Решение по дело №239/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 248
Дата: 5 ноември 2019 г. (в сила от 29 октомври 2020 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20197280700239
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                              Р Е Ш Е Н И Е № 248/5.11.2019 г.

 

                                            05.11.2019г.                гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   трети административен     състав

На шестнадесети октомври                                                         2019 година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                              

Секретар В. Митева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В.Драганов

Административно дело № 239 по описа на 2019 година.

          За да се произнесе, взе предвид следното:

           Производството по делото е образувано  по жалба на Община гр.Ямбол, представлявана от кмета  Г. И.С., чрез процесуален представител против Отказ за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Ямбол с изх. № 17-187/30.04.2019г. по Заявление с вх. № 01-70248/18.022019г.,  постановен от Началника на СГКК гр.Ямбол.

        В жалбата се сочи, че постановения отказ  е незаконосъобразен, като постановен при съществено нарушение на процесуалните правила и в противоречие с материалния закон. Оспорва се извода на адм. орган за наличие на спор за материално право, който е пречка за отстраняване на твърдяните от жалбоподателя непълноти и грешки на КККР. Прави се искане за отмяна на отказа.

        В съдебно заседание оспорващия редовно призован  изпраща процесуален представител юрисконсулт К., която поддържа жалбата и направеното искане, като  претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Допълнително представя писмено становище.

       Ответната страна - началник на СГКК гр.Ямбол  представя  писмена молба, с която  оспорва жалбата и излага доводи за законосъобразност на оспорения административен акт.

      Заинтересованата страна Д.И.Р., редовно призована, се явява лично и с адв. М. Д. от АК *, който оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна по съображения изложени в писмени бележки и моли за отхвърлянето й с присъждане на направените по делото разноски.

       Заинтересованите страни Ж.Т.М., З.С.Х. и С.Х.В., своевременно и редовно призовани, се явяват лично и оспорват жалбата, като З.Х. и

С.В. излагат съображенията си в писмени отговори.

       Заинтересованите страни Г.Н.М. и Т.Н.М., своевременно и редовно призовани, не се явяват, не изпращат представители и не вземат становище по жалбата.

       ЯАС, като прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите  и изразените становища на страните и след извършена проверка за законосъобразност по реда на чл. 168 от АПК, във връзка с чл. 146 от АПК, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

       Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 от АПК. Разгледана по същество жалбата се явява  неоснователна.

       Началото на административното производство е поставено по искане на  Община Ямбол, направено със заявление вх. № 01-70248/18.02.2019 г., (заведено във входящия регистър на СГКК-Ямбол), придружено с проект за изменение, изработен от  *ООД –  вписан в регистъра на правоспособните лица по чл. 12, т. 8 от ЗКИР  под № 2307, въз основа на заповед № РД-15-5/22.02.2010 г. на ИД на АГКК. Със заявлението е поискано изменение на КККР на гр.Ямбол за отстраняване на непълноти и грешки, изразяващо се в нанасяне на влязъл в сила план за застрояване и регулация, одобрен със Заповед № I-А-406/08.08.1997г. на кмета на Община Ямбол за част от кв. 26 на кв. * по плана на гр.Ямбол, относно улица, УПИ I 4468,  4469, УПИ II 4467, 7571, УПИ IV 4462, УПИ V 4465, УПИ  VI 4466, УПИ III, състоящо се в заличаване на имоти с идентификатори: ***, *** и ***, нанасяне на три имота с нови идентификатори: ***, *** и ***, както и корекция на имотната граница на имоти с идентификатори: ***, *** и *** по КККР на гр.Ямбол.

       Видно от проекта за изменение единствения имот частна собственост засегнат от исканото изменение е този с идентификатор *** – същия е собственост на З.С.Х. и С.Х.В..

        С уведомление изх. № 24-5223-21/21.02.2019 г. на Началника на СГКК-Ямбол, на основание чл. 26, ал. 1, АПК и чл. 70, ал. 1 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г., за започналото административно производство са уведомени заинтересованите лица Д.И.Р., Ж.Т.М., З.С.Х., С.Х.В., Г.Н.М. и Т.Н.М., като е определен 7-дневен срок от получаване на уведомлението за запознаване с основанията на исканото изменение и предоставяне на възражения и писмени искания.

В отговор на уведомлението са постъпили възражения срещу поисканото изменение, заведени във входящия регистър на СГКК-Ямбол с вх. №№ 02-265/01.03.2019 г. и 05-3315/11.03.2019г., от заинтересованото лице З.С.Х., в които същата категорично възразява  срещу исканото изменение и твърди, че то е в нейна вреда и представя  нотариален акт № 184, том II, рег. № 3731, дело № 611 от 13.05.1970г. на ЯРС и удостоверение  за наследници на  Х. В.  Х.. От представения н.а. се установява, че  Х. В.  е придобил по наследство 1/2 ид. част от дворно място от 333 кв. м. представляващ имот ** по плана на гр.Ямбол, заедно със западната част от построената в това място къща – съответстващи на  имот с идентификатор ***  и сграда с идентификатор ***  по КККР на гр.Ямбол.

      Срещу поисканото изменение  са постъпили възражения, заведени във входящия регистър на СГКК-Ямбол с вх. №№ 02-267/01.03.2019 г. и 05-3101/06.03.2019г. и от Д.И.Р.. Това заинтересовано лице също сочи, че изменението е в нейна вреда и засяга недвижимия имот с идентификатор *** , който е закупила. Представя нотариален акт № 175, том 20, рег. № 7214, дело № 4025 от 17.09.2012г. на СВ Ямбол и удостоверения от Община Ямбол и от Областен управител на област Ямбол, от които е видно, че жилищна сграда с идентификатор *** не е общинска собственост и че за същата няма съставен акт за държавна собственост.

С уведомление изх. № 24-7316/13.03.2019 г.на СГКК-Ямбол така постъпилите възражения са изпратени на заявителя, като му е предоставена възможност да изрази становище по тях. Последният е изготвил становище с вх. 05-4438/29.03.2019г. в което сочи, че през 1963г. в процесния район е извършено отчуждаване на имоти, като единствения имот който не е отчужден представлява дворно място  с площ от 333 кв. м. представляващ имот с пл.3733 по плана на гр.Ямбол за 1965г. Досежно жилищна сграда с идентификатор *** се твърди, че  същата е незаконно изградена в имот който е частна общинска собственост.

       Становище с вх. 05-4438/29.03.2019г. на Община Ямбол отново е изпратено на осн. чл. 34, ал.3 от АПК с уведомление изх.№ 24-9479/02.04.2019г. до всички заинтересовани лица. Отново са постъпили възражения както от З.С.Х. и Д.И.Р., така и от Т.Н.М., Ж.Т.М. и С.Х.В., като всички изразяват несъгласие с исканото изменение.

       След преценка на събраните в хода на административното производство доказателства началника на СГКК-Ямбол е издал отказ  за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Ямбол с изх. № 17-187/30.04.2019г., с който е отказал извършване на изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър в поземлени имоти с идентификатори ***, ***, ***, ***, *** и ***  по заявление с вх. № 01-70248/18.02.2019г. на Община  Ямбол. Като правно основание за издаване на отказа са посочени разпоредбите на чл. 54, ал.2 във вр. с ал.1 от ЗКИР и чл. 70, ал.4 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. за съдържанието, създаването и поддържането на кадастралната карта и кадастралните регистри, а като фактическо такова наличие на спор  за материално право и недопустимост на искането за изменение на КККР досежно имот с  идентификатор ***.

     Така постановеният отказ е получен на 30.05.2019 г., видно от известие за доставяне ИД PS 8600 00РЗС8 7, а жалбата против  административния акт е депозирана пред административния орган по куриер на 13.06.2019г.

     Съобразно действащата нормативна уредба, кадастралната карта и кадастралните регистри се поддържат в актуално състояние, като законодателят е предвидил възможност те да бъдат изменени при установяване на непълноти или грешки (чл. 51, ал. 1, т. 2 от ЗКИР). Легалната дефиниция на понятието „непълноти и грешки“ се съдържа в параграф 16 от ДР на ЗКИР, съгласно който текст това са несъответствия в границите и очертанията на недвижимите имоти в кадастралната карта за урбанизирана територия спрямо действителното им състояние. Непълнотата или грешката се допълва или поправя от службите по геодезия, картография и кадастър по местонахождението на имота въз основа на писмени доказателства и проект за изменение на кадастралната карта и кадастралния регистър на недвижимите имоти, като не се смята за непълнота или грешка в кадастралната карта разликата в координатите на точка от граница, определена от кадастралната карта и чрез геодезически измервания, когато е по-малка от допустимата, определена с Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. (чл. 54, ал. 1 и ал. 3, вр. чл. 51, ал. 2 от ЗКИР). Съгласно ал. 2 на чл. 54 от ЗКИР, когато непълнотата или грешката е свързана със спор за материално право, тя се отстранява след решаване на спора по съдебен ред; при необходимост съдът може да възложи на вещо лице, правоспособно по кадастър, изработване на комбинирана скица с координати на граничните точки; влязлото в сила съдебно решение, придружено от проект за изменение, изготвен от правоспособно лице по кадастър, е основание за изменение на кадастралната карта по реда на чл. 53а, т. 1 от ЗКИР. Съгласно чл. 70, ал. 1 от цитираната наредба, в случаите на непълноти или грешки СГКК уведомява по реда на АПК заинтересованите лица за започване на административно производство, които могат да правят писмени възражения по проекта в 7-дневен срок от получаване на уведомлението. „Заинтересовани лица“ по смисъла на параграф 13 от ДР на ЗКИР са собствениците и носителите на други вещни права върху недвижими имоти, а в случаите на предоставени права на управление – ведомствата и общините, на които са предоставени правата. След изтичане на срока за възражения СГКК изяснява фактите и обстоятелствата от значение за установяване на непълнотата или грешката, като преценява основателността на исканията в заявлението и възраженията на заинтересованите лица (чл. 70, ал. 2 от Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г.). Началникът на СГКК издава отказ за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри при установяване на недопустимост или неоснователност на искането или при установяване на спор за материално право въз основа на представени или събрани в производството писмени доказателства за местоположението и границите или очертанията на имотите – предмет на проекта (чл. 70, ал. 4 от Наредбата). Аналогичен е и текстът на чл. 72 от Наредбата, който повелява, че отказ за отстраняване на непълнота или грешка се издава, когато отстраняването ѝ е свързано със спор за материално право или когато от събраните документи в административното производство не е възможно еднозначно да се определи местоположението и границите или очертанията на имотите – предмет на проекта. Легалната дефиниция на понятието „спор за материално право“ се съдържа в параграф 16 от ДР на Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г., според който текст такъв е налице, когато в проекта за изменение на кадастралната карта местоположението и границите на имотите не съответстват на правата на собственост на всички заинтересовани лица съгласно представените и събрани писмени доказателства в административното производство.

      В конкретния случай административното производство е стартирало с подаване до СГКК-Ямбол на заявление от Община Ямбол, с което е поискано нанасяне на установени непълноти и грешки в КККР за посочените в заявлението имоти. За административното производство са уведомени заинтересованите лица, като в хода на процедурата в съответствие с разписаните в АПК и Наредба № РД-02-20-5 от 15.12.2016 г. правила е предоставена възможност в съответния срок да се направят писмени възражения по представения проект, както и възможност на заявителя да изрази становище по направените възражения от заинтересованите лица и ангажираните в тази връзка доказателства. След изясняване на относимите факти и обстоятелства, административният орган е постановил оспорения отказ – в писмена форма с посочване на фактическите и правни основания, послужили за издаване на акта. Отказът е връчен по надлежния ред. От изложеното до тук се налага извод, че оспореният административен акт е постановен от компетентен орган – Началника на СГКК – Ямбол, при спазване на изискванията за форма и съдържание, като в хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да налагат отмяната му на това основание. Не се констатираха и противоречия с материалноправните разпоредби, предвид следното:

      Видно от събраните по делото доказателства правилно е прието от адм. орган, че в случая е налице непълнота и грешка в КККР на гр. Ямбол, с оглед искането на жалбоподателя, изразяващо се в нанасяне на влязъл в сила план за застрояване и регулация, одобрен със Заповед № I-А-406/08.08.1997г. на кмета на Община Ямбол за част от кв. 26 на кв. Каргон по плана на гр.Ямбол, относно улица, УПИ I 4468,  4469, УПИ II 4467, 7571, УПИ IV 4462, УПИ V 4465, УПИ  VI 4466, УПИ III. ПРЗ е влязъл в сила преди одобряването на КККР на гр.Ямбол и доколкото не са отразени границите на улица и УПИ по процесния план, то са налице несъответствия на КК с действителното състояние на имотите на място.

       Правилен е и извода на ответника, че установените непълноти и грешки в КККР в случая могат да бъдат отстранени след като бъде решен по съдебен ред спора за материално право, с оглед категоричното несъгласие на всички заинтересовани лица с исканото от Община Ямбол изменение. Събраните доказателства действително сочат на спор за материално право. Още в адм. производство заинтересованото лице Д.И.Р. е представила нотариален акт № 175, том 20, рег. № 7214, дело № 4025 от 17.09.2012г. на СВ *, от който се установява, както бе посочено по горе,  че същата е закупила жилищна сграда идентификатор с ***.  Видно от проекта за изменение, не се предвижда заличаване на тази сграда от КК, но е налице застъпване на очертанията на същата и очертанията  на проектираната улица, представляваща нов  за нанасяне ПИ с идентификатор ***. Доводите на процесуалния представител  на оспорващия, досежно  валидността на сделката между Д.Р. и нейния праводател  Д.И. Д., както и дали е законно изградена процесната жилищна сграда не следва да се обсъждат в настоящото производство, доколкото те не са предмет на същото. ЯАС е компетентен да се произнесе относно законосъобразността на  постановения отказ на началника на СГКК гр.Ямбол и с оглед събраните доказателства в хода на административното производство и в съдебното такова, дава положителен отговор на този въпрос.

    Спор за материално право е налице и по отношение на другия засегнат от исканото изменение имот – пл. № 3733 по плана на гр.Ямбол. За този  имот    заинтересованите лица З.С.Х. и С.Х.В.,  представят  нотариален акт № 184, том II, рег. № 3731, дело № 611 от 13.05.1970г. на ЯРС и удостоверение  за наследници на  Х. В.  Х., от които  се установява, че  наследодателя им Х. В.  е придобил по наследство 1/2 ид. част от дворно място от 333 кв. м. представляващ имот * по плана на гр.Ямбол, заедно със западната част от построената в това място къща – съответстващи на  имот с идентификатор ***  и сграда с идентификатор ***  по КККР на гр.Ямбол.  В същото време, оспорващия сочи, че процесния имот е единствения  който не е отчужден с Протокол № 15 от 16.08.1963 г. на Изпълнителния комитет на ГНС  за отчуждаване на имоти  в района на улица „*“ в гр.Ямбол, но независимо от това твърди, че е собственик на имота на осн. §42 от ПЗР на ЗИДЗОС. Дори и да се приеме това твърдение за вярно,  наличния  н.а. легитимиращ З.Х. и С.В. като собственици и тяхното категорично възражение против искането за изменение на КККР на гр.Ямбол, също сочат  на спор за материално право, който следва да бъде разрешен по съответния исков ред.

         По изложените съображения ЯАС приема, че оспореният административен акт е законосъобразен като постановен от компетентен орган по аргумент от чл. 54, ал. 4 от ЗКИР, в изискуемата от закона писмена форма, с посочени фактическите и правни основания за издаването му, при спазване на административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби, и в съответствие с целта на закона. 

         При този изход на спора, предвид разпоредбата на чл. 143, ал. 3 от АПК и своевременно направеното искане от заинтересованата страна, оспорващия  следва да бъде осъден да заплати на заинтересованата страна - договореното и платено адвокатско възнаграждение съгласно договор за правна защита и съдействие  от 11.09.2019г. /л. 146/, в размер на 500 /петстотин/ лева.   

        Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2  от АПК,  ЯАС, трети административен състав

 

                                               Р   Е   Ш   И:

 

        ОТХВЪРЛЯ   жалбата на  Община Ямбол представлявана от кмета Г. И.С.,  против Отказ за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Ямбол с изх. № 17-187/30.04.2019г. по Заявление с вх. № 01-70248/18.022019г.,  постановен от Началника на СГКК гр.Ямбол.

 

 

 

 

 

         ОСЪЖДА   Община гр.Ямбол  да заплати на Д.И.Р., ЕГН ********** и адрес *** направените разноски по делото в размер на 500/петстотин/ лева за  адвокатско възнаграждение.

 

         Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните по реда на чл.138 АПК.   

                                   

                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 /п/ не се чете