Решение по дело №1980/2020 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 322
Дата: 28 юни 2021 г. (в сила от 22 юли 2021 г.)
Съдия: Цветалина Михова Дочева
Дело: 20203330101980
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 2 декември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 322
гр. Разград , 28.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на трети юни, през две
хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:ЦВЕТАЛИНА М. ДОЧЕВА
при участието на секретаря ГАНКА АНГ. АТАНАСОВА
като разгледа докладваното от ЦВЕТАЛИНА М. ДОЧЕВА Гражданско дело
№ 20203330101980 по описа за 2020 година
Предявени са обективно и субективно съединени искове по чл.422 ГПК.
Депозирана е искова молба от Теленор България ЕАД, с която молят съда да приема за
установено, че ответвикът З. ЮМ. Т. дължи на ищеца сумата от 410.95лв. неустойки за
предстрочно прекратяване на договорни абонаменти за мобилни номера ****** и ******.
Твърди,че между страните са сключени договори за предоставяне на мобилни услуги. По
повод договор за мобилни услуги от дата 08.10.2018г ответникът е абонат с клиентски номер
№ ***** и титуляр по мобилен номер ***** с избрана абонаментна програма Тотал 24.99лв.,
с уговорен срок на действие за 24 месеца до 08.10.2020г. При възползване от
преференциални условия ответникът е сключил и Договор за лизинг от същата дата за
мобилно устройство марка SAMSUNG Galaxy J3 2017 Black на изплащане, на 23 месечни
вноски от 4.99лв. всяка, съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор,
както и с правото след изтичане на 23-месечния срок на договора срещу заплащане на
допълнителна сума от 4.99лв. да придобие собствеността върху лизинговата вещ. С оглед
качеството абонат на дружеството, на ответника е предоставено за ползване описаното
мобилно устройство е отстъпка от страндарната цена, съгласно т.7 от договора за \ обилни
услуги, както следва: Станадартната цена на мобилното устройство /в брой, без абонамент/ е
489.90лв. Цена в брой или общата лизингова цена с избраната от абоната програма
224.76лв., следователно отстъпката от стандартната цена, която ответникът е получил
възлиза на сума в размер на 265.14 лв.
Като лоялен клиент абонатът-ответник е взел втори абонаментен план с предпочетен
мобилен номер ***** с избрана абонаментна програма Тотал 18.99лв., съгласно Договор за
1
мобилни услуги от 17.10.2018г. с уговорен срок на действие 24 месеца до 17.10.2020г. При
възползване от преференциални условия абонатът - ответник е взел мобилно устройство
марка ALCATEL 1 Dual Black. С оглед качеството абонат на дружеството, на ответника е
предоставено за ползване описаното мобилно устройство е отстъпка от стандартната цена,
съгласно т.7 от договора за мобилни услуги, както следва:-Станадартната цена на мобилното
устройство /в брой, без абонамент/ е 269.96 лв.;-Цена в брой или общата лизингова цена с
избраната от абоната програма Готал 18.99лв. е 190.99лв., следователно отстъпката от
стандартната цена, която ответникът е получил възлиза на сума в размер на 159.91 лв.
Въз основа на посочените договори ответникът е ползвал предоставяните от Дружеството
мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския номер на абоната №
*****.
За отчетния период на потребление 10.10.2018г. - 09.01.2019г. абонатът не е изпълнил
задължението си да заплати на Теленор България дължимите месечни абонаменти,
съобразно използваните от него услуги в размер на 175.64лв.
При наличието на неплатени месечни задължения на абоната, Операторът го уведомява по
реда на чл. 31а от ОУ. След изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените
месечни фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно се
ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите обаждания на
абоната, като операторът неколкокоратно праща смс - напомняне за налична незаплатена
месечна фактура. При нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от страна на
Оператора, ползваният телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен е
поредно смс-известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите месечни
суми.
С оглед незаплащането от страна на ответника на процесиите фактури за отчетния период
на потребление 10.10.2018г. - 09.01.2019г., е ангажирана договорната отговорност на
абоната по т. 11 от процесния договор за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от
оператор, ищецът е прекратил едностранно индивидуалните договори на ответника за
ползваните абонаменти.
След прекратяване на отношенията ищецът е издал крайна фактура №**********/
10.03.2019г., в която са начислени суми в размер, както следва: -410.95лв. - договорна
неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти /която сума е процесната/; -
94.81лв. - незаплатени лизингови вноски /която сума не е процесна/;-175.64лв. - за
незаплатени далекосъобщителни услуги /която сума не е процесна/. Общата сума по
издадената крайна фактура възлиза в размер на 681.40лв.
Ищецът твърди интерес от защита за начислената неустойка за предсрочно прекратяване на
процесиите договори за мобилни услуги в размер на 410.95лв., която претендира на
основание т.11 от договора за мобилни услуги, която е уговорена съобразно постигнатата с
2
КЗП СПОГОДБА от 11.01.2018г., по която страна е „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД.
Датата на деактивация на процесния абонамент е 06.03.2019г., като същата се генерира
автоматично по вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано плащане и
наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури
срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания
абонамент.
Абонатът е в неизпълнение на договорите си, като същият не е спазил крайния срок за
ползване на абонамента Тотал 24.99лв. за мобилен номер ***** до 08.10.2020г., съгласно
Договор за мобилни услуги от дата 08.10.2018г., както и не е спазил крайния срок за
ползване на абонаментна Тотал 18.99лв. за мобилен номер ***** до 17.10.2020г., съгласно
Договор за мобилни услуги от дата 17.10.2018г.
Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния оператор да ангажира
договорната отговорност на абоната и начисли неустойка за предсрочно прекратяване на
сключения абонамент. Неустойката в размер на 410.95лв , формирана, както следва:1.За
абонаментен план Тотал 24.99лв. към мобилен номер ***** се дължи неустойка в размер на
62.46лв., представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси; Към абонаментен
план Тотал 24.99лв. към мобилен номер ***** t начислена и неустойка за ползване на
устройство SAMSUNG Galaxy J3 2017 Black, в размер на 186.75 лв., представляваща такава
част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент),
съгласно действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената
от него при предоставянето му (в брой или обща лизингова цена to договора за лизинг),
съответстваща на оставащия срок на договора.2.За абонаментен план Тотал 18.99лв. към
мобилен номер ***** се дължи неустойка в размер на 47.46лв., представляваща стойността
на 3 месечни абонаментни такси;-Към абонаментен план Тотал 18.99лв. към мобилен номер
***** неустойка за ползване на устройство ALCATEL 1 Dual Black, в размер
представляваща такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой,
без абонамент), съгласно действащата към момента на сключване на договора денова листа,
и заплатената от него при предоставянето му (в брой или обща лизингова цена лизинг),
съответстваща на оставащия срок на договора. Общо дължимата се неустойка за
предсрочното прекратяване па договорните абонаменти е в размер, както следва:249.21лв. за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 08.10.2018г. за мобилен номер
*****. и 161.74лв. за предсрочно прекратяваме на договорен абонамент от дата 17.10.2018г.
за мобилен номер *****.
Съгласно чл.27 от ОУ плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока
указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване
на срока, потребителят дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден
закъснение.
Ответникът З. ЮМ. Т. е подписал договор за услуги с мобилния оператор, ползвал е
3
процесиите мобилни номера и не е изпълнил задължението си по договор да заплаща
стойността на предоставените услуги, като с това си поведение е изпаднал в забава.
Издадени са фактури и в срок не ги е заплатил, за което следва да понесе отговорността си.
Представените фактури сами по себе си, не са основание за плащане, но длъжникът-
ответник е сключил договор и е ползвал съответната далекосъобщителна услуга, задължил
се е да заплаща цената на предостовеното усторойство, съгласно уговорения погасителен
план, респ. същият е в неизпълнение на договора си.
Ответникът З. ЮМ. Т. е призован при условията на чл.47 ал.6 ГПК.Назначеният му особен
представител счита иска за неоснователен. Ответникът не дължи процесиите суми, тъй като
реално няма доказателства удостоверяващи ползването на твърдените мобилни услуги през
претендиралия период, няма доказателства, относно ползването на посочените в исковата
молба мобилни устройства, няма доказателства за твърдяното предсрочно прекратяване на
посочените договори, както и в резултат на липсата на тези доказателства не е ясен начина,
по който ищецът е определил размерът на претендираната неустойка и съответно цената на
иска. Сумите не са дължими, тъй като реално няма доказателства, които да обосновават
предявените искови претенции.
Ищецът твърди, че ответникът е клиент на „Теленор България“ ЕАД гр. София с клиентски
номер ***** на база на сключени договори за мобилни услуги от 08.10.2018 г. и от
17.10.2018 г. и като такъв дължи на ищеца суми за неустойка за предсрочно прекратяване на
договорен абонамент за мобилни услуги предоставени по посочените договори, като
предявява претенциите си относно дължимостта им.
За да обоснове посочените в т. 1 претенции, ищецът следва на първо място, при условията
на пълно и главно доказване, следва да установи и докаже, че ответникът не е изпълнил
свои парични задължения, начислени по отношение на три броя фактури в периода
10.10.2018 Г.-09.01.2019 г., а именно по фактура № **********/10.11.2018 г., фактура №
**********/10.12.2018 г. и фактура № **********/10.01.2019 г., което да послужи и като
основание за предсрочното едностранно от негова страна прекратяване на двата договора за
мобилни услуги.
Ищецът не е представил доказателства, които да докажат, че дължимите вноски са именно в
размер на тези три месечни вноски. Липсват доказателства, удостоверяващи извършваните
плащания и установяването на периода, през който е преустановено плащането на
месечните вноски, в резултат на което липсват данни обуславящи претендираните
претенции.
Освен това липсват доказателства по делото относно предсрочното прекратяване на
договорите за мобилни услуги, което обстоятелство се ползва от ищеца като мотив за
претендиране на дължима неустойка.
4
Въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът установи следните факти:
Между страните са сключени договори за предоставяне на мобилни услуги от 08.10.2018г,
кл.номер № ***** и титуляр по мобилен номер ***** с избрана абонаментна програма
Тотал 24.99лв., с уговорен срок на действие за 24 месеца до 08.10.2020г. При възползване от
преференциални условия ответникът е сключил и Договор за лизинг от същата дата за
мобилно устройство марка SAMSUNG Galaxy J3 2017 Black на изплащане, на 23 месечни
вноски от 4.99лв. всяка, съгласно уговорения погасителен план по лизинговия договор,
както и с правото след изтичане на 23-месечния срок на договора срещу заплащане на
допълнителна сума от 4.99лв. да придобие собствеността върху лизинговата вещ. С оглед
качеството абонат на дружеството, на ответника е предоставено за ползване описаното
мобилно устройство е отстъпка от страндарната цена, съгласно т.7 от договора за мобилни
услуги, както следва: Станадартната цена на мобилното устройство /в брой, без абонамент/ е
489.90лв. Цена в брой или общата лизингова цена с избраната от абоната програма
224.76лв., следователно отстъпката от стандартната цена, която ответникът е получил
възлиза на сума в размер на 265.14 лв.
Като лоялен клиент абонатът-ответник е взел втори абонаментен план с предпочетен
мобилен номер ***** с избрана абонаментна програма Тотал 18.99лв., съгласно Договор за
мобилни услуги от 17.10.2018г. с уговорен срок на действие 24 месеца до 17.10.2020г . При
възползване от преференциални условия абонатът - ответник е взел мобилно устройство
марка ALCATEL 1 Dual Black. С оглед качеството абонат на дружеството, на ответника е
предоставено за ползване описаното мобилно устройство е отстъпка от стандартната цена,
съгласно т.7 от договора за мобилни услуги, както следва:-Станадартната цена на мобилното
устройство /в брой, без абонамент/ е 269.96 лв.;-Цена в брой или общата лизингова цена с
избраната от абоната програма Готал 18.99лв. е 190.99лв., следователно отстъпката от
стандартната цена, която ответникът е получил възлиза на сума в размер на 159.91 лв.
Въз основа на посочените договори ответникът е ползвал предоставяните от Дружеството
мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския номер на абоната №
*****.
За отчетния период на потребление 10.10.2018г. - 09.01.2019г. абонатът не е изпълнил
задължението си да заплати на Теленор България дължимите месечни абонаменти,
съобразно използваните от него услуги в размер на 175.64лв.
При наличието на неплатени месечни задължения на абоната, Операторът го уведомява по
реда на чл. 31а от ОУ. След изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените
месечни фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно се
ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите обаждания на
абоната, като операторът неколкокоратно праща смс - напомняне за налична незаплатена
месечна фактура. При нерегистрирано плащане, въпреки напомнянията от страна на
Оператора, ползваният телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен е
5
поредно смс-известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите месечни
суми.
С оглед незаплащането от страна на ответника на процесиите фактури за отчетния период
на потребление 10.10.2018г. - 09.01.2019г., е ангажирана договорната отговорност на
абоната по т. 11 от процесния договор за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от
оператор, ищецът е прекратил едностранно индивидуалните договори на ответника за
ползваните абонаменти.
След прекратяване на отношенията ищецът е издал крайна фактура №**********/
10.03.2019г., в която са начислени суми в размер, както следва: -410.95лв .,явяваща се
процесната договорна неустойка за предсрочно прекратяване на договорни абонаменти; -
94.81лв. - незаплатени лизингови вноски;-175.64лв. - за незаплатени далекосъобщителни
услуги /която сума не е процесна/. Общата сума по издадената крайна фактура възлиза в
размер на 681.40лв.
Начислената неустойка за предсрочно прекратяване на процесиите договори за мобилни
услуги в размер на 410.95лв. се която претендира на основание т.11 от договора за мобилни
услуги.
Датата на деактивация е 06.03.2019г., като същата се генерира автоматично по вградената
електронна система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени
суми след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и
съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
Абонатът не е спазил крайния срок за ползване на абонамента Тотал 24.99лв. за мобилен
номер ***** до 08.10.2020г., съгласно Договор за мобилни услуги от дата 08.10.2018г.,
както и не е спазил крайния срок за ползване на абонаментна Тотал 18.99лв. за мобилен
номер ***** до 17.10.2020г., съгласно Договор за мобилни услуги от дата 17.10.2018г.
Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния оператор да ангажира
договорната отговорност на абоната и начисли неустойка за предсрочно прекратяване на
сключения абонамент. Неустойката в размер на 410.95лв , формирана, както следва:1.За
абонаментен план Тотал 24.99лв. към мобилен номер ***** се дължи неустойка в размер на
62.46лв., представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси; Към абонаментен
план Тотал 24.99лв. към мобилен номер ***** t начислена и неустойка за ползване на
устройство SAMSUNG Galaxy J3 2017 Black, в размер на 186.75 лв., представляваща такава
част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой, без абонамент),
съгласно действащата към момента на сключване на договора ценова листа, и заплатената
от него при предоставянето му (в брой или обща лизингова цена to договора за лизинг),
съответстваща на оставащия срок на договора.2.За абонаментен план Тотал 18.99лв. към
мобилен номер ***** се дължи неустойка в размер на 47.46лв., представляваща стойността
на 3 месечни абонаментни такси;-Към абонаментен план Тотал 18.99лв. към мобилен номер
6
***** неустойка за ползване на устройство ALCATEL 1 Dual Black, в размер
представляваща такава част от разликата между стандартната цена на устройството (в брой,
без абонамент), съгласно действащата към момента на сключване на договора ценова листа,
и заплатената от него при предоставянето му (в брой или обща лизингова цена лизинг),
съответстваща на оставащия срок на договора. Общо дължимата се неустойка за
предсрочното прекратяване па договорните абонаменти е в размер, както следва: 249.21лв.
за предсрочно прекратяване на договорен абонамент от дата 08.10.2018г. за мобилен номер
*****. и 161.74лв. за предсрочно прекратяваме на договорен абонамент от дата 17.10.2018г.
за мобилен номер *****.
Плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока указан на фактурата
/15дни/. Неспазването на срока води до възникването на задължение на потребителя за
заплащането на неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден закъснение.
Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни
изводи: Исковете са основателни. В сключените между страните договори от 08.10.18г. и
17.10.18г. страните са предвидили, че виновното неизпълнение на абоната е предпоставка за
едностранното прекратяване на договора от мобилния оператор с едномесечно писмено
предизвестие, както и за ангажиране на отговорността му със заплащане на договорената в
обезпечение на това договорно задължение неустойка.
С подписването на договорите ответникът е декларирал, че е запознат и е съгласен с
приложимите ОУ, като в съдържанието си същият препраща към няколко конкретно
приложими разпоредби, в това число и на предвиденото в чл.10 от ОУ. Според цитирана
разпоредба, от доказано подписаните от ответника ОУ, едностранното разваляне на
договора поради виновно неизпълнение на абоната се извършва с „писмено изявление“.
Следователно е в конкретната хипотеза страните са постигнали съгласие, както относно
основанията за едностранно прекратяване на договорите от страна на дружеството -
доставчик, така и досежно формата на изявлението и реда за уведомяване на другата страна.
Предвиденото в договора относно прекратяването му е съобразено с изискванията на чл. 87,
ал. 1 от ЗЗД.
Депозираните по делото доказателства дават основание на съда да приеме за установен и
факта на надлежно предприетите от ищеца действия по прекратяването на договора във
време, предхождащо дата на подаденото от него заявление по чл.410 ГПК и по начин,
обуславящ изискуемостта на претендираното по този способ вземане за неустойка.
Съгласно т.26 от ОУ за взаимоотношенията между "Теленор" ЕАД и абоната-потребител на
доставяните от дружеството услуги, заплащането на услугата се извършва въз основа на
месечна фактура, издавана на името на абоната, който при сключването на договора е
уведомен от оператора за таксуващия период, за който ще му бъде издавана фактурата.
Неполучаването на фактурата не освобождава абоната от задължението му за плащане на
дължимите суми. Според разпоредбата на т.27 от ОУ плащането следва да се извърши в
7
15дневен срок от издаването на фактурата. В т.31 е предвидено, че плащането следва да се
извърши независимо, че абонатът е оспорил месечните сметки в 6-месечен срок след
издаването на фактурата по общия ред.
Доводи, че като задължено лице ответникът се е възползвал от правото си да оспори
процесиите фактури пред оператора и евентуално същите да са отменени изцяло или да е
редуцирано по размер задължението му в резултат на оспорването, същият не е заявил нито
в срока за отговор на исковата молба нито в хода на цялото исково производство.
В конкретния случай, от приложените като доказателства фактура с №********** е видно,
че ответникът е в неизпълнение на договора за сумата от 175.64лв. потребени и незаплатени
далекосъобщителни услуги за периода 10.10.18г.-09.01.19г.
При така обективираната неизправност и позовано на предвиденото в сключения с
ответника договор, ищецът е отправил до последния покана за доброволно плащане с дата
11.02.2019г. В съдържание на поканата изрично е посочено, че при неизпълнение на
задължения в предоставения за това срок, ищецът ще прекрати договора и ще претендира
заплащане на договорената на това основание неустойка. Липсват обаче доказателства
поканата да е връчена на ответника. Независимо от това на 10.03.2019г. обаче, с изтичане
на предоставения с поканата 10-дневен срок за доброволно изпълнение, ищецът е издал
Фактура № **********/ 10/03/2019г., в съдържание на която изрично е посочено, че
договорът с ответника е прекратен и че на това основание дължи договорената в размер на
410.95лв. неустойка. С това си съдържание фактурата също има характера на известие за
прекратяването на договора, както и на покана за плащане на кредиторовото вземане за
неустойка. В този смисъл решение №33/11.03.2021г. на РОС по в.гр.д.№318/20г. на РОС.
Видно е, че клаузите за неустойки по двата процесии договора в частите, в които са
обвързани с размера на месечните абонаменти такси, изначално поставят праг на
максималния размер на неустойката за физически лица до трикратния размер на
стандартните месечни абонаменти, в които размери са и исковите претенции. Не е
договорено и не се претендират стойности на абонаментни такси за целия срок на
договорите. Така формулирани, при общ срок на договорите от две години, клаузата за
дължимост на трикратен абонамент не създава неравновесие в правата и задълженията на
потребителя и мобилния оператор по смисъла на чл. 143 ЗЗП и не излиза извън
обезщетителната си функция.
Предвид изхода от спора ищецът има право на направените в настоящото производство
разноски в съответствие с разпоредбата на чл.78 ал.1 ГПК. В настоящото производство
ищецът е направил разноски в размер на 535лв./180лв. адв.възнаграждение, 180лв. за особен
представител и 175лв.д.т./.
Съответно по ч.гр.д.№1402/2020г. са дължими разноски в размер на 145лв.
8
По гореизложените съображения, Съдът
РЕШИ:
ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на З. ЮМ. Т., ЕГН ********** от гр.Ц.
К.*****, че същият дължи на „Теленор България“ЕАД, ЕИК ********* със седалище
гр.София и адрес на управление ж.к.“Младост 4“, Бизнес парк София“, сграда 6 сумата от
410.95лв./четиристотин и десет лева и деветдесет и пет стотинки/ неустойки за едностранно
предсрочно прекратяване на договори за договорен абонамент на мобилни услуги от
08.10.18г. за мобилен номер **** и от 17.10.18г. за мобилен номер *****, за които е
издадена заповед за изпълнение № 2914/11.09.20г. по ч.гр.д.№1402/20г. на РРС.
ОСЪЖДА З. ЮМ. Т., ЕГН ********** ДА ЗАПЛАТИ на Теленор България“ЕАД, ЕИК
********* сумата 535лв. /петстотин тридесет и пет лева/ съдебни разноски и сумата
145лв./сто четиридесет и пет лева/ разноски по ч.гр.д.№1402/2020г. на РС Разград.
Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок от връчването на страните пред
Разградския окръжен съд.
След влизане в сила на решението същото да се докладва на съдията-докладчик по ч.гр.д.
№1402/2020г. на РРС.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
9