Р Е Ш Е Н И Е
№ 229
гр. Пловдив, 27 януари 2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Пловдив, Първо
отделение, ХVІІІ състав, в открито съдебно заседание на двадесет и осми ноември
две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ
с
участието на секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА,
като разгледа докладваното от съдия Й.Русев адм. дело № 1115 по
описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145
и следващите от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Образувано по жалбата на Сдружение с
нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност "Тенис клуб
Локомотив", ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив,
ул. "Ясна поляна" № 4, представлявано от изпълнителния директор Д.З.Р.-К.,
против Заповед № 19 ОА-624 от 29.03.2019 г. на Кмета на Община Пловдив, с която
е прекратен договор № 12 ДГ 1470/19.12.2012г., с който Община Пловдив като
собственик е предоставила за ползване на Сдружение с общественополезна дейност
с наименование „Тенис клуб Локомотив" – Пловдив- ползвател, следните
спортен обект и спортни съоръжения - публична общинска собственост, находящи се в гр. Пловдив, ул. "Ясна поляна", представляващ
поземлен имот с идентификатор 56784.510.823 по кадастралната карта и
кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-48/03.06.2009г. на
Изпълнителния директор на АГКК, с площ на имота по кадастрална карта - 17 959
кв.м., за който поземлен имот е отреден УПИ ХII-тенис комплекс, кв. 1-нов по плана
на Спортен комплекс "Отдих и култура", одобрен със заповед №
ОА-2298/14.12.2001 г. и заповед № ОА-1474/28.08.2002 г., ведно с изградените
върху същия сгради, а именно: сграда с идентификатор 56784.510.823.1 със застроена
площ от 1791
кв.м., сграда с
идентификатор 56784.510.823.2 със застроена площ от 344 кв.м., сграда с
идентификатор 56784.510.823.3 със застроена площ от 77 кв.м., сграда с
идентификатор 56784.510.823.4 със застроена площ от 130 кв.м., сграда с
идентификатор 56784.510.823.5 със застроена площ от 16 кв.м., сграда с
идентификатор 56784.510.823.7 със застроена площ от 15 кв.м., по кадастралната
карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-48/03.06.2009г. на
Изпълнителния директор на АГКК, за срок от 20 години.
В жалбата се твърди, че оспорената
заповед е незаконосъобразна. Счита, че неправилно административният орган не е
приел представената от сдружението инвестиционна програма поради липса на
доказателства за гарантиране на финансовата й обезпеченост. Моли се да бъде
отменена оспорената заповед като неправилна и незаконосъобразна. Допълнителни
съображения са изложени в представена по делото писмена защита.
В съдебно заседание жалбоподателят
се представлява от адв.Д.М.-пълномощник, който по
изложени съображения моли съда да отмени изцяло като незаконосъобразна
оспорената заповед. Претендира разноски.
Ответникът – Кмета на Община
Пловдив, редовно призован,не взема становище по жалбата.
Административен съд Пловдив, като
прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди
доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:
Предмет на оспорване е заповед № 19
ОА-624 от 29.03.2019 г. на кмета на Община Пловдив, с която на основание чл.44,
ал.2, във връзка с ал.1, т.1 и т.8 от ЗМСМА, чл.95, ал.8 от ППЗФВС и т.21.2 от
договор за предоставяне за ползване на недвижим имот - публична общинска собственост
№ 12 ДГ 1470/19.12.2012 г. е прекратен посоченият договор, с който Община
Пловдив като собственик е предоставила за ползване на Сдружение с
общественополезна дейност с наименование „Тенис клуб Локомотив" – Пловдив-
ползвател, следните спортен обект и спортни съоръжения - публична общинска
собственост, находящи се в гр. Пловдив, ул.
"Ясна поляна", представляващ поземлен имот с идентификатор
56784.510.823 по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със
Заповед № РД-18-48/03.06.2009г. на Изпълнителния директор на АГКК, с площ на
имота по кадастрална карта - 17 959 кв.м., за който поземлен имот е отреден УПИ
ХII-тенис
комплекс, кв. 1-нов по плана на Спортен комплекс "Отдих и култура",
одобрен със заповед № ОА-2298/14.12.2001 г. и заповед № ОА-1474/28.08.2002 г.,
ведно с изградените върху същия сгради, а именно: сграда с идентификатор
56784.510.823.1 със застроена площ
от 1791 кв.м.,
сграда с идентификатор 56784.510.823.2 със застроена
площ от 344 кв.м., сграда с идентификатор 56784.510.823.3 със застроена площ от
77 кв.м., сграда с идентификатор 56784.510.823.4 със застроена площ от 130
кв.м., сграда с идентификатор 56784.510.823.5 със застроена площ от 16 кв.м.,
сграда с идентификатор 56784.510.823.7 със застроена площ от 15 кв.м., по
кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-48/03.06.2009г.
на Изпълнителния директор на АГКК, за срок от 20 години.
Договор
№ 12 ДГ 1470/19.12.2012г. е бил сключен на основание чл.50б във връзка с
чл.50а, ал.З от Закона за физическото възпитание и спорта (отм.), чл.95, ал. 3
във връзка с чл. 95, ал. 1, т.2 от Правилника за прилагане на Закона за
физическото възпитание и спорта/отм./, Решение №219 взето с протокол №15 от
16.06.2011г. на Общински съвет - Пловдив, изменено и допълнено с Решение №426
взето с протокол №22 от 20.09.2011г. на Общински съвет - Пловдив и заповед № 12 OA 3164/13.12.2012г.
на кмета на Община Пловдив.
Съгласно
договора, ползвателят се е задължил да изпълни, със собствени средства програма
за поддръжка и модернизация на спортния обект и съоръжения, на обща стойност от
800 000 (осемстотин хиляди) лева, с вкл. 20 % ДДС, за период от 20 години, а
именно: Ремонт, поддръжка и модернизация на сградата: основен ремонт
на възстановителния сектор
(сауна, тангентор)
-20 000 (двадесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2013г.;
Подмяна на твърдата настилка на 3-те изкуствени корта - 200 000 (двеста
хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2016г; Обособяване на фитнес
кът - 50 000 (петдесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември
2017г.; Основен ремонт на закрита зала: покрив - 100 000 (сто хиляди)
лева, със срок на изпълнение до декември 2018г.; смяна прозорци и термоизолация
- 340 000 (триста и четиридесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до
декември 2020г.; осветление - 10 000 (десет хиляди) лева, със срок на
изпълнение до декември 2021г.; подмяна
седалки за зрители - 30 000 (тридесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2020г.;
Подмяна на 1200 седалки за зрители централен корт – 50 000 (петдесет
хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2024 г.
С
протокол от 06.11.2014г. на комисия, назначена със заповед №14 OA
940/16.04.2014г. на
кмета на Община Пловдив е било констатирано и прието, че Сдружение "Тенис
клуб Локомотив" - Пловдив е изпълнило предвидените инвестиции, по т. 2.1.1
от договора - основен ремонт на възстановителния сектор (сауна, тангентор), като е вложило сумата от 22 780 лв. с ДДС. С
протокол от 27.04.2018г. на комисия, назначена със заповед № 17 OA
777/06.04.2017г., доп. със заповед №18 OA 119/24.01.2018г. на Кмета на Община
- Пловдив е било констатирано и прието, че Сдружение "Тенис клуб
Локомотив" - Пловдив е изпълнило предвидените инвестиции, по т. 2.3 от
договора - обособяване на фитнес кът, като е вложило сумата от 50 000 лв. с
ДДС.
В
Община Пловдив е постъпило заявление с вх.№ 17 КЛ 251/09.10.2017г. от Сдружение
„Тенис клуб Локомотив", относно сключване на анекс към договор за
предоставяне за ползване от 19.12.2012г., за отпадане на т.2.2 (Подмяна на
твърдата настилка на 3-те изкуствени корта - 200 000 (двеста хиляди) лева, със
срок на изпълнение до декември 2016г.) и т.2.4 (Основен ремонт на закрита зала:
покрив - 100 000 (сто хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2018г.;
смяна прозорци и термоизолация - 340 000 (триста и четиридесет хиляди) лева,
със срок на изпълнение до декември 2020г.; осветление - 10 000(десет хиляди)
лева, със срок на изпълнение до декември 2021г.; подмяна седалки за зрители -
30 000 (тридесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2020г.;);
В тази
връзка е входирано в Общински съвет - Пловдив
предложение с № 17 XI-493/15.12.2017г./л.275/ от постоянната комисия по
младежки дейността и спорт към Общински съвет - Пловдив. Предложението не е
прието на проведеното заседание на 18.12.2017г, на Общински съвет – Пловдив Протокол
/л.297/.
С
уведомление с изх.№ 18 КЛ 41/07.06.2018г./л.92/ от зам.-кмет ОСУТСИ, Сдружение
"Тенис клуб Локомотив" - Пловдив е информирано, че в 30-дневен срок
от получаване на писмото, следва да изпълни ангажиментите си по т.2.2. от договор за предоставяне за ползване на недвижим имот
- публична общинска собственост № 12 ДГ 1470/19.12.2012г., а именно: Подмяна на
твърдата настилка на 3-те изкуствени корта, на стойност 200 000 (двеста хиляди)
лева.
Преди
издаване на обжалваната заповед е обсъдено решение на комисията назначена със
Заповед № 17 OA 777/06.04.2017 г, доп.
със заповед № 18OA 119/24.01.2018г.
на Кмета на Община Пловдив, обективирано в Протокол
от 13.02.2019г./л.107/, с което се
предлага на кмета на Община Пловдив да се прекрати договор за предоставяне за
ползване на недвижим имот - публична общинска собственост № 12 ДГ 1470/19.12.2012г.,
поради неизпълнение на т.2.2 и т.2.4.1 от договора.
Процедурата
по издаване на акта е спазена като на основание чл. 26 от АПК Община Пловдив с
писмо № 19 КЛ-174/20.03.2019г./л.101/, връчено – л. 106 е уведомила Сдружение
"Тенис клуб Локомотив" - Пловдив за започване на административно
производство по прекратяване на договор за предоставяне за ползване на недвижим
имот - публична общинска собственост № 12 ДГ 1470/19.12.2012г.
С оглед на това е издадена и
обжалваната заповед.
По делото е прието без възражение от
страните заключение по съдебно-техническа експертиза. В него вещото лице инж.Я.Р.
е изследвало въпроса дали е възможно да бъде извършена подмяна на твърда
настилка на трите изкуствени корта и инвестиция на стойност от 200 000лв. в
срок от 30 дни. Съдът кредитира заявеното от експерта като професионално
изготвено и отговарящо на задачите, но то касае дейност по изпълнение на поети
задължения от страна на жалбоподателя, а въпросът по спора е правен и се
изразява в това налице ли са били условията за прекратяване на договор за
предоставяне за ползване на недвижим имот - публична общинска собственост.
Въз основа на тази фактическа
обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:
Жалбата е процесуално допустима,
като подадена в законоустановения срок и от лице
имащо правен интерес от обжалването, поради което същата е допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Процедурата пред административния
орган се е развила по специалния ред на
чл. 50а, ал. 3 от ЗФВС/отм./, съгласно който спортните обекти и
съоръжения - публична държавна и публична общинска собственост, извън тези по
приложения № 1 и 2, могат да се предоставят на лицензирани спортни организации
от ръководителите на ведомства, областните управители или общинските съвети,
след съгласуване с министъра на младежта и спорта, по
ред, определен в правилника за прилагане на закона. Такъв ред за предоставяне
за ползване на спортни обекти и съоръжения - държавна и общинска собственост е
уреден в Раздел II на Правилника за прилагане на Закона за физическото
възпитание и спорта/отм./. Съгласно разпоредбата на чл. 71 от ППЗФВС,
предоставянето на спортни обекти и съоръжения-държавна или общинска
собственост, се извършва от ръководителите на ведомства, от областните управители
или общинските съвети, а в случаите по
чл. 50а, ал. 3 и чл. 50б от
Закона за физическото възпитание и спорта - след съгласуване с министъра на младежта и спорта.
Съгласно разпоредбата на чл. 95, ал.
8 от ППЗФВС/отм./ договорът за предоставяне правото на ползване се прекратява с
мотивирана заповед на ръководителя на ведомството, на областния управител или
на кмета на общината, в случай че организациите по ал. 1 нарушат задълженията
си по ал. 4, 5 и 6, нарушат договорните си задължения или възникне обстоятелство
по чл. 73, ал. 4..
Видно от представения по делото
договор Сдружението се е задължило да изпълни, със собствени средства програма
за поддръжка и модернизация на спортния обект и съоръжения, на обща стойност от
800 000 (осемстотин хиляди) лева, с вкл. 20 % ДДС, за период от 20 години, а
именно: Ремонт, поддръжка и модернизация на сградата: основен ремонт
на възстановителния сектор
(сауна, тангентор)
-20 000 (двадесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2013г.;
Подмяна на твърдата настилка на 3-те изкуствени корта - 200 000 (двеста
хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2016г; Обособяване на фитнес
кът - 50 000 (петдесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември
2017г.; Основен ремонт на закрита зала: покрив - 100 000 (сто хиляди)
лева, със срок на изпълнение до декември 2018г.; смяна прозорци и термоизолация
- 340 000 (триста и четиридесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до
декември 2020г.; осветление - 10 000 (десет хиляди) лева, със срок на
изпълнение до декември 2021г.; подмяна седалки за зрители - 30 000 (тридесет
хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2020г.; Подмяна на 1200
седалки за зрители централен корт – 50 000 (петдесет хиляди) лева, със
срок на изпълнение до декември 2024 г.
Близо
две години след подписване на договора с протокол от 06.11.2014г. на комисия,
назначена със заповед №14 OA 940/16.04.2014г.
на кмета на Община Пловдив е било констатирано и прието, че Сдружение
"Тенис клуб Локомотив" - Пловдив е изпълнило предвидените инвестиции,
по т. 2.1.1 от договора - основен ремонт на възстановителния сектор (сауна, тангентор), като е вложило сумата от 22 780 лв. с ДДС. След
това с протокол от 27.04.2018г. на комисия, назначена със заповед № 17 OA
777/06.04.2017г., доп. със заповед №18 OA 119/24.01.2018г. на Кмета на Община
- Пловдив е било констатирано и прието, че Сдружение "Тенис клуб
Локомотив" - Пловдив е изпълнило предвидените инвестиции, по т. 2.3 от
договора - обособяване на фитнес кът, като е вложило сумата от 50 000 лв. с ДДС.
Въпросът
е дали Сдружението е изпълнявало поетите ангажименти по подписания договор.
След съставянето на посочените протоколи в община-Пловдив е постъпило заявление
с вх.№ 17 КЛ 251/09.10.2017г. от Сдружение „Тенис клуб Локомотив", относно
сключване на анекс към договор за предоставяне за ползване от 19.12.2012г., за
отпадане на т.2.2 (Подмяна на твърдата настилка на 3-те изкуствени корта - 200
000 (двеста хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2016г.) и т.2.4
(Основен ремонт на закрита зала. В тази връзка е входирано
в Общински съвет - Пловдив предложение с № 17 XI-493/15.12.2017г./л.275/ от
постоянната комисия по младежки дейността и спорт към Общински съвет - Пловдив.
Предложението не е прието на проведеното заседание на 18.12.2017г. , на Общински
съвет – Пловдив Протокол № 22 от същата дата.
Обжалваната заповед е издадена от
компетентен орган, предвид разпоредбата на чл. 95, ал. 8 от ППЗФВС/отм./.
На следващо място заповед №
19ОА-624/29.03.2019г. е издаден в предвидената писмена форма, със съдържание
отговарящо на изискванията по чл. 59, ал. 2, тт. 1 -
8 от АПК и въз основа на писмени документи, съгласно ЗФВС/отм./ и ППЗФВС/отм./.
Изложеното дотук обективно
обосновава извода на настоящия съдебен състав за липсата на съществени
нарушения на процедурата при прекратяване на договор за предоставяне за
ползване на недвижим имот- публична общинска собственост по реда на ЗФВС/отм./ и ППЗФВС/отм./.
Съгласно горепосочените съображения,
а и предвид императивната разпоредба на
чл. 95, ал. 8 ППЗФВС/отм./ следва, че процесната
заповед притежава правопрекратяващ облигационно
отношение по чл. 95, ал. 1 ППЗФВС/отм./ ефект. Съгласно чл. 95, ал. 8 ППЗФВС/отм./ визираните
облигационни отношения, изразяващи се в договор за ползване се прекратяват на
изрично посочените основания, с нарочна заповед. Заповед № 19ОА-624 от
29.03.2019г. притежава характеристика на
визираната в ППЗФВС/отм. заповед. Установи се и че жалбоподателят използва процесният имот без да е направил предвидените в договора
от 19.12.2012г. програма за поддръжка и модернизация на спортния обект и
съоръжения.
Безспорно по делото е, че
жалбоподателят не е изпълнил поетите ангажименти по договора и при дадената от
ответника възможност за изпълнение на задължението, това не е сторено. В
заключението по СТЕ вещото лице е категорично, че при наличие на достатъчно
работна ръка и механизация и ритмична доставка на материали е възможно за един
месец да се извърши подмяната на настилките на кортовете.
Не е за подминаване и фактът, че
жалбоподателят се е съгласил с представената програма за поддръжка и
модернизация на спортния обект и съоръжения при подписване на договора от
19.12.2012г., поради което оспорването на несъгласието на община-Пловдив с
предложените промени в програмата е неоснователно.
С оглед на горното жалбата се явява неоснователна.
Предвид изложеното, настоящият
съдебен състав намира, че обжалваната заповед е издадена от компетентен орган,
в предвидената форма, при липса на допуснати съществени процесуални нарушения и
съответства на материалния закон, поради което подадената жалба е неоснователна
и следва да бъде отхвърлена.
Поради изложените съображения Съдът,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение с нестопанска
цел за осъществяване на общественополезна дейност "Тенис клуб Локомотив",
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, ул. "Ясна
поляна" № 4, представлявано от изпълнителния директор Д.З.Р.-К., против
Заповед № 19 ОА-624 от 29.03.2019 г. на Кмета на Община Пловдив, като
неоснователна.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на
Р.България в 14-дневен срок от получаване на съобщение за постановяването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/