Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 600 13.01.2020г. Град Разград
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Разградският районен съд наказателен състав
На десети Декември през две хиляди
и деветнадесета година
В публичното заседание в
следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай
Борисов
Секретар: Даринка Д.а
Прокурор:
като разгледа докладваното от
съдията административно наказателно дело номер 805 по описа за 2019 година, за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.
59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „ П. – 53“ ЕООД с. Сейдол, представлявано от собственика и управител С. Х.П., против НП № 14/18.01.2019г. на Директора на Басейнова дирекция Черноморски район гр. Варна, с което на основание чл. 200, ал.1, т.4 от Закона за водите на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 150 лв. за нарушение на чл. 48, ал.1 т. 12 от същия закон и на основание чл. 200, ал.1, т.29 от Закона за водите на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. за нарушение на чл. 48, ал.1 т.11 от същия закон. В жалба сочи, че НП е незаконосъобразно и неправилно, издадено в нарушение на процесуалните правила и нормите на материалния закон, направените изводи са неправилни, поради което моли да бъде отменено изцяло. В с.з. жалбата се поддържа от управителя П., като се твърди, че не е извършвал дейност по целта на разрешителното и не е извършвал никакви нарушения.
Въззиваемата страна – Басейнова дирекция Черноморски
район /БДЧР/ гр.Варна, чрез процесуалния си представител счита жалбата за
неоснователна, а издаденото НП за правилно и законосъобразно, тъй като
нарушенията на жалбоподателя са установени и е спазена предвидената процедура, поради
което моли да бъде потвърдено изцяло.
Районна прокуратура гр. Разград
при редовност в призоваването, не се явява представител и не заявява становище
по жалбата и НП.
Разградският районен съд, след
като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от
фактическа страна следното:
На 20.08.2018г. св. Ф.Х.Х. съставила срещу жалбоподателя „ П. 53“ ЕООД, АУАН бл.№ 000352 за това, че „на
27.07.2018г. при извършена документална проверка в сградата на БДЧР гр. Варна,
„ П. 53“ ЕООД титуляр по разрешително № 22460103/15.02.2017г. за ползване на
воден обект язовир Трапище, в землището на с. Сейдол, цел на ползването „Аквакултури и свързани с тях дейности“. При извършената
документална проверка по наличната информация и документация в досието на
обекта в БДЧР се установи, че е извършил административни нарушения: 1. Като в
срок до 31.03.2018г. не е представил БДЧР доклад по чл.48, ал.1, т.12 от Закона
за водите за изпълнение на условията по разрешително за 2017г., 2. Не е
извършил мониторинг на екологичното състояние на повърхностни води в период
01.06.2017г.-30.09.2017г., с което е нарушил условия т.1 от раздел „ Задължения
за провеждане на собствен мониторинг “ към разрешителното, с което е нарушил
чл.48, ал.1, т.11 от ЗВ“. Актът е
съставен в отсъствие на жалбоподателя на основание чл.40, ал.2 от ЗАНН.
Въз основа на този АУАН било
издадено обжалваното НП, в което са отразени фактическите обстоятелства по акта
и на жалбоподателя били наложени: на основание чл.200, ал.1, т.4 от Закона за водите
имуществена санкция в размер на 150 лв. за нарушението на чл.48, ал.1 т.12 от същия
закон и на основание чл.200, ал.1, т.29 от Закона за водите имуществена санкция
в размер на 500 лв. за нарушението на чл.48, ал.1 т.11 от същия закон.
Към преписката са приложени НП,
АУАН, разрешително за ползване на воден обект № 22460103/15.02.2017г. ведно с
приложение, разписка за връчването му на жалбоподателя на 20.02.2017г. ведно с
писмо, констативен протокол № 003322 от 18.07.2018г. за извършена проверка на
място яз. Трапище, с. Сейдол от св. Д.Д.,
писмо-покана изх.№ 94-00-295 от 27.07.2018г., връчено на 07.08.2018г., писма до
Община Лозница и до РУ МВР - Лозница във връзка с връчване на АУАН и НП, ведно
с докладни и разписки за доставяне, заповеди за определяне на компетентни лица.
По делото са разпитани св. Х. и
св. Д., като първата заявява, че е извършила документална проверка на
27.02.2018г. в дирекцията, при която констатирала описаните от нея в акта
нарушения, който бил съставен впоследствие в присъствието на двама свидетели по
чл.40, ал.2 от ЗАНН. Св. Д. заявява, че е извършил проверка на място, за което
и издал приложения констативен протокол, в който именно констатирал, че не е
извършен химичен анализ на водите през 2017г., както и че не е представен
годишен доклад за 2017г.
Въз
основа на така изложените фактически обстоятелства, съдът направи следните правни изводи:
Жалбата
е допустима, като подадена в срок
от надлежна страна срещу подлежащ на обжалване акт, а разгледана по същество се
явява неоснователна
и доказана.
Събраните в хода на производството доказателства сочат,
че 18.07.2018г. служител на БДЧР
извършил проверка на язовир “Трапище“, находящ се в землището на с. Сейдол, обл. Разград, предоставен за ползване на „П. 53“ ЕООД въз
основа на Разрешително за ползване на воден обект № 2246 0103/15.02.2017г.. При
нея е установено, че не е извършен мониторинг на екологичното състояние на
повърхностните води през 2017 г. и не е представен годишен доклад за 2017 г.,
което е отразено в съставения Констативен протокол бл. №003322/18.07.2018г.,
който е връчен на управителя на дружеството. С цел приключване на проверката до
него е изпратено писмо с изх. № 94-00-295/27.07.2018г., с което му е указано,
че следва в тридневен срок той лично или упълномощено от него лице да се яви в
сградата на БДЧР. В указания срок той не се е явил, поради което е съставен
АУАН бл.№000352/20.08.2018г. в негово отсъствие при условията на чл.40, ал.2 от ЗАНН. Този АУАН е надлежно връчен на нарушителя на 01.11.2018г. В него е
посочено, че с противоправното си бездействие е
извършил нарушение на чл.48, ал.1, т.12 от ЗВ, тъй като в срок до 31.03.2018г.
не е представил годишен доклад за 2017г. и на чл.48, ал.1, т.11 от ЗВ, тъй като
в периода от 01.06.2017г. до 30.09.2017г. не е извършил мониторинг на
екологичното състояние на повърхностните води в изпълнение на поетото
задължение по издаденото разрешително за ползване на водния обект. Отразените в
акта констатации са възприети изцяло от наказващия орган и с процесното НП за
вменените административни нарушения на основание чл.200, ал.1, т.4 от ЗВ на
дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 150 лв. за нарушението
на чл. 48, ал. 1, т. 12 от ЗВ и на основание чл.200, ал.1, т. 29 от ЗВ му е
наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. за нарушението на чл.48, ал.1, т.11 от същия закон.
Редът, по който се съставя АУАН е уреден в чл. 40 от ЗАНН. По делото е установено, че при извършваната проверка на място е
присъствал само един служител от БДЧР, поради което е било невъзможно да се
състави тогава АУАН в присъствието на свидетели, каквото е императивното
изискване на чл.40, ал.1 от ЗАНН.
Съгласно чл.40, ал.2 от ЗАНН когато нарушителят е известен, но не може да се
намери или след покана не се яви за съставяне на акта, актът се съставя в
негово отсъствие. В случая е безспорно установено, че наказаното лице е било
поканено да е яви за съставяне на АУАН с редовно връчено писмо и не се е явило
в указания там срок, предвид което съдът приема, че правилно и законосъобразно
е съставен процесният АУАН в негово отсъствие, без значение на коя дата. Единствените
срокове за съставяне на АУАН са
регламентирани в чл.34 от ЗАНН и те са спазени от контролния орган.
На следващо място според разпоредбата на чл.57, ал. 1, т.
5 от ЗАНН наказващият орган е длъжен в НП да изложи фактическо описание на
нарушението, да посочи датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата,
при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават. В
оспореното НП се съдържат всички тези реквизити. Там подробно са описани всички
белези, индивидуализиращи изпълнителните деяния, съставомерните
факти и обстоятелства, включително датата и мястото, както и доказателствата,
които ги установяват. С оглед на това настоящата инстанция приема, че вменените
нарушения са описани пълно, ясно и конкретно и наказаното лице е разбрало в
какво се обвинява и е имало възможност в пълен обем и достатъчно ефективно да
реализира своята защита. Следователно при издаване на НП не са допуснати
процесуалните нарушения, които навежда жалбоподателят.
От фактическа страна при така установеното, безспорно се
установява, че с бездействие жалбоподателят е осъществил съставите на
административните задължения, за които е привлечен към административно
наказателна отговорност. Наложените от адм.
наказващия орган санкции са правилно индивидуализирани и се явяват съответни на
извършените адм. нарушения.
Воден от гореизложеното, съдът
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА НП № 14/18.01.2019г. на Директора на Басейнова
дирекция Черноморски район гр.Варна, с което на основание чл.200, ал.1, т.4 от Закона
за водите на „ П. – 53 “ ЕООД с. Сейдол, представлявано от собственика и управител
С. А. П., е наложена имуществена санкция в размер на 150 лв. за нарушение на чл.48,
ал.1 т.12 от същия закон и на основание чл.200, ал.1, т.29 от Закона за водите е
наложена имуществена санкция в размер на 500 лв. за нарушение на чл.48, ал.1 т.11
от същия закон, като правилно и законъсобразно.
Решението подлежи на касационно
обжалване по реда на АПК пред Разградски административен съд в 14-дневен срок
от съобщаването му на страните.
Районен съдия: