Решение по дело №3/2020 на Районен съд - Харманли

Номер на акта: 45
Дата: 10 април 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Веселин Христов Коларов
Дело: 20205630200003
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Харманли  10.IV.2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Харманлийски районен съд в открито съдебно заседание на десети март две хиляди и двадесета  година в състав:

 

                                                                  Председател: Веселин  Коларов

                                                                         

при секретаря Е. Г.  и с участието на прокурора ..............................като разг-леда докладваното от районния съдия НАХД № 3 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по глава III раздел V, чл.59 и сл. от Закона за админист-ративните нарушения и наказания .

 

Обстоятелства по жалбата.

Жалбоподателя Х.А.М. ЕГН ********** *** обжалва Наказателно постановление № 271-730 / 15.Х.2019г. на ВПД Началник на РУ Харманли при ОД МВР Хасково. Счита постановлението за неправилно, незаконосъобразно, необосновано, немотивирано и постановено при допуснати процесуални нарушения.

Моли съда да постанови решение с което отмени изцяло обжалваното постановление.

 

В съдебно заседание жалбоподателя – редовно призован не се явява, не се представлява. С депозирана, след приключване на съдебните прения, писмена защита от адв. Г.С.АК Хасково се поддържа изцяло подадената жалба .

Административно наказващия орган- ВПД Началник на РУ Харманли при ОД МВР Хасково - редовно призован за съдебно заседание не се представлява. Не взема становище по жалбата.

Районна прокуратура гр. Харманли – редовно призована, не се представлява и не взема становище по жалбата.

 

Факти от съдебното дирене.

С Наказателно постановление № 271-730 / 15.Х.2019г. на ВПД Началник на РУ Харманли при ОД МВР Хасково, издадено въз основа на Акт № 271-730 -493601/  05.Х.2019г. на Х.А. А. ЕГН ********** ***, на основание чл.34А ал.1 от Закона за защита от шума в околната среда, е наложено административно наказание “Глоба ” в размер на 500 лв. за това , че :

„ На 05.Х.2019г. около 15.50ч. в гр. Харманли на ул.”*** „ срещу № *** затваря пътното платно и пуща музика.

с което виновно е нарушил чл. 16А ал.2 от ЗЗШОС. „

 

В Акт № 271-730 -493601/  05.Х.2019г. за установяване на административно нарушение са отразени идентични обстоятелства.

 

В хода на производството се разпитаха в качеството на свидетели К.П.Р.  - актосъставител и М.Н.А. – служител при РУ Харманли – свидетел по акта.

От показанията на свидетелите се установяват обстоятелства свързани с извършената от тях полицейска проверка на жалбоподателя и констатациите им и  обстоятелствата относно съставения от св.Р. АУАН. Установява се, че след съставянето на процесния АУАН – което е станало в присъствието на жалбоподателя , същия му е бил предявен и подписан без възражения.

 

Правни съображения.

Настоящото наказателно постановление подлежи на обжалване в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН.Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 27. ХІІ.2019г., като жалбата е депозирана пред РС Харманли на 03.І.2020г., като е входирана под № 22/ 02.І.2020г. Като подадена в законоустановения срок, от легитими-рано лице,  жалбата се явява процесуално допустима, а преценена по същество основателна.

Наказателното постановление е издадено при спазване на предвидените в глава трета на ЗАНН разпоредби, регламентиращи установяване на административните нарушения и налагане на административните наказания и не страда от процесуални по-роци, водещи до отмяната му .Актът за установяване на административно нарушение е съставен както в присъствието на нарушителя,  а така също и в присъствието на свиде-тел  – служител на РУ Харманли.

Актът е издаден от компетентно длъжностно лице- К.П.Р. в качеството му на ст.полицай при РУ Харманли и в рамките на правомощията предоставени от Закона за МВР и приобщената по делото Заповед № 8121з-829 от 23.VІІ.2019г. на Министъра на вътрешните работи. Актът за установяване на административно нарушение съдържа всички задължителни реквизити, предвидени в разпоредбата на чл.42 от ЗАНН. Актът е връчен на нарушителя лично в деня на съставянето му. Издаденото въз основа на АУАН Наказателното постановление № 271-730 / 15.Х.2019г.  на ВПД Началник на РУ Харманли при ОД МВР Хасково, е издадено от компетентен орган, чл. 19 т.2 от ЗЗШОС и цитираната по-горе заповед на Министъра на вътрешните работи. Наказателното постановление е издадено в законния срок по чл. 34 ал. 3 от ЗАНН, като при неговото издаване не са допуснати нарушения на процесуалните правила, налице са задължителните реквизити по смисъла на чл.57 от ЗАНН.

При извършения анализ на събраните по делото писмени и гласни доказателства, настоящия състав на съда на съда счита, че жалбоподателят не е извършил вмененото му административно нарушение съгласно разпоредбата на чл.16а ал.2 от ЗЗШОС, като намира, че актосъставителят и административно – наказващият орган са допуснали съществено нарушение на материалния закон.

Съгласно описаната в АУАН и НП фактическа обстановка , нарушението на жалбоподателя се изразява в това , че на 05.Х.2019г. около 15.50ч. в гр. Харманли на ул*** срещу *** затваря пътното платно и пуща музика.

Разпоредбата на чл.16а ал.2 от ЗЗШОС предвижда : „Забранява се озвучаването от обекти по ал. 1 и на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение за времето от 14.00 до 16.00ч. и от 23.00 до 8.00ч., с изключение на териториите на религиозни храмове, железопътни гари, автогари, аерогари, морски гари и при използването на системи за предупреждение и оповестяване на населението при бедствия”. Следователно текстът на чл.16а ал.2 от ЗЗШОС действително предвижда забрана за озвучаване на открити площи в територии, предназначени за жилищно строителство, във времевия период от 23.00 до 08.00ч., но тази забрана е валидна за случаите, в които това озвучаване се осъществява от обектите по ал.1 на същата разпоредба, а именно обекти за производство, съхраняване и търговия и обекти в областта на услугите, разкрити и разположени в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение, както и в жилищни сгради с повече от едно жилище и сгради със смесено предназначение. В конкретния случай нито в АУАН , нито в НП, не се твърди процесното озвучаване с музика да е било от някой от горепосочените изрично и изчерпателно изброени по вид обекти. Не се твърди, а не се и доказва къщата, в чийто двор е провеждано тържеството с музика, да е обект за производство, съхраняване и търговия или обект в областта на услугите, поради което няма как и да е реализирано от жалбоподателя административното нарушение по чл.16а ал.2 от ЗЗШОС.            

Доколкото по делото се установява че описаният от актосъставителя шум е от семейно тържество - обстоятелство по което не се спори, то според съда приложение следва да намери разпоредбата на чл.3 ал.2 т.3 от ЗЗШОС, съобразно която шумът в жилища и жилищни сгради, предизвикан от съседи, не подлежи на контрол и санкциониране от ЗЗШОС, а от общинска наредба. Този извод следва и от ал.5 на същата разпоредба на чл.3 от ЗЗШОС, според която изискванията към шума, предизвикан от домашни дейности и от съседи в жилищни сгради, се определят с наредби на общинските съвети, приети по реда на Закона за местно самоуправление и местна администрация.

С оглед изложеното съдът счита, че при издаването както на АУАН, така и на процесното НП, е допуснато съществено нарушение на материалния закон. Предвид незаконосъобразно протеклото административно-наказателно производство, с допуснато съществено нарушение на материалния закон, предвид отнасянето на установената фактическа обстановка към материална норма, която не урежда и не регулира тези отношения, са налице основания, водещи до отмяна на издаденото наказателно постановление, без същото да бъде разглеждано по същество, каквато проверка е и невъзможно да бъде осъществена от съда при това положение.    

По гореизложените мотиви обжалваното НП като неправилно и незаконосъобразно следва да се отмени.

С оглед изхода на делото и на основание чл.63 ал.3 от ЗАНН в полза на жалбоподателя следва да се присъдят разноски в размер на 300 лв. за адвокатски хонорар.

 

Водим от горното и на основание чл. 63 ал.1 изр.1 от ЗАНН, съдът

 

РЕШИ:

 

 

ОТМЕНЯ изцяло като незаконосъобразно Наказателно постановление № 271-730/ 15.Х.2019г. на ВПД Началник на РУ Харманли при ОД МВР Хасково, издадено въз основа на Акт № 271-730-493601/05.Х.2019г., с което на Х.А. А. ЕГН ********** ***, на основание чл.34А ал.1 от Закона за защита от шу-ма в околната среда, е наложено административно наказание “Глоба ” в размер на 500 лв. за това , че :

„ На 05.Х.2019г. около 15.50ч. в гр. Харманли на ул*** срещу *** затваря пътното платно и пуща музика.

с което виновно е нарушил чл. 16А ал.2 от ЗЗШОС. „

 

ОСЪЖДА ОД на МВР-Хасково, на основание чл.63 ал.3 от ЗАНН, да заплати на Х.А.М. ЕГН **********о*** направените по делото разноски в размер на 300 лв. за адвокатски хонорар.

 

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщението за произнасянето му пред Административен съд-Хасково по реда  на Глава ХІІ от Административно процесуалния кодекс.

 

 

 

                                                                                                Районен съдия: