Решение по дело №2209/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 84
Дата: 28 януари 2022 г. (в сила от 12 март 2022 г.)
Съдия: Дарина Неделчева Рачева Генадиева
Дело: 20207050702209
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

№ ……….

Гр. Варна,  ………………...  2022 година

В името на народа

 

Административен съд – Варна, Трети състав, в открито съдебно заседание на четиринадесети декември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Дарина РАЧЕВА

при секретаря Калинка Ковачева, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 2209 по описа на Административен съд – Варна за 2020 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс.

Образувано е по жалба от „Полимери“ АД (в несъстоятелност) – гр. Девня, ЕИК ***, срещу Акт за установяване на публично държавно вземане № 2 от 18.08.2020 г. на Заместник-министъра на околната среда и водите, с който в тежест на „Полимери“ АД (в несъстоятелност) са установени задължения за възстановяване на разходи, направени от Областния управител на област Варна, за прилагане на превантивни мерки по Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети (ЗОПОЕЩ) в размер на 1 453 294,18 лева.

В жалбата се твърди, че актът е незаконосъобразен поради нарушение на материалния закон. Жалбоподателят твърди, че при преценка на фактическата обстановка издалият го орган не съобразил, че през 2011 г. инсталацията, част от която е металният резервоар със съхранявания опасен отпадък, е апортирана в капитала на новосъздаденото търговско дружество „Полимери Инвест“ АД (в несъстоятелност), което през 2013 г. било вписано под № 1033 в Списъка на операторите, подали информация за вписване в публичния регистър на операторите, които извършват  дейности по Приложение № 1 към чл. 3, т. 1 от ЗОПОЕЩ. Твърди още, че след апортирането на инсталацията за производство на дихлоретан „Полимери Инвест“АД (в несъстоятелност) е придобило собствеността върху съдържанието на резервоарите, поради което то се явява притежател на отпадъците и за него възникват правата и задълженията по Закона за управление на отпадъците (ЗУО), а с вписването в списъка на операторите, то е придобило автоматично правата и задълженията по ЗОПОЕЩ, включително спрямо процесните отпадъци, поради което то се явява единственият възможен адресат на превантивните и оздравителни мерки по чл. 20 и следващите от ЗОПОЕЩ. С тази доводи жалбоподателят иска отмяна на АУПДВ и присъждане на съдебно-деловодни разноски.

Ответникът в производството, Заместник-министърът на околната среда и водите счита жалбата за неоснователна. Излага съображения за законосъобразност на обжалвания АУПДВ. Счита, че правилно като адресат на акта е определено „Полимери“ АД (в несъстоятелност) в съответствие с чл. 37 от ЗОПОЕЩ и съгласно влязлата в сила Заповед № 53/15.03.2013 г. на Директора на РИОСВ – Варна. Моли жалбата да бъде отхвърлена и в полза на МОСВ да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева. Възразява срещу размера на претендираното адвокатско възнаграждение от жалбоподателя.

 

Съдът, след като се съобрази с изложените в жалбата основания, доводите на страните и събраните доказателства, приема за установено следното:

          Предмет на обжалване е Акт за установяване на публично държавно вземане №№2/18.08.2020 г. издаден от Заместник-министъра на околната среда и водите, с който на основание чл.  166, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК във вр. с чл. 37, ал. 1, чл. 39, ал. 1, чл. 41 от ЗОПОЕЩ във вр. с чл. 24, ал. 1, предл. първо от АПК е установено задължение на дружеството в общ размер 1 453 294,18 лева, представляващо разходите, направени от Областния управител на Област Варна за прилагане на превантивни мерки по ЗОПОЕЩ съгласно Заповед № 53/15.03.2013 г. на Директора на РИОСВ – Варна и Заповед № РД-402/24.04.2013 г. на Министъра на околната среда и водите, и дружеството е задължено да внесе посочената сума по бюджета на органа на изпълнителната власт, извършил разходите по чл. 37, ал. 1 от ЗОПОЕЩ – по посочената банкова сметка *** – Варна.

„Полимери“ АД (в несъстоятелност) е вписано в търговския регистър при Агенцията по вписванията на 18.02.2008 г. с предмет на дейност, включващ неизчерпателно: производство на поливинилхлорид, драйбленд, гранулат и латекс, сода каустик, хлор, дихлоретан и други химически продукти. Предприятието е разположено в промишлената зона на гр. Девня, като дейността на дружеството се осъществява териториално на една площадка (съгласно информация по чл. 20, ал. 3 от ЗОПОЕЩ, представена от „Полимери“ АД с писмо вх.№ 28-00-327(5)/11.05.2012 г.).

През 2005 г. на „Полимери“ АД е издадено Комплексно разрешително № 72/2005 г., влязло в сила от 14.01.2006 г. Една от инсталациите, обхванати от разрешителното, е „инсталация за производство на органични химични вещества – производство на дихлоретан“. При работа на цех „Дихлоретан“ са генерирани отпадъци с код и наименование 07 01 07* Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от реакции (тежки фракции), представляващи опасен отпадък по смисъла на чл. 6, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 23.07.2014 г. за класификация на отпадъците.

Експлоатацията на инсталацията за производство на дихлоретан е преустановена на 01.02.2005 г., включително генерирането на нови количества отпадък с код и наименование 07 01 07* Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от реакции (тежки фракции). Отпадъкът е съхраняван в метален резервоар с вместимост 5000 м³, разположен в изградена за целта бетонна обваловка, с възможност да поеме целия обем при разлив и оборудван с автоматично задействаща се противопожарна оросителна система за предотвратяване последствията от евентуален разлив (съгласно писмо на Директора на РИОСВ – Варна с вх. № 05-08-3837/17.06.2013 г. на МОСВ).

Констатирано е, че „Полимери“ АД (в несъстоятелност) е вписано под № 66 в публичния регистър на операторите, които извършват дейности по Приложение № 1 от ЗОПОЕЩ, воден съгласно чл.15 от ЗОПОЕЩ. Дейността на дружеството е такава, от която е възникнала непосредствена заплаха за екологичните щети по смисъла на пар. 1, т. 17 от Допълнителните разпоредби на ЗОПОЕЩ, поради нарушение на условията на Комплексното разрешително №75/2005 г. за временно съхранение на тежки фракции (хлороорганични отпадъци). Дружеството не е изпълнило задължението си за прилагане на превантивни мерки, предвидени в Заповед № 53/15.03.2013 г. на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Варна, издадена на основание чл. 20, ал. 5 от ЗОПОЕЩ, а именно да осигури екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на опасен отпадък с код и наименование 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция (тежки фракции) или друг законоустановен способ.

Констатирано е, че „Полимери“ АД (в несъстоятелност) не е предоставило застрахователна полица по чл. 43, ал. 1, т. 1 от ЗОПОЕЩ или друго обезпечение по чл. 43, ал. 1, т. 2-4 от ЗОПОЕЩ, към реализирането на което да може да се пристъпи по реда на чл. 45 от ЗОПОЕЩ в случай на неизпълнение на превантивните мерки или неплатежоспособност на оператора.

Със Заповед № РД-402/24.04.2013 г. на Министъра на околната среда и водите Областният управител на Област Варна е определен за отговорен за изпълнението на превантивните мерки, определени в Заповед № 53/15.03.2013 г. на Директора на РИОСВ – Варна. Заповедта е издадена на основание чл. 24, ал. 2 от ЗОПОЕЩ, поради наличието на непосредствена заплаха от настъпване на екологични щети, представляващи опасност за човешкото здраве и околната среда, и непредприемане на действия от „Полимери“ АД (в несъстоятелност) по изпълнение на заложените в Заповед № 53/15.03.2013г. превантивни мерки.

В изпълнение на тази заповед Областният управител на област Варна е предприел действия съгласно чл. 12, т. 4 от ЗОПОЕЩ да възложи прилагането на превантивните мерки по реда на Закона за обществените поръчки (ЗОП).

По реда на ЗОП е сключен договор № 31/09.12.2013 г. между „Еко Дизайн-2010“ ЕООД – гр. Ш и Областна администрация –Варна. Договорът е с предмет „изготвяне на проект за технически спецификации и финансов разчет, представляващи част от тръжна документация за провеждане на обществена поръчка за избор на изпълнител с предмет: „Транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на отпадък с код и наименование 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция (тежки фракции) от метален резервоар /вертикален метален цилиндър/ FA 502 B и метален резервоар FA 502 В /хоризонтален метален цилиндър/, находящи се в ПИ *** по КК и КР на гр. Девня, промишлена зона-юг“. Цената по договора е 12 000 лева без ДДС или 14 400 лева с включен ДДС при прогнозна стойност от 12 500 лева без ДДС.

Чрез открита процедура по ЗОП № 00985-2016-001 в Регистъра на обществените поръчки, с Договор № 1/16.05.2017 г. /л.68-72/ е възложено на изпълнителя Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“ транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на отпадък с код и наименование 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция (тежки фракции) от метален резервоар /вертикален метален цилиндър/ FA 502-В и метален резервоар FA 501-В, находящи се в ПИ № *** по КК и КР на гр. Девня, Промишлена зона – юг“. На изпълнителя е възложено да подготви транспортира и предаде за обезвреждане/оползотворяване 2640 тона опасен отпадък. Уговорено е възнаграждение съобразно действително приетите и обезвредени количества, по единична цена за един тон в размер на 4 546 лева без ДДС, възлизащо на обща стойност 12 001 440 лева без включен ДДС или 14 401 728 лева с включен ДДС.

На 21.12.2018 г. е приключило изпълнението по Договор №1/16.05.2017 г., съгласно възложеното количество. Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“, е уведомило с писмо вх. № РД-16-1200-03(129) от 21.12.2018 г. /л.77/ Областния управител за наличие на остатък от отпадък в резервоар FA-502А около 450 т.

С писмо вх. № РД-16-1200-303(129)/10.02.2019 г. /л.78/ Областният управител на Област Варна е направил искане до Главна дирекция „Мерки и измервателни уреди“ – Варна, за извършване на замерване на наличните количества отпадък. За извършеното замерване е изпратено писмо с вх. № РД-16-1200-303(130) от 16.01.2019 г., в същото е посочено, че измереното количество отпадък в резервоар FA-502А е 421,44 т, а в резервоар FA-502В е 462,66 т.

С писмо до РИОСВ – Варна с вх. № 26.00-238(А6)/09.08.2019 г. областния управител на Област Варна е представил заверено копие на протокол от изпитване №219/03.07.2019 г., издаден от изследователската лаборатория към „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД за изпитване на взетата представителна проба от наличните към момента остатъчни количества в резервоар FA-502В, който не е бил предмет на договора за обществена поръчка.

Поради установеното след изпълнението на Договор №1/16.05.2017 г. наличие на остатъчно количество от опасен отпадък с код 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакции (тежки фракции), включително след замерване на количеството опасни отпадъци, Областният управител на Област Варна е провел на основание чл. 79, ал. 1, т. 10 от ЗОП договаряне без предварително обявление с Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“ и е възложил с Договор №22/29.08.2019 г. натоварването, транспортирането  и предаването за обезвреждане/оползотворяване на 274 т от остатъчното количество опасен отпадък на стойност 1 494 724,80 лева. С писмо вх. № 08-00-699/03.09.2019 г. Областният управител е предоставил информация на министъра на МОСВ и на директора на РИОСВ – Варна за сключения договор за обществена поръчка. Посочено е, че с Постановление № 164/28.06.2019 г. на Министерски съвет са одобрени допълнителни средства по бюджета на Областна администрация Варна за 2019 г. за дейности по транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на остатъчен отпадък с код 070107* в размер на 2 299 000,00 лева. 

На 17.09.2019 г. е сключено допълнително споразумение към Договор за обществена поръчка № 22/29.08.2019 г., с което цената е намалена на 1 453 294,18 лв.

В обжалвания АУПДВ са описани представените в МОСВ от Областния управител разходооправдателни документи, от които се установява, че по Договор за обществена поръчка №22/29.08.2019 г. неразделна част, от който е и Допълнителното споразумение от 17.09.2019 г., Областният управител е извършил разходи от бюджета на областната администрация в размер на 1 453 294,18 лева, същите са представени с писмо вх. № 08-00-72/12.03.2020 г. от областния управител на Област Варна.

С писмо на Областния управител до МОСВ вх. № 08-00-117/05.08.2019 г. е предоставена информация, че с Постановление №164/28.06.2019 г. на Министерски съвет са одобрени допълнителни средства по бюджета на Областна администрация Варна за 2019 г. за дейности по транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на остатъчен отпадък с код 070107* в размер на 2 299 000,00 лева.  Разходваните средства от 1 453 294,18 лв. по Договор № 22/29.08.2020 г. са от одобрените с ПМС допълнителни разходи за 2019 г. по бюджета на Областна администрация – Варна.

Въз основа на писмо с изх. № РД-20-0404-2(6)/12.03.2020 г. от Областния управител на Област Варна относно възстановяване на направените разходи за прилагане на превантивни мерки по ЗОПОЕЩ компетентният орган е започнал производство по издаване на акт за установяване на публично държавно вземане. „Полимери“ АД (в несъстоятелност) е уведомено с писмо изх. № 95-00-2262/27.05.2020 година.

На 03.08.2020 г. упълномощен от синдика на „Полимери“АД (в несъстоятелност) адвокат е запознат с документите по преписката, за което е съставен Протокол изх. № 26-00-488/03.08.2020 г. /л.24/. В определения в уведомлението срок не е постъпило становище по събраните доказателства, нито писмени искания или възражения.

Предвид горните констатации Заместник-министърът на околната среда и водите издал АУПДВ № 2/18.08.2020 г., с който на основание чл. 166, ал. 1 и ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, във връзка с чл. 37, ал. 1, чл. 39, ал. 1, чл. 41 от ЗОПОЕЩ, във връзка с чл. 24, ал. 1, предложение първо от АПК е установено по основание и размер задължение на „Полимери“ АД (в несъстоятелност) в общ размер от  1 453 294,18 лева, представляващо разходите, направени от Областния управител на Област Варна за прилагане на превантивни мерки по ЗОПОЕЩ съгласно Заповед №53/15.03.2013 г. на Директора на РИОСВ – Варна и Заповед № РД-402/24.04.2013 г. на Министъра на околната среда и водите, която дружеството е задължено да внесе по бюджета на органа на изпълнителната власт, извършил разходите по чл. 37, ал. 1 от ЗОПОЕЩ – т.е. на Областна администрация – Варна.

 

            При така установените факти, съдът намира, че жалбата срещу акта за установяване на публично държавно вземане е подадена от адресата на акта в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, поради което е допустима. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Обжалваният АУПДВ № 2/18.08.2020 г. е издаден от компетентен орган – Заместник-министъра на околната среда и водите, съгласно чл. 41, ал. 2, предл. второ от ЗОПОЕЩ (в действащата към момента на издаване на административния акт редакция след изменението, обнародвано в ДВ, бр.32 от 2009 г.) и съобразно т. 25 от Заповед № РД-188/28.02.2020 г. на Министъра на околната среда и водите /л.8 от преписката/, с която заместник-министърът на околната среда и водите с ресор дирекция „Екологична оценка, оценка на въздействието върху околната среда и предотвратяване на замърсяването“ е оправомощен на основание чл. 41, ал. 2 от ЗОПОЕЩ да издава акт за установяване на публично държавно вземане по чл. 41, ал. 1 от ЗОПОЕЩ.

АУПДВ е издаден в писмена форма. В обстоятелствената му част са посочени фактическите и правните основания, въз основа на които е постановен със съответната разпоредителна част. Спазени са изискванията за форма и съдържание на индивидуалния административен акт в чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от АПК.

Производството е проведено при спазване на административно-производствените правила, като при извършената от съда служебна проверка по чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146, т. 3 от АПК не са констатирани съществени процесуални нарушения, които да обосноват отмяна на АУПДВ само на това основание.

Съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗОПОЕЩ разходите за прилагане на превантивни и оздравителни мерки, както и на мерки по чл. 26, ал. 1, т. 1, включително разходите за възлагане на допълнителни анализ, са за сметка на операторите, в резултат на чиято дейност е възникнала непосредствена заплаха за екологични щети или са причинени екологични щети, с изключение на случаите по ал. 2. Фактическият състав на разпоредбата включва кумулативното наличие на изброените в чл. 37, ал. 1 от ЗОПОЕЩ предпоставки, при едновременното изпълнение на които за компетентния административен орган се поражда правомощие за установяването и събирането на тези разходи. Тези разходи са публични вземания по аргумент от чл. 41, ал. 1 от ЗОПОЕЩ и се събират заедно с лихвите и разходите по събирането им от Националната агенция за приходите по реда на ДОПК.

В § 1, т. 19 от ДР на ЗОПОЕЩ е дадена легалната дефиниция на понятието „оператор“, според която това е: а/ физическо лице, търговец по смисъла на Търговския закон, кооперация по Закона за кооперациите, лице по Закона за юридическите лица с нестопанска цел, дружество по Закона за задълженията и договорите, бюджетно предприятие по смисъла на Закона за счетоводството, държавно предприятие, което не е образувано по Търговския закон; б/ физическо лице, търговец или юридическо лице с нестопанска цел, или бюджетно предприятие по смисъла на националното законодателство на друга държава, което извършва дейност на територията на Република България, включително в случаите, когато са му делегирани права за извършване на такава дейност или притежава разрешително, разрешение или лиценз за дейност.

Между страните по делото не е спорно, че „Полимери“ АД (в несъстоятелност) е оператор по смисъла на § 1, т. 19, буква „б“ от ДР на ЗОПОЕЩ, което се установява от събраните по делото доказателства. На дружеството е издадено Комплексно разрешително № 72/2005 г., въз основа на което търговецът е осъществявал производство на органични химични вещества, в т.ч. и производство на дихлоретан до 01.02.2005 г., при която дейност са генерирани отпадъци с код и наименование 070107* Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от реакции (тежки фракции), представляващи опасен отпадък по смисъла на чл. 6, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 23.07.2014 г. за класификация на отпадъците. Няма спор между страните по факта, че жалбоподателят е вписан под № 66 в Списъка на операторите, подали информация за вписване в публичния регистър на операторите, които извършват  дейности по Приложение № 1 към чл. 3, т. 1 от ЗОПОЕЩ. С оглед изложеното е налице първата предпоставка в чл. 37, ал. 1 от ЗОПОЕЩ.

Според легалното определение в § 1, т. 19 от ДР на ЗОПОЕЩ, „непосредствена заплаха за екологични щети“ е достатъчната вероятност за възникването на екологични щети в близко бъдеще. В случая самият оператор е подал информация по чл. 20, ал. 3 от ЗОПОЕЩ за наличие на непосредствена заплаха за екологична щета, свързана със съхранението на опасен отпадък с код и наименование 070107* Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от реакции (тежки фракции), който временно се съхранява в метален резервоар с вместимост 5000м³ на площадка Ск4, стопанисвана от дружеството. Причините за непосредствената заплаха от екологични щети са констатиран пробив на резервоара и изтичане на приблизително 45 кг отпадък в съществуващата бетонова обваловка, който е прекратен, както и точкова корозия на участъците на нивото на течността в резервоара за съхранение, която води до потенциална възможност за теч на отпадъка.

Лошото състояние на резервоара, в който се съхранява отпадъкът, правилно е квалифицирано от длъжностните лица от РИОСВ – Варна като непосредствена заплаха от възникване на екологична щета по смисъла на § 1, т. 17 от Допълнителните разпоредби на ЗОПОЕЩ. Освен това посоченият опасен отпадък се съхранява повече от седем години в резервоар с вместимост 5000м³, в нарушение на условията по издаденото на „Полимери“АД (в несъстоятелност) Комплексно разрешително № 72/2005 г., с което временното му съхранение е разрешено за не повече от три години. Именно поради наличието на непосредствена заплаха за възникване на екологични щети е издадена Заповед № 53/15.03.2013 г. на Директора на РИОСВ – Варна, с която е наредено „Полимери“ АД (в несъстоятелност) да предприеме незабавно в 20-дневен срок от връчването действия за отстраняване чрез осъществяване на конкретно посочените в заповедта превантивни мерки. Предвид горното, изпълнен се явява и вторият елемент от сложния фактически състав на отговорността по чл. 37, ал. 1 от ЗОПОЕЩ – в резултат на осъществяваната от жалбоподателя, в качеството му на оператор по смисъла на § 1, т. 19 от ДР на ЗОПОЕЩ дейност по съхраняване на опасен отпадък с код и наименование 070107* Халогенирани остатъци от дестилация и остатъци от реакции (тежки фракции), временно съхранявани в метален резервоар с вместимост 5000м³ на площадка Ск 4, е възникнала непосредствена заплаха за екологични щети.

Несъстоятелен е основният довод в жалбата, че оспореният АУПДВ № 2/18.08.2020 г. неправилно е издаден срещу „Полимери“ АД (в несъстоятелност), тъй като в предходен период собствеността върху инсталацията, част от която е металният резервоар с опасния отпадък, е прехвърлена на друго търговско дружество – „Полимери Инвест“ АД (в несъстоятелност), което през 2013 г. е вписано под № 1033 в Списъка на операторите, подали информация за вписване в публичния регистър на операторите, които извършват дейности по Приложение № 1 към чл. 3, т. 1 от ЗОПОЕЩ.

Съгласно разпоредбата на чл. 20 от ЗОПОЕЩ операторите, в резултат на чиято дейност е възникнала непосредствена заплаха за екологични щети, са длъжни незабавно да предприемат превантивни мерки. Съгласно разпоредбата на чл. 37, ал. 1 от ЗОПОЕЩ за сметка на операторите са и  разходите за прилагане на превантивни и оздравителни мерки. Съдът намира за доказано по безсъмнен и категоричен начин от събраните по делото доказателства обстоятелство, че непосредствената заплаха за екологични щети е възникнала именно от дейността на „Полимери“ АД (в несъстоятелност), в качеството му на оператор по смисъла на § 1, т. 19 от Допълнителните разпоредби на ЗОПОЕЩ. Непосредствената заплаха за възникване на екологични щети е в резултат на възникнал пробив през м. май 2012 г. в резервоар на площадката на „Полимери“ АД, съхраняващ отпадък с код 070107* „халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция (тежки фракции)“, който без съмнение е в резултат на дейността на дружеството – жалбоподател по Комплексно разрешително № 72/2005 г. Ето защо съдът намира, че правилно дружеството е определено за адресат на АУПДВ. Този факт не се променя от извършеното впоследствие прехвърляне на собствеността върху имота, респ. обекта, в който се съхранява опасният отпадък, който е формиран от дейността „Полимери“ АД (в несъстоятелност) като оператор.

Освен това, въпросът правилно ли е определен субектът, който е длъжен да предприеме действия за отстраняване на непосредствената заплаха за възникване на екологични щети, в случая е разрешен с влязлата в сила Заповед № 53/15.03.2013 г. на Директора на РИОСВ – Варна, в която за такъв е определен „Полимери“ АД (в несъстоятелност). Правилността на тази преценка е проверена в производството по обжалването й по съдебен ред. С Решение № 5285/15.04.2014 г., постановено по адм. дело № 10774/2013 г. на Върховния административен съд жалбата на „Полимери“ АД (в несъстоятелност) срещу Заповед № 53/15.03.2013 г. на Директора на РИОСВ – Варна е отхвърлена. Поради това, определянето на „Полимери“ АД (в несъстоятелност) за адресат на задължението за изпълнение на превантивните мерки в Заповед №53/15.03.2013 г. на Директора на РИОСВ Варна е станало с влязъл в сила административен акт, потвърден като правилен и законосъобразен акт от ВАС, който не подлежи на инцидентен контрол в настоящото съдебно производство.

След като субект на задължението за предприемане на превантивни мерки по чл. 20, ал. 1 от ЗОПОЕЩ е жалбоподателят, за негова сметка са и разходите за прилагане на тези мерки и правилно и законосъобразно именно „Полимери“ АД (в несъстоятелност) е субект на имуществената отговорност по чл. 37, ал. 1 от ЗОПОЕЩ и адресат на издадения АУПДВ 2/18.08.2020 г.

По отношение на третия елемент за ангажиране на имуществената отговорност на дружеството, предвиден в чл. 37, ал. 1 от ЗОПОЕЩ – извършване на разходи за прилагане на превантивните мерки, по делото са ангажирани множество доказателства за направените разходи и точния им размер. Поради непредприемане на действия от „Полимери“ АД (в несъстоятелност) да изпълни превантивните мерки по Заповед № 53/15.03.2013 г. на Директора на РИОСВ – Варна в указания в нея 20-дневен срок и наличието на непосредствена заплаха от настъпване на екологични щети, представляващи опасност за човешкото здраве и околната среда, със Заповед № РД-402/24.04.2013 г. на МОСВ Областният управител на Област Варна е определен за отговорен за изпълнението на мерките. С решение на министерския съвет са отпуснати средствата, необходими за изпълнение на превантивните мерки, проведени са две обществени поръчки – за изготвяне на проект за технически спецификации и финансов разчет и за осъществяване на превантивните мерки по транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на опасния отпадък, сключени са договори за възлагане.

От приложените в административната преписка доказателства се установява осъществяването на превантивните мерки и тяхната стойност, заплатена от Областна администрация Варна: На Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“- гр. София, за транспортиране и екологосъобразно третиране чрез крайно оползотворяване/обезвреждане на отпадък с код и наименование 070107* халогенирани остатъци от дестилации и остатъци от реакция /тежки фракции/ с общо количество 247 т от метален резервоар FA 501-В са платени 1 453 294,18 лева с включен ДДС. Договореното и заплатено от Областна администрация Варна възнаграждение е в рамките на прогнозната стойност на поръчката в размер на 1 248 560,00 лв. без ДДС. Видно от приложените по административната преписка приемо-предавателни протоколи, подписани между изпълнителя Консорциум „ВИ ПИ-ИНД-ЕКО“ и Областна администрация - Варна, цялото договорено количество отпадък от 247 тона е транспортирано и предадено за оползотворяване от изпълнителя. Изпълнението на предмета на договора се установява и от представените екземпляри от идентификационни документи по Приложение № 8, екземпляри от кантарни бележки. Заплащането на сумата по договора е извършено въз основа на издадени от изпълнителя фактури с банков превод от бюджетна сметка.

Процесният случай не попада в изключенията по чл. 37, ал. 2 от ЗОПОЕЩ, при които разходите за прилагане на превантивни и оздравителни мерки, както и на мерки по чл. 26, ал. 1, т. 1, включително разходите за възлагане на допълнителни анализи, не са за сметка на оператора. По делото не са налице данни, че непосредствената заплаха за екологични щети е причинена от трето лице, въпреки предприемането от оператора на всички подходящи мерки за безопасност (чл. 37, ал. 2, т. 1 от ЗОПОЕЩ), или че е резултат от спазване на задължително предписание, издадено от орган на изпълнителната власт (чл. 37, ал. 2, т. 2 от ЗОПОЕЩ). Подобни твърдения не са направени от жалбоподателя, нито са ангажирани доказателства в тази насока.

По гореизложените съображения съдът счита, че е осъществен сложният фактически състав на чл. 37, ал. 1 от ЗОПОЕЩ за ангажиране на имуществената отговорност на жалбоподателя. Предвид неизпълнение на предварителните мерки, които са му разпоредени със Заповед № 53/15.03.2013 г. на Директора на РИОСВ – Варна на основание чл. 39, ал. 1 от ЗОПОЕЩ, „Полимери“ АД (в несъстоятелност) дължи възстановяване на извършените от Областна администрация – Варна разходи за изпълнение на тези мерки и издаденият на основание чл. 41 от ЗОПОЕЩ АУПДВ съответства на приложимите материални разпоредби и целта на закона, а жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора своевременно направеното искане от ответната страна за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение следва да бъде уважено. На основание чл. 143, ал. 3 от АПК във вр. с чл. 37 от ЗПП жалбоподателят следва бъде осъден да заплати на администрацията на органа, издал обжалвания акт – Министерството на околната среда и водите сумата от 200 лева за юрисконсултско възнаграждение, определено съобразно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ при отчитане на фактическата и правната сложност на делото.

 

Предвид горното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение последно от АПК, съдът

Р  Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Полимери“ АД – гр. Девня (в несъстоятелност), ЕИК ***, срещу Акт за установяване на публично държавно вземане № 2/18.08.2020 г. издаден от Заместник-министъра на околната среда и водите, с който на основание чл. 166, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК във вр. с чл. 37, ал. 1, чл. 39, ал. 1, чл. 41 от ЗОПОЕЩ във вр. с чл. 24, ал. 1, предл. първо от АПК, в тежест на дружеството е установено задължение в общ размер 1 453 294,18 лева, представляващо разходите, направени от Областния управител на Област с административен център Варна за прилагане на превантивни мерки по ЗОПОЕЩ съгласно Заповед № 53/15.03.2013 г. на Директора на РИОСВ – Варна и Заповед № РД-402/24.04.2013 г. на МОСВ, която сума дружеството е задължено да внесе по бюджета на органа на изпълнителната власт, извършил разходите по чл. 37, ал. 1 от ЗОПОЕЩ.

 

ОСЪЖДА „Полимери“ АД – гр. Девня (в несъстоятелност), ЕИК ***, да заплати на Министерството на околната среда и водите – гр. София сумата от 200 (Двеста) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

 

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните.

 

                                                                                    СЪДИЯ