Решение по дело №47/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 май 2020 г. (в сила от 29 май 2020 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20207250700047
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 март 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

  42                           29.05.2020 година                                                 град Търговище

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд- гр.Търговище,                                                      първи  състав            

на  двадесет и втори май                                               две хиляди и двадесета година

в публично съдебно заседание, в следния  състав:

                                    

                                                                               Председател -  КРАСИМИРА ТОДОРОВА

Секретар:ГЕРГАНА БАЧЕВА

като разгледа докладваното от председателя административно дело №  47                                  по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

   Производството е по реда на глава десета  от  АПК, във връзка с чл.172, ал.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

            Образувано по жалба на П.Х.Д. ***,   с която се оспорва  Заповед №20-0321-000028 от 04.02.2020 г.  издадена от П. П.-младши оперативен дежурен към ОД на МВР Търговище, РУ Попово.  Със същата е наложена санкция по чл.171, т.2А, б.А  ЗДвП - прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца ,    отнемане на СРМПС  и   2 бр.регистрационни табели. В жалбата се твърди, че не е посочено, с какъв акт е отнето  СУМПС. Твърди се липса на мотиви. Излага доводи за нарушение на административнопроцесуалните правила и нарушение на материалния закон, доколкото мярката не е наложена на собственика на автомобила.   Моли оспореният акт да бъде отменен  като незаконосъобразен. Претендира разноски.

   В съдебно заседание жалбоподателят   взема становище, чрез процесуалния си представител като поддържа жалбата.

            Ответникът взема становище, като оспорва жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното:

            Със Заповед № 363з – 1478 – 08.10.2018 г. Директорът на ОДМВР – Търговище е оправомощил определени категории длъжностни лица да издават ПАМ по   Закона за движението по пътищата, сред които е и издалия акта.

            При извършена проверка е било установено, че на 04.02.2020 г. в с. Водица, на ул. „Димитър Данов“ на разклона за с.Осиково, движещ са в посока към центъра на селото жалбоподателят е управлявал товарен автомобил ……., собственост на водача, като при извършена проверка не може да представи СУМПС и контролен талон. След справка в база данни е установено, че същият е лишен от права да управлява МПС по административен ред.

 Отчетено е повторно управление на ППС .

 На лицето   бил съставен АУАН  с    №152330 от 04.02.2020 г. г. за нарушение на чл.150 ЗДвП.    Въз основа на съставения АУАН   е издадена оспорената заповед, с която на основание чл.171, т.2а б“а“ от ЗДвП   е наложена принудителна административна мярка- прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца ,    отнемане на СРМПС  и   2 бр.регистрационни табели.

Така приетата за установена фактическа обстановка се подкрепя от събраните по делото писмени доказателства.

При така установеното от фактическа страна, съдът приема жалбата за допустима по следните съображения:

Жалбата е подадена от надлежна страна при наличие на правен интерес, срещу административен акт, който подлежи на съдебно оспорване  и при спазване на законния 14-дневен срок за обжалване.

От правна страна съдът намира следното:

            На основание чл. 172, ал.1 от ЗДвП принудителните административно мерки по чл. 171, ал.1, т.1 от същия закон се издават с мотивирана заповед на ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или на оправомощени от тях длъжностни лица. Определянето на тези служби е в правомощията на министъра на вътрешните работи с оглед разпоредбата на чл. 165, ал.1 от Закона за движение по пътищата. Предвид тази правна уредба  оспореният акт е издадена  от компетентен орган.

            С оглед съдържанието на акта съдът приема, че е спазена установената от закона форма – чл. 172, ал.1 от ЗДвП и чл. 59, ал.2 от АПК. Фактическите основания за издаване са изложени   ясно и изчерпателно. Релевантните факти са изяснени в пълен обем. В производството по издаването на обжалваният акт   не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила – такива, които ако не бяха извършени щяха да доведат административния орган до различни фактически и правни изводи. Само подобни нарушения се оценяват като съществени и респ. само подобни нарушения биха могли да обосноват извод за незаконосъобразност на административния акт. Обжалваният акт е съобразен и с целта на закона, която най-общо е да се гарантира безопасността на движението по пътищата.

При преценка на материалната законосъобразност, съдът съобрази следното:

             За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения ЗДвП допуска да се прилагат определени принудителни административно мерки. Видно от текста на закона, субект на мярката по чл. 171, ал.1, т. 2а б.“а“ от ЗДвП е и собственик /отделно от нарушителя/, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, непритежаващо съответното свидетелство за управление. Предпоставките, уредени в обсъжданата правната норма за налагане на принудителната административна мярка са налице, наложената мярка е със срок на действие, предвиден в закона и то в минималния срок, следователно акта не страда от порока материална незаконосъобразност.

В случая не е представено СУМПС, което е  хипотеза на законовия текст, отделно от представената справка за нарушения е нямало как обективно да се представи такава.

Отделно  от изложеното чл.188 ЗДвП съдържа законова презумпция по отношение субекта на административни наказания. В хипотезата на собственост на ЮЛ отговорност носи законния представител или лицето, на което е предоставил управлението. Видно от представения договор за лизинг  от 01.06.2018 г. в чл.3 от договора лизингодателят е осигурил „спокойното държане и ползване“ на автомобила.

ПАМ е законоустановена, със Закона за движение по пътищата. Мярката е предвидена в интерес на обществото – с цел осигуряване на безопасността на движението по пътищата, тъй като управлението на МПС от неправоспособен водач е дейност, която носи висок риск за живота и здравето на водача, евентуалните пътници в автомобила и другите участници в движението, както и за материални щети. Мярката е годна да изпълни целта си – несъмнено е, че по време на дерегистрацията, автомобилът не може да бъде предоставен за ползване на други неправоспособни водачи и по този начин да се създадат предпоставки за пътнотранспортни произшествия.      

Доколко е налице справедлив баланс между правата на засегнатото лице и интереса на обществото, следва да се преценява с оглед конкретната ситуация: По делото се установи съзнателното предоставяне на автомобила на  водач  с отнето СУМПС при обстоятелства, които не предполагат каквато и да било крайна нужда от ползване на автомобила.    Като собственик на автомобила жалбоподателят е бил длъжен да се увери в  правоспособност на лицето, преди да   предостави съзнателно автомобила си за управление. По тези съображения съдът приема, че в конкретния случай правото на собственост на жалбоподателя не е засегнато по недопустим   начин.

Жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли

   Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 143, ал.1 от АПК, Административен съд – Търговище, първи състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.Х.Д. ***,   против  Заповед №20-0321-000028 от 04.02.2020 г.  издадена от П. П.-младши оперативен дежурен към ОД на МВР Търговище, РУ Попово, с която   е наложена санкция по чл.171, т.2А, б.А  ЗДвП - прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца ,   отнемане на СРМПС №********* и   2 бр.регистрационни табели № ВТ1419КА  , КАТО НЕОСНОВАТЕЛНА.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Препис от решението  да се изпрати на страните.

 

                           Председател: