Решение по дело №422/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 78
Дата: 19 април 2023 г.
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20227110700422
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 декември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

  78                                                           19.04.2023г.                                    град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на десети април                                                                 две хиляди двадесет и трета година

в открито съдебно заседание в следния състав:

                                           Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

при секретаря Антоанета Масларска

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело № 422 по описа на съда за 2022г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл.73 от ЗУСЕФСУ.

Образувано е по жалба от адв.А.П. като пълномощник на „Е.И В.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление ***, сграда ЦБА, ет.2 със законен представител управителя Д. С. срещу Решение №РД-02-16-596/08.12.2022г. на главния директор на ГД ЕФК в МИР и РУО на ОПИК 2014-2020г. Релевира се основанието за оспорване по чл.146, т.4 от АПК във вр. с чл.73, ал.4 от ЗУСЕФСУ. Противоречието с материалния закон се свързва с изпълнение на сключения договор съгласно представените отчети. Евентуалното неизпълнение на договора по отношение на посочения в акта индикатор се свързва с пандемията от COVID-19, довела до невъзможност за сключване на договори и прекратяване на действащите такива, което се е отразило върху финансовото състояние на дружеството и с голямото закъснение в изплащане на одобреното финансиране по проекта. Жалбоподателят оспорва и определената от органа формула за изчисляване на ФК поради липса на критерии в договора за определяне на коефициента на тежест при неизпълнение на индикатора. Моли за отмяна на решението. Претендира деловодни разноски.

В с.з. пълномощникът на жалбоподателя поддържа жалбата. Представя допълнение към жалбата във вид на изчисление на изпълнението на одобрения по проекта индикатор от 93%, при което не се определя ФК. Депозира списък на разноските.

            В писмено становище пълномощникът на ответния орган намира жалбата за неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Евентуално прави възражение за прекомерност на разноските за адвокатско възнаграждение за жалбоподателя.

            Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

            С оспореното Решение РД-02-16-596/08.12.2022г. на главния директор на ГД ЕФК към МИР и РУО на ОПИК 2014-2020г. на основание чл.73, ал.1 и ал.3 във вр. с чл.71, ал.3 от ЗУСЕФСУ е определена ФК по АДПБФП №BG16RFOР002-2.024-2059-С01 за нарушение на чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ в размер на 13 408.78лв., представляваща 15% от изплатените средства за трудови възнаграждения по договора. Фактическите основания за постановяване на ФК органът свързва с данните от постъпилия сигнал за нередност във връзка с отчитане на индикаторите по процедура № BG16RFOР002-2.024 „Насърчаване на предприемачеството“, финансирана по ОПИК 2014-2020г., който сигнал е подаден от отдел „Изпълнение на проекти“ и заведен в деловодната система на МИР с вх.№91-М-211/11.05.2022г. В сигнала за нередност е посочено, че в процедурата по ОПИК е заложен общ индикатор за изпълнение „Ръст на заетостта в подпомогнатите предприятия“. В проекта на бенефициера е предвидена устойчива заетост на 4-ма служители: 2-ма на 8-часов работен ден и 2-ма на 4-часов работен ден, като за един от двамата служители на 8-часов работен ден са изпълнени условията за заетост. За останалите 3-ма служители условията за устойчива заетост не са изпълнени, както следва:

            1.Г. С. И. – на длъжност „програмист“, работил до 04.08.2021г. За да се навършат 6 месеца след приключване на проекта, каквото е условието за устойчива заетост е следвало служителя да работи до 08.08.2021г. Лицето е с ТЕЛК.

            2.Л. С. П. – на длъжност „социален предприемач“ с основна заплата от 504лв. от м.03.2021г. до 01.09.2021г., като трудовия договор е сключен на 1 100лв. месечно. Съгласно условията за осигуряване на устойчива заетост е нужно запазване размера на трудовото възнаграждение.

            3.Д. С. Д. – на длъжност „арт директор“ с основна заплата по договор от 2 400лв. месечно. Видно от справките/декларации за м.03.2021г. до 01.09.2021г.  служителят е с основна заплата 1 200лв. месечно. Съгласно условията за осигуряване на устойчива заетост е нужно запазване размера на трудовото възнаграждение.

Органът е посочил, че административния договор е сключен на 08.08.2019г. със срок на изпълнение на проекта от 18 месеца, като в т.5 „Бюджет“ от формуляра за кандидатстване към договора са предвидени разходи за персонал, материални и нематериални активи, материали, непреки разходи и разходи за услуги в общ размер 249 470лв., включващ 199 576лв. БФП и 49 894лв. съфинансиране. В проекта е предвидено назначаване на четири лица: предприемач за срок от 18 месеца на 4 часов работен ден, арт директор за срок от 18 месеца на 8 часов работен ден, графичен дизайнер за срок от 18 месеца на 8 часов работен ден и програмист за срок от 6 месеца на 4 часов работен ден. По проекта е предвидено осигуряване на устойчива заетост на всички заявени за назначаване лица. Окончателния пакет документи бенефициерът е представил по ИСУН на 13.04.2021г. с обща стойност на разходите 188 911.74лв., които са изплатени на 02.06.2021г. Съгласно чл.125 от Регламент /ЕС/ 1303/2013 на ЕП и Съвета, УО има ангажимент да отчете резултатите от изпълнението на заложените индикатори по процедурата, което изискване е включено в условията за кандидатстване по процедурата, съгласно които ползвателя на помощта следва да отчете индикатора за устойчива заетост в края на шестия месец след приключване на проекта, т.е. за периода 08.02.2021г. – 08.08.2021г., включително. Органът е посочил наличието на кореспонденция с бенефициера BG16RFOР002-2.024-2059-С01-М051 от 15.11.2021г. с отговор М052 от 02.12.2021г., към който е представена исканата информация - декларации и справки за трудовите договори. От документите към отговора М052 органът е установил, че Г. И. е постъпил на работа на 04.02.2021г. по трудов договор от 01.02.2021г. със срок на действие от 6 месеца, т.е. до 04.08.2021г., включително, а намаляването на трудовите възнаграждения на другите двама служители бенефициера обяснява с пандемията от COVID-19 и забавените плащания от УО. Проверяващия екип е извършил самостоятелна проверка на данните от бенефициера в системата на междурегистров обмен RegiХ, резултатите от която са потвърдили съмненията в сигнала за несъответствия по отношение изпълнението на индикатора за устойчива заетост. С оглед на установените данни от сигнала, допълнително постъпилите документи от бенефициера и проверката от регистъра RegiХ ответния орган е установил следните несъответствия: по отношение на служителя Г. С. И. неизпълнението на индикатора за устойчива заетост е от 3 дни, а по отношение на служителите Л. С. П. и Д. С. Д. неизпълнението на индикатора е през периода м.03.2021г. – м.08.2021г. Поради твърде малкия размер на нарушението за служителя Г. С. И. органът е приел, че този размер не представлява самостоятелно основание за определяне на ФК – налице е по-малко от 2% неизпълнение на индикатора, което попада в първата хипотеза на т.6 от Приложение №2 на Наредбата за посочване на нередности. За останалите двама служители органът е посочил, че с несъответствието се нарушава изискването за устойчива заетост, т.к. намаляването на размера на трудовото възнаграждение е един от компонентите в дефиницията за устойчива заетост и представлява основание за определяне на ФК по т.6 от Приложение №2 към Наредбата за определяне на нередности. Органът е посочил, че поради естеството на установеното нарушение, в конкретния случай не може да се даде реално количеството изражение на настъпилите финансови последици и на основание чл.5, ал.1 и ал.2 от Наредбата следва да се приложи пропорционалния метод, а именно – процентен показател по т.6 от Приложение №2 към Наредбата. Основата за налагане на ФК органът е определил на изплатените разходи за възнаграждения на персонала в размер на 89 391.85лв. Конкретният процентен показател в границите по т.6 от Приложение №2 към Наредбата органът е определил на 15% поради неизпълнение на един от елементите на понятието „устойчива заетост“ по дефиницията в приложение Л към пакета документи, обвързан с общия за процедурата индикатор „Ръст на заетостта в подпомогнатите предприятия“, а именно – намаляване на месечните възнаграждения на две от лицата по проекта. В тази връзка и като се има предвид стойностите на посочените показатели, органът е приел, че изпълнението на индикатора попада в рамките 60 и 69 на сто. ФК е изчислена по формулата: 15% х 89 391.85 = 13 408.78лв., представляваща 15 на сто от финансовата подкрепа от ЕСИФ, предоставена за възнаграждения на заетите лица по договора с бенефициера. Органът е приел, че установеното неизпълнение на заложения индикатор в договора с бенефициера представлява „нередност“ по чл.1, т.2 от Регламент  на Съвета /ЕО, Евратом/ №2988/98 от 18.12.1995г. за закрила на финансовите интереси на ЕО. Възраженията на бенефициера за обратното органът е приел за неоснователни, като в частта срещу процента на изпълнение на индикатора органът е посочил, че е необходимо спазване на всички условия в понятието „устойчива заетост“, като неспазването само на един от елементите води до порок в изпълнението на индикатора за съответното лице, за което не е спазен, като порокът засяга 3 от заетите лица – Г. С. И., Л. С. П. и Д. С. Д., като последните две лица имат значителен принос в реализацията на предприемаческата цел. Органът е посочил, че в Условията за кандидатстване не са въведени относителни тегла на поделементите на понятието „устойчива заетост“, поради което логиката на бенефициера във възражението е неправилна, като в рамките на оперативната самостоятелност на УО на ОПИК е определянето на процента изпълнение/неизпълнение на индикатора предвид нивото на неизпълнение на същия. Органът е посочил, че ФК е изчислена по посочената формула, пропорционално за периода, за който е установено нарушението.

Оспореното Решение е подписано с КЕП с доказателство за валидност на подписа на л.321 от делото. Решението е връчено на адресата по ИСУН на 12.12.2022г., а жалбата срещу него е подадена на 23.12.2022г.

Със заповед №РД-02-16-209/14.10.2022г. министърът на иновациите и растежа е определил издателя на оспореното Решение Илияна Илиева, главен директор на главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ 2014-2020г. за лице, което да изпълни функциите на РУО на приоритенти оси 1, 2, 3, 4, 6 и 7 на ОПИК 2014-2020г. с всички, произтичащи от това права, отговорности и задължения, разписани в Описанието на действащите функции и процедури на ОПИК, в Наръчника на ОПИК и съгласно приложимата нормативна уредба.

Административния договор между жалбоподателя и УО на ОПИК 2014-2020г. за предоставяне на БФП по програмата с №BG16RFОР002-2.024 е сключен на основание чл.37, ал.3 от ЗУСЕСИФ /сега ЗУСЕФСУ/ във връзка с проектно предложение ИСУН №BG16RFОР002-2.024-2059 за предоставяне на БФП в максимален размер до 199 576лв. На основание чл.2.3 от договора срокът/периодът на изпълнение на проекта е съгласно посоченото в т.1 „Основни данни“ от Приложение I към договора, считано от датата на сключването му, но не повече от максимални срок, предвиден в т.18 от условията за кандидатстване по процедурата. Съгласно чл..2.4 от договора бенефицерът е длъжен да изпълни проекта съгласно одобреното проектно предложение, условия за кандидатстване и условия за изпълнение по процедурата и клаузите на договора. Съгласно чл.6.1 от договора УО ще наложи ФК на процент от верифицирания размер на БФП при неизпълнение на индикаторите по проекта, а съгласно чл.6.2 размерът на ФК се определя съгласно посоченото в Приложение №2, т.6 от ПМС №57/28.03.2017г. за приемане на Наредбата за посочване на нередности. Съгласно чл.6.3 от договора по отношение индикатора „ръст на заетостта в подпомогнатите предприятия“ бенефициерът има ангажимент да извърши отчитането на реално постигнатите резултати в края на шестия месец след приключване на проекта, като в случай на неизпълнение, корекцията ще бъде извършена съгласно посоченото в чл.6.2. В чл.6.5 от договора страните са уговорили възможността възстановяване да не се изисква при възникване на обстоятелства от извънреден характер, оказали пряко въздействие върху изпълнение на индикаторите, за които бенефициера писмено е обосновал тяхното въздействие и не се дължат на причини, за които същият отговаря. Договорът е сключен на 08.08.2019г.

            Условията за кандидатстване за помощта по процедура BG16RFОР002-2.024 „Насърчаване на предприемачеството“ са приложени на л.42-71 от делото. Процедурата е част от ОПИК 2014-2020г. с приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“. В т.7 „Индикатори“ от условията е създадено задължение на УО на ОПИК да следи за изпълнението и отчитането на три индикатора за изпълнение, един от които е „ръст на заетостта в подпомогнатите предприятия“, като под черта е посочено, че целевата стойност на този индикатор съответства на критерий I.6 „Устойчива заетост в резултат от реализация на предприемаческата идея“ от критериите за техническа и финансова оценка, следва да съответства на данните в т.9 „Екип“ от формуляра за кандидатстване и да бъде представен в еквивалент на пълно работно време, като бенефициера има ангажимент да извърши отчитане на този индикатор в края на шестия месец след приключване на проекта. В т.18 от условията е въведено изискване за оценяване на проектните предложения в съответствие с Критериите и методологията за оценка, посочени в т.22 от Приложение Ж. Това приложение се намира на л.72-88 от делото. В т.6 „Устойчива заетост в резултат от реализацията на предприемаческата идея“ от раздел II „Критерии за техническа и финансова оценка“ от Приложение Ж са предвидени максимум 6 точки за осигурена устойчива заетост на минимум 3 лица, съгласно дефиницията в Приложение Л. Приложение Л се намира на л.229-233 от делото. В приложение Ж е посочено, че данните относно критерия по т.6 ще бъдат проследявани в края на шестия месец след приключване на проекта, като в случай на неизпълнение ще бъдат налагани корекции съгласно посоченото в чл.6 от административния договор за БФП.

            Условията за изпълнение на проекти по посочената процедура от ОПИК 2014-2020г. са приложени на л.89-95 от делото. В документа е записано, че по отношение на индикатора „ръст на заетостта в подпомогнатите предприятия“ бенефициера има ангажимент да извърши отчитането на реално постигнатите резултати в края на шестия месец след приключване на проекта с възможността за налагане на ФК по чл.6 от договора за БФП.

            На 10.12.2018г. бенефициерът е подписал декларация Приложение Б, че е запознат с условията за кандидатстване, условията за изпълнение и техните приложения по процедурата /вж. л.157/.

            Проектното предложение се намира на л.142-156 от делото. Основната предприемаческа идея на жалбоподателя е създаване на дигитални дизайнерски продукти с висока добавена стойност и тяхната реализация на световния пазар посредством интернет платформи. Проектът предвижда устойчива заетост на 4-ма експерти. Разходите по проекта са коректно описани в оспореното Решение на органа.

            Проектът е оценен от експерти на УО на ОПИК 2014-20202г. Съгласно оценителните листове на експертите, приложени на л.106-141 от делото, по т.6 от техническата и финансова оценка проектът е получил пълния брой 6 точки за осигурена устойчива заетост от минимум 3 лица.

            Искането на УО на ОПИК за пояснения и допълнителни документи до бенефициера за реално постигнатите резултати за индикатора „ръст на заетостта в подпомогнатите предприятия“ в края на шестия месец след приключване на проекта е приложено на л.168 от делото, а постъпилите по искането документи са приложени на л.170-188 от делото. Документите включват справки за актуално състояние на действащите трудови договори към 04.08.2021г. и 01.09.2021г., справки за осигурителните доходи за периода м.02-м.09.2021г., справки за разпределение на осигурителните вноски през периода и ЕР на ТЕЛК №3257/04.12.2018г. за служителя Г. С. И.. Данните са коректно отразени в оспореното Решение на органа.

            Искането на УО на ОПИК до бенефициера за пояснения по установените в сигнала за нередност нарушения е приложено на л.189 от делото, а поясненията на жалбоподателя се намират на л.191 от делото. Същите са коректно отразени в съдържанието на оспореното Решение на органа.

            Сигналът за нередност от м.03.2022г. е приложен на л.192 от делото.

            Извършената от УО на ОПИК 2014-2020г. справка от RegiоХ е приложена на л.234 от делото. Видно от нея, служителите Л. С. П. и Д. С. Д. имат последно регистрирани трудови договори с дата на сключване 26.02.2021г. и дата на прекратяване 02.09.2021г. Служителката Д.е със заплата през периода от 504лв. месечно, а служителят Д.Д. е със заплата през периода от 1 200лв. месечно.

            Уведомлението за ФК е обективирано в писмо №26-Б-315/07.10.2022г. на РУО, връчено на бенефициера на 10.10.2022г. Възраженията по уведомлението са депозирани по ИСУН на 24.10.2022г. /вж. л.194-205 от делото/.

            Финансовите отчети на бенефициера и платежните нареждания за изплатени суми по административния договор са приложени на л.237-319 от делото. Изплатените суми съответстват на отчетените разходи и са идентични със сумите в оспорения акт.

            В съдебното производство е приета кореспонденция на дружеството с потребител за предлаганите услуги и тяхното прекратяване през периода м.01-м.03.2020г., договор за изработка от 10.02.2020г. и анекс към него за прекратяване на договора от 11.03.2020г. поради епидемията от Ковид 19.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените по-горе писмени доказателства.

            С оглед установената фактическа обстановка по делото, съдът намира жалбата за допустима. Подадена е от пълномощник на надлежен правен субект с право на обжалване по см. на чл.147, ал.1 от АПК, пред компетентния за разглеждането й съд в преклузивния срок по чл.149, ал.1 от АПК във вр. с препращането от чл.73, ал.4 от ЗУСЕФСУ.

            В резултат на служебната проверка по чл.168, ал.1 от АПК съдът установява, че оспореното Решение е незаконосъобразен административен акт. Съображенията за това са следните:

По компетентността на органа:

Решението изхожда от оправомощен орган в пределите на неговата законова компетентност. Предметният обхват в чл.1, ал.1, т.4 от ЗУСЕФСУ определя закона като приложим по отношение правилата за налагане на ФК във връзка с управление на средствата от ЕФСУ, от които е финансирана ОПИК 2014–2020г. Съгласно чл.9, ал.1 и ал.5 от ЗУСЕФСУ органи за управление и контрол на средствата от ЕФСУ са управляващите органи /УО/, счетоводните и одитните органи. Част от дейностите, възложени на УО включват извършване на ФК. РУО е ръководителя на администрацията или организацията, в чиято структура се намира УО или определено от него лице. С представената заповед №РД-02-16-209/14.10.2022г. на министъра на иновациите и растежа е осъществена законовата делегация в полза на издателя на оспореното Решение. Издателят на Решението е с предоставени правомощия за РУО по приоритетна ос 2 от ОПИК 2014–2020г. Проектът на жалбоподателя е одобрен в изпълнение на процедура BG16RFОР002-2.024 „Насърчаване на предприемачеството“, която процедура се включва в приоритетна ос 2 от ОПИК 2014-2020г. Делегацията по заповедта включва упражняване на всички права, отговорности и задължения, между които е нормативно уреденото по чл.73, ал.1 от ЗУСЕФСУ. Страните не спорят относно компетентността.

По формата на акта:

При издаване на решението са спазени изискванията на чл.73, ал.1 и ал.3 от ЗУСЕФСУ за мотивирана писмена форма с обсъждане на възраженията от бенефициера. Решението е подписано с валиден КЕП и отговаря на общите изисквания за писмена форма по чл.59, ал.2 от АПК. Съдържа имената и длъжността на издателя, неговия адресат, има фактически и правни основания за издаване и ясно формирано волеизявление на органа. Налице е корелация между фактически обстоятелства и разпоредителна част.

По административната процедура:

Решението е издадено при спазване на процедурата по чл.73, ал.2 и ал.3 от ЗУСЕФСУ. Преди издаване на решението органът е дал възможност на бенефициера да представи писмени възражения по установените нарушения и по основателността и размера на ФК. Писмото на органа с изх.№26-Б-315/07.10.2022г. е поставило начало на административното производство за издаване на оспорения акт и в него се съдържат всички обективирани в акта фактически обстоятелства по преписката. В изпълнение на общите правила по чл.35 и чл.36 от АПК Решението е издадено от органа след изясняване на фактите и обстоятелствата по случая, събиране на относимите доказателства и осигуряване възможност на засегнатото лице за участие и защита.

            По материалния закон:

Решението обаче противоречи на материалния закон.

Нормата на чл.70, ал.1 от ЗУСЕФСУ въвежда правило за пълна или частична отмяна на финансовата подкрепа със средства от ЕФСУ чрез извършване на ФК при наличие на конкретно посочени основания, между които по т.7 е основанието, свързано с неизпълнение на одобрени индикатори. В практиката на ВАС трайно е възприето становището, че при липса в позитивното право на легална дефиниция на понятието "индикатори" и при действие на разпоредбите на чл.36, ал.1 и чл.37, ал.1 и ал.2 от Указ №883/24.04.1974 г. за прилагане на ЗНА, съдържанието на понятието е това на общо употребимия български език. ВАС сочи, че в Българския тълковен речник, София, Наука и изкуство, 2008, с. 326 "индикатор" представлява измервателен уред, устройство или някакво вещество, които установяват, определят, измерват, показват наличието и количеството, интензивността на нещо. В контекста на уредените от ЗУСЕФСУ обществени отношения това означава, че индикаторът е нещо, което или чрез което се измерва осъществяването на одобрения проект.

