Решение по дело №481/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 606
Дата: 8 юни 2023 г.
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20237040700481
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 март 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

606

Бургас, 08.06.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - IX състав, в съдебно заседание на двадесет и пети май две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

При секретар ИЛИЯНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА административно дело № 481 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на СИТАМЕКС ГАРДЪНС ООД, гр.Бургас, ул.“Страхил“ № 6, вх.2, ет.2 против Решение № БС-15-П/09.02.2023г. на директора на РИОСВ – Бургас за прекратяване на процедура по преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда за инвестиционно предложение „Напояване на тревни площи чрез съществуващо водовземно съоръжение в поземлен имот с идентификатор 81178.50.56 по КК на гр.Черноморец, база „Атия“, община Созопол, с възложител СИТАМЕКС ГАРДЪНС ЕООД.

Релевираните доводи за незаконосъобразността на оспореното решение се основават на твърденията на жалбоподателя, че процесният имот, в който ще се реализира инвестиционното намерение, се намира в местността „Атия“, а не във военноморска база „Атия“, разположена в имот, отстоящ през два други поземлени имота, поради което не става ясно на какво основание е било търсено съгласуване с Министерство на отбраната, след като специализираните компетентни за случая органи са дали становища за допустимост на инвестиционното предложение. Иска се отмяна на административния акт и връщане на преписката на органа за продължаване на процедурата. Претендира разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата на сочените в нея основания, ангажира допълнителни доказателства, представя писмена защита по съществото на спора.

Ответникът – директор на РИОСВ Бургас се представлява от юрисконсулт, който оспорва основателността на жалбата, като поддържа становище за законосъобразно издаден административен акт, представя преписката, както и допълнителни доказателства. В писмено изложение поддържа позицията за наличие на основание за прекратяване на процедурата поради становище на Министерство на отбраната за недопустимост на всички инвестиционни намерения в имотите в непосредствена близост до Военноморска база Атия с оглед специфичния статут на войсковия район и с цел защита интересите на националната сигурност. Претендира възнаграждение.

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от действието на издадения административен акт и депозирана в установения законов срок.

Разгледана по същество е основателна.

Жалбоподателят СИТАМЕКС ГАРДЪНС ООД е собственик на поземлен имот с идентификатор 81178.50.56 по КККР на гр.Черноморец, разположен в местност „Атия“, с площ 9998кв.м., с трайно предназначения на територията – земеделска и начин на трайно ползване – изоставена орна земя. Легитимира се с НА № 8/17.05.2019г. на Службата по вписванията. В поземления имот е изградено водовземно съоръжение за подземни води – тръбен кладенец ТК-1, вписан в регистъра по чл.118г, ал.3, т.2 от ЗВ под рег. № 252 035 02484/21.02.2022г., видно от писмо изх. № РСВС-177А2/23.02.2022г.на директор на Басейнова дирекция „Черноморски район“.

С вх. № ПД-684 от 28.02.2022г. жалбоподателят внесъл в РИОСВ Бургас уведомление по смисъла на чл.4, ал.1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда /НУРИОВОС/ за инвестиционно предложение „Напояване на тревни площи чрез съществуващо водовземно съоръжение – тръбен кладенец в поземлен имот с идентификатор 81178.50.56, местност „Атия”, землище на гр.Черноморец.

На основание чл.4а от НУРИОВОС е изискано становище от Басейнова Дирекция „Черноморски район”, като е дадено такова с изх. № 05-10- 619(АЗ)/03.05.2022г., видно от което инвестиционното предложение е преценено като допустимо.

На основание изискванията на чл.95, ал.1, изр.2-ро от Закона за опазване на околната среда, за постъпилото инвестиционно предложение е публикувано съобщение на интернет страницата на РИОСВ Бургас, както и с писмо с изх. № ПД-684(8)/09.06.2022г. органът е уведомил кмета на Община Созопол за задължението му по чл. 95, ал.1, изр.3-то от ЗООС.

С писмо изх.ПД-684(9)/13.06.2022г., на основание чл.5, ал.1 от НУРИОВОС, административният орган уведомил възложителя, че инвестиционното предложение попада в обхвата на т.10 Инфраструктурни инвестиционни предложения, буква „н” Схеми за добив на подземни води и изкуствено подхранване на подземни води (невключени в приложение № 1) от Приложение № 2 към чл. 93, ал.1, т.1 от ЗООС, поради което следва да се проведе процедура по преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), както и на процедура по преценяване на вероятната степен на отрицателно въздействие върху защитени чрез процедурата по ОВОС, по реда на чл.31, ал.4 от ЗБР.

Въз основа на това уведомление жалбоподателят внесъл искане за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда вх. № ПД-684(10)/28.06.2022г..

Информацията за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС е била публикувана на интернет страницата на РИОСВ Бургас, като в рамките на нормативния 14-дневен срок не са постъпили становища, мнения и възражения от заинтересовани лица и организации.

С писмо изх. № ПД-684(11)/11.07.2022г., на основание чл.7, ал.2, т.2, б.Б от НУРИОВОС, РИОСВ Бургас изпратила до РЗИ Бургас информацията за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС за становище по компетентност по отношение степента на значимост на въздействието и риска за човешкото здраве от реализацията на инвестиционното предложение.

С писмо с изх. № ПД-684(12)/04.07.2022г. РИОСВ Бургас уведомил кмета на Община Созопол за постъпилата информацията за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС и задълженията му по чл.6, ал.10 от НУРИОВОС.

С писмо с изх. № ПД-684(13)/04.07.2022г., възложителят СИТАМЕКС ГАРДЪНС ООД бил уведомен от административния орган, че информацията по Приложение № 2 от НУРИОВОС е изпратена за становище до специализираните ведомства.

От РЗИ Бургас е получено становище изх. № 10-208-1/13.07.2022г. видно от което, посочено е, че представената информацията съдържа анализи, изводи и мотивирани заключения по отношение на степента на значимост на въздействието и риска за човешкото здраве, с които възложителят е доказал, че не се очаква здравен риск при осъществяване на инвестиционното предложение, при спазване на определени условия, заложени в становището.

Постъпило е писмо от Община Созопол изх. № ЕО-Сз-945-1 от 26.07.2022г., видно от което, в изпълнение на законовите изисквания е бил осигурен обществен достъп до информацията за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС по Приложение № 2 към чл.6 от НУРИОВОС, като в предвидения 14-дневен срок не са постъпили становища/възражения/мнения от заинтересовани лица и организации.

Получено е писмо от Министерство на отбраната изх. № 14-00-431 от 06.12.2022г., съгласно което всички инвестиционни предложения следва да бъдат прекратявани, предвид местоположението на морския бряг, в непосредствена близост до военноморска база „Атия“ и специфичния статут на войсковия район, пряко свързан с отбраната и сигурността на страната, като е посочено, че този специален статут предполага защита на войските и силите дислоцирани в него, които се концентрират върху предотвратяване на евентуални директни и косвени атаки върху съоръженията, въоръжението, бойната техника и личния състав. Изразено е становище за възражение относно инвестиционните предложения, в т.ч. и за процесния имот.

Въз основа на горните фактически данни и на основание чл. 2а, ал.1, ал.2 и ал.3 от НУРИОВОС, директорът на РИОСВ Бургас постановил процесното Решение № БС-15-П/09.02.2023г., с което прекратил процедурата по преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда за инвестиционно предложение „Напояване на тревни площи чрез съществуващо водовземно съоръжение в поземлен имот с идентификатор 81178.50.56 по КК на гр.Черноморец, местност „Атия“, община Созопол, с възложител СИТАМЕКС ГАРДЪНС ЕООД.

Решението е незаконосъобразно.

Съгласно нормата на чл.2а, ал.2 от НУРИОВОС компетентният орган прекратява процедурата по ОВОС на всеки етап от нея, когато се потвърди от съответен компетентен орган (например басейнова дирекция, Министерството на земеделието, общински органи и др.) недопустимост на инвестиционното предложение спрямо действащи нормативни или административни актове. Предвид естеството на инвестиционното предложение - напояване на тревни площи чрез съществуващо водовземно съоръжение, административният орган е изискал от компетентния за случая орган – РЗИ Бургас становище за неговата допустимост, като е дадено положително такова. Няма данни за изпратено уведомяване за становище от Министерство на отбраната и на какво възможно правно основание да е било изискано/дадено, поради което остава неясен процесуалния ред на постъпване на негово становище изх. № 14-00-431 от 06.12.2022г., въз основа на което е прекратена процедурата. Видно от изпратеното на основание чл.7, ал.5 от НУРИОВОС уведомително писмо изх. № ПД-684(13)/04.07.2022г., органът е уведомил възложителя единствено за изискано становище по компетентност от РЗИ Бургас, което потвърждава, че от Министерство на отбраната не е било изискано становище в това производство.

Данните по делото сочат, че всъщност становището на Министерство на отбраната е формирано в резултат на предходни административни производства с различен предмет – съгласуване задание за изготвяне на ПУП-ПРЗ за поземлени имоти с идентификатори 81178.50.54, 81178.50.55, 81178.50.56 /процесния/ и 81178.50.62, за изграждане на хотели, множество еднофамилни сгради, ресторанти, басейни, с предвиждан капацитет над 6000 посетители/обитатели, като видно от изложеното в писмо рег. № 11-00-11/16.01.2018г. на МО, посочено е, че имотите се намират западно от войскови район с разположени военни формирования, като опитът сочел, че зоната периодично се нарушавала от почиващи граждани, а в случай на реализиране на исканото строителство и очаквания голям брой почиващи лица се увеличавала вероятността от нарушения, както и възникване на рискове и заплахи за националната сигурност, поради което Министерството на отбраната не е съгласувало проекта за изготвяне на ПУП-ПРЗ за имотите.

Видно от друго приложено писмо с рег. № 14-00-431/18.11.2022г., изпратено в рамките на кореспонденция между други органи, стоящи извън процесното производство, а именно – началник щаб на военноморските сили и главен директор на ГД „Инфраструктура на отбраната“, става ясно, че в изброени поземлени имоти, измежду които и процесния 81178.50.56, се извършва туристическа и търговска дейност по отдаване под наем на паркоместа за разполагане на каравани и кемпери, както и нощувки в бунгала, като къмпингуващите ползвали джетове, лодки, яхти за спорт и развлечение, които навлизали в акваторията на войсковия район в залив Атия, застрашавайки базираните военни плавателни съдове, поради което е направено предложение да бъдат прекратени бъдещи инвестиционни предложения на собствениците на имотите.

Писмо изх. № 14-00-431 от 06.12.2022г. на Министерство на отбраната, въз основа на което е прекратена процесната процедура, по същество се позовава на горното писмо с рег. № 14-00-431/18.11.2022г., посочено като негово приложение и също е изготвено в рамките на кореспонденция между различни органи, посочени в титулната му част и касае констатации за нарушения на екологичното законодателство и извършено незаконно строителство, като министърът на отбраната отново уведомил адресатите на писмото за извършване на водноатракционни услуги в акваторията на войсковия район, като е посочено, че специалният му статут предполага защита на войските и силите дислоцирани в него, както и предотвратяване на евентуални директни и косвени атаки срещу въоръжението, бойната техника и личния състав и всеки нерегламентиран достъп на външни лица или плавателни съдове е предпоставка за използване на сила или употреба на оръжия в определени случай. С тези мотиви министърът е изразил становище за възражение на Министерство на отбраната относно инвестиционни предложения в процесните имоти.

Горните данни сочат, че за прекратяване на процесната процедура директорът на РИОСВ Бургас незаконосъобразно се е позовал на становище на Министерство на отбраната, за което не се констатира да е компетентен специализиран орган за целите на ОВОС, дадено е извън тази процедура и за други цели, което е съществено нарушение на административнопроизводствените правила и е отменително основание по смисъла на чл.146, т.3 от АПК. Нарушението е съществено, защото, ако не беше допуснато, правният резултат би бил възможно друг.

Отделно от това, становището е зачетено без да е съобразено естеството на процедираното инвестиционно намерение - напояване на тревни площи чрез съществуващо водовземно съоръжение в рамките на имота. Видно е, че инвестиционно предложение с такъв характер по никакъв начин не засяга войсковия район на военноморска база „Атия“ и прилежащата й акватория и възраженията на министъра на отбраната касаят съвсем различни дейности, предполагащи възможни съприкосновения. По твърдения на жалбоподателя процесният имот не е дори съседен на военноморската база, а отстои през два имота от нея и това не се оспорва, а неясно остава защо органът посочва като местонахождение на имота – база „Атия“, след като нито жалбоподателят в подадените документи, нито титулът му за собственост сочат това местонахождение.

На основание изложените мотиви следва да се приеме, че като се позовал на становище на орган, за който не се констатира да е компетентен за целите на процесната ОВОС, становището не е било изискано и взето в рамките на процесната процедура и се явява неотносимо спрямо предмета на инвестиционното намерение, и като е прекратил производството на основание това становище, административният орган е постановил незаконосъобразен административен акт, който следва да бъде отменен. Административната преписка следва да бъде върната за продължаване на производството. Съобразно този изход на процеса дължими за присъждане са разноските в полза на жалбоподателя в документиран размер от 1050лв. Адвокатското възнаграждение е в законовия минимален размер, поради което възражението за неговата прекомерност е неоснователно.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 и чл.173, ал.2 от АПК, Административен съд Бургас, IX-ти състав,

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Решение № БС-15-П/09.02.2023г. на директора на РИОСВ – Бургас.

ИЗПРАЩА административната преписка на директора на РИОСВ Бургас за продължаване на производството по уведомление вх. № ПД-684 от 28.02.2022г. и искане за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда вх. № ПД-684(10)/28.06.2022г., подадено от СИТАМЕКС ГАРДЪНС ЕООД, съобразно мотивите по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА РИОСВ Бургас, гр.Бургас, ул.“Перущица“ № 67, ет.3, да заплати на СИТАМЕКС ГАРДЪНС ООД, гр.Бургас, ул.“Страхил“ № 6, вх.2, ет.2, с ЕИК *********, сумата от 1050лв. разноски по делото.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: