Решение по дело №10/2021 на Районен съд - Девин

Номер на акта: 16
Дата: 31 март 2021 г.
Съдия: Илияна Росенова Ферева - Зелева
Дело: 20215410200010
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 16
гр. Девин , 31.03.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВИН в публично заседание на петнадесети март, през
две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Илияна Р. Ферева - Зелева
при участието на секретаря Диана А. Стоева
като разгледа докладваното от Илияна Р. Ферева - Зелева Административно
наказателно дело № 20215410200010 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и следващи ЗАНН, във връзка с
чл.21, ал.2, във връзка с чл.21, ал.1 ЗДвП, във връзка с чл.189, ал.4, във връзка
с чл.182, ал.2, т.2 ЗДвП.
Образувано е по жалба от Н. Н. Н., с ЕГН **********, от гр. Н.
Иск., общ. Ст., ул. В. ж., бл. *, ап. * против Електронен фиш за налагане на
глоба Серия К № 4211167/29.11.2020г., издаден от ОД на МВР Смолян, с
който за нарушение на чл.21, ал.2, във връзка с чл.21, ал.1 ЗДвП, на основание
чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.2, т.2 ЗДвП му е наложена глоба в размер
50.00 лева.
Жалбоподателят поддържа в жалбата, че издаденият електронен
фиш е за нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство, представляващо мобилна система за видеоконтрол на нарушенията
на правилата за движение. Твърди, че съгласно чл.9 и чл.10 от Наредба №
8121з-532/12.05.2015г. на МВР, в редакцията и от ДВ бр. 6 от 16.01.2018г. е
разписано, че за осъществяване на контрол с АТСС, позиционирането на
мобилното устройство, както и насочването на системата радар - камера и
въвеждането на работните параметри е човешка дейност и пряко зависи от
оператора на системата, т.е. човешката намеса не е изключена. Съгласно
чл.11, ал.2 от Наредба № 8121 з-532/12.05.2015 г. на МВР, в редакцията и от
ДВ бр. 6 от 16.01.2018г. е записано. В случаите на осъществяване на контрол
с мобилно АТСС във време на движение нарушителите се спират на място и
се предприемат действия за реализиране на административно наказателната
1
отговорност за извършеното нарушение. За нарушения, установени с мобилни
АТСС във време на движение, електронни фишове не се издават. При
наличието на използвана мобилна система за видеоконтрол и при наличието
на контролни органи на мястото на извършване на нарушението е следвало да
бъде спрян и на място да му бъде съставен АУАН, с описание на
констатираното нарушение и в сроковете по чл.34 от ЗАНН, което не е
направено, което е ограничило правото на защита на жалбоподателя. В тази
връзка сочи Тълкувателно решение № 1 на общото събрание на колегиите на
Върховен административен съд от 26.02.2014. по Тълкувателно дело №
1/2013г. изрично са изложени съображения, че в хипотезата на чл.189, ал.4 от
ЗДВП, установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществят
само със стационарно техническо средство. Следователно мобилните радарни
системи следва да бъдат използвани именно по описания начин, т.е. тяхното
използване винаги да бъде обусловено от активно поведение на полицейски
служители, които при наличието на съответните предпоставки, да пристъпят
към започване на административно наказателно производство със съставяне
на АУАН. Според техническите и метрологични характеристики към
удостоверението за одобрен тип АТСС има допустима грешка при измерване
при полеви тест толкова, колкото с предвидено и в чл.755 от Наредбата за
средствата за измерване в редакцията и от ДВ. бр. 86 от 27.10.2017г., които
подлежат на метрологичен контрол. В електронният фиш е посочено, че
нарушението е установено с АТСС с номер TFR1-M 551 и отчетен толеранс
от 3 км./ч. в полза на водача. В изложените данни по фиша не е видно този
толеранс в установената стойност на скоростта. Това е от съществено
значение при определяне и конкретизиране на самото нарушение по ЗДвП.
Моли съда да отмени Електронен фиш серия К № 4211167 от ОД на МВР -
Смолян, с който му е наложено административно наказание глоба, в размер
50.00 лева, за нарушение на чл.21, ал.2, във връзка с чл.21, ал.1 от ЗДвП, на
основание на чл. 189, ал.4, във връзка с чл. 182, ал.2, т.2 от ЗДвП, като
незаконосъобразен и при допуснати съществени процесуални нарушения при
издаването му.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не изпраща
представител.
Въззиваемият, не изпраща представител. В придружително писмо
към жалбата поддържа становище за неоснователност на изложените в нея
възражения. Поддържа доводи, че съгласно чл.16, ал.1 Наредба №8121з-
532/12.05.2015г. за условията и реда за АТС и системи за контрол на
правилата за движение е предоставен снимков материал, установяващ
извършеното нарушение от собственика на автомобила. Моли съда да
потвърди издадения електронен фиш. В случай, че се претендира адвокатско
възнаграждение над минималния размер, определен от Наредба №
1/09.07.2004г. прави възражение за прекомерност.
Районна прокуратура – Смолян, Териториално отделение - Девин,
2
р. пр. не изпраща представител и не взема становище по жалбата.
Съдът прие от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима. Постъпила е от наказаното
лице в срока по чл.189, ал.8 ЗАНН, с вх. № 345000-860/26.01.2021г. на
въззиваемия, считано от датата на връчване 21.01.2021г. Електронният фиш
подлежи на обжалване по реда на ЗАНН в 14 дневен срок от получаването му.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна, по следните
съображения:
Предмет на жалбата е електронен фиш /ЕФ/ серия К №
4211167/29.11.2020г., издаден от ОД на МВР за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система /АТСС/, за това, че на
29.11.2020г., в 09.26ч., в обл. См., извън населено място на път III – 197 при
км. 84+500, в района на бензиностанция „Ск. – О.“, с посока на движение към
с. Гр., при ограничение на скоростта от 40 километра в час, въведено с ПЗ „В
26“ и отчетен толеранс от 3 километра в час в полза на водача, с МПС „Опел
Астра“, лек автомобил, с рег. № **** е извършено нарушение за скорост,
установено и засечено с АТС № ТFR1 – M 551, при разрешена скорост 40
км/ч е установена стойност на скоростта 58 км/ч., тоест с превишена стойност
на скоростта 18 км/ч, поради което за нарушение на чл.21, ал.2, във връзка с
чл.21, ал.1 ЗДвП, във връзка с чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.2, т.2 ЗДвП
на жалбоподателя като собственик и ползвател на МПС е наложена глоба в
размер 50.00 лева.
Приложен е снимков материал, съгласно чл.16 ал.3 Наредба №
8121з – 532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на АТССК на
правилата за движение по пътищата, от който се установява заснет
автомобил, с рег. № **** на 29.11.2020г. в 09:26:03 часа, с измерена скорост
61 км. при ограничение 40 км.
Скоростта е измерена с мобилна система за видеоконтрол TFR –
1M № 4835, за която е приложен Протокол № 1-46-20/18.08.2020г. за
извършена последваща лабораторна проверка на мобилна система за
видеоконтрол, със заключение за съответствие с одобрения тип.
3
Съставен е протокол рег. № 252р-15995/01.12.2020г. от звено
„ПК“ при РУ – Девин към ОД на МВР Смолян за използване на
автоматизирано техническо средство № TFR 1 – M 551 на 29.11.2020г., с
място за контрол на движение на МПС на път III – 197, при км. 84+500, до
бензиностанция „Ск. – О.“, с посока на движение от кв. Н. към с. Гр., при
ограничение на скоростта от 40 километра в час. АТСС е настроено, съгласно
изискванията на производителя и нормативните предписания. Наличните
пътни знаци / пътен знак за ограничение 40 км/ч/ са проверени преди и след
измерване. АТСС е преминало метрологична проверка с протокол № 1-46-
20/18.08.2020г. и е годно за експлоатация до 17.08.21г. АТСС е мобилно за
служебен лек автомобил рег. № ****, с начало на работа 08.40ч. до 11.00ч.
Със заповед № 345з-766/30.09.2015г., издадена от директора на
ОД на МВР – Смолян, възлага на началниците на съответното РУ, на чиято
територия е установено нарушението да окомплектоват и изпращат
преписките по обжалване на електронни фишове.
Със заповед № 345з-271/06.03.2020г., издадена от директора на
ОД на МВР – Смолян са определени служители компетентни да заснемат
нарушенията на правилата на движения по пътищата с АТС TFR1M за РУ –
Девин.
С протокол № 252р – 4142 служителите от звено „ПК“ в РУ -
Девин към ОД на МВР – Смолян са запознати със заповед № 345з-
271/06.03.2020г., издадена от директора на ОД на МВР – Смолян за работа с
АТС TFR 1 – M.
Приложено е удостоверение за одобрен тип средство за измерване
№10.02.4835, издадено на производителя „Т. Ел.“ ООД България, гр. С., на
основание чл.32, ал.1 от Закона за измерванията, относно мобилна система аз
видеоконтрол на нарушенията на правилата на движение тип TFR 1, вписано
в регистъра на одобрените за използване технически средства.
Съгласно чл.189, ал.4 ЗДвП за нарушение, установено и заснето с
АТСС, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява
моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
4
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Обжалваният ЕФ серия К № 4211167/29.11.2020г., съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство,
описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока,
сметката, начините за доброволното й заплащане. Легалната дефиниция на
понятието "електронен фиш" се съдържа в §1, т.1 ДР ЗАНН, възпроизведена и
в §6 т.63 ДР ЗДвП. Електронният фиш е електронно изявление, записано
върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-
информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за
нарушения от автоматизирани технически средства. Съгласно чл.189 ал.11
ЗДвП влезлият в сила ЕФ се приравнява на влязло в сила НП. Задължителните
реквизити в неговото съдържание са определените от чл.189 ал.4 изр. Второ
ЗДвП. Издаденият ЕФ съдържа всички изискващи се реквизити, съгласно
чл.189, ал.4 изр. второ. В ЕФ се изписва само териториалната структура на
МВР, на чиято територия е извършено нарушението. Електронният фиш се
издава в отсъствие на контролен орган и на нарушител. Съгласно §6, 65 ДР от
ЗДвП (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015 г.) е дадено легално определение на
„автоматизирано техническо средство и система“, определено като уред за
контрол, работещ самостоятелно или взаимно свързан, одобрен и проверен,
съгласно Закон за измерванията. АТСС, установява и автоматично заснема
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и може да бъде: а)
стационарно – прикрепено към земята и обслужвано периодично от
контролен орган; б) мобилно – прикрепено към превозно средство или
временно разположено на участък от пътя, установяващо нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. Съгласно чл.165, ал.3 ЗДвП (нова ДВ бр.19/2015г.) условията е редът
за използване на АТСС за контрол на правилата за движение се определят с
наредба на министъра на вътрешните работи. На основание чл.165, ал.3 ЗДвП
е приета Наредба № 8121з – 532/12.05.2015г. Според чл.2, наредбата урежда
стационарните и мобилните АТСС, които заснемат статични изображения във
вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с
данни за установените нарушения на правилата за движение. При така
5
последвалите нормативни изменения от 2015г., обн. ДВ бр.19 на ЗДвП,
даденото с Тълкувателно решение № 1 /26.02.2014г. по тълк. дело № 1/ 2013
г. на ВАС разрешение, според което нарушенията на правилата за движение
по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш само
при установяването им при използване на стационарни АТСС, но не и
посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за
контрол, се променя в полза на разрешението, че нарушението може да бъде
установено и с мобилно АТСС за контрол. В този смисъл е законодателната
промяна от 2015г., обн. ДВ бр.19. Нормативно установените условия за
въвеждане в експлоатация, реда за използване и автоматизирания режим на
работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването
и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), съответстват на
изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по
тълк. дело № 1/ 2013 г. на ВАС. След измененията на ЗДвП, ДВ бр. 19 от
2015г. и издаването на Наредба № 8121з – 532/12.05.2015г. за условията и
реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за
контрол на правилата за движение по пътищата, издаването на електронен
фиш за налагане на административни санкции за допуснати нарушения на
чл.21 ал.1 и ал.2 ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и
заснети с мобилно АТСС, функциониращо автоматично. В случая нормативно
установената процедура в Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. за използване на
автоматизирано техническо средство е спазена, което се установява от
приложените писмени доказателства - протокол № 1-46-20/18.08.2020г. за
извършена последваща проверка на мобилна система за видеоконтрол и
протокол рег. № 252р-15995/01.12.2020г., съставен от звено „ПК“ при РУ
Девин, ОД на МВР Смолян за използване на автоматизирано техническо
средство № TFR 1 – M 551 на 29.11.2020г., които съдържат всички изискуеми
данни, съгласно чл.10 Н№8121з -532. Съдържанието на обжалвания
електронен фиш е съобразено с изискванията на специалната норма на чл.189,
ал.4 ЗДвП. Посочени са всички обстоятелства от значение за
съставомерността на деянието и за наличието на административно
нарушение, като са описани конкретните параметри на нарушението и
пределите на следващата се за него отговорност, правна квалификация и
вид/размер на приложимата административна санкция. От съдържанието на
обжалвания ЕФ по несъмнен начини е установено, извършено при
6
управление на МПС с рег. № **** нарушение по чл.21, ал.2, във връзка с ал.1
ЗДвП, за което е приложена съответната разпоредба на чл.189, ал.4, във
връзка с чл.182, ал.2, т.2 ЗДвП. Санкцията е наложена на собственика и
ползвателя на МПС, тъй като не е била подадена писмена декларация с данни
за друго лице, извършило нарушението, съгласно чл.189 ал.6 ЗДвП. В този
случай отговаря собственикът и ползвателя на МПС. Наложената глоба в
размер 50.00 лева е съответна на нарушението на чл.182, ал.2, т.2 ЗДвП.
Предвид гореизложеното съдът прие, че е спазена процедурата за
установяване на нарушението на скоростта на движение, предвидена в
Наредба №8121з – 532/12.05.2015г., към която препраща разпоредбата на
чл.165, ал.3 ЗДвП. Възраженията в жалбата са неоснователни. В
действителност мястото на извършване на нарушението съвпада с мястото на
позициониране на полицейския автомобил, където се е намирала мобилна
система за видеоконтрол TFR1-М 551, с която е установено извършеното
нарушение. То е извършено от жалбоподателя в зоната на действие на пътен
знак В26, а именно – от км 84 + 500 в посока към с. Гр. при ограничение на
скоростта 40 км., въведено с ПЗ В26 е установено превишение на скоростта
18км/ч. Доказателство за местоположението на служебния полицейски
автомобил, ведно с поставената в него мобилна система за видеоконтрол
TFR1-М 551 са снимков материал и протокол № 1-46-20, от който е видно, че
е заснет автомобил ****. При издаване на ЕФ, серия К №
4211167/29.11.2020г. от ОД на МВР Смолян е спазена разпоредбата на чл.189
ал.4 ЗДвП, съответно процедурата в чл.9 и чл.10 от Наредба № 8121з-
532/12.05.2015г. за използване на автоматизирано мобилно техническо
средство, което е видно от събраните по делото писмени доказателства.
Мотивиран от изложените съображения, на основание чл.63 ЗАНН
Девинският районен съд,
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш Серия К №
4211167/29.11.2020г. за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система TFR 1 – M 551, издаден от
Областна Дирекция на Министерство на вътрешните работи – Смолян,
7
представлявана от ст. комисар Н. Д., с който на Н. Н. Н., с ЕГН **********,
от гр. Н. Иск., общ. Ст., ул. В. ж., бл. *, ап. *, на основание чл.189, ал.4, във
връзка с чл.182, ал.2, т.2 ЗДвП е наложено административно наказание глоба
в размер 50.00 лева за нарушение на чл.21, ал.2, във връзка с ал.1 ЗДвП, като
законосъобразен.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред
Административен съд – Смолян в 14 дневен срок, считано от съобщението.
Съдия при Районен съд – Девин: _______________________
8