Съгласно чл.6.1 от административния договор, на бенефициера се налага ФК като процент от верифицирания размер на БФП при неизпълнение на индикаторите по проекта. Този процент се определя по т.6 от Приложение №2 към Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ /сега ЗУСЕФСУ/. Съгласно т.6.3 от договора бенефициерът има задължение по отношение индикатора „ръст на заетостта в подпомогнатите предприятия“ да извърши отчитане на реално постигнатите резултати в края на шестия месец след приключване на проекта. Индикаторът „ръст на заетостта в подпомогнатите предприятия“ е заложен като индикатор в т.7 „Индикатори“ от условията за кандидатстване по процедурата от ОПИК 2014-2020г., по която е одобрен проекта на бенефициера. Подобна е правната рамка за индикатора и отговорността на бенефициера за неговото неизпълнение в т.1 „Техническо изпълнение на проектите“ от условията за изпълнение на проекта по процедурата от ОПИК 2014-2020г. Условията за кандидатстване и условията за изпълнение са актове по чл.26, ал.1 от ЗУСЕФСУ, поради което са задължителни за изпълнение от бенефициера. Съгласно записаното в условията за кандидатстване, целевата стойност на индикатора съответства на критерий I.6 „Устойчива заетост в резултат от реализацията на предприемаческата идея“ от критериите за техническа и финансова оценка на проекта и данните в т.9 „Екип“ от Формуляра за кандидатстване, като се представя в еквивалент на пълно работно време. Условията за кандидатстване въвеждат отново изискването за отчитане на индикатора в края на шестия месец след приключване на проекта. Следователно, индикаторът „ръст на заетостта в подпомогнатите предприятия“ представлява одобрен индикатор по проекта на бенефициера по см. на чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ и целта на неговото изпълнение е осигуряване на устойчива заетост на минимум 3 лица в рамките на шест месеца след приключване на проекта. За целите на процедурата под термина „устойчива заетост“ Приложение Л към условията за кандидатстване предвижда осигуряване на заетост /работни места/ за период от 6 месеца след приключване на проекта при запазване на условията /длъжност, часова заетост, размер на възнаграждение, наемане на трудов договор и др./, приложими към екипа на кандидата съгласно т.14.2 от условията за кандидатстване. Екипът на кандидата по т.14.2 от условията за кандидатстване включва екипа, който ще участва в изпълнението на проекта и за който са предвидени възнаграждения със средства по проекта. За тези лица се изисква да бъдат наети на трудов договор на минимум 4 часа на ден за период от минимум 6 месеца в рамките на изпълнение на проекта, като тяхното поименно посочване е част от съдържанието на т.9. „Екип“ от формуляра за кандидатстване.

Доказателствата по делото установяват, че в т.10 „Екип“ от проекта на бенефициера са включени посочените в оспорения акт 3-ма служители, за които е предвидена устойчива заетост. Установява се, че срокът на действие на административния договор е в рамките на 18 месеца от неговото сключване, т.е. през периода 08.08.2019г. – 08.02.2021г. Това означава, че изпълнението на индикатора „ръст на заетостта в подпомогнатите предприятия“ по проекта за осигурена устойчива заетост е в рамките на периода 08.02.2021г. – 08.08.2021г., както правилно е приел ответния орган. В рамките на този 6-месечен период заетостта на персонала следва да отговаря на термина „устойчива заетост“ по Приложение Л към условията за кандидатстване, т.е. следва да има запазване на условията на сключените трудови договори. Представените от бенефициера писмени документи във вид на справки за декларирани данни за трудовите договори и осигуряване в НАП и приобщените в преписката справки от допълнителната проверка на органа в системата на междурегистров обмен RegiХ сочат за неизпълнение на индикатора за тримата служители в обема на констатациите по оспорения акт. По отношение на Г. С. И. на длъжност „програмист“ не е спазено изискването за заетост в рамките на 6-месечния срок след приключване на проекта, т.к. трудовото правоотношение е съществувало от 08.02.2022г. до 04.08.2021г. /включително/, вместо до 08.08.2021г. По отношение на Л. С. П. на длъжност „социален предприемач“ и Д. С. Д. на длъжност „арт директор“ не е спазено изискването за запазване размера на трудовите възнаграждения. През периода 26.02.2021г. – 08.08.2021г. лицата са получавали по-малко от уговореното възнаграждение. Трудовото възнаграждение на Л. С. П. е намалено на 504лв. от уговорено 1 100лв., а трудовото възнаграждение на Д. С. Д. е намалено на 1 200лв. от уговорено 2 400лв. Следователно, правилен е извода на органа за неизпълнение на одобрения индикатор, което е основание за налагане на ФК по чл.70, ал.1, т.7 от ЗУСЕФСУ, противно на твърдението на жалбоподателя.

Неоснователно жалбоподателят възразява за извинителни причини за неизпълнение на индикатора. Единствените релевантни такива са обстоятелствата по чл.6.5 от договора, имащи извънреден характер. Жалбоподателят не доказва, че пандемията от COVID-19 и нейните последици, обективирани в представените от него кореспонденция и прекратен договор за поръчки с контрагенти, са оказали пряко въздействие върху изпълнението на целия проект и то в рамките на периода 08.02.2021г. – 08.08.2021г. Жалбоподателят не е обосновал писмено въздействието на посочените обстоятелства пред РУО. Липсата на дължимото по договор поведение на бенефициера лишава РУО от възможността да не наложи ФК. Забавеното верифициране и изплащане на допустимите разходи по проекта не оказва влияние върху основателността на ФК.

Правилна е преценката на органа за определена основа на ФК, свързана с разхода за платени възнаграждения на персонала по см. на чл.71, ал.2 от ЗУСЕФСУ, т.к. нарушението засяга индикатор за ръст на заетостта на персонала и не се отразява върху останалите верифицирани разходи по проекта. Платежните документи установяват, че изплатената БФП за възнаграждения на персонала възлиза на посочената в оспорения акт сума 89 391.85лв. Тази сума е основата за изчисляване на дължимата ФК.

Естеството на нарушението прави невъзможно даване на количествено изражение на финансовите последици по неизпълнение на индикатора, поради което правилна е преценката на органа за прилагане на процентен показател за определяне на ФК. По правилото на чл.72, ал.5 от ЗУСЕФСУ процентният показател на ФК е измежду заложените такива в т.6 от Приложение №2 към чл.2, ал.3 към Наредбата за посочване на нередности. Отделните процентни показатели по т.6 от приложението са зададени в граници в зависимост от процента изпълнение на одобрените по проекта индикатори. Начинът, по който се формира процента на изпълнение не е предмет на правна регламентация, поради което правилно е становището на органа за оперативна самостоятелност при неговото определяне. При упражняване на тази оперативна самостоятелност преценката на съда е в обхвата на контрола по чл.169 от АПК. При процентен показател в граници, съдът осъществява контрол дали органът е изложил мотиви за определения процент корекция и дали този процент е съответен на характера и тежестта на нарушението. В случая по делото, в оспорения акт липсват ясни и точни мотиви за начина на формираното изпълнение на индикатора в рамките на 60 и 69 на сто, а от тук съдът не може да прецени дали приложения 15% на ФК съответства на характера и тежестта на нарушението.

Има неизпълнен индикатор „ръст на заетостта в подпомогнатите предприятия“ през периода 08.02.2021г. – 08.08.2021г., който се измерва с изпълнение на изискването за устойчива заетост. Неизпълнението на индикатора органът свързва със заетост на 3-ма служители. По отношение на служителя Г. С. И. неизпълнението е относно срока на трудовия договор. По отношение на другите двама служители Л. С. П. и Д. С. Д. неизпълнението е относно размера на трудовите възнаграждения. Общият брой на служителите в предприятието през периода е 4-ма заети лица по трудови договори. При тези обективно установени данни за неизпълнение на индикатора, органът е формирал неясни мотиви досежно ролята на служителя Г. И. при преценката за изпълнение на проекта - веднъж е посочил, че поради твърде малкия размер на нарушението за служителя, този размер не представлява самостоятелно основание за определяне на ФК /по-малко от 2% неизпълнение/, но това неизпълнение органът е взел предвид при определяне на крайната ФК. От друга страна, органът е приел неизпълнение само на един от елементите на понятието „устойчива заетост“ по дефиницията в приложение Л – намаляване на месечните възнаграждения на другите двама служители. Органът обаче не е посочил дали е взел предвид изпълнението на останалите условия по трудовите договори на лицата и не е посочил по какъв начин и в какъв размер са определените от него стойности по условията, поради което не е ясно как е стигнал до извода, че изпълнението попада в рамките 60 и 69 на сто. Липсва яснота какво е цифровото изражение на приетия от органа като значителен принос на двамата служители в реализацията на предприемаческата цел. Вярно е, че в условията за кандидатстване няма въведени относителни тегла на поделементите на понятието „устойчива заетост“, но това не означава, че отпада изискването за органа за мотивиране на решението за конкретно установеното изпълнение на проекта, от което зависи процента ФК. Посочването, че определянето на процента изпълнение/неизпълнение на индикатора е в зависимост на нивото на изпълнение на същия не дава нужната конкретика. Органът дължи формиране на ясни мотиви защо приема, че изпълнението на проекта е в рамките на посочените от него 60 и 69, като посочи механизма и начина на определяне на това изпълнение, включително точния размер в проценти. Процентът на изпълнение е комплексен. За неговото формиране оказват влияние всички компоненти на понятието „устойчива заетост“ в рамките на 6-месечния период - за всяко от заетите лица по отношение индивидуалното изпълнение/неизпълнение на условията по трудовите договори, установяване как неизпълнението на едно или друго условие влияе върху общото изпълнение на договора, посочване какви са отделните роли на служителите в изпълнението на проекта и как нарушените условия по всеки договор се отнасят на изпълнението като цяло. Именно тази преценка липсва в оспорения акт, поради което съдът не може да установи дали процента на ФК съответства на характера и тежестта на нарушението.

По целта на закона:

Липсата на ясни мотиви за формирания показател за ФК и невъзможността съда да установи дали този показател съответства на характера и тежестта на нарушението препятства преценката за спазване на целта на закона. Като административна мярка корекцията има за цел да възстанови фактическото положение преди нарушението, като върне в бюджета на общността размер на средствата от ЕСИФ, който е неправомерно разходван.

Дължима е отмяна на оспорения акт. Тъй като органът действа при условията на оперативна самостоятелност досежно определяне на показателя за корекция, по реда на чл.173, ал.2 от АПК преписката ще се изпрати на ответника за постановяване на нов акт. В новия акт органът следва да определи конкретен процент на изпълнение на одобрения по проекта индикатор в рамките на заложеното в т.6 от Приложение №2 към чл.2, ал.3 от Наредбата за посочване на нередности, да посочи ясни и конкретни мотиви за начина и реда за формиране на този процент на изпълнение, да посочи относимия към процента на изпълнение на проекта размер на корекция и да посочи стойността на корекцията, ако установеното изпълнение на проекта е под 89 на сто.

На основание чл.143, ал.1 във вр. с §1, т.6 от ДР на АПК МИР дължи на жалбоподателя деловодни разноски в размер на 607.27лв., включващи 107.27лв. ДТ и 500лв. адвокатско възнаграждение. Присъденото адвокатско възнаграждение е под минимума по чл.7, ал.2, т.3 във вр. с чл.8, ал.1 от Наредба №1/09.07.2024г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което не подлежи на намаляване по възражението на ответника.

Поради изхода от спора ответникът няма право на деловодни разноски.

            Мотивиран от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ по жалба от „Е.и В.“ ЕООД /с посочени данни/ Решение №РД-02-16-596/08.12.2022г. на главния директор на ГД ЕФК в Министерство на иновациите и растежа и РУО на ОПИК 2014-2020г.

            ИЗПРАЩА преписката на главния директор на ГД ЕФК при Министерство на иновациите и растежа и РУО на ОПИК 2014-2020г. за постановяване на нов административен акт при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на решението.  

ОСЪЖДА МИНИСТЕРСТВО НА ИНОВАЦИИТЕ И РАСТЕЖА да заплати на „Е.И В.“ ЕООД /с посочени данни/ деловодни разноски в размер на 607.27лв. /шестстотин и седем лева и двадесет и седем стотинки/.

Решението подлежи на обжалване от страните с касационни жалби пред ВАС в 14-дневен срок от получаване на съобщенията за изготвянето му.

Решението да се съобщи на страните.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: