Решение по дело №811/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 април 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20197240700811
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  99

 

      гр.Стара Загора, 09.04.2020 год.

 

       В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         двадесет и четвърти февруари

през      две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                                     Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                                                            Членове:           

при секретаря    Николина Н.а

и в присъствието на  прокурора                                        ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело  № 811  по описа  за 2019 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.215, ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс/АПК/.

 

Образувано е по жалба М.С.И. *** против Заповед № 19-12-258/ 26.09.2019г, издадена от Главния архитект на Община Стара Загора, за одобряване на ПУП-изменение на ПР на с. Хрищени, общ. Стара Загора в частта му за УПИ VI-477, кв.45 с оплаквания за нейната незаконосъобразност. В уточняващата жалбата молба са изложени доводи за издаване на заповедта в противоречие с материалноправни норми, регламентиращи устройството на територията, а именно разпоредбите на чл. 19 и чл. 201 от ЗУТ. Жалбоподателят поддържа, че предвиденият за него имот няма достатъчно лице към улицата от юг и не е съобразено обстоятелството, че улицата от запад, като такава с голяма денивелация, не би могла да служи за лице и подход на този поземлен имот. В съдебно заседание се релевират доводи за незаконосъобразен начин на предвиждане на поделяне на имота от гледна точка застрояването по вътрешната регулационна линия. По тези съображения е направено искане за отмяна на заповедта и присъждане на направените разноски.

 

Ответникът – Главен архитект на Община Стара Загора чрез процесуалния си представител ст. юрисконсулт Ж. оспорва жалбата като неоснователна. Направено е искане за отхвърлянето й и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

Заинтересованото лице И.С.И. *** чрез пълномощника си адвокат Н. изразява становище, че жалбата е неоснователна и недоказана, тъй като от събраните по делото доказателства се установява издаване на заповедта при спазване на всички законови изисквания, включително на чл.19 и чл.201 от ЗУТ. Претендира за присъждане на направените разноски.

 

         Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

         Жалбоподателят М.С.И. е собственик на ½ идеална част от дворно място без постройки в тази част, а заинтересованото лице И.С.И. е собственик на ½ идеална част от същото дворно ведно с построените в него къща, строена през 1922г, две стаи със салон, строени 1964г и фурна/навес, строен 1922г,  цялото дворно място с площ 850 кв.м., находящо се в с.Хрищени общ.Стара Загора, съответстващо на поземлен имот № 501.477, за който е образуван УПИ VI-477, кв.45 по плана за регулация на с.Хрищени общ.Стара Загора с площ 1.172дка, отреден за жилищно застрояване, видно от нотариални актове № 156, т.ІІІ от 1972г, № 163, т.V от 1993 г и скица № 1117/ 22.05.2018г.

 

         С Решение № 1327/ 17.12.2018г по гр.д.№ 3645/ 2018г по описа на Районен съд Стара Загора въз основа на прието заключение по съдебно-техническа експертиза е допусната съдебна делба между И.С.И. и М.С.И. при квоти ½ идеална част за всеки на поземлен имот № 501.477, за който е образуван УПИ VI-477, кв.45 по плана за регулация на с.Хрищени общ.Стара Загора с площ 1.172дка, отреден за жилищно застрояване.

 

         Във връзка с изискано от съда становище за поделяемост на имота е  представено Удостоверение изх.№ 20-16-45/ 19.03.2019г, издадено от Главния архитект на Община Стара Загора, от което е видно, че имотът е поделяем съгласно изискванията на чл.19, ал.1, т.4 и ал.4 от ЗУТ като за целта е препоръчано разработване и процедиране на ПУП.

 

         Със заявление вх.№ 19-06-118/ 18.04.2019г И.И. е поискал от Главния архитект на Община Стара Загора разрешение да изработване на план за регулация на УПИ VI-477, кв.45 по плана за регулация на с.Хрищени общ.Стара Загора с приложени техническо задание и скица-предложение за разделяне на два нови самостоятелни  УПИ VІ-477 с площ 531 км.м. и УПИ VІІІ-477 с площ 530 кв.м. Със Заповед № 19-113-115/ 11.06.2019г на Главния архитект на община Стара Загора е разрешено изработването на изменение на ПУП-ПР на с.Хрищени в частта му за УПИ VІ-477 в кв.45 като той се разделя на два нови УПИ VІ-477 и УПИ VІІІ-477, съгласно представените скица-предложение и техническо задание.

 

Със заявление вх.№ 19-11-186/ 18.06.2019г И.И. *** съгласуване и одобряване на ПУП-ПР за процесния имот, по което ЕСУТ при Община Стара Загора се произнася с решение по т.3.2 от Протокол № 25/ 19.06.2019г, че не приема проекта и дава указание заявлението да се внесе от всички собственици.

 

С последващо заявление вх.№ 19-11-212/ 08.07.2019г И.И. отново е поискал от Кмета на Община Стара Загора съгласуване и одобряване на ПУП-ПР за процесния имот.  ЕСУТ при Община Стара Загора се произнася с решение по т.3.2 от Протокол № 28/ 10.07.2019г, с което приема проекта.

 

Съобщение № 19-99-380/ 11.07.2019г за изработването на ПУП-ПР е изпратено на заинтересованите лица. В дадения срок по чл.128, ал.5 от ЗУТ е постъпило Възражение вх.№ 10-04-527/ 17.07.2019г от М. С. И. с оплаквания относно лицето на предвидения за него имот и разположението на постройки и трайни насаждения. С решение по т.4.2 от Протокол № 33/ 14.08.2019г ЕСУТ не приема възражението по съображения, че процедурата за изменение на ПУП-ПР е по чл.201 от ЗУТ и не изисква съгласие от заинтересовани лица,  и приема проекта.  

С оспорената Заповед № 19-12-258/ 26.09.2019г Главният архитект на Община Стара Загора одобрява проекта за изменение на ПУП-ПР на с.Хрищени в частта му за УПИ VІ-477 , кв.45 като се разделя на два нови УПИ VІ-477 и УПИ VІІІ-477, както е показано на проекта по зелено защрихованите линии и надписи, който е неразделна част от заповедта.

 

По делото е назначена съдебно-техническа експертиза, чието заключение е прието от съда без оспорване от страните. От него се установява, че двата нови УПИ отговарят на изискванията на чл.19, ал.1, т.4 от ЗУТ относно лице и площ при съобразяване с денивелацията на терена. Новият УПИ VІ-477 e с площ 532 кв.м., западната му улична регулационна линия е 28.5м, а южната регулационна линия е 14м. Денивелацията на западната улична регулационна линия не препятства обслужването му, тъй като подходът от имота е от юг и се запазва в новообразувания УПИ. Новият УПИ VІІІ-477 е с площ 530 кв.м. и южна улична регулационна линия от 35м. Спазени са и изискванията на чл.201 от ЗУТ.

 

         Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и приетата за установена въз основа на тях фактическа обстановка, направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, направи следните правни изводи:

 

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения 14-дневен срок от съобщаване на заповедта на 02.10.2019г от лице с правен  интерес от оспорването й. Разпоредбата на чл. 201, ал. 3 от ЗУТ препраща към чл. 15, ал. 6 от същия закон, съобразно която заповедите за одобряване план за регулация, издадени при определени условия, не подлежат на оспорване. В случаите по чл. 201 от ЗУТ обаче, заповедта за одобряване изменението на плана за целите на съдебната делба би била окончателна само когато проектът за разделянето на урегулирания поземлен имот е внесен от всички съделители. В случая това не е така – проектът е внесен само от И.И., поради което жалбата на М.И. като съделител, който не е съгласен с исканото изменение, е допустима.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 136, ал. 1 от ЗУТ, проектите за изменение на устройствени планове на основанията по чл. 134, ал. 1, се изработват, съгласуват, обявяват, одобряват и влизат в сила при условията и по реда на раздел ІІІ от глава седма. Съгласно нормата на чл. 129, ал. 2 от ЗУТ, към която препраща горецитирания текст от закона, ПУП в обхват до един квартал, се одобрява със заповед на кмета на общината в 14-дневен срок от приемането на проекта за ПУП от ОбЕСУТ. Соченият законов текст определя компетентния орган да се произнесе и по заявлението за изменение на ПУП, какъвто е настоящия случай, а именно- Кметът на общината. Съгласно § 1, ал. 3 от ДР на ЗУТ Кметът на общината може да предостави свои функции по този закон на заместниците си, на главния архитект на общината и на други длъжностни лица от общинската (районната) администрация. От представената Заповед № 10-00-241 от 15.02.2017 г.  е видно, че на основание § 1, ал. 3 от ДР на ЗУТ Кметът на Община Стара Загора е делегирал свои правомощия по ЗУТ, включително правомощието по чл. 135, ал. 3 от ЗУТ, на Главния архитект Община Стара Загора. Следователно оспорената Заповед № 19-12-258/ 26.09.2019г, с която се одобрява проект за изменение на влязъл в сила ПУП – ПР на с.Хрищени общ.Стара Загора с посочен териториален обхват, е издадена от материално и териториално компетентния административен орган – Главен архитект на Община Стара Загора, съобразно и в рамките на надлежно делегиране.

 

По силата на чл. 201, ал. 1 от ЗУТ, съдът, пред който се реализира производството по съдебна делба е задължен да изиска становище от общинската (районната) администрация относно поделяемостта на имота в случаите, при които при съдебна делба на урегулиран поземлен имот следва да се образуват нови урегулирани поземлени имоти. Алинея трета на същата правна норма предвижда, че когато урегулираният поземлен имот е поделяем, главният архитект на общината (района) с мотивирано предписание до страните нарежда да внесат проект за изменение на действащия план за регулация. Проектът за изменение следва да отговаря на изискванията на чл. 201, ал. 2 ЗУТ, а именно: да не се създава недопустимо по закон разположение на съществуващи сгради или на разрешени строежи; да не се създават урегулирани поземлени имоти с лице и повърхност под минимално установените по закон за определените с плана за застрояване за разделяния имот характер и начин на застрояване.

 

Съгласно чл. 134, ал. 1 и 2 от ЗУТ, влезлите в сила подробни устройствени планове могат да се изменят при наличие на изчерпателно изброените в тези текстове от закона хипотези. Фактическите основания, които налагат изменението на плана следва да бъдат посочени в заповедта, като част от мотивите й, каквото е императивното изискване на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, приложим в производствата по ЗУТ, на осн. чл. 219, ал. 3 от същия. Липсата на мотиви е самостоятелно основание за отмяна на акта като незаконосъобразен, тъй като се препятства съдебният контрол. В случая не  посочено защо се приема за допустимо през стопанската сграда - допълващо застрояване да минава проектната регулационна линия. За тази сграда не е установено дали попада в приложното поле на чл. 36, ал.1 от ЗУТ, § 21 от ЗР на ЗУТ и чл. 41, ал.3 и чл. 42, ал.3 от ЗУТ или защо не попада. В тази връзка  актът е ненадлежно мотивиран, доколкото дори и чрез препращане към съдържанието на документи, част от административната преписка - протокол от заседания на ЕСУТ, обяснителна записка и прочие, е видно, че в тях не се съдържат никакви данни относно конкретно предвиденото разположение на вътрешната регулационна граница. Дори на проведено заседание от ЕСУТ на 10.07.2019г не е обсъдено по същество постъпилото възражение от М.И., което, макар и лаконично, съдържа несъгласие и с проектираната вътрешна регулационна граница /”..това ще се събори...”/ .  Така актът е издаден в нарушение на императивното изискване на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, приложим в производствата по ЗУТ, на основание чл. 219, ал. 3 от същия. Липсата на мотиви препятства съдебната проверка и е самостоятелно основание за отмяна на акта като незаконосъобразен.


           С одобрения с оспорената заповед ПУП-ПР са допуснати съществени нарушения и на материалноправните разпоредби на ЗУТ. Действително от приетото по делото заключение на съдебно-техническата експертиза се установява, че за новообразуваните два имота е налице съответствие с изискванията на чл. 19, ал. 1, т.4 от ЗУТ, във вр. с чл. 19, ал.4 от ЗУТ, но това не е достатъчно да обоснове законосъобразното допускане на обособяване на тези два нови УПИ по посочения в заповедта начин. Предвидено е вътрешната регулационна граница да минава през сграда, за която не се спори, че е нанесена в действащия план, съществуваща е и е собственост на жалбоподателя М.И..  Специалните разпоредби за устройственото планиране по ЗУТ съдържат императивни изисквания за съобразяване с наличните към издаване на одобряващия устройственото решение индивидуален административен акт строежи само ако те са разрешени - чл. 124, ал.5 от ЗУТ, т.е. законни. В такъв смисъл е и разпоредбата на § 21 от ЗР на ЗУТ, която сочи, че когато във връзка с устройството на територията се държи cметка за заварени строежи, се имат предвид законните строежи. Дали в случая е счетено, че сградата на допълващото застрояване е незаконна, не може да се провери от съда при липса на изложени съображения в тази насока. Този въпрос е необходимо да бъде изследван от административния орган при преценка на представения му проект, с всички допустими от АПК доказателствени средства, включително чрез изискване на допълнителни данни от вносителя, който е заявил такъв проект. Едва след изясняване на този въпрос е възможно постановяване на административно решение в смисъла, възприет от ответника. Такива данни по преписката няма, не се и твърдят пред съда. Поради това според настоящия съдебен състав с одобреното изменение на плана се създава недопустимо разделяне на сграда-индивидуална собственост без изрично да е установено, че тя е незаконен строеж. Заповедта, с която това изменение е одобрено, е процесуално и материално незаконосъобразна и следва да бъде отменена, а преписката да бъде върната на административния орган, който да се произнесе по заявлението на И.И. за одобряване на внесения от него проект за изменение на ПУП-ПР при съобразяване статута на сградата, през която се предвижда  преминаване на вътрешна регулационна граница.

 

         При този изход на спора и с оглед своевременно направеното искане от жалбоподателя Община Стара Загора следва да бъде осъдена да му заплати направените разноски в общ размер 610лв, от които 10лв  държавна такса, 300лв внесен депозит за експертиза и 300лв адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие № 0219452/ 06.12.2019г

 

Водим от тези мотиви и на основание чл.172, ал.2  от АПК и чл.173, ал.2 от АПК, съдът

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ по жалба от М.С.И. ЕГН ********** ***/ 26.09.2019г, издадена от Главния архитект на Община Стара Загора, за одобряване на ПУП-изменение на ПР на с. Хрищени, общ. Стара Загора в частта му за УПИ VI-477, кв.45, като незаконосъобразна.

 

ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне по Заявление вх.№ вх.№ 19-11-186/ 18.06.2019г, подадено от И.С.И. ***, при спазване на дадените указания по тълкуване и прилагане на закона.

 

ОСЪЖДА Община Стара Загора да заплати на М.С.И. ЕГН ********** *** сумата 610 /шестстотин и десет/лв, представляваща направени по делото разноски.

 

   Решението подлежи на касационно оспорване в 14-дневен срок от               съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: