Р Е Ш Е
Н И Е
№ 170
гр. Несебър, 24.07.2019г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
НЕСЕБЪРСКИ
РАЙОНЕН СЪД, наказателен състав в публично заседание на седемнадесети юли две хиляди и деветнадесета година, в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: Валери Събев
при участието на секретаря Диана Каравасилева, като
разгледа АНД № 496 по описа на Районен съд Несебър за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59-63 ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от ЕТ „М.5.Н.”, срещу Наказателно постановление № 424665-F400305/11.02.2019г. на
началник на отдел „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на НАП, с което на жалбоподателя на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2 вр. чл. 185,
ал. 1 от ЗДДС, за извършено нарушение на чл. 41, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в
търговските обекти чрез фискални устройства вр. чл. 118, ал. 4 ЗДДС,
е наложено наказание „имуществена санкция” в размер на 500 лв. Жалбоподателят
сочи, че при издаване на НП са допуснати съществени нарушения на процесуалния и
материалния закон. Развива подробни съображения за приложението на чл. 28 ЗАНН
към случая. Обръща внимание, че не е посочен крайният срок, в който е следвало
да се отпечата финансовият отчет. С тези доводи моли обжалваното НП да бъде
отменено.
Ответната страна в производството – отдел „Оперативни дейности” – Бургас в Централно управление на НАП, чрез процесуалния си представител, заема становище за неоснователност на
жалбата. Счита, че нарушението е установено от приложения към преписката
отпечатан КЛЕН от фискалното устройство в обекта. Намира, че в АУАН и НП
достатъчно ясно и подробно е описана фактическата обстановка. С тези доводи
моли обжалваното НП да бъде потвърдено.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и
като съобрази доводите и възраженията, изложени в жалбата, намира за установено
следното:
От фактическа страна:
На 08.08.2018г. около
12:00 часа от служители на НАП, сред които и свидетелят Д.Ж. – инспектор по
приходите в ЦУ НАП, била извършена проверка на търговски обект – „магазин за
промишлени стоки”, находящ се в гр. Несебър, ул. Х.К.*, стопанисван от ЕТ „М.5.Н.”. При проверката било установено, че няма отпечатан
месечен фискален отчет за месец юли 2018г. Констатирано е, че в обекта има монтирано,
въведено в експлоатация фискално устройство модел TREMOL ZM-KL с № ZK108042 и фискална памет № 50124038. За направените констатации бил съставен протокол за извършена проверка № 0224747
от 08.08.2018г. С оглед констатираните обстоятелства св. Ж. съставил на
дружеството АУАН № F400305 от 15.08.2018г. за извършено нарушение на чл. 41, ал. 1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006г., връчен на търговеца. Въз основа на АУАН е
издадено и процесното НП, предмет на проверка в настоящото производство.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена
с оглед събраните по делото доказателства: АУАН № F400305 от 15.08.2018г., протокол за
извършена проверка № 0224747 от 08.08.2018г., ведно с договор за наем от 01.06.2018г.,
отчет и опис на паричните средства в касата, заповед № ЗЦУ – ОПР -
17/17.05.2018г. на изпълнителния директор на НАП, свидетелство за регистрация
на ФУ, свидетелските показания на актосъставителя Ж.. Посочените доказателства
си кореспондират помежду си и от тях описаната фактическа обстановка се
установява по безспорен начин. Възраженията на жалбоподателя са насочени към
правната страна на спора.
При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните
правни изводи:
Жалбата е депозирана в рамките на седемдневния срок за
обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, подадена от легитимирано да
обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме,
че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е
основателна.
Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган
(оправомощен да издава НП по силата на т. 1.1., буква „г” от заповед № ЗЦУ –
ОПР - 17/17.05.2018г. на изпълнителния директор на НАП) в срока по чл. 34, ал.
3 ЗАНН. Съдът намира, че при издаване на АУАН и НП не са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила. Наред с това според чл. 41, ал. 1 от
Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в
търговските обекти чрез фискални устройства (в редакцията на този текст към 08.08.2018г.),
в 7-дневен срок след изтичане на всеки месец и година лицето по чл. 3 отпечатва
съкратен отчет на фискалната памет на всяко устройство в обекта за съответния
период. От фактическа страна по делото безспорно се установи, че в обект,
стопанисван от жалбоподателя, в който се осъществява дейност по продажба на
стоки и в който е монтирано фискално устройство, не е отпечатан и трайно
прикрепен към касовата книга отчет от ФУ за извършените продажби за месец 07.2018г.
Следва да се обърне внимание, че считано от 02.07.2019г. разпоредбата на
чл. 41, ал. 1 от Наредбата е променена с ДВ, бр. 52 от 2019г. Според новата
уредба в 7-дневен срок след изтичане на всеки месец и година лицето по чл. 3,
използващо ЕСФП, отпечатва съкратен отчет на фискалната памет от всяка ЕСФП в
обекта за съответния период. Т.е. изискването за отпечатване на съкратен
месечен отчет е останало само за лица, използващи ЕСФП. В чл. 2, ал. 2 от
Наредбата са предвидени видовете фискални устройства – 1. електронни касови
апарати с фискална памет (ЕКАФП); 2. фискални принтери (ФПр); 3. електронни
системи с фискална памет (ЕСФП) за отчитане оборотите от продажби на течни
горива чрез средства за измерване на разход, които са одобрени по смисъла на
Закона за измерванията или са с оценено съответствие по смисъла на Закона за
техническите изисквания към продуктите; 4. фискално устройство, вградено в
автомат на самообслужване (ФУВАС). Проверяващите са констатирали, че в
стопанисвания от жалбоподателя обект е въведено първото от тези устройства –
касов апарат с фискална памет (ЕКАФП). Към момента задължението за отпечатване
на месечни отчети е останало само за лицата, използващи ЕСФП, като същото е
отпаднало за обектите, в които са инсталирани ЕКАФП. В чл. 3, ал. 1 от ЗАНН е
предвидено, че за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт,
който е бил в сила по време на извършването му. От това правило е въведено
изключение в чл. 3, ал. 2 от ЗАНН - ако до влизане в сила на наказателното
постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от
тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Настоящият случай е точно такъв,
тъй като преди влизане в сила на НП е последвала промяна в чл. 41, ал. 1 от
Наредбата, с която е отпаднало задължението на наказаното лице да отпечатва
съкратени месечни отчети. Горният извод не се променя и от разпоредбата на пар.
21, ал. 2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от
2006 г. за регистриране и отчитане чрез
фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин (ДВ, бр. 52 от 2019 г., в сила от 2.07.2019 г.). Същата
касае единствено отпечатването на дневен финансов отчет с нулиране и запис във
фискалната памет. Следва да се обърне внимание, че с измененията в сила от
02.07.2019г. е въведен различен режим относно дневните и месечните отчети. По
отношение на дневните финансови отчети в чл. 39, ал. 1 от Наредбата е въведено
изискване всяко фискално устройство да генерира автоматично пълен дневен финансов отчет
с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24
часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно
въведени операции, в случай че през последните 24 часа такъв отчет не е
отпечатан от лицето по чл. 3. Именно в тази връзка е и изискването на пар. 21,
ал. 2 от ПЗР към Наредбата за изменение, тъй като на лицата е даден срок за
привеждане на въведените в експлоатация фискални устройства с изискването на
чл. 39, ал. 1 от Наредбата (за автоматично генериране на дневен финансов
отчет). Задължението за отпечатване на месечни отчети обаче е отпаднало напълно
за ползвателите на касови апарати с фискална памет (такова е останало само за
търговците, използващи ЕСФП). Не е предвидено и въвеждане
на автоматично генериране на месечни отчети във фискалните устройства. Ето защо
режимът на месечните отчети е различен от този на дневните и по отношение на
него следва да се приложи нормата на чл. 3, ал. 2 ЗАНН, тъй като до влизане в
сила на НП е последвал по-благоприятен за жалбоподателя закон, с който е
отпаднало задължението, за което е санкциониран.
С оглед всичко изложено до тук съдът достигна до краен
извод, че НП следва да бъде отменено на основание чл. 3, ал. 2 ЗАНН, тъй като
към момента цитираното в него деяние не представлява нарушение.
Така мотивиран и
на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ наказателно
постановление № 424665-F400305/11.02.2019г. на началник на отдел „Оперативни дейности” – Бургас в
Централно управление на НАП, с което на ЕТ „М.5.Н.”, ЕИК*****, със седалище и адрес на управление ***, на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2 вр. чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, за извършено нарушение на чл. 41, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в
търговските обекти чрез фискални устройства вр. чл. 118, ал. 4 ЗДДС,
е наложено наказание „имуществена санкция” в размер на 500 лв.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд -
Бургас в 14-дневен срок от датата на получаване на съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: