Решение по дело №5206/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 141
Дата: 27 януари 2020 г. (в сила от 3 юли 2020 г.)
Съдия: Катя Рудева Боева
Дело: 20195330205206
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  

141

 

гр.Пловдив, 27.01.2020 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

              РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, V състав, в публично съдебно заседание на девети януари две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: КАТЯ БОЕВА

 

при секретаря: ТАНЯ СТОИЛОВА

като разгледа АНД № 5206/2019 г. по описа на Районен съд Пловдив, V наказателен състав и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по депозирана жалба от Н.П.К., ЕГН: **********, с адрес: ***, срещу наказателно постановление № 16-06 от 10.06.2019 г., издадено от началник отдел „Рибарство и контрол“ – Южна България при ИАРА, с което на основание чл. 70 ал.1 от Закона за рибарството и аквакултурите /ЗРА/, му е наложено административно наказание – глоба, в размер на 1700 лева, за нарушение на чл.32 ал.1 ЗРА.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на обжалваното НП. Възразява се, че в същото липсва реквизит по чл. 57 ал.1 т.5 ЗАНН, а именно: описание на фактическата обстановка, при която е извършено нарушението. Оспорва се, че жалбоподателят е извършил рибилов. Поради изложеното моли обжалваното НП да бъде отменено.

В проведеното открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призовано, представлява се от адв. К., с пълномощно по делото. По същество излага съображения за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Възразява, че в АУАН е посочено единствено, че лицето лови риба, а в НП вече е конкретизирано, че се касае за риболов. Навежда доводи, че не е посочено, че се извършва риболов е обект по т. 18 от предложение I на ЗРА. Възразява и че в разпоредбите на б. „г“ има различни хипотези, които не са конкретизирани. Поддържа изложеното за липса на описание на фактическата обстановка в АУАН и НП. От съда се иска отмяна на обжалваното НП.

Въззиваемата страна – ИАРА – отдел „Южна България“, редовно уведомена, не изпраща представител.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира и приема за установено следното: 

Жалбата се явява процесуално допустима, доколкото е подадена в предвидения в чл. 59 ал.2 ЗАНН срок, от легитимирана страна, срещу акт, подлежащ на обжалване.

Разгледана по същество се явява ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения:

От фактическа страна съдът установи следното:

Язовир Веригово се намирал в землището на гр. Хисаря, обл. Пловдив и бил собственост на община Хисаря. Същият попадал в приложното поле на чл. 3 ал.1 т.2 ЗРА, като котата на язовирната стена била 390.50 м.

На 16.04.2019 г. свидетелите А.Т. и Д.М., заемащи съответно длъжностите „старши инспектор“ и „главен специалист“ при ИАРА – отдел „Южна България“, получили сигнал от полицията в гр. Хисаря, че на яз. Веригово любители – риболовци извършват риболов. Двамата пристигнали на място, като установили между шест и седем човека с въдици, един от които бил жалбоподателят. Започнала проверка на лицата. Поискали от жалбоподателя билет за риболов, който той не представил и след справка в системата на ИАРА такъв не бил установен. При проверката установили, че около жалбоподателя има разположени 6 броя въдици в работно положение, като бил уловил 6 бр. каракуди.

Доколкото извършваният риболов от жалбоподателя попадал в забранителен период поради пролетния размножителнен период на рибата, свидетелят Т. му съставил АУАН № В 0011297/16.04.2019 г., с който му вменил нарушение по чл. 32 ал.1 ЗРА. Въз основа на съставения акт било издадено обжалваното НП. При извършване на проверката свидетелят М. съставил на жалбоподателя и АУАН № 0013851/16.04.2019 г., с който му вменил нарушение по чл.22 ал.1 ЗРА.

Така описаната и възприета от съда фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от показанията на разпитаните в хода на съдебното следствие свидетели А.Т. и Д.М., които описват извършената проверка и сторените при същата констатации. Съдът кредитира същите показания като логични, непротиворечиви и съответстващи на събраната по делото доказателствена съвкупност. Описаната и възприета фактическа обстановка се установява и от писмените доказателства по делото – писмо изх. № 11-03-634/03.01.2020 г. от Община Хисаря, АУАН № 0013851/16.04.2019 г. и АУАН № В 0011297/16.04.2019 г.

Относно приложението на процесуалните правила:

С оглед изложеното,  съдът  след запознаване с приложените по дело АУАН и НП намира, че съставеният АУАН и обжалваното НП отговарят на формалните изисквания на ЗАНН, като материалната компетентност на актосъставителя и административнонаказващия орган следват от така представената Заповед № РД09-25/21.01.2014 г. на Министъра на Земеделието и храните. При съставянето на АУАН и при издаването на НП не са налице съществени нарушения на процесуалните правила, които да водят до опорочаване на административнонаказателното производство по налагане на наказание санкция на жалбоподателя. АУАН е издаден при спазване на императивните изисквания на чл.42 и чл.43 от ЗАНН и не създава неяснота относно нарушението, която да ограничава право на защита на жалбоподателя и да ограничава правото му по чл.44 от ЗАНН в тридневен срок от съставяне на акта да направи и писмени възражения по него. Атакуваното НП съдържа реквизитите по чл.57 от ЗАНН и в него не съществуват съществени пороци, водещи до накърняване правото на защита на жалбоподателя. Спазени са и сроковете по чл. 34  от ЗАНН.

В тази връзка не се споделят възраженията на жалбоподателя, че е налице непълнота на описанието на фактическата обстановка в АУАН и НП. Така, според настоящия съдебен състав, за да е налице пълно описание от фактическа страна на вмененото на жалбоподателя нарушение, следва да са описани всички елементи от фактическия състав, визирани в нормата на чл. 32 ал.1 ЗРА. В настоящия случай несъмнено такива са налице, доколкото е посочен видът на обекта – язовир, изпълнителното деяние – риболов /а в АУАН – лови риба, което според съда е идентично описание/, посочено е че се касае за риба – каракуда, както и че е осъществено през размножителния период. По този елементите от фактическия състав са посочени в такава конкретика, каквато е необходима на жалбоподателя да разбере какво нарушение му се вменява и да организира своята защита.

Неоснователно се явява възражението и че е допуснато съществено процесуално нарушение, доколкото в АУАН не е посочена нормата на предложение I б. „г“ т. 18 ЗРА. Съдът намира за достатъчно от фактическа страна да бъде описано, че се касае за пролетния размножителен период, за да е налице надлежно описание на нарушението. Впоследствие правната квалификация по чл. 32 ал.1 ЗРА е доразвита в НП, като там е посочено предложение I б. „г“ т. 18 ЗРА. Според съда това е допустимо, доколкото съобразно разпоредбите на Указ № 883 за прилагане на Закона за нормативните актове /обн. ДВ, бр. 46/15.06.2007 г./, не се изисква в правната квалификация да се посочват предложения на конкретната приложима правна норма.

От правна страна съдът намира следното:

На жалбоподателя е вменено нарушение по чл. 32 ал.1 ЗРА, съгласно която във водните обекти по чл. 3, ал. 1, т. 1 и 2 се забранява уловът на риба и други водни организми през периода на тяхното размножаване съгласно приложение № 1. В настоящия случай от представеното писмо от община Хисаря се установи, че язовир Веригово попада в приложното поле на чл. 3 ал.1 т.2 ЗРА. На 16.04.2019 г. жалбоподателят е осъществил риболов именно на вид риба – каракуда, през размножителния период съобразно предложение I б. „г“ т. 18, а именно: в пролетно размножителния период от 15.04 до 31.05. Поради изложеното съдът намира, че несъмнено се установи жалбоподателят да е извършил вмененото му нарушение.

По приложението на чл. 28, б. „а“ ЗАНН.

Съобразно разясненията, дадени с Тълкувателно решение № 1/ 2007г. на ОСНК на ВКС, съдът трябва в пълнота да изследва релевантните за изхода на спора факти, като това включва и преценка за наличието, респективно отсъствието на такива обстоятелства, дефиниращи случая като маловажен. Преценката на административнонаказващият орган за „маловажност“ се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол.

Съгласно чл. 93, т. 9 от НК "маловажен случай" е този, при който извършеното престъпление /в конкретния случай административно нарушение /, с оглед на липсата или незначителността на вредните последици, или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Тази разпоредба е приложима и в процеса, развиващ се по реда на ЗАНН, съобразно изричната препращаща норма на чл. 11 ЗАНН.

В настоящия случай се касае за формално нарушение, поради което факторът липса на вредни последици не може да бъде взет предвид при преценката за маловажност на случая. Самото деяние не разкрива и други смекчаващи обстоятелства, които да разкриват по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид.

По размера на санкцията:

Нормата на чл. 70 ал.1 ЗРА регламентира санкция в размер от 1500 до 3000 лева. Съдът намира, че неоснователно административнонаказващият орган е наложил санкция, по-висока от минимално определената. Касае се за първо нарушение, поради което с оглед предвидените цели в разпоредбата на чл. 12 ЗАНН, съдът намира, че в настоящия случай, санкцията следва да бъде редуцирана до размер от 1500 лева.

От всичко изложено следва, че по категоричен начин бе установено жалбоподателят да е извършил вмененото му административно нарушение. В хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила. Случаят не попада в приложното поле на чл. 28 б. „а“ ЗАНН. Наложената санкция се явява в завишен размер, поради което обжалваното НП следва да бъде изменено, като санкцията бъде намалена от 1700 лева до 1500 лева.

Така мотивиран, Районният съд Пловдив

 

Р Е  Ш  И :

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление 16-06 от 10.06.2019 г., издадено от началник отдел „Рибарство и контрол“ – Южна България при ИАРА, с което на Н.П.К., ЕГН: **********, с адрес: ***, на основание чл. 70 ал.1 от Закона за рибарството и аквакултурите /ЗРА/, му е наложено административно наказание – глоба, в размер на 1700 лева, за нарушение на чл.32 ал.1 ЗРА, КАТО НАМАЛЯВА размера на наложената глоба от 1700 /хиляда и седемстотин/ лева на 1500 /хиляда и петстотин/ лева.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението от страните, че същото е изготвено и обявено, пред Административен съд Пловдив, на основанията, предвидени в НПК, и по реда на глава дванадесета от АПК.

 

                                                                                 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

ТС