Решение по дело №180/2021 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 октомври 2021 г. (в сила от 4 октомври 2021 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20217190700180
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 юли 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 130

 

Гр. Разград, 04 октомври 2021 год.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на двадесет и първи септември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

                                                                                                            

при секретаря Ралица Вълчева и в присъствието на прокурора …….  разгледа докладваното от съдията адм. дело № 180 по описа за 2021 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба на Д. Т. С. от гр. Л. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗПАМ) № 21-0296-000014 от 14.06.2021 г., издадена от Началника на РУ - Лозница към ОДМВР – Разград, с която на основание чл. 171, т. 2а, б. „б“ от ЗДвП по отношение на жалбоподателя е приложена принудителна административна мярка (ПАМ) – прекратяване на регистрацията на посоченото МПС, собственост на жалбоподателя, за срок от 6 месеца.

В жалбата и по същество се излагат доводи, че тази заповед е незаконосъобразна, като издадена в противоречие с материалния и процесуалния закон и при нарушения на установените в закона изисквания за форма. Иска се тя да бъде отменена, ведно с произтичащите от това законни последици.

         Ответникът по делото не се представлява в съдебно заседание и не ангажира съда със становище по спора.

Разградският административен  съд, след като прецени събраните по делото доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, констатира следното:

         Жалбата е допустима, като подадена в срок, от надлежна страна срещу акт, който подлежи на съдебен контрол. Разгледана по същество тя е неоснователна по следните фактически и правни съображения:

Събраните по делото писмени доказателства сочат, че на 12.06.2021г. около 00:25 часа в гр. Лозница, по ул. „Н.Й.Вапцаров“ полицейски служители на РУ – Лозница спрели за проверка Д. Т. С., който управлявал собствения си лек автомобил „Опел Вектра“ с рег. № ** **** **. Те го тествали на място за употреба на алкохол с техническо средство „Алкотест дрегер 7510“ с фабричен номер ARBA 0168, при което констатирали, че водачът управлява превозното средство с концентрация на алкохол в издишания въздух *, ** промила. Издали му и талон за медицинско изследване с номер 078860.

При тези данни е прието, че с противоправното си поведение  жалбоподателят е нарушил забраната на чл. 5, ал. 3, т. 1 от ЗДвП и срещу него е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 150/12.06.2021г. Същият е надлежно връчен и подписан от нарушителя без възражения. При съставянето му на чл. 172, ал. 4 от ЗДвП са иззети свидетелството за регистрация на моторното превозно средство, както и табелите с регистрационен № ** **** **.

Въз основа на така установените факти с оспорената ЗПАМ по отношение на жалбоподателя е приложена ПАМ на основание чл. 171, т. 2а, б. „б“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на посоченото МПС, собственост на жалбоподателя, за срок от 6 месеца. Тази заповед е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

         Съдът намира, че оспореният акт е валиден, като постановен от компетентен орган, съобразно правомощията му, произтичащи от разпоредбата на чл.172,  ал.1 от ЗДвП и  приложените Заповед № 8121з-1524/09.12.2016г. на Министъра на вътрешните работи и Заповед №330з- 2544/18.09.2018 г. на Директора на ОД на МВР – Разград. Тя е издадена в установената от закона писмена форма и съдържа реквизитите, изискуеми по чл. 172 от ЗДвП във вр. с чл. 59, ал. 2 АПК, включително фактическите и правни основания, обосновали административния орган да приложи конкретната ПАМ.

Жалбоподателя твърди, че при издаване на ЗППАМ е допуснато нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 5 от АПК, изразяващо се в неясен и непълен диспозитив, тъй като в разпоредителната част на заповедта не се сочи на кое точно пътно превозно средство се прекратява регистрацията. Това оплакване е неоснователно. В обстоятелствената част на ЗППАМ е индивидуализирано МПС, с което е извършено вмененото административно нарушение. В разпоредителната част на ЗППАМ са посочени неговото свидетелство за регистрация № ********* и неговите регистрационни табели № ** **** **. С оглед на това съдът намира, че от съдържанието на административния акт еднозначно и непротиворечиво става ясно на кое пътно превозно средство се прекратява регистрацията.

В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и норми, които да съставляват самостоятелно основание за отмяна.

ЗППАМ е издадена и в съответствие с материалния закон. Съгласно приложената разпоредба на чл. 171, т. 2а, б. „б” от ЗДвП принудителна административна мярка прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца до 1 година се налага на собственик, който управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда.  Събраните писмени доказателства  безспорно установяват, че на посочените дата и място жалбоподателят е управлявал МПС и при извършената проверка с техническо средство е установено наличие на алкохол в кръвта му на 0, 5 промила (*, ** промила). Тези факти са установени от компетентните длъжностни лица с редовно съставен АУАН. Съгласно нормата на чл.189, ал.2 от ЗДвП този АУАН има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното. Жалбоподателят не е ангажирал доказателства, които да опровергават констатациите, отразени в него. С оглед на това съдът намира, че са били налице фактическите и правни основания, възприети и обосновали административния орган  за да постанови своя акт. В този случаи той действа в условията на обвързана компетентност, поради което при установено нарушение е длъжен да приложи и съответната ПАМ.

Спазена е и преследваната от закона цел. ПАМ са инструмент на държавата за обезпечаване на законосъобразното осъществяване на определени правоотношения чрез налагане на държавната принуда. Те имат превантивен характер, като тяхното предназначение е да се осуети възможността на дееца да извърши други подобни нарушения и да се предотвратят неблагоприятните последици от това. Именно, с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване на обществения интерес, е наложена и процесната ПАМ, която има ограничено по време действие, само в рамките на нормативно установения срок.  В казуса със ЗППАМ е определен срок на действие от 6 месеца на наложената ПАМ,  който е в минималния размер, предвиден от закона и в съответствие на принципа на съразмерност, установен в чл. 6 от АПК.

Въз основа на така изложените съображения съдът намира, че предявената жалба като неоснователна и недоказана следва да бъде отхвърлена.

Мотивиран така и  на основание чл. 172, ал. 2 от АПК Разградският административен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д. Т. С. от гр. Л. против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-0296-000014/14.06.2021г. на Началника на РУ  - Лозница към ОДМВР – Разград, с която на основание чл. 171, т. 2а, б. „б“ от ЗДвП е приложена принудителна административна мярка – прекратяване на регистрацията на посоченото там пътно превозно средство, негова собственост, за срок от 6 месеца.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

СЪДИЯ : /п/