ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1507/11.10.2021г.
гр. Пловдив, 11 октомври 2021 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
ПЛОВДИВ, I отделение, ХI с., в закрито заседание на
единадесети октомври през две хиляди двадесет и първа година,
в състав:
Председател: Милена Несторова – Дичева
като
разгледа адм. дело № 2663 по описа за
2021 г., взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на
С.А.Ш., ЕГН **********,***, срещу решение на Министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщения, взето с протокол ПД – 201/02.08.2021 г. въз основа на Протокол
№ 3/23.07.2021 г. на Комисията за номиниране на членове на органите за
управление на публичните предприятия от
системата на МГИТС във връзка с обява за
провеждане на конкурс за избор на член на съвета на директорите на „Летице
Пловдив“ЕАД, одобрена с протокол № РД -08-219/09.06.2021 г. на Министъра на
транспорта, информационните технологии и съобщенията.
Жалбата е недопустима по следните
съображения:
Предмет на процесното оспорване е
решение на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщения,
взето с протокол ПД – 201/02.08.2021 г.
Това решение представлява решение на
органа, упражняващ правата на държавата като едноличен собственик на капитала
на „Летище Пловдив“ЕАД и не е административен акт, съответно не подлежи на
обжалване по административен ред.
Оспореното решение е волеизявление с гражданскоправен характер,
а не е акт на разпореждане на орган на власт, в това му качество, поради което
липсва годен за оспорване индивидуален административен акт. Правоотношенията
между Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщения и
членовете на съвета на директорите във връзка с управлението на „Летище Пловдив“ ЕАД не са административни,
не са подчинени на принципа на власт и подчинение, поради което възникването и
прекратяването им не се урежда от правилата на административното право и
процес. Съответно, актовете, с които възникват, изменят и се прекратяват
правоотношенията с членовете на съвета на директорите имат гражданскоправен
характер и не подлежат на съдебен контрол за законосъобразност по реда на Административнопроцесуалния
кодекс.
В този смисъл е и константната практика
на ВАС напр. определение № 8424 от 12.07.2021 г. по адм.дело № 6477/2021 г. на
ВАС, Определение № 9956 от 4.10.2021 г. на ВАС по
адм. д. № 8803/2021 г., V о., докладчик съдията Юлия Ковачева, Определение № 8406 от 12.07.2021 г. на ВАС
по адм. д. № 6761/2021 г., V о., докладчик съдията Тинка Косева.
По делото не е спорно, че „Летище Пловдив“ЕАД,
от чиито съвет на директорите е освободен като член с процесното решение
жалбоподателя, е еднолично акционерно дружество с държавно имущество,
регистрирано в Търговския регистър и представляващо публично предприятие по
смисъла на чл. 2, ал. 1, т. 1 от ЗППр., в което правата на едноличния
собственик на капитала (държавата) се упражняват от Министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщения. Членовете на съвета на директорите са
членове на органа за управление по смисъла на § 1, т. 13 от Допълнителните
разпоредби (ДР) на ЗППр. Редът за назначаването на членове на органите за управление и
основанията за прекратяване на договорите за управление в обсъжданото държавно
предприятие са регламентирани в чл. 20 – 24 от Закона
за публичните предприятия. Освобождаването на
членовете на органите на управление е дейност/правомощие на върховния
орган на управление на държавното предприятие, т. е. министърът не действа като
административен орган, а като орган на управление в държавното предприятие.
Затова по силата на това законово овластяване с представителни и управленски
правомощия спрямо държавното предприятие, министърът сключва, респ. освобождава
като член на съвета на директорите определено лице. При сключване, респ.
прекратяването на договора, министърът не действа като административен орган, а
като орган от управлението на държавното предприятие, който упражнява правата
на собственика. Не се касае за заемане на длъжност в държавната администрация,
а в държавно предприятие, което не е административна структура в системата на държавната
администрация. Следователно актовете, които се издават
при изпълнение на тази дейност от страна на Министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщения не са административни и не подлежат на
контрол за законосъобразност по реда на АПК. Наличието на подлежащ на оспорване
акт е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на жалбата и липсата му
обосновава основанието по чл. 159, т. 1 от АПК за оставяне жалбата без разглеждане и прекратявена
на производството по делото.
За пълнота следва да се има предвид, че
е налице висящ спор пред Окръжен съд – Пловдив срещу решенията в същия протокол
с „Летище Пловдив“ЕАД. Съгласно определение № 301 от 9 август 2021 г. на
Окръжен съд – Пловдив по частно търговско дело № 20215300900601 (л.34) жалбоподотелят е предявил иск за установяване
на нищожността на взетите решения и несъществуването им, а именно:
1.Освобождаване
на С.Ш. като член на Съвета на директорите;
2.Избор
на независим член на Съвета на директорите на „Летище Пловдив“ЕАД за срок от
три години Панайот Зайков.
При това положение, с оглед недопустимостта
на жалбата, обосновава същия извод и относно направеното в нея искане за
спиране на изпълнението на оспорения акт, което налага и то да бъде оставено
без разглеждане.
Ето защо и на основание чл.159, т.1 от АПК, Съдът
О П Р
Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата, предявена от С.А.Ш., ЕГН **********,***, срещу
решение на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщения,
взето с протокол ПД – 201/02.08.2021 г.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искане на С.А.Ш., ЕГН **********,*** за спиране на изпълнението на решение
на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщения, взето с
протокол ПД – 201/02.08.2021 г.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело
№ 2663/2021 год. по описа на Административен съд Пловдив.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховният административен съд в 7-дневен срок от
съобщаването на страните за неговото изготвяне.
Административен съдия: