Решение по дело №185/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 87
Дата: 10 януари 2020 г. (в сила от 10 юни 2021 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20197180700185
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 януари 2019 г.

Съдържание на акта

 

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 87

 

 

10.01.2020 г., гр. Пловдив

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

      

 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, ХV състав, в открито заседание на четиринадесети ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

        

Административен съдия: Любомира Несторова

 

при секретаря М.Г., като разгледа докладваното от съдията административно дело № 185 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

    Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

    Образувано е по жалба на И.Г.Т., с адрес: ***, депозирана чрез адвокат Г.Т., против Уведомително писмо  с изх. № 02-160-6500/8171 от 12.11.2018г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г. за кампания 2016г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което И.Т. е уведомен за оторизирана субсидия по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г., съгласно подадено от същия заявление за подпомагане с УИН:16/270616/69878 и Приложение за кандидатстване по мярка 11 от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2016г. в размер на 5945.01 лв.

   Жалбоподателят оспорва изцяло административния акт, навежда  съображения за незаконосъобразност на същия. Твърди се, че исканата сума, видно от стр.8 от Уведомителното писмо е 7370.08лв., като в таблицата на стр. 4, в колона 20 има намаление и санкцията за наддеклариране в размер на 1425.07лв. В акта се твърди, че наддекларираната площ е 0.33ха, а санкционираната площ е 0.66ха.

 Твърди се, че площта на стопанството по документи-правно основание /скица на имотите и нотариални актове/ е в размер на 5,2006ха. Площта на стопанството при очертаването в общинската служба „Земеделие“ е определена на 5,12ха, което е по-малко с 0.08ха. В случая няма как да има наддеклариране, тъй като заявената площ е по-малка от правните основания.

  Твърди се, че не е извършвана теренна проверка на място и административният орган-ДФЗ не е събрал доказателства относно извършени проверки на място. В тази посока се излагат и подробни писмени съображения.

  Претендира се отмяната на оспорената заповед и разноските по делото.

   Ответникът – Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна.

  Претендира се юрисконсултско възнаграждение. На основание чл. 144 от АПК във вр. с чл. 78 ал.5 от ГПК се прави възражение срещу  прекоморност на претендираното адвокатско възнаграждение.

   Административен съд Пловдив намира, че е сезиран с жалба, подадена от активно легитимирана страна, чийто права и законни интереси пряко се засягат от оспорения акт, същата е депозирана в срок, съгласно Определение № 13161 от 07.10.2019г на Върховния административен съд, постановено по АД № 10447/2019г.

  Съдът като взе предвид разпоредбата на чл.168 от АПК и прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища прие за установено следното: по делото не е спорно, че И.Г.Т. е регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ 359800 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/ и е подал  заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер /УИН 16/270616/69878 за кампания 2016 г. по Схемата за единно плащане на  площ /СЕПП/, Схема за преразпределително плащане /СПП/, Схема за обвързано подпомагане за плодове /СП/, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар /ПНДП/, Мярка 10 „Агроекология и климат“ и Мярка 11 „Биологично земеделие“, направление Биологично растениевъдство“. Заявени са три броя земеделски парцели, от които по Мярка 11 „Биологично земеделие“ са следните:   00702-1061-1-3,землище- р.Асеновград, площ 0,95ха, с начин на трайно ползване - овощни насаждения, череши; 31108-577-1-7- землище с.Златовръх, площ 4,17ха, с начин на трайно ползване - овощни насаждения, череши.

   Заявена е общата площ за финансово подпомагане по Мярка 11 в размер на 5,12ха. Към заявлението е приложена таблица за използваните парцели 2016г. с посочване на номерата на използваните парцели, землище, площи, основание за ползване, номер на парцел от ИСАК. Представени са карти на блокове на земеделското стопанство с дата 27.06.2016г. При подаване на заявлението е извършена автоматична проверка на въведените данни.

При направената проверка, в графа „предупреждения" /л. 147 по делото/ е отразена грешката, че част от заявените площи, в размер над 0,5 ха излизат извън площите подходящи за подпомагане за ДПП и попадат в недопустимата част, не участва в окончателната калкулация.

 Кандидатът е запознат с резултатите от извършените автоматични проверки.

 С  оспореното Уведомително писмо  с изх. № 02-160-6500/8171 от 12.11.2018г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г за кампания 2016г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, И.Т. е уведомен за оторизирана субсидия по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селскитерайони 2014-2020г, съгласно подадено от същия заявление за подпомагане с УИН:16/270616/69878 и Приложение за кандидатстване по мярка 11 от ПРСР 2014-2020 за кампания 2016г в размер на 5945.01лв.

В колона 7 "Площ на парцела след извършени адм. проверки (ха) и колона 8 "Установена площ на парцел (ха)" от Таблица № 1 на писмото, за парцел №31108-577-1-7 е посочена площ в ха.

Според поясненията, в колона 7 са посочени установените площи на парцелите, след извършване на административни кръстосани проверки по подаденото заявление, включително след прилагане на чл. 17 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. Посочено е, че на основание чл. 37 от ЗПЗП, чл. 28 и чл. 29 от Регламент (ЕО) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 г. са извършени административни проверки, посочени в чл. 74 от Регламент (ЕО) № 1306/2013, които включват кръстосани проверки, представляващи пространствено сравнение на заявените площи с допустимите референтни парцели в Системата за идентификация на земеделски парцели (СИЗИП) по чл. 24 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол в специализирания слой "Площи допустими за подпомагане", който включва площите допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок по чл. 14 от Наредбата. В този контекст е посочено, че Специализирания слой "Площи допустими за подпомагане" за 2016 г. е одобрен със Заповед № РД 46 – 141 от 01.03.2017 г. на Министъра на земеделието, храните и горите.

Относно площите в колонка 8 е посочено, че те представляват площта на парцела, изчислена съобразно чл. 2, параграф 1, т. 23, б. "б" от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014, за която са изпълнени всички изисквания, определени в правилата за отпускане на помощ, преди налагане на намаления за неспазени базови изисквания, изисквания по управление и други изисквания, различни от размера на площите по Наредба № 4 от 24.02.2015 г. и методика за намаляване и отказване на плащания по мярка 11 " Биологично земеделие", изготвена на основание чл.13 от Наредба № 4 от 24.02.2015г.

В Уведомителното писмо е посочено, че общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез ИСАК след извършване на задължителни административни и/или проверки на място, съгласно чл. 37 от ЗПЗП на данните в подаденото заявление.

Следва да се посочи, че съгласно разпоредбите на чл.37, ал.З от ЗПЗП, РА проверява на място всяка година най-малко 5% от подадените заявления за подпомагане въз основа на анализ на риска. Заявлението на жалбоподателя не е попаднало в тези 5%. Освен това оторизираната сума за получаване се изготвя на база административни проверки като алтернативно могат да бъдат извършени проверки на място, но същите нямат задължителен характер.

 Със Заповед №РД46-141/01.03.2017г. на Министъра на земеделието и храните е одобрен окончателният специализиран слой „Площи допустими за подпомагане" за кампания 2016г. От заявените за финансово подпомагане площи по заявлението на жалбоподателя са отпаднали следните площи: от парцел 31108-577-1-7- землище с.Златовръх, е отпаднала площ в размер на 0,33ха; от парцел 69273-154-2-1, землище с.Стоево, е отпаднала площ в размер на 0,25ха.

По делото не се твърди и не се установява  И.Т. да е подавал възражения или жалба срещу нея, в частта й по отношение одобрените, допустими за подпомагане площи от процесните парцели 00702-1061-1-3, землище- гр.Асеновград, 31108-577-1-7- землище с.Златовръх относно отразена грешка, че част от заявените площи, в размер на 0,58ха излизат извън площите подходящи за подпомагане и попадат в недопустимата част.

По делото е представено възражение свързано със заповед от 24.01.2017г. на МЗХ, но няма данни по делото, че е оспорена Заповед №РД46-141/01.03.2017г. на Министъра на земеделието и храните. Това води до извода, че с влязъл в сила, стабилен административен акт е установено, че част от посочените по- горе парцели  с площ 0.58ха не са одобрени като площи допустими за подпомагане.

 В хода на съдебното производство са приети писмени доказателства: писмо с изх. № РД-12-02 от 30.05.2019г. на Общинска служба по земеделие-Асеновград, с което се представят Протокол № 1142 от 21.11.2016г. и Заповед № РД09-582 от 12.08.2016г. на Министъра на МЗХ. Писмо с изх. № РД-12-02-276 от 12.06.2019г., с което е представено Приложение №2 към Заповед № РД09-582/12.08.2016г. на Министъра на МЗХ. В същото е посочено, че не е извършена теренна проверка на физически блок 31108-577 в землището на с. Златовръх, община Асеновград.

 Коментира се вече по-горе в настоящото изложение, че теренните проверки не се извършват по всички подадени заявления, съгласно чл.37, ал.З от ЗПЗП.

Представена е и Заповед № 03-РД/715#1 от 27.06.2017 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" с която на Петя Славчева са делегирани правомощия да издава и подписва всички уведомителни писма, включително, относно Мярка 11 " Биологично земеделие".

В хода на съдебното производство е изслушана и приета съдебно –техническа експертиза, изпълнена от вещото лице Л.М., оспорена от процесуалния представител на жалбоподателя, която Съдът кредитира като компетентно и безпристрастно изготвена.

Вещото лице посочва, че бенефициентът И.Г.Т. е заявил три броя земеделски парцели, с обща площ 5,42ха, от които по Мярка 11 „Биологично земеделие" са следните:    00702-1061-1-3-з-ще Асеновград, площ 0,95ха, с начин на трайно ползване -овощни насаждения, череши; 31108-577-1-7- з-ще с.Златовръх, площ 4,17ха, с начин на трайно ползване - овощни насаждения, череши.

Общата площ, заявена от И.Г.Т. за финансово подпомагане по Мярка 11 е в размер на 5,12ха.

Кампания 2016г. е първа година от поетия петгодишен ангажимент за извършване на биологични дейности по направление „Биологично растениевъдство".

 Общата площ, заявена от И.Г.Т. за финансово подпомагане по Мярка 11 е в размер на 5,12ха. Съгласно направената автоматична проверка, в секция „предупреждения"е отразена грешка, че част от заявените площи, в размер на 0,58ха излизат извън площите подходящи за подпомагане и попадат в недопустимата част.

Заявената площ по Мярка 11 „Биологично земеделие"в размер на 5,12ха, в географските граници на заявените парцели е одобрена за участие по мярка 11 „Биологично земеделие, съгласно уведомително писмо изх.№02-160-6500/8957 от 08.12.2016г. на ДФ"Земеделие". Следователно, няма разлика, както по отношение на площите, така и по отношение на границите на парцелите между заявените за подпомагане по Мярка 11 за кампания 2016г. площи и одобрените за участие площи.

След прилагане на окончателния специализиран слой „Площи допустими за подпомагане", одобрен със Заповед №РД46-141/01.03.2017г. на Министъра на земеделието и храните, за кампания 2016г., по заявлението на жалбоподателя е отпаднала площ в размер на 0,33ха, която е приета за наддекларирана.

Вещото лице посочва, че са извършени необходимите административни проверки в съответствие с чл.24 от Наредба №105/2006г.

Част от тези проверки включва проверка на допустимост на земеделските площи. Извършената административна проверка се изчислява автоматично в системата на ДФ "3емеделие" въз основа на цифрови географски данни на регистрираните граници на всеки един парцел и математически е вярна.

 Посочва, че съгласно чл.18 и чл.19 от Делегиран регламент /ЕС/ №640/2014г. при процентно отношение на недопустимата площ към установената за подпомагане площ в рамките над 3% или над 2ха до 20% санкционираната площ е равна на удвоения размер на наддекларираната площ. В конкретния случай има процентното съотношение 6,89%, тоест санкционирата площ трябва да бъде 0,66ха, а оторизараната площ трябва да бъде 4,13ха. Оторизираната площ умножена по ставката за биологична дейност -1439, 4688лв. се получава оторизирана сума 5945.01лв., което кореспондира с изчислената сума по обжалваното писмо и математически е вярна.

  В съдебно заседание вещото лице пояснява, че недопустимата площ по заявлението на жалбоподателя е била определена като такава още при автоматичната проверка.

  С оглед на установеното от фактическа страна Съдът формира следните правни изводи:

  Според чл. 11а, ал. 1, т. 1 от ЗПЗП- Разплащателната агенция приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика и Общата политика по рибарство.

 Съгласно чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП - Държавен фонд "Земеделие" изпълнява функциите на Разплащателна агенция от датата на издаване на акта за акредитация. Акредитацията на Разплащателна агенция от национален компетентен орган въз основа на оценка на възможностите за администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове съобразно законодателството на Европейския съюз (§ 1, т. 15 от ДР ЗПЗП),  в случая е налице – служебно известна в тази насока е Заповед № РД 09-863 от 25.11.2008 г. на Министъра на земеделието и храните.

Съгласно чл. 20а от ЗПЗП Изпълнителният директор на ДФЗ е и Изпълнителен директор на Разплащателната агенция /РА/, като организира, ръководи нейната дейност и я представлява, а едно от правомощията му по чл. 10, т. 7 от Устройствения правилник на ДФЗ, е вземането на решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция.

  Коментира се вече, че със Заповед № 03-РД/715#1 от 27.06.2017 г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" на Петя Славчева са делегирани правомощия да издава и подписва всички уведомителни писма, включително, относно Мярка 11 " Биологично земеделие". Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.

 Със Заповед №РД46-141/01.03.2017г. на Министъра на земеделието и храните е одобрен окончателният специализиран слой „Площи допустими за подпомагане" за кампания 2016г. От заявените за финансово подпомагане площи по заявлението на жалбоподателя са отпаднали следните площи: от парцел 31108-577-1-7- землище с.Златовръх, е отпаднала площ в размер на 0,33ха; от парцел 69273-154-2-1, землище с.Стоево, е отпаднала площ в размер на 0,25ха.Няма данни по делото, че жалбоподателят е оспорил тази заповед в частта относно одобрените, допустими за подпомагане площи от процесните парцели.

 Налага се изводът, че с влязъл в сила стабилен административен акт е установено, че част от парцел 31108-577-1-7- землище с.Златовръх в размер на 0,33ха и част от парцел 69273-154-2-1, землище с.Стоево в размер 0,25ха не са одобрени като площи допустими за подпомагане.

Според чл. 22 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (издадена от министъра на земеделието и храните, обн., ДВ, бр. 16 от 27.02.2015 г.), за участие по направление "биологично растениевъдство" и направление "биологично животновъдство" се одобрява целият блок на земеделското стопанство, като всички парцели в блока на земеделското стопанство следва да бъдат заявени с дейност по съответното направление.

 В конкретния случай се установи, че части от парцел 31108-577-1-7- землище с.Златовръх и парцел 69273-154-2-1, землище с.Стоево са извън одобрения специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2016 г., което изключва възможността, целите два парцела да участват по направление "биологично растениевъдство" от мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.

 От приетата по делото СТЕ се установи, че санкционираната площ е правилно определена като оторизираната сума е математически вярно изчислена  в размер на 5945.01лв.

Това всъщност е постановеният от административният орган резултат. Властническото волеизявление е обосновано, посредством описание на приетите за установени факти и основано на конкретно цитирани нормативни разпоредби. Възраженията на жалбоподателя в обратната насока са неоснователни.

С оглед на гореизложеното се налага извода, че оспореният административен акт е издаден от материално компетентен орган на изпълнителната власт. Същият съдържа необходимите фактически и правни основания за издаването му, поради което следва да се приеме, че е спазена изискваната в закона форма. Материалния закон е приложен точно, като не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Спазена е целта, която законът преследва с издаването на актове от категорията на процесния.

С оглед изхода на делото претенцията на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателна. По реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за правната помощ (обн., ДВ, бр. 5 от 17.01.2006 г.), настоящият състав определя възнаграждение в размер на 100лв. /сто лева/, което се дължи от жалбоподателя в полза на ответника.

Воден от изложените съображения и на основание чл.172, ал.2  от АПК Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на И.Г.Т., с адрес: ***, против Уведомително писмо  с изх. № 02-160-6500/8171 от 12.11.2018 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. за кампания 2016г. на Зам. Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което И.Т. е уведомен за оторизирана субсидия по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на селските райони 2014-2020г., съгласно подадено от същия заявление за подпомагане с УИН:16/270616/69878 и Приложение за кандидатстване по мярка 11 от ПРСР 2014-2020 г. за кампания 2016г. в размер на 5945.01лв.

ОСЪЖДА И.Г.Т.,с ЕГН **********, с адрес: ***, да заплати на Държавен фонд "Земеделие", ***, сумата от 100, 00 лв. /сто лв./, представляваща възнаграждение за юрисконсултска защита.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                        Административен съдия: /п/