Р Е Ш Е Н И Е
Номер 07.04.2020 година гр. Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИ
РАЙОНЕН СЪД ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
На
двадесет и седми февруари Година 2020
В
открито заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАРИНА СТОЯНОВА
Секретар: Кремена Панайотова
като
разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА
АНД
№ 3157 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на М.Г.П.,
подадена чрез адв. А.С. против наказателно постановление № 6484/17.10.2019г. на
Началник Отдел „Контрол по републиканска пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на
риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна инфраструктура“, гр. София.
В жалбата се твърди, че наказателното
постановление е незаконосъобразно и се иска неговата отмяна, като се сочат
съображения за това.
В съдебно заседание жалбоподателят не
се явява, но чрез адв. А.С. представя писмено становище, в което излага
допълнителни аргументи за незаконосъобразност.
Въззиваемата страна чрез пълномощника
си А.Т.Г. моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление, като
взема становище по изложените в жалбата възражения.
Съдът,
като прецени събраните доказателства и служебно провери законосъобразността на
обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:
Жалбата е редовна и допустима -
подадена е в срок от надлежна страна.
С обжалваното наказателно
постановление № 6484/17.10.2019г. на Началник Отдел „Контрол по републиканска
пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна
инфраструктура“, гр. София на нарушителя М.Г.П. е наложено на основание чл. 53,
ал. 1, вр. с чл. 26, ал. 2 от Закона за пътищата наказание глоба в размер на 3000
лева за нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата, вр. с
чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г. за движение на
извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства /ППС/ - наричана по-долу
Наредбата.
В наказателното постановление е
посочено, че на 17.09.2019г. в 12,20 часа, на път I-5, км 217+600 в посока гр. Стара
Загора – гр. Казанлък М.П. управлявал и осъществявал движение на съчленено ППС
с 5 оси – МПС с 2 оси марка: Мерцедес, модел: Актрос 1845 ЛС, с рег. № СТ 1901
РВ и полуремарке с 3 оси, с рег. № СТ 2776 ЕН.
В процеса на проверката е направено
измерване, при което е констатирано, че са надвишени нормите на Наредбата, както
следва:
1. натоварването на задвижващата
/втора/ единична ос на ППС е 14,875 тона при максимално допустимо натоварване
на оста 11,500 тона – чл. 7, ал. 1, т. 4, б. „а“ от Наредбата;
2. при измерено разстояние между осите
1,32м сумата на натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето е 30,790
тона при максимално допустимо натоварване на тройната ос 24,000 тона – чл. 7,
ал. 1, т. 3, б. „б“ от Наредбата.
Съгласно чл. 3, т. 2 от Наредбата при
надвишаването на нормите по чл. 7, ППС е тежко.
Измерването е извършено с техническо
средство ел.везна модел: DFW-KR № 118807 и ролетка 1308/18 /5м/
ППС превозва фракции.
Измерените параметри на
гореспоменатото ППС показват, че ППС е извънгабаритно по смисъла на § 1, т. 1
от ДР на Наредбата, респективно тежко по чл. 3, т. 2 от Наредбата. Съгласно чл.
26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от Закона за пътищата движението на извънгабаритни и
тежки ППС е забранено и се осъществява само с разрешение /разрешително или
квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специалното ползване на
пътищата на администрацията, управляваща пътя /АПИ/.
За така измерените параметри на ППС
при проверката, водачът не е представил на длъжностното лице на АПИ валидно
разрешение /разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за движение на
извънгабаритно ППС по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на Наредбата, респективно
тежко по чл. 3, т. 2 от Наредбата.
Водачът е следвало да провери и да се
убеди, че параметрите на ППС с товар или без товар не надвишават максимално
допустимите норми по Наредбата или разрешените параметри с разрешение
/разрешително или квитанция за платени пътни такси/ за дейност от специално
ползване на пътищата, издадени по реда на раздел IV от Наредбата, но не го е сторил и с
това е извършил виновно административно нарушение по чл. 26, ал. 2, т. 1, б.
„а“ от Закона за пътищата.
Нарушението не е маловажно.
Надвишаването на нормите на Наредбата повишава рисковете относно безопасността
на движение, повреждане и преждевременно износване на пътната инфраструктура.
По тези причини движението на ППС по републиканската пътна мрежа /РПМ/ с
параметри, надвишаващи нормите на Наредбата се осъществява с разрешение, с
което се разрешава движението по строго определен маршрут и се заплащат пътни
такси.
Към момента на проверката М.Г.П. е
осъществил движение на извънгабаритно ППС без разрешение /разрешително или
квитанция за платени пътни такси/, издадено по реда на раздел IV от Наредбата от администрацията,
управляваща пътя /АПИ/ за дейност от специално ползване на пътищата.
Горното наказателно постановление е
издадено въз основа на АУАН № 0007164 от 17.09.2019г, съставен от гл.инспектор
в Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ при Агенция „Пътна
инфраструктура“, гр. София.
Към административнонаказателната
преписка са приложени:
- СРМПС, част 2 на влекач марка:
Мерцедес, модел: Актрос 1845 ЛС, с рег. № СТ 1901 РВ, собственост на „Бригада“ ЕООД,
гр. Павел баня;
- СРМПС част 2 на полуремарке с рег. № СТ 2776 ЕН, собственост на „Бригада“
ЕООД, гр. Павел баня;
- копие от лична карта на водача М.Г.П.;
- пътен лист серия ВА /без номер/,
издаден от „Бригада“ ЕООД, гр. Павел баня за осъществения превоз на 17.09.2019г.
в 09,50 часа от гр. Павел баня до с. Братя Кунчеви и от с. Братя Кунчеви до
Казанлък;
- допълнително споразумение №
39/04.01.2019г. към трудов договор № 41/31.03.2015г., сключен между „Бригада“
ЕООД, гр. Павел баня и М.Г.П..
Във връзка с техническата изправност
на ел. везна модел: DFW-KR №
118807 са представени: заявление за последваща периодична проверка на средства
за измерване от 27.03.2008г. и регистрация на извършените последващи проверки с
дата на последна проверка 29.03.2019г., а във връзка с техническата изправност
на ролетката са представени: потвърждение на поръчка № 21830342 от 08.05.2018г.
на неръждаеми джобни ролетки, разграфяване в мм; ЕС декларация за съответствие
на джобни ролетки.
Във връзка с компетентността на
актосъставителя и на наказващия орган са представени: заповед № РД-11-1266/17.10.2019г.
и заповед № РД-11-859/15.07.2019г., и
двете на председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“
От показанията на свидетеля Г.П.Г.
/актосъставител/ се установява фактическата обстановка описана в АУАН и
впоследствие в НП. Съдът кредитира показанията на свидетеля, тъй като същите са
последователни, непротиворечиви и съответстват на събраните в хода на съдебното
следствие писмени доказателства.
Съдът
намира, че в хода на административнонаказателното производство е допуснато
съществено процесуално нарушение, налагащо отмяна на обжалваното наказателно постановление
на това основание.
И актосъставителят, и наказващият
орган не са посочили правилно нарушената законова разпоредба
По делото безспорно се установява, че
управляваното от жалбоподателя П. на 17.09.2019г. в 12,20 часа, на път I-5, км 217+600 в посока гр. Стара
Загора – гр. Казанлък съчленено ППС с 5 оси – МПС с 2 оси марка: Мерцедес,
модел: Актрос 1845 ЛС, с рег. № СТ 1901 РВ и полуремарке с 3 оси, с рег. № СТ
2776 ЕН е тежко ППС по смисъла на чл. 3, т. 2, вр. с чл. 7, ал. 1, т. 4,
б. „а“ и чл. 7, ал. 1, т. 3, б. „б“ от Наредбата и извънгабаритно такова, събразно § 1, т. 1 от ДР на същата Наредба.
Съдът обаче намира, че в случая е
приложима разпоредбата на чл. 14, ал. 3 от Наредбата, съгласно която
извънгабаритните и/или тежки ППС, на които се разрешава да се движат след
заплащане само на дължимата такса, са тези, които имат обща маса до 45 тона или
натоварване на ос, което не превишава с повече от 30 % допустимите максимални
натоварвания на ос по раздел II, както и тези с габаритни размери:
широчина - до 3,30 м, височина - до 4,30 м, и дължина - до 22 м.
В конкретния случай се установи, че натоварването
на ос не превишава с повече от 30 % допустимите максимални натоварвания на ос
по раздел II от Наредбата:
1. Натоварването на задвижващата /втора/
единична ос на ППС е 14,875 тона при максимално допустимо натоварване на оста
11,500 тона – чл. 7, ал. 1, т. 4, б. „а“ от Наредбата - при превишаване с 30 %
= 14,950 тона;
2. При измерено разстояние между осите
1,32м сумата на натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето е 30,790
тона при максимално допустимо натоварване на тройната ос 24,000 тона – чл. 7,
ал. 1, т. 3, б. „б“ от Наредбата – при превишаване с 30 % = 32,200 тона.
Т.е. натоварването на ос в случая е
по-малко от 30 % от допустимите максимални натоварвания и следователно е
достатъчно само заплащането на дължимата такса, като не е необходимо след това
да бъде издавано разрешително по чл. 8, ал. 2, вр. с ал. 4 от Наредбата.
Съдът намира, че в случая нарушението
следва да бъде квалифицирано като такова по чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП, а
административното наказание следва да бъде наложено на основание чл. 177, ал. 3,
т. 1 ЗДвП.
Касае се за различни хипотези, тъй
като разрешението за движение на тежко и/ или извънгабаритно ППС се издава от органа,
посочен в чл. 26, ал. 3 ЗП /управителния съвет на агенцията или от упълномощено
от управителния съвет длъжностно лице от агенцията - за републиканските пътища
и от кметовете на съответните общини - за общинските пътища/, а в хипотезата на
чл. 14, ал.3 от Наредбата се заплаща такса и не се издава индивидуален
административен акт.
Следователно когато движението на
извънгабаритно и/или тежко ППС се извършва без необходимото разрешително по чл.
8, ал. 2 от Наредбата, е налице нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. ”а” ЗП,
което следва да бъде санкционирано на основание чл. 53, ал. 1, т. 2 ЗП. Същевременно,
когато движението на ППС се извършва без заплатената такса по чл. 14, ал. 3 от
Наредбата, се осъществява съставът на чл. 139, ал. 1, т. 2 ЗДвП, а административното
наказание следва да бъде наложено на основание чл. 177, ал. 3, т. 1 ЗДвП.
В този смисъл е и трайната съдебната
практика: решение № 42/18.02.2019г., постановено по КАНД № 1/2019г., решение №
40/28.02.2018г., постановено по КАНД № 4/2018г., решение № 431/04.12.2018г.,
постановено по КАНД № 432/2018г. и решение № 140/03.05.2018г., постановено по
КАНД № 111/2018г., всички по описа на Административен съд - Стара Загора.
С
оглед пълнота на изложението съдът намира за необходимо да отбележи следното:
Неоснователни са възраженията на
жалбоподателя, че техническите средства - ел. везна и ролетката, с които са
извършени процесните измервания не са преминали съответните проверки за
техническа изправност. В хода на съдебното следствие въззиваемата страна
представи такива доказателства и те са посочени по-горе.
Съдът намира за основателни
възраженията на жалбоподателя, касаещи индивидуализацията на наложеното му
наказание. Действително не са изложени никакви съображения защо след като
нарушението е за първи път, му е наложено наказание към средния, предвиден от
законодателя размер – 3000 лв., а не към минималния – 1000 лв.
Водим от горните мотиви и на основание
чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление наказателно
постановление № 6484/17.10.2019г. на Началник Отдел „Контрол по републиканска
пътна мрежа“, Дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“, Агенция „Пътна
инфраструктура“, гр. София, с което на основание чл. 53, ал. 1, вр. с чл. 26,
ал. 2 от Закона за пътищата на М.Г.П., ЕГН: ********** е наложено наказание глоба
в размер на 3000 лева за извършено нарушение на чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от
Закона за пътищата, вр. с чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 11 от 03.07.2001г.
за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване
на съобщението.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: