проверочните изпити.

Жалбата е подадена  в срока по чл.149, ал.1 АПК от лице, което е адресат на административния акт и има правен интерес от оспорването по смисъла на чл.147, ал.1 АПК; атакува се индивидуален административен акт, подлежащ на съдебен контрол, пред компетентния съд. Ето защо жалбата се явява процесуално  допустима и следва да се внесе за разглеждане в открито съдебно заседание.

Жалбата е подадена съгласно правилото на чл.152,  ал. 1 АПК и ответният орган е представил административната преписка, като  по допускането на събраните по нея доказателства съдът ще се произнесе в първото заседание – чл. 171, ал. 5 от АПК. 

Съгласно чл. 170, ал. 1 от АПК в тежест на административния орган е да установи съществуването на посочените в оспорения акт фактически основания, както и изпълнението на законовите изисквания за издаването му.

Жалбоподателят следва да установи в процеса своите твърдения, базирани на факти, от които произтичат за него благоприятни последици, по аргумент от чл.154 ал.1 ГПК, във връзка с чл.144 АПК.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 166, ал. 3 от АПК, както и на осн. чл. 154, ал. 1, 157, ал. 1 и чл. 163 АПК Административен съд гр.Силистра

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на  О.Е.М. с ЕГН– ********** ***, за спиране на предварителното изпълнение на Заповед № РД – 01-94/28.02.2022 г. на Изпълнителния директор на ИА „Автомобилна администрация“.

 

НАСРОЧВА съдебно заседание за 04. 04. 2022 г.  от 14. 00 часа, за която дата да се призоват следните страни:

Жалбоподател: О.Е.М. с ЕГН– ********** ***;

Ответник по жалбата: Изпълнителен директор на ИА „Автомобилна администрация“

 

ПРЕПИСИ от настоящото определение да се връчат на страните по реда на чл.138, вр. с чл.137 АПК, като ответният административен орган има право на писмен отговор и посочване на доказателства в 14-дневен срок от съобщаването.

 

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните да представят допълнително доказателства, съобразно указанията, съдържащи се в мотивите на настоящото определение.

 

  Определението, в частта, в която е оставено без уважение искането за спиране на предварителното изпълнение на оспорената заповед, подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок пред ВАС.

 

СЪДИЯ: