Решение по дело №1115/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 229
Дата: 27 януари 2020 г. (в сила от 10 март 2021 г.)
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20197180701115
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 април 2019 г.

Съдържание на акта

                 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

   229

 

гр. Пловдив, 27 януари 2020 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Административен съд – Пловдив, Първо отделение, ХVІІІ състав, в открито съдебно заседание на двадесет и осми ноември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОРДАН РУСЕВ

 

        с участието на секретаря ТАНЯ КОСТАДИНОВА, като разгледа докладваното от съдия Й.Русев  адм. дело № 1115 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:  

            Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс (АПК).  

Образувано по жалбата на Сдружение с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност "Тенис клуб Локомотив", ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, ул. "Ясна поляна" № 4, представлявано от изпълнителния директор Д.З.Р.-К., против Заповед № 19 ОА-624 от 29.03.2019 г. на Кмета на Община Пловдив, с която е прекратен договор № 12 ДГ 1470/19.12.2012г., с който Община Пловдив като собственик е предоставила за ползване на Сдружение с общественополезна дейност с наименование „Тенис клуб Локомотив" – Пловдив- ползвател, следните спортен обект и спортни съоръжения - публична общинска собственост, находящи се в гр. Пловдив, ул. "Ясна поляна", представляващ поземлен имот с идентификатор 56784.510.823 по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-48/03.06.2009г. на Изпълнителния директор на АГКК, с площ на имота по кадастрална карта - 17 959 кв.м., за който поземлен имот е отреден УПИ ХII-тенис комплекс, кв. 1-нов по плана на Спортен комплекс "Отдих и култура", одобрен със заповед № ОА-2298/14.12.2001 г. и заповед № ОА-1474/28.08.2002 г., ведно с изградените върху същия сгради, а именно: сграда с идентификатор 56784.510.823.1 със  застроена  площ  от  1791   кв.м.,  сграда  с  идентификатор 56784.510.823.2 със застроена площ от 344 кв.м., сграда с идентификатор 56784.510.823.3 със застроена площ от 77 кв.м., сграда с идентификатор 56784.510.823.4 със застроена площ от 130 кв.м., сграда с идентификатор 56784.510.823.5 със застроена площ от 16 кв.м., сграда с идентификатор 56784.510.823.7 със застроена площ от 15 кв.м., по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-48/03.06.2009г. на Изпълнителния директор на АГКК, за срок от 20 години.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна. Счита, че неправилно административният орган не е приел представената от сдружението инвестиционна програма поради липса на доказателства за гарантиране на финансовата й обезпеченост. Моли се да бъде отменена оспорената заповед като неправилна и незаконосъобразна. Допълнителни съображения са изложени в представена по делото писмена защита.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв.Д.М.-пълномощник, който по изложени съображения моли съда да отмени изцяло като незаконосъобразна оспорената заповед. Претендира разноски. 

Ответникът – Кмета на Община Пловдив, редовно призован,не взема становище по жалбата.  

Административен съд Пловдив, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е заповед № 19 ОА-624 от 29.03.2019 г. на кмета на Община Пловдив, с която на основание чл.44, ал.2, във връзка с ал.1, т.1 и т.8 от ЗМСМА, чл.95, ал.8 от ППЗФВС и т.21.2 от договор за предоставяне за ползване на недвижим имот - публична общинска собственост № 12 ДГ 1470/19.12.2012 г. е прекратен посоченият договор, с който Община Пловдив като собственик е предоставила за ползване на Сдружение с общественополезна дейност с наименование „Тенис клуб Локомотив" – Пловдив- ползвател, следните спортен обект и спортни съоръжения - публична общинска собственост, находящи се в гр. Пловдив, ул. "Ясна поляна", представляващ поземлен имот с идентификатор 56784.510.823 по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-48/03.06.2009г. на Изпълнителния директор на АГКК, с площ на имота по кадастрална карта - 17 959 кв.м., за който поземлен имот е отреден УПИ ХII-тенис комплекс, кв. 1-нов по плана на Спортен комплекс "Отдих и култура", одобрен със заповед № ОА-2298/14.12.2001 г. и заповед № ОА-1474/28.08.2002 г., ведно с изградените върху същия сгради, а именно: сграда с идентификатор 56784.510.823.1 със  застроена  площ  от  1791   кв.м.,  сграда  с  идентификатор 56784.510.823.2 със застроена площ от 344 кв.м., сграда с идентификатор 56784.510.823.3 със застроена площ от 77 кв.м., сграда с идентификатор 56784.510.823.4 със застроена площ от 130 кв.м., сграда с идентификатор 56784.510.823.5 със застроена площ от 16 кв.м., сграда с идентификатор 56784.510.823.7 със застроена площ от 15 кв.м., по кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-48/03.06.2009г. на Изпълнителния директор на АГКК, за срок от 20 години.

        Договор № 12 ДГ 1470/19.12.2012г. е бил сключен на основание чл.50б във връзка с чл.50а, ал.З от Закона за физическото възпитание и спорта (отм.), чл.95, ал. 3 във връзка с чл. 95, ал. 1, т.2 от Правилника за прилагане на Закона за физическото възпитание и спорта/отм./, Решение №219 взето с протокол №15 от 16.06.2011г. на Общински съвет - Пловдив, изменено и допълнено с Решение №426 взето с протокол №22 от 20.09.2011г. на Общински съвет - Пловдив и заповед № 12 OA 3164/13.12.2012г. на кмета на Община Пловдив.  

Съгласно договора, ползвателят се е задължил да изпълни, със собствени средства програма за поддръжка и модернизация на спортния обект и съоръжения, на обща стойност от 800 000 (осемстотин хиляди) лева, с вкл. 20 % ДДС, за период от 20 години, а именно: Ремонт, поддръжка и модернизация на сградата: основен  ремонт  на  възстановителния   сектор   (сауна,   тангентор) -20 000 (двадесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2013г.; Подмяна на твърдата настилка на 3-те изкуствени корта - 200 000 (двеста хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2016г; Обособяване на фитнес кът - 50 000 (петдесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2017г.; Основен ремонт на закрита зала: покрив - 100 000 (сто хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2018г.; смяна прозорци и термоизолация - 340 000 (триста и четиридесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2020г.; осветление - 10 000 (десет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2021г.; подмяна седалки за зрители - 30 000 (тридесет хиляди) лева,  със срок на изпълнение до декември 2020г.; Подмяна на 1200 седалки за зрители централен корт – 50 000 (петдесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2024 г.

С протокол от 06.11.2014г. на комисия, назначена със заповед №14 OA 940/16.04.2014г. на кмета на Община Пловдив е било констатирано и прието, че Сдружение "Тенис клуб Локомотив" - Пловдив е изпълнило предвидените инвестиции, по т. 2.1.1 от договора - основен ремонт на възстановителния сектор (сауна, тангентор), като е вложило сумата от 22 780 лв. с ДДС. С протокол от 27.04.2018г. на комисия, назначена със заповед № 17 OA  777/06.04.2017г., доп. със заповед №18 OA 119/24.01.2018г. на Кмета на Община - Пловдив е било констатирано и прието, че Сдружение "Тенис клуб Локомотив" - Пловдив е изпълнило предвидените инвестиции, по т. 2.3 от договора - обособяване на фитнес кът, като е вложило сумата от 50 000 лв. с ДДС.

В Община Пловдив е постъпило заявление с вх.№ 17 КЛ 251/09.10.2017г. от Сдружение „Тенис клуб Локомотив", относно сключване на анекс към договор за предоставяне за ползване от 19.12.2012г., за отпадане на т.2.2 (Подмяна на твърдата настилка на 3-те изкуствени корта - 200 000 (двеста хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2016г.) и т.2.4 (Основен ремонт на закрита зала: покрив - 100 000 (сто хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2018г.; смяна прозорци и термоизолация - 340 000 (триста и четиридесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2020г.; осветление - 10 000(десет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2021г.; подмяна седалки за зрители - 30 000 (тридесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2020г.;);

В тази връзка е входирано в Общински съвет - Пловдив предложение с № 17 XI-493/15.12.2017г./л.275/ от постоянната комисия по младежки дейността и спорт към Общински съвет - Пловдив. Предложението не е прието на проведеното заседание на 18.12.2017г, на Общински съвет – Пловдив Протокол /л.297/.

С уведомление с изх.№ 18 КЛ 41/07.06.2018г./л.92/ от зам.-кмет ОСУТСИ, Сдружение "Тенис клуб Локомотив" - Пловдив е информирано, че в 30-дневен срок от получаване на писмото, следва да изпълни ангажиментите си по т.2.2. от договор за предоставяне за ползване на недвижим имот - публична общинска собственост № 12 ДГ 1470/19.12.2012г., а именно: Подмяна на твърдата настилка на 3-те изкуствени корта, на стойност 200 000 (двеста хиляди) лева.

Преди издаване на обжалваната заповед е обсъдено решение на комисията назначена със Заповед № 17 OA 777/06.04.2017 г,  доп. със заповед № 18OA 119/24.01.2018г. на Кмета на Община Пловдив, обективирано в Протокол от 13.02.2019г./л.107/, с  което се предлага на кмета на Община Пловдив да се прекрати договор за предоставяне за ползване на недвижим имот - публична общинска собственост № 12 ДГ 1470/19.12.2012г., поради неизпълнение на т.2.2 и т.2.4.1 от договора.

Процедурата по издаване на акта е спазена като на основание чл. 26 от АПК Община Пловдив с писмо № 19 КЛ-174/20.03.2019г./л.101/, връчено – л. 106 е уведомила Сдружение "Тенис клуб Локомотив" - Пловдив за започване на административно производство по прекратяване на договор за предоставяне за ползване на недвижим имот - публична общинска собственост № 12 ДГ 1470/19.12.2012г.

С оглед на това е издадена и обжалваната заповед.  

По делото е прието без възражение от страните заключение по съдебно-техническа експертиза. В него вещото лице инж.Я.Р. е изследвало въпроса дали е възможно да бъде извършена подмяна на твърда настилка на трите изкуствени корта и инвестиция на стойност от 200 000лв. в срок от 30 дни. Съдът кредитира заявеното от експерта като професионално изготвено и отговарящо на задачите, но то касае дейност по изпълнение на поети задължения от страна на жалбоподателя, а въпросът по спора е правен и се изразява в това налице ли са били условията за прекратяване на договор за предоставяне за ползване на недвижим имот - публична общинска собственост.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването, поради което същата е допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.  

Процедурата пред административния орган се е развила по специалния ред на  чл. 50а, ал. 3 от ЗФВС/отм./, съгласно който спортните обекти и съоръжения - публична държавна и публична общинска собственост, извън тези по приложения № 1 и 2, могат да се предоставят на лицензирани спортни организации от ръководителите на ведомства, областните управители или общинските съвети, след съгласуване с министъра на младежта и спорта, по ред, определен в правилника за прилагане на закона. Такъв ред за предоставяне за ползване на спортни обекти и съоръжения - държавна и общинска собственост е уреден в Раздел II на Правилника за прилагане на Закона за физическото възпитание и спорта/отм./. Съгласно разпоредбата на чл. 71 от ППЗФВС, предоставянето на спортни обекти и съоръжения-държавна или общинска собственост, се извършва от ръководителите на ведомства, от областните управители или общинските съвети, а в случаите по  чл. 50а, ал. 3 и  чл. 50б от Закона за физическото възпитание и спорта - след съгласуване с министъра на младежта и спорта.

Съгласно разпоредбата на чл. 95, ал. 8 от ППЗФВС/отм./ договорът за предоставяне правото на ползване се прекратява с мотивирана заповед на ръководителя на ведомството, на областния управител или на кмета на общината, в случай че организациите по ал. 1 нарушат задълженията си по ал. 4, 5 и 6, нарушат договорните си задължения или възникне обстоятелство по чл. 73, ал. 4..

Видно от представения по делото договор Сдружението се е задължило да изпълни, със собствени средства програма за поддръжка и модернизация на спортния обект и съоръжения, на обща стойност от 800 000 (осемстотин хиляди) лева, с вкл. 20 % ДДС, за период от 20 години, а именно: Ремонт, поддръжка и модернизация на сградата: основен  ремонт  на  възстановителния   сектор   (сауна,   тангентор) -20 000 (двадесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2013г.; Подмяна на твърдата настилка на 3-те изкуствени корта - 200 000 (двеста хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2016г; Обособяване на фитнес кът - 50 000 (петдесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2017г.; Основен ремонт на закрита зала: покрив - 100 000 (сто хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2018г.; смяна прозорци и термоизолация - 340 000 (триста и четиридесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2020г.; осветление - 10 000 (десет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2021г.; подмяна седалки за зрители - 30 000 (тридесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2020г.; Подмяна на 1200 седалки за зрители централен корт – 50 000 (петдесет хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2024 г. 

Близо две години след подписване на договора с протокол от 06.11.2014г. на комисия, назначена със заповед №14 OA 940/16.04.2014г. на кмета на Община Пловдив е било констатирано и прието, че Сдружение "Тенис клуб Локомотив" - Пловдив е изпълнило предвидените инвестиции, по т. 2.1.1 от договора - основен ремонт на възстановителния сектор (сауна, тангентор), като е вложило сумата от 22 780 лв. с ДДС. След това с протокол от 27.04.2018г. на комисия, назначена със заповед № 17 OA  777/06.04.2017г., доп. със заповед №18 OA 119/24.01.2018г. на Кмета на Община - Пловдив е било констатирано и прието, че Сдружение "Тенис клуб Локомотив" - Пловдив е изпълнило предвидените инвестиции, по т. 2.3 от договора - обособяване на фитнес кът, като е вложило сумата от 50 000 лв. с ДДС.

Въпросът е дали Сдружението е изпълнявало поетите ангажименти по подписания договор. След съставянето на посочените протоколи в община-Пловдив е постъпило заявление с вх.№ 17 КЛ 251/09.10.2017г. от Сдружение „Тенис клуб Локомотив", относно сключване на анекс към договор за предоставяне за ползване от 19.12.2012г., за отпадане на т.2.2 (Подмяна на твърдата настилка на 3-те изкуствени корта - 200 000 (двеста хиляди) лева, със срок на изпълнение до декември 2016г.) и т.2.4 (Основен ремонт на закрита зала. В тази връзка е входирано в Общински съвет - Пловдив предложение с № 17 XI-493/15.12.2017г./л.275/ от постоянната комисия по младежки дейността и спорт към Общински съвет - Пловдив. Предложението не е прието на проведеното заседание на 18.12.2017г. , на Общински съвет – Пловдив Протокол № 22 от същата дата.

Обжалваната заповед е издадена от компетентен орган, предвид разпоредбата на чл. 95, ал. 8 от ППЗФВС/отм./.

На следващо място заповед № 19ОА-624/29.03.2019г. е издаден в предвидената писмена форма, със съдържание отговарящо на изискванията по чл. 59, ал. 2, тт. 1 - 8 от АПК и въз основа на писмени документи, съгласно ЗФВС/отм./ и ППЗФВС/отм./.

Изложеното дотук обективно обосновава извода на настоящия съдебен състав за липсата на съществени нарушения на процедурата при прекратяване на договор за предоставяне за ползване на недвижим имот- публична общинска собственост по реда на  ЗФВС/отм./ и ППЗФВС/отм./.   

Съгласно горепосочените съображения, а и предвид императивната разпоредба на  чл. 95, ал. 8 ППЗФВС/отм./ следва, че процесната заповед притежава правопрекратяващ облигационно отношение по чл. 95, ал. 1 ППЗФВС/отм./ ефект. Съгласно  чл. 95, ал. 8 ППЗФВС/отм./ визираните облигационни отношения, изразяващи се в договор за ползване се прекратяват на изрично посочените основания, с нарочна заповед. Заповед № 19ОА-624 от 29.03.2019г. притежава  характеристика на визираната в ППЗФВС/отм. заповед. Установи се и че жалбоподателят използва процесният имот без да е направил предвидените в договора от 19.12.2012г. програма за поддръжка и модернизация на спортния обект и съоръжения.

Безспорно по делото е, че жалбоподателят не е изпълнил поетите ангажименти по договора и при дадената от ответника възможност за изпълнение на задължението, това не е сторено. В заключението по СТЕ вещото лице е категорично, че при наличие на достатъчно работна ръка и механизация и ритмична доставка на материали е възможно за един месец да се извърши подмяната на настилките на кортовете.  

Не е за подминаване и фактът, че жалбоподателят се е съгласил с представената програма за поддръжка и модернизация на спортния обект и съоръжения при подписване на договора от 19.12.2012г., поради което оспорването на несъгласието на община-Пловдив с предложените промени в програмата е неоснователно.

С оглед на горното жалбата се явява неоснователна.

Предвид изложеното, настоящият съдебен състав намира, че обжалваната заповед е издадена от компетентен орган, в предвидената форма, при липса на допуснати съществени процесуални нарушения и съответства на материалния закон, поради което подадената жалба е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

Поради изложените съображения Съдът,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Сдружение с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност "Тенис клуб Локомотив", ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, ул. "Ясна поляна" № 4, представлявано от изпълнителния директор Д.З.Р.-К., против Заповед № 19 ОА-624 от 29.03.2019 г. на Кмета на Община Пловдив, като неоснователна.   

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Р.България в 14-дневен срок от получаване на съобщение за постановяването му.

 

 

 

 

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:  /п/