Решение по дело №369/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 85
Дата: 15 март 2022 г. (в сила от 1 април 2022 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20217120700369
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 15.03.2022 г.

 

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на двадесет и първи февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Павлина Петрова                      

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело 369/ 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.76, ал. 5 от Закона за здравното осигуряване ( ЗЗО).

Образувано е по жалба на „Медицински център – Авицена“ ЕООД, подадена  чрез управителя. Оспорва се Заповед за налагане на санкции, № РД-21-331/ 14.12.2021 г. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта по т.т.8, 10-18, с която за  описани като нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ и на установените изисквания за работа и съхранение на първична лабораторна документация, са наложени санкции финансова неустойка в размер на 50 лв. – за нарушенията по т.т.8, 10 и 11 и 100 лв. – за нарушенията по т.т.12-18, или в общ размер на 850. 00 лв.

Изложени са съображения за незаконосъобразност на оспорените части от административния акт, като постановен при неправилно приложение на материалния закон и допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, без да са посочени конкретни пороци на административното производство по издаване на заповедта. Твърди се, че дейностите, описани в т.т.8, 10-18 от заповедта, са действително и реално извършени при спазване изискванията на НРДМД за 2020-2022 г., както и че са спазени изискванията за попълване на медицинската документация по описаните случаи.

Следващо посочено основание за незаконосъобразност на административния акт са съществени нарушения на процесуалните правила ( без да са изложени конкретни съображения за това), извършени от директора на РЗОК – Кърджали при извършената проверка, опорочаващи цялото административно производство и налагащи отмяна на административния акт, без произнасяне по същество. Иска се да се отмени заповедта в оспорените части и се претендират деловодни разноски. В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят не се представлява.

Ответникът – Директор на РЗОК – Кърджали, чрез процесуален представител по пълномощие, оспорва жалбата. В представена писмена защита пълномощникът на ответника изразява становище, че заповедта е законосъобразна, тъй като е издадена от компетентен орган; в предвидената форма и при съобразяване с посочените в нея разпоредби.

Настоящият състав на АС – Кърджали приема, че жалбата е допустима като подадена в предвидения 14-дневен срок по чл. 149, ал.1 от АПК, във вр. с чл.76, ал. 3 от ЗЗО и от лице, за което оспорения акт създава неблагоприятни последици.

При извършена проверка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят „Медицински център – Авицена“ ЕООД, *** е изпълнител на специализирана извънболнична медицинска помощ и в това си качество е сключил Договор с НЗОК, № 090223/ 12.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по описани в същия клинични пътеки.

Със Заповед № РД-20-380/ 18.10.2021 г. Директорът на РЗОК – Кърджали е наредил да се извърши проверка на изпълнителя на извънболнична помощ, определил е задачата и служителите от РЗОК – Кърджали, които да извършат проверката. Резултатите от проверката са отразени в Протокол, № ПП-424/ 30.11.2021 г. на определените със заповедта за извършване на проверка служители в РЗОК – Кърджали. В Протокол за неоснователно получени суми, № РД-32-263/ 30.11.2021 г. са отразени констатациите на проверяващия екип от РЗОК – Кърджали. В Доклад, № ДЗ-778/ 13.12.2021 г. на проверяващия екип са описани установените нарушения. Отразено е, че изпълнителят на болнична медицинска помощ е не е направил възражение.

При така установените факти настоящият състав на съда приема, че жалбата е частично основателна поради следните съображения:

Заповед за налагане на санкции, № РД-21-331/ 14.12.2021 г. на директора на РЗОК – Кърджали, е издадена от компетентен орган, но в частта  по т.8 същата е незаконосъобразна поради следните съображения:

          В т.8 от заповедта е описано нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ по диспансерно наблюдение на ЗОЛ.

Посочено е, че д-р М. Б. (***) е извършил нарушение в амбулаторията си (***), като не е спазил изискванията за обем, честота, периодичност и вида на медицинските дейности  и изследвания, съгласно изискванията на приложение №13 към НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. На 11.06.2021г. при оказаната медицинска дейност на ЗОЛ В. М. В. с ЕГН *********, диспансеризирано с диагноза „***“ с код по МКБ ***. При извършения и отчетен вторичен диспансерен преглед, отразен в АЛ №**/***г. няма назначено и/или приложено изследване на *** с INR /***/ задължително при провеждане на *** лечение с ***/ съгласно изискванията на приложение №13 към НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. Прието е, че описаното представлява нарушение в изпълнението на договорените по вид и обем медицински дейности и изследвания във връзка с диспансерното наблюдение на ЗОЛ. Като нарушени разпоредби са посочени: чл.30, т.1, чл.158, ал.1 и чл.161, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. и изискванията на приложение № 13 „Пакет дейности и изследвания на ЗОЛ по МКБ, диспансеризирани от лекар специалист” към НРД за медицинските дейности за 2020-2022г., чл.7, т.1, т.11, чл.15, ал.1 от ИД.

          В чл.30, т.1 от НРДМД 2020-2022 г. е предвидено задължение ца изпълнителите на медицинска помощ да осигуряват на ЗОЛ договорената медицинска помощ и да изпълняват правилата за добра медицинска практика съгласно условията на НРД.

Съгласно чл.158, ал.1 от НРДМД 2020-2022 г., Видът и честотата на дейностите по диспансеризация са посочени в приложение № 13 и в съответствие с Наредба № 9 от 2019 г. и Наредба № 8 от 2016 г. А разпоредбата на чл.161, ал.1 от същия ПНА предвижда, че Профилактиката и диспансеризацията на ЗОЛ се извършват в съответствие с медицинските стандарти и правилата за добра медицинска практика и включват необходимите медицински дейности на лекаря специалист при осъществяването на профилактичния/диспансерния преглед, както и извършване на последваща оценка на резултатите от назначени изследвания и консултации.

          Съгласно чл.5, ал.2 от  Инструкция № РД-16-43/09.06.2020 г. за условията и реда за осъществяване на контрол по чл. 72, ал. 2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от ЗЗО обаче, при осъществяване на контрол върху ИМП длъжностните лица по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, които нямат образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар), нямат правомощията по чл. 73, ал. 1, т. 7 от ЗЗО. Последната разпоредба регламентира правомощията на контролните органи по чл. 72, ал. 2, да проверяват съответствието на дейността на изпълнителите с критериите за достъпност и качество на медицинската помощ, регламентирани в НРД в съответствие с чл. 59в ЗЗО.

По аргумент от горните разпоредби, съответствието на дейността на ИМП с критериите за достъпност и качество на медицинската помощ, следва да бъде проверявано само от длъжностни лица по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО, с образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар). Такова  изискване се съдържа и в чл.400, ал.3 от НРД МД 2020-2022. Съответно, контрольорите без образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар) нямат правомощия да констатират факти и обстоятелства, свързани с критериите за качество и достъпност на оказаната медицинска помощ по чл. 59в от ЗЗО. Описаното в т.8 от заповедта нарушение се отнася до качеството на оказаната медицинска помощ, поради което проверката е следвало да се извърши от контрольори с образователно-квалификационна степен магистър по медицина (лекар).  В случая, в нарушение на посоченото изискване, в състава на проверяващия екип присъства само един лекар – д-р Г., като останалите две длъжностни лица, нямат такава образователно-квалификационна степен, поради което проверката в тази й част е извършена от длъжностни лица без необходимата компетентност. Последното нарушение е съществено и е самостоятелно основание за отмяна на заповедта в частта й по т.8, тъй като последната е основана на констатации, извършени от лица без необходимата компетентност.

          Жалбата е неоснователна в частта срещу т.т.10-18 от оспорената заповед за налагане на санкции.

          В т.10 е описано нарушение на условията и реда за оказване на МП, като е оказана СИМП на ЗОЛ след изтичане на 30-дневния срок от издаване на „ Медицинско направление за консултация или провеждане на съвместно лечение“ (бл. МЗ-НЗОК № 3). Констатирано е, че на 13.10.2021 г. е извършено нарушение в амбулаторията на д-р М. Е., който е извършил и отчел медицинска помощ, отразена в АЛ № **/ *** г. на основание „Медицинско направление“ (бл. M3-H3OК №3) №**/***г. на ЗОЛ З. П. С. с ЕГН ********** с изтекъл 30-дневен срок на направленията. Датата на издаване на „Медицинско направление за консултация и съвместно лечение“ (бл.МЗ-НЗОК№3) №** на ЗОЛ З. П. С., издадено от д-р М. Т. е 07.09.2021г., а в изготвения електронен отчет е посочена дата на издаване 07.10.2021 г. Цитирана е разпоредбата на чл.147, ал.1 от НРДМД 2020-2022 г., съгласно която Специализирана извънболнична медицинска помощ се оказва на ЗОЛ, на които е издадено "Медицинско направление за консултация или провеждане на съвместно лечение" (бл. МЗ-НЗОК № 3) от лекар, работещ в лечебно заведение за извънболнична медицинска помощ, и "Медицинско направление за високоспециализирани дейности" (бл. МЗ-НЗОК № 3А) от лекар за СИМП, сключил договор с НЗОК, или от ОПЛ в случаите по чл. 144, ал. 9 и 10. Разпоредбата на чл.147, ал.4 от НРДМД 2020-2022 г. е приета за нарушена.

          При тези факти АС – Кърджали приема, че описаното нарушение е доказано. От заверено копие на „Медицинско направление за консултация и съвместно лечение“ (бл.МЗ-НЗОК №3) №** на ЗОЛ З. П. С. се установява, че то е издадено на 07.09.2021г. от д-р М. Т. Съгласно отбелязване върху същото направление, на 13.10.2021 г. е извършен преглед от д-р М. Е.

          Правилно е посочена и нарушената разпоредба на чл.147, ал.4 от НРДМД 2020-2022 г., която е със следното съдържание: Медицинското направление за консултация или провеждане на съвместно лечение е валидно до 30 календарни дни от издаването му. Срокът за извършване на вторични прегледи от изпълнител на СИМП е до 30 календарни дни от датата на извършване на първичния преглед.

В т.т.11-18 от обжалваната заповед са описани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, като са нарушени установените изисквания за работа и съхранение на първичната лабораторна документация – оригиналните апаратни данни в клинична лаборатория, с които се документира реалното извършване на съответното лабораторно изследване. За посочените случаи е установено, че апарата за *** принтира резултатите, но те се унищожават и не се съхраняват. Апаратът за изследване на *** не принтира резултати, а те се преписват на ръка върху хартия и това не са оригинални апаратни данни. Оригиналните апаратни данни от горепосоченото изследване не са представени и на електронен носител. Не са осигурени условията и реда за извършването, отчитането и контрола на извършените медико-диагностични дейности, които гарантират правата на пациента при достъпа и оказването на медицинска помощ – предмет на договора. Прието е, че е извършено нарушение на чл.166, ал.5 и чл.167, ал.1, във връзка с чл.30, т.1 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г., чл.26, ал.4 и чл.28, ал.2, във връзка с чл.7, т.1 и т.13 от Индивидуалния Договор, във връзка чл.55 , ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗО.

Описаните в т.т.11-18 нарушения се установяват от приложените медицински документи, които представляват попълнени на ръка бланки с определени показатели. Т.е. документите, установяващи извършените изследвания на *** и ***, не са оригинални апаратни данни.

Съответна на констатираните нарушения е посочената като нарушена разпоредба на чл.166, ал.5 от НРДМД 2020-2022 г.,  В случаите на задължително апаратно отчитане медико-диагностичната лаборатория следва да съхранява първичната лабораторна документация – оригиналните апаратни данни (на хартиен или електронен носител), с които се документира реалното извършване на съответното МДИ, за срок не по-малко от 1 година.

От прието като доказателство, посочено в оспорената заповед, заверено копие на Заповед за налагане на санкции, № РД-21-152/ 23.06.2021 г. се установява, че нарушенията по т.т.12-18 от заповедта, предмет на съдебен контрол в настоящото производство, са извършени при условията на повторност.

От изложеното следва извод, че жалбата като основателна следва да се уважи в частта, с която се оспорва т.8 от заповедта за налагане на санкции, като се отмени заповедта в тази част. В останалата си част, отнасяща се до т.т.10-18, жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.2-ро от АПК, Съдът:

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Заповед за налагане на санкции, № РД-21-331/ 14.12.2021 г. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта по т.8, с която на „ Медицински център – Авицена“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: ***, с ЕИК ***, е наложена санкция „ Финансова неустойка“ в размер от 50.00 лв. (петдесет лева).

Отхвърля жалбата на „ Медицински център – Авицена“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: ***, с ЕИК ***, срещу Заповед за налагане на санкции, № РД-21-331/ 14.12.2021 г. на директора на РЗОК – Кърджали, в частта й по т.т.10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 и 18, с която на ИСИМП е наложена санкция „Финансова неустойка“ в общ размер на 800.00 лв. (осемстотин лева).

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

            

 

                                                                                    Съдия: