Решение по дело №3224/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: 263916
Дата: 14 юни 2021 г. (в сила от 7 юли 2022 г.)
Съдия: Росен Бориславов Димитров
Дело: 20201100103224
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 13 март 2020 г.

Съдържание на акта

 

                                    Р Е Ш Е Н И Е

 

                              гр.С., 14.06.2021 г.

 

                       В    И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД,  ГРАЖДАНСКА КОЛЕГИЯ, І ГО,13-ти с-в, в публично заседание на осемнадесети март през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                   Председател: Росен Димитров

 

при секретаря Христина Цветкова, като разгледа докладваното  от съдия Димитров гражданско дело № 3224 по описа  за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Предявен е иск с правно основание чл. 49 във вр. с чл.45 ЗЗД от С.К.С., ЕГН **********, чрез процесуалния й представител адв. С.К. *** сумата от 150 000  лв. - обезщетение за неимуществени вреди изразяващи се в мъка и страдания вследствие смъртта на нейния съпруг Г.А.С., настъпила в резултат на ПТП на 03.12.2018 г., около 18:30 ч. в гр. С. поради бездействие на длъжностни лица на Столична община, изразяващо се в непредприемане на необходимите действия за осигуряване на безопасно придвижване на водачите на МПС по пътното платно, стопанисвано от Столична община, с което са поставили в опасност живота и здравето на пътуващите по ул. „Васил Левски“ в гр. С. граждани, ведно със законна лихва върху посочената сума от 03.12.2018 г. до окончателното й изплащане.

В исковата молба  твърди, че съпругът й Г.А.С.пострадал тежко в резултат на ПТП, станало на 03.12.2018 г. около 18:30 часа в гр.С.. Същият управлявал е лек автомобил „Рено 19” с peг. № ****** и се е движел по ул. „Васил Левски” в посока от с.Мрамор към бул. „Ломско шосе”. Поради гъста мъгла и липса на ориентировъчни съоръжения, а именно улично осветление, хоризонтална и вертикална пътна маркировка, в района на № 152 е изгубил ориентация за положението си на пътното платно, навлязъл е в зоната за насрещно движени и е участвал в ПТП с насрещно движещия се „Фиат Дукато” с per. № ******, управляван от Л.С.Г..

Пострадалият бил приет по спешност в УМБАЛСМ „ПИРОГОВ” с опасност за живота, където било установено, че е получил изключително тежки травматични увреждания, изразяващи се в счупване на таза, счупване на левия ацетабулум, гръдно-коремна контузия; счупване на ребра 6,7 в дясно и 9,10 в ляво, луксация на лява тазобедрена става, кръвонасядания на гръдния кош; кръвонасядания на меките тъкани, напречно счупване на гръдната кост на нивото между третите и четвъртите ребра с масивно кръвонасядане на околните меки тъкани, кръвонасядане на околосърдечната торбичка и средостението, кръвонасядания странично на гръдния кош и корема, на възходящата и напречната част на дебелото черво, кръвонасядане на меките тъкани на малкия таз, на крайниците и на нивото на лява тазобедрена става. Въпреки проведеното лечение Г.А.С.починал на 23.12.2018 г.

Твърди,че внезапната смърт на съпруга й е причинила неописуема мъка и страдания,тъй като той бил нейната опора в живота,имали прекрасни отношения и животът й без него е тежко и непоправимо страдание.

Моли съда да осъди С.О.да му заплати сумата от 150 000 лв. - обезщетение за неимуществени вреди от горното увреждане, ведно с лихви върху претенциите. Претендира разноски.

В отговора на исковата молба ответникът С.О.гр.С. ***, чрез процесуален представител е депозирал писмен отговор на исковата молба, в който оспорва предявения иск по основание и размер като неоснователен и прекомерно завишен по размер. На първо място се оспорват твърденията, че леталният изход за пострадалия е настъпил в причинно-следствена връзка с претърпените травми, получени при процесното ПТП. В тази връзка се сочи, че от медицинската документация е видно, че смъртта на лицето не е в причинно-следствена връзка с увредите, настъпили в следствие на ПТП като се излагат подробни съображения в тази насока.

На следващо място се излага, че пострадалият е допринесъл за настъпването на вредоносния резултат, като се е движил със скорост, над разрешената за пътния участък, в който е станало ПТП – на ул. „Васил Левски“ № 152. В тази връзка се сочи, че на ул. „Васил Левски“ № 89 в посока бул. „Ломско шосе“ е въведено ограничение на скоростта от 40 км./ч., със знак В26, както и ограничение за изпреварване на МПС, със знак В24. Подържа се, че от ул. „Васил Левски“ № 89, където са въведени горепосочените забрани до № 152 на същата улица, където е станало ПТП няма поставен знак, който да отменя забраните въведени с пътни знаци, няма поставен знак с табела Т1 и няма кръстовище, от което следва, че на мястото на ПТП въведените забрани са действали. В тази връзка се излага, че пострадалият, движейки се със скорост от 54 км./ч. е нарушил разпоредбата на чл. 21, ал. 2, във вр. ал. 1 ЗДвП, както и на чл. 20, ал. 2 във вр. ал. 1 ЗДвП, с което е съпричинил вредоносния резултат.

На следващо място се прави възражение за съпричиняване на вредоносния резултат от страна на пострадалия и поради това, че е бил без поставен обезопасителен колан в нарушение на чл. 188, ал. 1 от Правилника за прилагане на ЗДвП. Подържа се също така, че предвид дългогодишния опит на пострадалия, като водач на МПС и въпреки липсата на пътна маркировка на пътното платно, същият е могъл да се ориентира за разположението на лекия автомобил върху платното за движение, ако е управлявал успоредно и плътно до пътния банкет, а ако въпреки това видимостта е била толкова ниска, че да не може да се ориентира по никакъв начин, то е следвало да спре на пътния банкет с включени аварийни светлини, при положение, че няма законова разпоредба, която да го задължава да продължи движението си при положение, че видимостта е била намалена до минимум. Ответникът подържа, че поради множеството нарушения на императивни норми от страна на пострадалия, обезщетението за неимуществени вреди следва да бъде намалено с 60%, съгласно чл. 51, ал. 2 ЗЗД.

Излага се също така, че от съществено значение за настъпването на вредоносния резултат е и поведението на водача на товарния автомобил „Фиат“, модел „Дукато“ с peг. № ******, който е нарушил чл. 20, ал. 2 ЗДвП, като се е движил със скорост от 41 км/ч, която е несъобразена с пътните и атмосферни условия, както и поради това, че след като опасността е възникнала в опасната зона на спиране на автомобила, водачът не е предприел аварийно спиране, а е предприел маневра по заобикаляне, поради което прави възражение за съпричиняване на вредоносния резултат от страна на водача на товарния автомобил с 35%, съгласно чл. 51, ал. 2 ЗЗД.

На следващо място сочи, че не е налице законова разпоредба, която да задължава С.О.да поставя улично осветление на всички общински пътища като се излага, че ул. „Васил Левски“ свързва с. Мрамор с бул. „Ломско шосе“, същата не се намира в жилищен район и не е натоварен булевард, поради което не е необходимо да има изградено улично осветление, а дори и да е имало изградено такова, то същото не би помогнало за увеличаване на видимостта при наличието на гъста мъгла.

Претендира направените по делото разноски.

Доказателствата са гласни и писмени.

Съдът след като взе предвид становищата на страните и обсъди събраните по делото доказателства приема за установено следното:

От представената по делото Констативен протокол, протокол за оглед на местопроизшествие, фотоалбум, скица, комплексна медико-автотехническа експертиза, постановление за прекратяване на наказателно производство, история на заболяването № 45017/2018 г., ведно с епикриза, препис- извлечение от акт за смърт и удостоверение за наследници,се установява,че на 03.12.2018 г. около 18:30 часа в гр.С. не настъпило ПТП между движещия се по ул. „Васил Левски” в посока от с.Мрамор към бул. „Ломско шосе” лек автомобил „Рено 19” с per. № ****** управляван от Г.А.С.и насрещно движещия се „Фиат Дукато” с per. № ******, управляван от Л.С.Г.. Поради гъста мъгла и липса на ориентировъчни съоръжения, а именно улично осветление, хоризонтална и вертикална пътна маркировка, в района на № 152 Г.А.С.е изгубил ориентация за положението си на пътното платно, навлязъл е в зоната за насрещно движени и се блъснал косо с управлявания от Л.С.Г. товарен автомобил „Фиат Дукато” с per. № ******.

По делото е изслушана и приета първоначална СМЕ на вещото лице д.р М..От нея се установява,че причината за смъртта на Г.С.е наличието на тежка съчетана травма с водеща гръдна травма/счупване на гръдната кост довела до травма и на сърцето/ и настъпили усложнения.Според експерта пострадалият е бил с поставен колан,но ударът във волана на автомобила не е могло да се избегне.

         От приетата по делото повторна СМЕ, заключението на която съдът възприема като обективно и професионално, се установява, че Г.С.е получил съчетана травма на глава и тяло.Бил е приет за лечение в по спешност в УМБАЛСМ „ПИРОГОВ” с опасност за живота и въпреки грижите и лечението на 23.12.2018 г. починал.Според вещото лице причина за смъртта на Г.е острият преден миокарден инфаркт, развил се на базата на стара и тежка сърдечно-съдова патология (тежка и усложнена генерализирана атеросклероза със засягане на мозъчните и коронарните артерии и преживян стар инфаркт на задната стена на лявата сърдечна камера с оформена аневризма, както и данни за мозъчен инсулт в дясно, на фона на 3-та степен артериална хипертония). Травматичните увреждания получени при катастрофата, от медицинска гледна точка са могли да предизвикат интензивен стрес, оказали се непосилни за преодоляване този пореден път от увредената сърдечно-съдова система на починалия.Според експерта правилно поставен предпазен колан би намалил силата на удара както на гръдния кош във волана, така и на лявото коляно в твърдите повърхности от интериора на купето.

От приетата по делото АТЕ, заключението на която съдът възприема като обективно и професионално, се установява следната фактическа обстановка: на 03.12.2018г. около 18:30 часа л.а. Рено 19 с рег.№ С 5704 НМ се е движил по ул. „Васил Левски” в с. Мрамор с посока на движение от с. Мрамор към бул. „Ломско шосе“ със скорост около 55 км.ч.. Поради гъста мъгла и липса на ориентировъчни съоръжения, а именно улично осветление, хоризонтална и вертикална пътна маркировка, в района на №152, водачът губи ориентация за положението си на пътното платно, навлиза в зоната определена за насрещно движение и реализира ПТП с насрещно движещия се със скорост около 41 км.ч. т.а Фиат Дукато с per. № ******.

С цел избягване на удара, водачът на товарния автомобил насочва автомобила си наляво с цел заобикаляне, като не предприема аварийно спиране. Независимо от това настъпва удар между предни леви части на автомобилите.

От разпита на св.И.Й.се установява, че катастрофата е настъпила при много гъста мъгла в тъмната част на денонощето.Висимостта била няколко метра и всички автомобили се движели бавно.Видял,че две коли се били ударили около средата на пътя,водачът на Реното бил в съзнание.На пътя няма нито маркировка,нито осветление и мантинели.

Св.О.Г.установява,че от 1074 год. ищцата била омъжена за Г.,имали перфектни отношения,били неразделни.Ищцата много тежко понесла загубата на съпруга си,била съкрушена,не виждала смисъл да живее без него.И сега мъката не е отминала,постоянно говори за него,ходи на гробища и се налага да пие успокоителни лекарства.

При така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

За възникване правото на деликтно обезщетение е необходимо да се докажат предпоставките на чл.49 във вр. с чл.45 ЗЗД. Те са: 1) противоправно деяние, изразяващо се в действие или бездействие; 2) реално настъпила и претърпяна вреда; 3) причинна връзка между деянието и настъпилата вреда; 4)вина на делинквента, като съгласно нормата на чл.45,ал.2 ЗЗД вината се предполага до доказване на противното.

Когато се твърди виновното поведение да е бездействие, какъвто е конкретният случай, за да бъде то противоправно е необходимо да съществува правна норма ,която да задължава деликвента да действа по определен начин.

Улица ул. „Васил Левски” се намира на територията на С.О.и е със статут на публична общинска собственост по смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 3 от Закона за общинската собственост /ЗОС/ . Разпоредбата на чл. 11 ЗОС вменява в тежест на собственика /ответник по иска/ задължението да управлява общинските имоти в интерес на населението съобразно разпоредбите на закона и с грижата на добър стопанин.

Според съда е имала задължението да поддържа въпросната улица съобразно изискванията на законодателството и конкретно да осигури осветлението й - съгласно чл. 92. ,ал.1 ЗУТ външно изкуствено осветление на улици, площади, паркове, градини и други недвижими имоти - публична общинска собственост, задължително се осигурява от общината с цел създаване на условия за безопасно нощно движение, както и на подходящ нощен облик на населените места.

Нейно е и задължението да осигури хоризонталната маркировка на пътя,а също и предпазни мантинели.

Съществения въпрос по делото е дали неизпълнението на горните задължения са в причинна връзка с настъпилото ПТП и ако е така в каква степен и дали с действията и бездействията си водачът на л.а. Рено 19 с рег.№ С 5704 е допринесъл за увреждането.

Според настоящия състав ответната община е имала задължението както да осигури изкуствено осветление на процесната улица,така също и наличието на маркировка, която при ограничена видимост да ориентира водачите на МПС. Факт е,че хоризонтална маркировка и мантинели не е имало в процесния участък на ул. „Васил Левски”, който участък е прав и не е в гъсто населен район. Въпроса за осветлението е спорен- в огледния протокол е отбелязано наличието на такова,но св.Й.установява,че там никога не е имало осветление. Писмото от Софинвест на л.134 не установява наличието на осветление,а липса на оплаквания от граждани за неработещо осветление,но не и за налично такова.

Съдът кредитира установеното от официалния свидетелстващ документ- огледен протокол,че на мястото е имало изкуствено осветление.

Въпреки горното според съда собственикът на улицата,със задължение и да я стопанисва добре, не е изпълнил задължението си да обезопаси движението по нея минимум с хоризонтална маркировка. Същата според експерта-автотехник е най-важна като ориентир при наличие на мъгла . Липсата на мантинела също е ориентир , но основната й функция е недопускане на МПС-та на излязат извън пътното платно.

Според съда травматичните увреждания получени от Г.А.С.са довели в значителна степен до неговата смърт,макар тя да е в следствие на остър преден миокарден инфаркт е възникнал на базата на описаната тежка сърдечно-съдова патология.Според експертите медици гръдната травма е довела до травматично увреждането на сърцето и има отношение в някаква степен към получения инфаркт,при отчитане и на наличието на тежки сърдечно съдови проблеми на починалия,предхождащи времето на произшествието.

С оглед наличието на противоправно поведение на лицето имащо задължение да стопанисва пътя,установена вреда и причинна връзка между тях и при необорена презумпция за виновност съдът намира,че искат е основателен.

По отношение на размера му:

Съдът не възприема възражението на ответника,че Г.А.С.е допринесъл за вредоносния резултат,поради непоставен предпазен колан. Това възражение не бе установено по делото,а напротив според становищата на експертите по-вероятно е при инцидента пострадалия да е бил с поставен колан.

Съдът обаче възприема за основателно възражението на ответника за противоправно поведение на пострадалия изразяващо се в движение с несъобразена с конкретните условия скорост и едновременно с това-със скорост над допустимата от 40 км.ч./означена с нарочен пътен знак/. Факт е,че въпреки гъстата мъгла и при видимост от няколко метра,установени от св.Й., в тъмната част на денонощието, пострадалият е управлявал автомобила със скорост от 55 км.ч.,т.е. с 15 км.ч. над допустимата в процесния участък и категорично несъобразена с тъмнината и лошите условия за видимост. Според съда това е основната, водеща причина водачът на Реното на възраст 67 години и здравословни проблеми, да загуби ориентацията на пътя и да навлезе в насрещната лента за движение,а и за това да получи тежките травматични увреждания и конкретно счупването на гръдната кост.Няма съмнение,че при по-ниска скорост съобразена с гъстата мъгла,дори пак да бе настъпил удара,то неговия интензитет би бил значително по-малък и не би довел до тежки травми при пострадалия водач. Според съда предвид гореизложеното, пострадалият е допринесъл в изключителна степен за вредоносния резултат, като съдът приема, че приноса е 80%.

При това положение и факта,че ищцата действително е понесла тежка психическа травма от внезапната загуба на най-близкия си човек в живота, съдът намира,че справедливото обезщетение е в размер на 100 000 лв.,като след приспадане на приетия процент съпричиняване ответникът следва да бъде осъден да й заплати обезщетение в размер на 20 000 лв. ведно със законна лихва върху посочената сума от 23.12.2018 г.  до окончателното й изплащане,а над него като неоснователен искът да бъде отхвърлен.

С оглед изхода на делото ищецът следва да заплати на С.О.разноски за експертизи в размер на 774 лв. и юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лв.

Ответникът следва да заплати на адвокат С.К.Н.-К. адвокатско възнаграждение на основание чл.38 от ЗА в размер на 1130 лв.,а по сметка на СГС държавна такса от 800 лв.

Водим от горното съдът

 

  Р  Е  Ш  И:

 

ОСЪЖДА С.О.гр.С.,*** да заплати на С.К.С., ЕГН **********, чрез процесуалния й представител адв. С.К.  на основание чл. 49 във вр. с чл.45 ЗЗД сумата от 20 000 лв. - обезщетение за претърпени неимуществени вреди – болки и страдания вследствие смъртта на нейния съпруг Г.А.С., настъпила на 23.12.2018 г. в резултат на ПТП на 03.12.2018 г. ведно със законна лихва върху посочената сума от 23.12.2018 г.  до окончателното й изплащане като ОТХВЪРЛЯ предявения иск над уважения размер до претендирания такъв от 150 000 лв. като неоснователен.

ОСЪЖДА С.О.гр.С.,*** да заплати на адвокат С.К.Н.-К. *** адвокатско възнаграждение на основание чл.38 от ЗА в размер на 1130 лв.,а по сметка на СГС държавна такса от 800 лв.

ОСЪЖДА С.К.С., ЕГН ********** *** разноски по делото в размер на 774 лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в двуседмичен срок от съобщаването му на страните пред САС.

 

 

 

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: