РЕШЕНИЕ
№ 43
гр. София, 04.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 17-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на четвърти октомври през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:АДРИАНА Д. АТАНАСОВА
при участието на секретаря ВАЛЕРИЯ Н. ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от АДРИАНА Д. АТАНАСОВА
Административно наказателно дело № 20231110211736 по описа за 2023
година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление (НП) № НП-63/28.07.2023г., издадено от Р К - на
длъжност Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, с което
на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 117 от Закона за здравето /ЗЗ/, на Л. Л. П., ЕГН:
**********, в качеството му на Изпълнителен директор на УМБАЛ “Царица Йоана -
ИСУЛ” ЕАД, ЕИК: , гр. С, със седалище и адрес на управление: гр. С ул. “Б м № , е
наложено административно наказание глоба в размер на 1000 /хиляда/ лева на основание чл.
116ж, ал. 1 от Закона за лечебните заведения за нарушение на чл. 116ж, ал. 1 от Закона за
лечебните заведения.
Недоволен от наказателното постановление е останал санкционираният субект, който го
обжалва в срок. В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на процесното
наказателно постановление; същото било постановено при противоречие с
материалноправните и процесуалноправните разпоредби. Твърди се, че не е налице
субективния елемент, за да се приеме, че жалбоподателят е извършил административното
нарушение, тъй като не е отчетено, че за промяна в структурата на лечебното заведение е
необходимо решение на Съвета на директорите на болницата и изпълнителният директор не
може самостоятелно да извърши тази дейност. Сочи, че в НП и АУАН не се съдържа ясно и
конкретно описание на обстоятелствата, при които е извършено нарушението. Изложени са
доводи, че не е посочено дължимото се поведение от страна на лечебното заведение -
1
действията, които е следвало да изпълни, но не е изпълнило. Поддържа, че декларативно е
описано “задължителното предписание” по т. 5.8 от констативния протокол, както и че
декларативно е описано изявлението за неизпълнение на съответното предписание и
посочването на неизпълнени правни норми не представлява описание на нарушението.
Сочи, че не е обсъдена в пълнота и причината за неприложението на чл. 28 ЗАНН, като не е
отчетен факта на обществената значимост на спешния кабинет УНГ при лечебното
заведение, който обслужва пациенти от гр. София и София област, и не е обсъдена
хипотезата на “други обстоятелства”, след преценката за които може да се достигне до
извода за наличието на маловажност по случая. Иска се от съда да отмени оспореното
наказателно постановление.
В съдебно заседание се явява представител на санкционирания изпълнителен директор на
болничното заведение - адв. Й.. Последният поддържа изцяло жалбата. Не претендира
разноски. В допълнително депозирани писмени бележи по делото поддържа наведените от
него доводи в жалбата за наличието на законови предпоставки за отмяна на наказателното
постановление.
Въззиваемата страна се представлява от юрисконсулт Й.а, който в дадения ход по
същество пледира за потвърждаване на обжалваното наказателно постановление. Намира, че
безспорно било доказано извършването на нарушенията. Представя писмени бележки, в
които излага подробни съображения за законосъобразност на издаденото наказателно
постановление.
Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На УМБАЛ “Царица Йоанна - ИСУЛ” ЕАД била извършена проверка от служители на
ИАМН, която имала за цел извършване на извънредна проверка на състоянието на
структурата, управлението, организацията на дейността на лечебното заведение дали
съответства на Закона за здравето и Закона за лечебните заведения. проверката е била
инициирана въз основа на подаден сигнал в Министерството на здравеопазването от лице
относно извършен и заплатен медицински преглед на дъщеря му, в спешен кабинет УНГ
към УМБАЛ “Царица Йоанна - ИСУЛ” ЕАД.
По време на проверката в лечебното заведение е изискана медицинска и друга относима
към проверката документация.
В резултат на извършената проверка е изготвен констативен протокол КП-
874/12.12.2022г., в който са отразени следните констатации:
“5.1. На 19.11.2022г. детето К Й. М на 4 години е прегледано в спешен УНГ кабинет към
УМБАЛ “Царица Йоанна - ИСУЛ” ЕАД. Издаден е “Лист за преглед на пациент в КДБ/СО”
№ 118949/19.11.2022г., поставена е диагноза “Остро гнойно възпаление на средното ухо”.
5.2. Прегледа на детето е извършен от д-р Б Д, на длъжност специалист по Ушно - носно -
гърлени болести.
5.3. Поставената диагноза “Остро гнойно възпаление на средното ухо” не попада в
2
критериите за преглед на пациент по спешност, съгласно Наредба № 10/04.11.2016г. за
утвърждаване на медицински стандарт “Ушно - носно - гърлени болести”. преценката на
спешността на състоянието на пациентката е направена от д-р Димитрова, извършила
прегледа;
5.4. За извършения преглед на Калина Й.а Мишева, в касата на лечебното заведение е
постъпило плащане в размер на 60 /шестдесет/ лева. Заплатената сума за осъществения
преглед съответства със сумата в ценоразписа на ЛЗ.
5.5. Прегледът на детето К М не е отчетен по Договор с МЗ за “Осигуряване на спешна
медицинска помощ на пациенти със спешни състояния, преминали през спешни отделения,
които пациенти не са хоспитализирани в същото спешно отделение.”
5.6. От “Справка за регистрирани и преминали пациенти през спешен УНГ кабинет за дата
19.11.2022г.”, е видно, че през кабинета са преминали общо 90 пациента; “Справка за
преминали и хоспитализирани пациенти през спешен УНГ кабинет за дата 19.11.2022г.” - 5
пациенти са хоспитализирани в лечебното заведение; “Справка за преминали платени
пациенти през спешен УНГ кабинет за дата 19.11.2022г.” - 35 платени пациента, 22 пациента
са регистрирани без извършен преглед.
От всички преминали на дата 19.11.2022г - 28 пациенти са отчетени по Договор с МЗ за
“Осигуряване на спешна медицинска помощ на пациенти със спешни състояния, преминали
през спешни отделения, които пациенти не са хоспитализирани в същото спешно
отделение.”
5.7. В “Правилник за устройството, дейността и вътрешния ред в Клиника по УНГ
болести”, утвърден от изпълнителния директор на УМБАЛ “Царица - Йоанна - ИСУЛ” ЕАД
от 25.02.2020г., в чл. 16 е регламентирано: “приемът на болни в спешно състояние в
областта на УНГ болести се осъществява в Спешен УНГ кабинет към Клиника по УНГ
болести. В същия кабинет се консултират и пациенти, които не отговарят на критериите за
спешност съгласно медицински стандарт по “Ушно - носно - гърлени болести....”.
Посоченото в чл. 16 от правилника е в нарушение на чл. 20, ал. 2 от Наредба № 49 от 18
октомври 2010г. за основните изисквания, на които трябва да отговарят устройството,
дейността и вътрешният ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете за
медико- социални грижи и на чл. 49 от “Правилника за устройството, дейността и
вътрешния ред на УМБАЛ “Царица Йоанна - ИСУЛ” ЕАД”;
5.8. В спешен УНГ кабинет към Клиника по УНГ болести на УМБАЛ “Царица Йоанна -
ИСУЛ” ЕАД, като част от биологичната структура се извършва нерегламентирана
извънболнична дейност - амбулаторни прегледи (платени от пациентите и отчетени по
Договор с МЗ). За извършената извънболнична дейност, пациентите заплашат на касата на
УМБАЛ “Царица Йоанна - ИСУЛ” ЕАД;
5.9. В предоставената медицинска документация на детето Калина Й.а М липсват данни за
извършен триаж от медицинско лице.“
В констативния протокол са отразени следните извършени нарушения:
3
- нарушение на Наредба № 10 от 4 ноември 2016г. за утвърждаване на медицински
стандарт “Ушно - носно - гърлени болести”, издадена от министъра на здравеопазването, в
частта: 2.2.2. лекар, специализиращ ушно- носно - гърлени болести, които извършват
дейност по ушно - носно - гърлени болести (диагностично - лечебни процедури) под
професионалното ръководство на лекар с призната специалност по “Ушно - носно - гърлени
болести”, в съответствие с действащата нормативна уредба и съответната програма за
обучение; във връзка с чл. 6, ал.1 от Закона за лечебните заведения, в който е разписано
“Дейността на лечебните заведения и на медицинските и другите специалисти, които
работят в тях, се осъществява при спазване на медицинските стандарти за качество на
оказваната медицинска помощ и осигуряване защита на правата на пациента. Медицинските
стандарти се утвърждават с наредби на министъра на здравеопазването.
- лечебното заведение, получавайки сумата от 60 лв. за преглед на детето К Й М, е
нарушил разпоредбите на чл. 86, ал. 1, т.1 от Закона за здравето: “Като пациент всеки има
право на: зачитане на гражданските, политическите, икономическите, социалните,
културните и религиозните му права”, в частта: “икономическите”.
В констативния протокол освен това в т. 7 и т. 8 от същия са посочени и задължителните
предписания към проверявания обект:
7.1. г-н Л. П., в качеството си на изпълнителен директор на УМБАЛ “Царица Йоанна -
ИСУЛ” ЕАД, да предприеме действия за привеждане на дейността в лечебното заведение в
съответствие с констатациите в т. 5.7, т. 5.8 и т. 5.9 от настоящия констативен протокол.
8. г-н Л. П., в качеството си на изпълнителен директор на УМБАЛ “Царица Йоанна -
ИСУЛ” ЕАД, в срок до 31.01.2023г. да уведоми Изпълнителна агенция “Медицински
надзор” за изпълнени предписания, като изпрати заверени копия от документите по т.1 и т.
2.
Въз основа на заповед № РД-13-336/31.03.2023г. на изпълнителния директор на ИАМН е
сформирана комисия в следния състав: д-р Ю., държавен инспектор в отдел “Контрол за
спазване права на пациента”, дирекция “Контрол на медицинските дейности и права на
пациентите”, ръководител, и на Е Н М - Б, главен инспектор в отдел “Контрол за спазване на
медицинските стандарти”, дирекция “Контрол на медицинските дейности и права на
пациентите” - член. На комисията е наредено да извърши извънредна проверка на УМБАЛ
“Царица Йоанна - ИСУЛ” ЕАД по повод Докладна записка с рег. № ДЗ-249/14.03.2023г., в
това число за установяване изпълнението на дадени задължителни предписания съгласно
Констативен протокол № 874/12.12.222г., издаден от ИАМН. Определен е период за
извършване на проверката от 03.04.2023г. до 07.04.2023г. вкл.
Въз основа на горепосочената назначена проверка е съставен АУАН на 05.07.2023г., от
служителя Юлиана Чилева, с който е установено извършено нарушение на чл. 116ж, ал. 1 от
Закона за лечебните заведения, като е констатирано неизпълнение на предписанието в т. 5.8
от Констативен протокол № 874/12.12.222г., издаден от ИАМН. Установено е, че по време
на повторната проверка на основание Заповед № РД-13-336/31.03.2023г. на ИД на ИА
4
“Медицински надзор”, проверяващата комисия е констатирала, че Спешен кабинет все още е
част от структурата на Клиника по УНГ болести към лечебното заведение, като горното е
установено въз основа на изискано и постъпило становище от г-н Л. П., който посочва в
последното, че е в обективна невъзможност да изпълни предписанията, дадени с
констативен протокол от извършена проверка № КП-874/12.12.2022г. АУАН е връчен на В
В - юрисконсулт при УМБАЛ “Царица Йоанна - ИСУЛ” ЕАД, надлежно упълномощен от
ИД на болничното заведение, на същата дата, на която същият е съставен - 05.07.2023г.
При предявяването на АУАН не са направени възражения по така представения акт за
установяване на административно нарушение, както и не са постъпили такива в 7-дневен
срок от връчването му.
Въз основа на АУАН е издадено и обжалваното НП № НП-63/28.07.2023г., издадено от Р
К - на длъжност Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, с
което на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 117 от Закона за здравето /ЗЗ/, на Изпълнителния
директор на УМБАЛ “Царица Йоана - ИСУЛ” ЕАД, ЕИК: , е наложена глоба в размер на
1000 /хиляда/ лева на основание чл. 116ж, ал. 1 от Закона за лечебните заведения за
нарушение на чл. 116ж, ал. 1 от Закона за лечебните заведения.
Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на показанията на разпитания в
съдебното заседание свидетел Ю Ч, както и въз основа на събраните по делото писмени
доказателства, приобщени по реда на чл. 283 от НПК.
Съдът кредитира изцяло показанията на разпитания свидетел Ю Ч, тъй като същите се
подкрепят от приложените по делото писмени документи, не съдържат противоречия и са
логични и ясни. Посредством показанията на свидетеля и писмените документи се
установяват времето, мястото и обстоятелствата относно извършената проверка, т.е. всички
факти, подлежащи на доказване в настоящото производство.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна
следното:
При разглеждане на дела по оспорени наказателни постановления районният съд винаги се
явява инстанция по същество, с оглед на което дължи пълна проверка досежно правилното
приложение на материалния и процесуалния закон, независимо от основанията, посочени от
жалбоподателя. В изпълнение на това свое правомощие съдът констатира, че АУАН и
оспорваното наказателно постановление са издадени от компетентни органи, в предвидената
от закона писмена форма. Налице е редовна процедура по връчването на АУАН на
жалбоподателя. НП е също връчено редовно. Наказателното постановление е издадено от
компетентен за това орган.
Издаденото наказателно постановление обаче е неправилно, защото при издаването на НП
са допуснати съществени процесулани нарушения. Това е така, тъй като, както в
наказателното постановление, така и в АУАН липсва ясно и конкретно описание на
изпълнителното деяние - не е посочено дължимото поведение от лечебното заведение,
съответно действията, които е следвало, но не е изпълнило в изпълнение на дадените му
5
предписания. В НП и АУАН са посочени словесно единствено констатациите какви са
нарушенията, които са констатирани в лечебното заведение наместо самите предписания
към болничното заведение във връзка с тях. Въз основа на това остава загадка както за
наказания субект, както и за съда какви конкретно предписания не е изпълнила УМБАЛ
“Царица Йоанна - ИСУЛ” ЕАД. Декларативното изявление за неизпълнение на съответното
предписание и посочване на неизпълнени правни норми не представлява описание на
нарушението. В обстоятелствената част както на АУАН, така и на НП липсва посочване в
какво конкретно се състои неизпълнението на предписанията и същото представлява
съществено процесуално нарушение, доколкото ограничава правото на зашита на
наказаното лице, което следва, въз основа на съставения му акт и НП, да е запознато за кое
свое деяние е санкционирано и до голяма степен ограничава съдебния контрол за
законосъобразност на постановлението. За да бъде законосъобразно едно наказателно
постановление, то следва да съдържа изискуемите от закона реквизити, като неправилното
определяне на датата на деянието, непълното описание на последното или неправилното
посочване на нарушената разпоредба са всякога съществени пороци при издаването му и са
абсолютни основания за отмяна на издаденото НП.
На следващо място словесното описание - неизпълнение на задължително предписание,
незаконосъобразно е съотнесено към нормата на чл. 116ж. ал. 1 от ЗЛЗ. В случая
противоправното поведение на лечебното заведение е следвало да бъде квалифицирано като
нарушение на чл. 116, ал. 1, вр. с ал. 2 от ЗЛС. В разпоредбата на чл. 116ж, ал. 2 от ЗЛС е
предвидено, че отговорността се ангажира за нарушение по ал. 1 на същата норма.
Несъответствието между словесното описание и правната квалификация на нарушението
всякога е съществен порок в НП и като такова - основание за неговата отмяна.
Предвид всичко гореизложено се явява излишно съдът да отговаря на останлите
възражения, посочени в жалбата.
Ето защо, съдът намери, че издаденото НП е незаконосъобразно, тъй като се констатират
процесуалноправни нарушения при издаването му, поради което същото следва да бъде
отменено.
Така мотивиран и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ ИЗЦЯЛО Наказателното постановление № НП - 63/28.07.2023г., издадено от Р
К - на длъжност Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, с
което на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 117 от Закона за здравето /ЗЗ/, на Л. Л. П., ЕГН:
**********, в качеството му на Изпълнителен директор на УМБАЛ “Царица Йоана -
ИСУЛ” ЕАД, ЕИК: , гр. София, със седалище и адрес на управление: гр. С, ул. “Б м” № , е
наложено административно наказание глоба в размер на 1000 /хиляда/ лева на основание чл.
116ж, ал. 1 от Закона за лечебните заведения за нарушение на чл. 116ж, ал. 1 от Закона за
лечебните заведения, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
6
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
София – град, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му до страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
7