Решение по дело №743/2022 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 535
Дата: 17 ноември 2022 г.
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20227170700743
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н      И      Е

 

  535/  17. Ноември 2022г., гр. Плевен

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, трети състав

На двадесет и шести октомври 2022г. в публично съдебно заседание в състав:

Председател: съдия Елка Братоева

Съдебен секретар: Венера Мушакова

 

Като разгледа докладваното от съдия БРАТОЕВА Административно дело № 743/2022г. по описа на съда и на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Образувано е по жалба на „Лифт АС Монтаж“ ЕООД - Плевен, представлявано от управителя С.Л., чрез адв. В. *** срещу Заповед № А-С-32/26.07.2022г. на Председателя на ДАМТН, с която на осн. чл.36а ал.5 т.1 от Закона за техническите изисквания към продуктите дружеството е заличено от регистъра на ДАМТН на лицата, извършващи дейности по поддържане, ремонтиране и преустройване на съоръжения с повишена опасност и е обезсилено издаденото Удостоверение № ПЛ082 от 16.07.2018г.

Жалбоподателят оспорва заповедта като незаконосъобразна, поради липса на мотиви, съществени процесуални нарушения, противоречие с материалния закон и несъответствие с целта на закона и иска отмяната й. Оспорва компетентността на органа. Твърди, че не е посочено за какви системни нарушения е издадена заповедта и твърди, че не е извършвал такива по смисъла на §1 ал.1 т.30 от ДР на ЗТИП, установени с влезли в сила НП. Не са изяснени всички факти и обстоятелства. Счита, че мярката е несъразмерна с преследваната от закона цел. Касае се за три нарушения, констатирани при една проверка, които са били веднага отстранени, а наложените глоби – заплатени. Липсват данни към момента на издаването на заповедта, че санкционираното лице продължава да не изпълнява задълженията си. Не може да се говори и за системност на нарушенията в процесния случай. Претендира присъждане на направените разноски съгласно приложен списък.

Ответникът – Председателят на ДАМТН е приложил административната преписка, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Като съобрази приетите по делото доказателства, становищата на страните и приложимия закон и след служебна проверка на оспорения индивидуален административен акт за валидност и законосъобразност на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:

Производството е по чл. 145 и следващите от АПК вр. чл. 36а ал.6 от Закона за техническите изисквания към продуктите.

Заповедта е връчена на 22.08.2022г. с писмо с обр. разписка. Жалбата е подадена на 30.08.2022г. в законния 14-дневен срок за съдебно обжалване от активнолегитимирана страна и срещу подлежащ на оспорване индивидуален административен акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество жалбата е  НЕОСНОВАТЕЛНА.

При извършена справка е установено, че „Лифт АС Монтаж“ ЕООД, притежаващ удостоверение № ПЛ082/16.07.2018г. за вписване в Регистъра на ДАМТН по чл. 36 ал.1 от Закона за техническите изисквания към продуктите /ЗТИП/, което му позволява да извършва дейности по поддържане и ремонтиране на съоръжения с повишена опасност, а именно по поддържане, ремонтиране и преустройване на: 1. Асансьори; 2. Строителни и други подемници за повдигане на хора или на хора и товари;  е санкциониран с влезли в сила три наказателни постановления за нарушения на Наредбата за безопасната експлоатация и техническия надзор на асансьори в рамките на две календарни години, което по смисъла на §1 ал.1 т.30 от ДР на ЗТИП представлява системност и основание съгласно чл. 36а ал.5 т.1 от ЗТИП за заличаването на лицето от регистъра по чл. 36 ал.1 и обезсилване на издаденото удостоверение с мотивирана писмена заповед на Председателя на ДАМТ или оправомощено от него лице.

И трите наказателни постановления са издадени въз основа на извършена проверка на 09.08.2021г. :

С НП № 114/19.04.2022г. дружеството е санкционирано за това, че на 09.08.2021г. на адрес гр. Плевен, ***е установено, че на адреса е монтиран и се експлоатира пътнически асансьор, поддържан от „Лифт Ас Монтаж“ ЕООД, който е в работен режим, но с напукана външна изолация на гъвкавите кабели към кабината на асансьора – нарушение на чл. 7а т.1 вр. чл. 10 ал.1 т.16 от Наредбата за безопасната есплоатация и техническия надзор на асансьори, според който лицата, които поддържат асансьори са длъжни да уведомят писмено ползвателя им и да не допускат експлоатацията на асансьора при напукана външна изолация на гъвкавите кабели към кабината на асансьора.

С НП № 120/20.04.2022г. дружеството е санкционирано за това, че на 09.08.2021г. на адрес гр. Плевен, *** е установено, че на адреса е монтиран и се експлоатира пътнически асансьор, поддържан от „Лифт Ас Монтаж“ ЕООД, който е в работен режим, но монтираното в асансьора устройство за двустранна разговорна връзка, което се ползва при аварии, между кабината на асансьора и лицето, което го поддържа, не е сработило – нарушение на чл. 7а т.1 вр. чл. 10 ал.1 т.17 от Наредбата за безопасната есплоатация и техническия надзор на асансьори, според която лицата, които поддържат асансьори са длъжни да уведомят писмено ползвателя им и да не допускат експлоатацията на асансьора при нефункциониращо устройство за двустранна разговорна връзка между кабината на асансьора и лицето, което извършва аварийно обслужване на асансьора съгласно чл. 9 ал.1 т.5 от наредбата.

С НП № 122/20.04.2022г. дружеството е санкционирано за това, че на 09.08.2021г. на адрес гр. Плевен, ***е установено, че на адреса е монтиран и се експлоатира пътнически асансьор, поддържан от „Лифт Ас Монтаж“ ЕООД, който е в работен режим, но монтираното в асансьора устройство за двустранна разговорна връзка, което се ползва при аварии, между кабината на асансьора и лицето, което го поддържа, не е сработило – нарушение на чл. 7а т.1 вр. чл. 10 ал.1 т.17 от Наредбата за безопасната есплоатация и техническия надзор на асансьори, според която лицата, които поддържат асансьори са длъжни да уведомят писмено ползвателя им и да не допускат експлоатацията на асансьора при нефункциониращо устройство за двустранна разговорна връзка между кабината на асансьора и лицето, което извършва аварийно обслужване на асансьора съгласно чл. 9 ал.1 т.5 от наредбата.

И трите НП за установените нарушения са връчени на 28.04.2022г., не са обжалвани в законния 14-дневен срок и са влезли в сила на 13.05.2022г. като жалбоподателят твърди, че е преценил да не ги обжалва като е предпочел да заплати определената имуществена санкция в намален размер.

По подадените възражения в хода на административно-наказателните производства, в които се поддържат доводите, посочени и в настоящата жалба / че причината за неработещото устройство е липсата на налични финансови средства по СИМ картата, за да се осъществи връзката, което е задължение за ползвателя, и че проблема вече е отстранен като картата е заменена с друга на тарифен план / са обсъдени при налагане на наказанията. В мотивите на НП е посочено, че констатираните нарушения представляват риск за ползвателите и в случай на авария със съоръжението може да настъпят сериозни последици, застрашаващи живота на ползвателите му. Монтирането на устройствата за двустранна разговорна връзка в кабините на асансьорите се налага с цел повишаване на сигурността и осигуряване на непрекъсната връзка между пътниците в асансьора и лицата, които технически го поддържат и тези устройства са от особена важност в случай на засядане или друг подобен инцидент. Затова в подобни ситуации е от изключителна важност да се осигури бърза и надеждна връзка с поддържащата фирма, за да може да се гарантира своевременното изваждане на ползвателя от асансьорната кабина, а в някои случаи това може да спаси и човешки живот. Към момента на проверката не е било възможно да се осъществи такава връзка. Като неоснователни са отхвърлени и възраженията, че командният кабел е стар модел и има частични наченки на напукана изолация, но никъде по него няма цялостно напукване на външна изолация, за да се вижда жицата на командния кабел и че още на следващия ден командният кабел е заменен с нов, с мотив, че асансьора застрашава живота на ползвателите му при неговата експлоатация при тези условия.

На осн. чл. 26 ал.1 АПК дружеството е уведомено за започване на административното производство по обезсилване на удостоверението поради системно неизпълнение на задълженията на дружеството по Закона за техническите изисквания към продуктите и наредбите по прилагането му, поради влезли в сила три наказателни постановления за установени нарушения. Дадена е възможност да се запознае със събраните по преписката доказателства. В указания срок дружеството е подало възражение, в което подробно обяснява изложените възражения в хода на производството по издаване на НП № 120/20.04.2022г. и НП № 122/20.04.2022г.  като сочи, че са взети незабавни мерки за отстраняване на проблема с неналичие на финансови средства в СИМ картите на аварийните устройства за осъществяване на постоянна връзка между ползвателите и поддържащата асансьорна фирма.

Възражението е прието за неоснователно, тъй като и трите НП не са били обжалвани и са влезли в сила, а изложените аргументи за тяхната незаконосъобразност и затова че констатираните нарушения са били незабавно отстранени, е следвало да бъдат направени в производството по оспорването им, но дружеството не се е възползвало от тази възможност и затова не подлежат на разглеждане в образуваното административно производство пред ДАМТН. Административният орган не е намерил аргументи, които да доведат до друг извод, освен изложения, а именно че са установени три извършени нарушения на Наредбата за безопасната есплоатация и техническия надзор на асансьори в рамките на две календарни години, поради което на осн. чл. 36а ал.5 т.1 от Закона за техническите изисквания към продуктите е издал процесната заповед за заличаването на дружеството от регистъра на ДАМТН на лицата, извършващи дейности по поддържане, ремонтиране и преустройване на съоръжения с повишена опасност и е обезсилено издаденото удостоверение за вписването на дружеството в регистъра на ДАМТН като лице, което извършва дейности по поддържане, ремонтиране и преустройване на: 1. Асансьори; 2. Строителни и други подемници да повдигане на хора или на хора и товари.

Показанията на разпитаните в хода на съдебното производство за по-пълното изясняване на правния спор свидетели В.К. П. – асансьорен техник при процесното дружество, който е присъствал при проверката на 09.08.2021г., когато са били установени трите нарушения и И.С.В. – касиер на *** в гр. Плевен, не установяват допълнителни факти и обстоятелства и такива, различни от възприетите в хода на административно-наказателните производства при които са били издадени трите НП.

Дейностите по поддържане, ремонтиране и преустройване на съоръженията с повишена опасност се извършват от лица, които са вписани в регистъра на лицата, извършващи такава дейност, и са получили удостоверение за това от председателя на ДАМТН или оправомощени от него длъжностни лица от Главна дирекция „Инспекция за държавен технически надзор“ на осн. чл. 36 ал.1 от Закона за техническите изисквания към продуктите.

Съгласно чл. 36а ал.1 ЗТИП Председателят на ДАМТН, чрез Главна дирекция „Инспекция за държавен технически надзор“ проверява веднъж в годината лицата, вписани в регистъра и получили удостоверение по чл. 36 ал.1, за спазване обхвата на издаденото им удостоверение и условията, при които са го получили, и за изпълнение на задълженията им по този закон и наредбите по прилагането му.

Според посоченото в заповедта правно основание – чл. 36а ал.5 т.1 ЗТИП, когато при извършената проверка се установят системни нарушения на задълженията по този закон и наредбите по прилагането му, Председателят на ДАМТН или оправомощени от него длъжностни лица заличават лицето от регистъра по чл. 36 ал.1 и обезсилват издаденото удостоверение с мотивирана писмена заповед.

Оспорената заповед е издадена от Председателя на ДАМТН в рамките на предоставените му от закона правомощия, поради което е неоснователен довода за липса на компетентност на административния орган.

Заповедта е издадена в изискуемата писмена форма и подробно мотивирана, тъй като съдържа фактическите и правни основания за издаването, както и произнасяне по наведените с възражението доводи.

В хода на административното производство е спазена разписаната законова процедура, като е извършена проверка от Главна дирекция „Инспекция за държавен технически надзор“ на вписаното в регистъра дружество за изпълнение на задълженията, при която е установено системно нарушение на задълженията по Наредбата за безопасната есплоатация и техническия надзор на асансьори, установени с влезли в сила три НП. Жалбоподателят е уведомен за започването на производството и е участвал в него като е изложил възраженията си преди издаването на заповедта.

Заповедта е материално законосъобразна и съответстваща на целта на закона. Налице са материално-правните предпоставки на посоченото правно основание – чл. 36а ал.5 т.1 от Закона за техническите изисквания към продуктите за заличаването на дружеството от регистъра по чл. 36 ал.1 и обезсилване на издаденото удостоверение, поради системно нарушение на  задълженията по Наредбата за безопасната есплоатация и техническия надзор на асансьори, установено по безспорен начин с три влезли в сила НП за констатирани три нарушения на посочената наредба. Според легалната дефиниция, дадена в §1 т.30 от ДР на ЗТИП – „системно“ е извършването на три или повече нарушения на този закон или на нормативните актове по прилагането му в рамките на две календарни години. Без значение е, че и трите нарушения са били констатирани на една и съща дата, когато е била извършена проверката. Нарушенията касаят безопасността при експлоатацията на асансьорите, за което отговорност носи дружеството, което извършва техническото обслужване по договор. При наличието на неизправност от вида на установените дружеството, което осъществява техническата поддръжка е длъжно да уведоми ползвателя и да не допуска ползването на асансьора до отстраняването на проблема, който е пряко свързан с безопасността. Всички релевирани възражения, свързани със законосъобразността на издадените НП са обстоятелства, които са били изложени в хода на административно-наказателното производство и преценени от административно-наказващия орган. И тъй като НП са влезли в сила, тяхната законосъобразност не подлежи на преразглеждане в хода на производството по чл. 36а ал.5 т.1 ЗТИП, в него не следва да се прави нова преценка за доказаност или маловажност на констатираните нарушения. Затова обстоятелството, че веднага след проверката нарушенията са били отстранени не се отразява на безспорно установения факт, че в рамките на две календарни години дружеството е извършило три нарушения на Наредбата за безопасната експлоатация и техническия надзор на асансьори, което доказва системно неизпълнение на произтичащите от нормативната уредба задължения във връзка с безопасната експлоатация на асансьорите. А това е основание за заличаване от регистъра на ДАМТН на лицата, извършващи дейности по поддържане, ремонтиране и преустройване на съоръжения с повишена опасност и обезсилване на издаденото удостоверение за извършването на дейността, което е в пълно съответствие с целта на разпоредбата да гарантира безопасността на съоръженията, чрез обслужването им само от лица, които стриктно спазват нормативните изисквания и по този начин да предотврати опасността от възникване на инциденти, свързани с живота и здравето на ползвателите. Ето защо заповедта е съобразена с целта на закона и с принципа на съразмерност, залегнал в чл. 6 АПК. 

По изложените съображения оспорената заповед е законосъобразна, а жалбата следва да се отхвърли като неоснователна.

         Водим от горното и на осн. чл. 172 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Лифт АС Монтаж“ ЕООД - Плевен, представлявано от управителя С.Л., чрез адв. В. *** срещу Заповед № А-С-32/26.07.2022г. на Председателя на ДАМТН, с която на осн. чл.36а ал.5 т.1 от Закона за техническите изисквания към продуктите дружеството е заличено от регистъра на ДАМТН на лицата, извършващи дейности по поддържане, ремонтиране и преустройване на съоръжения с повишена опасност и е обезсилено издаденото Удостоверение № ПЛ082 от 16.07.2018г.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен Административен съд, подадена чрез Административен съд - Плевен в 14-дневен срок от съобщението.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните. 

 

 

                                                        С Ъ Д И Я :