Р Е Ш Е Н И Е
№ 143
гр.
Русе,10.07.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд-Русе, III-ти касационен състав, в
открито заседание на двадесет и първи
юни през две хиляди двадесет и трета година:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
ЙЪЛДЪЗ АГУШ |
ЧЛЕНОВЕ: |
ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА |
|
СПАС СПАСОВ |
при
секретаря Цветелина Димитрова и в присъствието на прокурора Диана Неева,
като разгледа докладваното от съдията Върбанова к.а.н.д. №
152 по описа на съда за 2023 г., за
да се произнесе взе предвид:
Производството
е по чл. 208-228 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. чл. 63в
от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано е по касационна жалба от Д.Я.Г., с
адрес ***, чрез адв. Кръстева, против решение № 129/07.03.2023 г., постановено
по а.н.д. № 2029/2022 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено
наказателно постановление № 38-0002330/20.09.2022 г. на директора на РД „АА“ –
гр. Русе.
В касационната жалба и в писмено становище
се излагат доводи за нарушение на материалния закон и процесуалните правила.
Иска се отмяна на решението на въззивната инстанция и постановяване на решение
по съществото на спора, с което да се отмени издаденото НП. Претендират се
разноски.
Ответникът по касационната жалба –
Директорът на РД „Автомобилна администрация“ – Русе, редовно призован, не
изразява становище и не се представлява.
Представителят на Окръжна прокуратура - Русе
дава заключение за неоснователност на касационната жалба и оставяне в сила
решението на въззивната инстанция.
След като обсъди оплакванията в жалбата,
становищата на страните, събраните по делото доказателства и след извършена
служебна проверка на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, съдът прие за установено
следното:
Касационната жалба е процесуално допустима -
подадена е в срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт,
поради което подлежи на разглеждане.
Разгледана по същество, същата е
неоснователна.
С решение №129/07.03.2023 год. Русенски районен съд e потвърдил наказателното
постановление, с което на Д.Я. Г., водач на товарен автомобил МАН ТГХ 18.480,
категория N3, с рег. № *******, оборудван с дигитален тахограф, на основание чл.93в, ал.11 от Закон за автомобилните
превози, за нарушение на чл. 34, § 3, б. „б“, предложение второ от РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 165/2014
НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 500 лева.
От фактическа страна е прието, че на
21.06.2022 г. в гр. Русе, около 11:53 ч., Г. управлявал оборудван с дигитален
тахограф товарен автомобил с полуремарке, като извършвал международен превоз на
товари от Р България за Германия, видно от CMR от
20.06.2022 г., със заверено копие на лиценз, който превоз попада в обхвата на
Регламент № 561/2006 г. На ГКПП „Дунав мост”, служители от РД “АА” гр. Русе
осъществявали контрол по спазване правилата за автомобилните превози. Гергиев
бил спрян за проверка, при която проверяващите приели, че не е въвел ръчно,
автоматично или по друг начин необходимите данни, когато бил извън превозното
средство и не е бил в състояние да използва тахографа за периода от 24.05.2022
г. до 07:48 часа на 20.06.2022 г. Затова срещу него бил съставен АУАН.
Впоследствие наказващият орган, след като се запознал със събраните по
преписката доказателства, издал обжалваното наказателно постановление за
извършено нарушение по чл. 93в, ал. 11 от ЗАвтП, вр. чл. 34, § 3, б. „б“ от
Регламент (ЕС) № 165/2014 г. Пред районния съд, с депозиране на жалбата, Г.
представил удостоверение за дейности от 20.06.2022 г., според което за периода
от 18:00 часа на 29.04.2022 г. до 06:50 часа на 20.06.2021 г. бил в
отпуск/почивка.
Решаващият съд e изяснил изложената
по-горе фактическа обстановка след анализ на събраните по делото писмени и
гласни доказателства. За да потвърди наказателното постановление е счел, че
нарушенията са безспорно установени и доказани. Приел е още, че са налице
всички елементи от обективна страна от състава на нарушението. Доказателствата,
представени с административно-наказателната преписка и събрани като такива и
във въззивното производство, безспорно сочели на нарушение от страна на водача
на ППС - товарен автомобил МАН ТГХ 18 480, категория N3, с рег. № А0065НК на
императивното задължение, заложено в чл. 34, § 3, б. „б“ от РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 165/2014 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ
ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА. Не е кредитирал допълнително представеното удостоверение
за дейности от 20.06.2022 г., като изложил подробни мотиви за това.
Изводите на съда се споделят изцяло от касационния състав. В настоящият случай съставът на
административното нарушение се съдържа в административнонаказателната
разпоредба на чл. 93в, ал. 11 от ЗАвПр, съгласно която „Водач, който не е въвел данните относно периодите
на "друга работа", "време на разположение",
"прекъсване" или "дневна почивка", когато няма възможност
да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това че е извън
превозното средство, се наказва с глоба 500 лв.“. Посочената за
нарушена норма на правото на Европейския съюз вменява в задължение на водачите
на ППС, които не са в състояние да
използват тахографа, с който превозното средство е оборудвано, според
вида на тахографа / в случая ППС-то е бил с дигитален/, да вписват в картата на
водача „периодите, посочени в параграф 5, буква б), подточки ii), iii) и iv) от
Регламента-време на управление, друга работа, период на разположение, почивка
по време на работа или почивка“, като се използва приспособлението за ръчно
въвеждане на данни, осигурено за тахографа.
Описанието на вмененото на водача
административно нарушение е достатъчно ясно, точно и конкретно.
Правилен
е изводът на въззивния съд, че представеното удостоверение за дейности, в което
е отразено, че водачът бил в отпуск/почивка в процесния период, не го освобождава от задължението да предприеме
необходимите действия за въвеждане на липсващите данни с оглед изискването на чл. 34, § 3, б. „б“ от Регламент № 165/2014,
а
освен това то въобще не променя факта на невписване на необходимите данни в
картата на водача. За конкретния състав на нарушението, за което е санкциониран
водача, е достатъчно да е налице бездействие от негова страна досежно въвеждане
на данните, относно периодите друга
работа“, „време на разположение“, „прекъсване“ или „дневна почивка“, при
възможност да се използва монтирания на превозното средство тахограф и дори и
да е бил, както се твърди с удостоверението в платен годишен отпуск, преди да
въведе процесния автомобил в движение за съответния курс, водачът е длъжен да
въведе тези данни. Нормата
на чл. 34, § 3, б. "б" от Регламент (ЕС) № 165/2014 предвижда отделно
задължение за водача за въвеждане на данните, което задължение не се изключва с
представянето на удостоверение за дейности, съгласно следващото изречение на
същата норма. Удостоверението цели точно да удостовери въведените ръчно данни.
По тази причина невъвеждането на данни, за каквото деяние е наказан касатора,
представлява самостоятелно административно нарушение – по чл. 93в, ал. 11 от
ЗАвПр. Съгласно
чл. 36, § 2, т. ii) от Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския
парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г., когато водачът управлява превозно
средство, оборудвано с дигитален тахограф, той трябва да е в състояние да
представи по искане на оправомощен служител на контролен орган всички ръчни
записи и разпечатки, направени през текущия ден и предходните 28 дни, което не
е било сторено. Тълкуването на горепосочената разпоредба води до
извод, че се касае за представяне на документи към момента на проверката, а не
след извършването й. След като в хода на
проверката не е било представено годно доказателство, по смисъла на Регламента
и решението на СЕС, то представеното удостоверение за дейност правилно не е
било кредитирано. Ето защо, направените с касационната жалба възражения са
неоснователни и недоказани.
Предвид на изложеното по-горе,
Административният съд намира атакуваното решение за допустимо и валидно,
постановено в съответствие с материалния закон.
Мотивиран така и на осн. чл.221, ал.2 от АПК,
съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 129/07.03.2023 г., постановено по а.н.д. №
2029/2022 г. по описа на Районен съд – Русе
Решението
е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: