Р Е Ш Е Н И Е
28.01.2020г.
номер .................. град
ПЛЕВЕН
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд на шести януари |
Четиринадесети наказателен състав година 2020 |
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
РАДОСТИНА ГЕРГИЧАНОВА |
Като разгледа докладваното от съдия
ГЕРГИЧАНОВА НАХД № 2426 по описа за 2019 година и на основание данните по
делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА ЧЛ.59 И СЛ. ОТ ЗАНН.
С
Електронен фиш за нарушение, установено с автоманизирано техническо средство
серия К № 1516908 н.О.н.М.н.В.Т.К. с ЕГН ********** от ***е наложено административно
наказание на осн. чл. 189, ал. ІV във вр. с чл. 182, ал. ІІ, т.3от ЗДвП – глоба в размер на 100,00 лева за това, че на 10.12.2016
година в 17:07 часа на Е 83, км. 89.2 Околовръстен
път – Плевен, МПС „***”, с рег. №
*** – собственост на В.Т.К. е било управлявано със скорост – 115 км/ч при разрешена - 90
км/ч (превишение на разрешената скорост от 25 км/ч),
като нарушението е установено и заснето с АТС №***.
Недоволна от така наложеното административно наказание е останала жалбоподателката, която на 05.02.2019 година
(видно от пощенското клеймо върху плика, приложен на стр. 4 НАХД 405/2019г.) е
подала жалба до РС-Плевен, с която моли да бъде отменен като незаконосъобразен Електронен
фиш за нарушение, установено с автоманизирано техническо средство серия К № 1516908
н.О.н.М.
След
внимателна преценка на събраните по делото доказателства относно
законосъобразното връчване на обжалвания електронен фиш, съдът намери, че така
подадената жалба е недопустима. Спазването на установената в чл. 58, ал.2 от ЗАНН процедура е от съществено значение, както за извършване на преценка
относно допустимостта на подадената против електронния фиш жалба, така и за законосъобразността на наложеното с фиша административно
наказание. Този извод произтича от обстоятелството, че след връчването на фиша
на собственика на автомобила, за последния, съгласно разпоредбата на чл.189,
ал.5 и ал.6 от ЗДвП са налице редица възможности за защита и по конкретно: 1.) да посочи лицето, извършило нарушението, като
при това положение първоначалния фиш се анулира; 2.) да направи писмени
възражения пред директора на съответното ОД на МВР по местоизвършване на
нарушението; 3.) да се ползва от разпоредбата на чл.189, ал.9, изр.1-во от ЗДвП, като заплати в намален размер наложената глоба. Тези процесуални
възможности обаче се предхождат от редовно връчен с писмо с обратна разписка
електронен фиш, съгласно нормата на чл.189, ал.5, изр.1-во от ЗДвП. Няма данни това в разглеждания случай да е било направено, но
цитираната разпоредба не следва да се тълкува стеснително, в смисъл, че всяко
друго връчване освен с обратна разписка би било невалидно. Видно от докладна
записка от 11.05.2017г. на ***, К. е била търсена на адрес: ***, за да и бъде
връчен електронния фиш, но въпреки проведеното издирване лицето не било
открито, а според данни от съседи жилището е било продадено, като при това в
АИС на МВР липсвали данни за заявен нов адрес от жалбоподателката. Поради изложеното
материалите по преписката са били върнати на сектор ПП при О.н.М.П. Изложеното
в обсъдената докладна записка за липса на заявен нов адрес от К. напълно съответства с
приобщената към доказателствената съвкупност по делото по реда на чл. 283 от НПК справка вх. №*** (стр. 13 в делото), от която е видно, че жалбоподателката
е заявила нов адрес едва на 30.05.2018 година. Съдът счита, че връчването на ЕФ
чрез съответното поделение на МВР е не по-малко удачен, а в повечето от случаите
и по-ефективен начин за достигането на фиша до неговия адресат, т. е. връчването чрез писмо с обратна разписка не
изчерпва възможностите за законосъобразно връчване на издадения ЕФ. В натоящата
хипотеза, органът издал електронния фиш е нямал друга възможност да издири нарушителя и връчи фиша, освен на така известния адрес в ***.
Съгласно разпоредбата на чл.90, ал.1 от Закона за гражданската регистрация,
всяко лице, подлежащо на гражданска регистрация, е задължено да заяви писмено
своя постоянен и настоящ адрес, а съгласно разпоредбата на чл.93, ал.5 от ЗГР,
постоянният адрес на гражданите е адрес за кореспонденция с органите на
държавната власт и органите на местното самоуправление. С оглед изложеното, съдът
намира, че е налице законосъобразно проведена процедура по 58, ал. 2 от ЗАНН, в
резултат на която обжалваният електронен фиш следва да се счита връчен на 10.05.2017
година, а подадената против него жалба на 05.09.2019 година се явява
недопустима, като подадена извън законоустановения в чл. 189, ал. 8 от ЗДвП 14-дневен
срок.
С
оглед гореизложеното, съдът намира, че производсвото по НАХД № 2426/2019г. по
описа на РС-Плевен следва да бъде прекратено, поради недопустимост на
подадената жалба против Електронен фиш за нарушение, установено с
автоманизирано техническо средство серия К № 1516908 н.О.н.М.
Водим от
горното и на осн.чл. 63 ал. ІІ ЗАНН,
съдът
Р
Е Ш И :
ПРЕКРАТЯВА производството по НАХД №2426/2019г. по описа на РС-Плевен поради
недопустимост на подадената от В.Т.К. ***
жалба против Електронен
фиш за нарушение, установено с автоманизирано техническо средство серия К № 1516908 н.О.н.М. с което
на В.Т.К. с ЕГН ********** от ***е
наложено административно наказание на осн. чл. 189, ал. ІV във вр. с чл. 182,
ал. ІІ, т.3от ЗДвП – глоба в размер на 100,00 лева за това, че на 10.12.2016
година в 17:07 часа на Е 83, км. 89.2 Околовръстен път – Плевен, МПС „***”, с рег. № *** –
собственост на В.Т.К. е било
управлявано със скорост – 115 км/ч при
разрешена - 90 км/ч
(превишение на разрешената скорост от 25 км/ч),
като нарушението е установено и заснето с АТС №***.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване пред Административен съд – гр. Плевен съд с частна жалба в 7-дневен
срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: