Решение по дело №6199/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260283
Дата: 24 февруари 2021 г. (в сила от 12 март 2021 г.)
Съдия: Светослав Николаев Узунов
Дело: 20205330206199
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

     Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

   № 260283

 

гр. Пловдив, 24.02.2021г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на 11.01.2021г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТОСЛАВ УЗУНОВ

                                                                                         

          при участието на секретаря Марина Малинова, като разгледа докладваното от съдията АНД № 6199/2020г. по описа на ПРС, X наказателен състав, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

         Обжалван е Електронен фиш серия К, № 2829202, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  Е. Н.В. е наложена глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

          В жалбата и в съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, излага конкретни съображения за незаконосъобразност на издадения електронен фиш и моли за неговата отмяна. Претендира разноски.

          Въззиваемата страна взема становище в хода на производството за неоснователност на подадената жалба. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар. Претендира разноски.

          Съдът, като съобрази доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:

          По делото не е представена разписка за връчване на електронния фиш. Единствената информация за дата на връчване, която е представена от административно-наказващия орган, е списъка с намерени фишове, видно от който фишът е връчен на 05.09.2020г. С оглед липсата на други доказателства, и с оглед посоченото твърдение в жалбата, че именно това е датата, на която е връчен фишът, съдът приема, че това е и датата на връчване. Жалбата е подадена на 17.09.2020г., т.е. в законоустановения 14-дневен срок за обжалване. Жалбата освен това е подадена от процесуално легитимирана страна, против акт, подлежащ на обжалване по съдебен ред, поради което се явява процесуално допустима и подлежи на разглеждане по същество.  

          Разгледана по същество жалбата е основателна, по следните съображения:

          Електронният фиш е издаден за това, че на 19.06.2019г. в 18,26 ч. в гр. Пловдив, на бул. „Кукленско шосе“  номер 21, посока бул. Санкт Петербург,  при максимална разрешена скорост за движение в населено място - 50 км/ч,   МПС с рег. № ****, при отчетен толеранс от минус 3 км.ч. в полза на водача, се движел с установена наказуема скорост 80 км/ч., тоест с превишение на скоростта от 30 км.ч. Собственик, на когото е регистриран автомобилът, е „Изигард ЕООД“, като законен представител на същата е Е.Н.В..

           Изложената в Електронния фиш фактическа обстановка по отношение на движението на автомобила на посоченото място се доказва от приложеното по административната преписка статично изображение № 11743СА/0196592, което съгласно чл. 16, ал. 3 от  Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. е годно доказателствено средство за обстоятелствата, свързани с упражнения с АТСС видеоконтрол.

          По делото са представени и Протокол за използване на Автоматизирано техническо средство или система по чл. 10 от 19.06.2019г., както и справка за собственик на процесния автомобил, видно от която процесният автомобил е собственост на дружество, на което жалбоподателят е законен представител и съгласно чл. 182 от ЗДвП носи отговорност.

          В случая обаче не са налице всички кумулативно предвидени в Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. в редакцията към датата на извършване на нарушението / след изм. и доп. с ДВ. бр.6 от 16 Януари 2018г/  изисквания за законосъобразност на използването на стационарно техническо средство за видеоконтрол.

          В случая е съставен протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., който съгласно трайната съдебна практика представлява официален свидетелстващ документ, който удостоверява мястото, времето и начина на извършване на видеоконтрола и спазването на нормативните и техническите изисквания за неговата законосъобразност. Така принципно протоколът следва да удостоверява едновременно както кое е техническото средство, с което е било извършено измерването, така и обстоятелството, че техническото средство е разположено и използвано съгласно изискванията на производителя и нормативните предписания- чл. 6 от Наредбата.

В конкретния случай  настоящият състав намира, че ЕФ е незаконосъобразен, поради липса на доказателства, че средството е било разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания- чл.6 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г.

Ако във всеки един процес следваше пълно и главно да се установява поотделно спазването на всички предвидени в Наредбата и инструкцията за експлоатация технически изисквания към монтажа и експлоатацията на АТСС, то процесът на доказване би бил неимоверно затруднен и усложнен. Затова законодателят е предвидил улеснена форма.   В съдържанието на Протокола по чл. 10, ал.1 от Наредбата е предвидена възможност за удостоверяване чрез попълване на нарочно поле, с посочване на имената на удостоверилото лице и полагане на неговия подпис,  че автоматизираното техническо средство е използвано съгласно нормативните предписания и изискванията, очертани в инструкцията за експлоатация. Само при кумулативното спазване на всички тези изисквания, биха съществували достатъчно гаранции че измерванията на техническото средство са точни и не са налице изкривявания, дължащи се на неправилен монтаж или експлоатация.  При наличие на надлежно попълване се смята до доказване на обратното, че всички нормативни и технически изисквания са спазени и са налице достатъчно гаранции за точност на измерването. При липса на подобно попълване обаче, спазването на техническите изисквания, явяващи се гаранция за изправност на техническото средство и прецизност на измерванията, не може да се презюмира.  

В този изричен смисъл е и практиката на Административен съд Пловдив- Решение № 848 от 15.04.2019 г. по к. адм. н. д. № 156 / 2019 г. на XIX състав на Административен съд – Пловдив.

В конкретния случай в представения по делото Протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. липсва попълване на полето, удостоверяващо че автоматизираното техническо средство е използвано съгласно нормативните предписания и изискванията, очертани в инструкцията за експлоатация. Липсва изписване на име и подпис на длъжностно лице, което е извършило удостоверяването.

При това положение само може да се предполага, че АТСС е използвано съобразно приложимите нормативни и технологични изисквания, но административно-наказателната отговорност не може да почива на предположения.

          В този изричен смисъл е практиката на съдилищата в цялата страна, включително Решение № 4424/27.06.2019г. по КАНД № 4318/2019г. на Административен съд – София град – наказателната отговорност не може да почива на предположения и в този смисъл при ангажирането й, въпреки липсата на отбелязване, а и на представени каквито и да било други доказателства, че са спазени всички изисквания при монтажа и експлоатацията на АТСС, съществено би се нарушило правото на защита на нарушителя., Решение № 541/18.03.2019г. по КАНД № 277/2019г. на Административен съд-Варна – „Няма изписани име,фамилия и подпис на служителя в графата със съдържание : „Автоматизираното техническо средство или Система е разположено/а  и  настроено/а съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания.Липсата на задължителни и нормативно установени реквизити на представеният от касатора протокол лишава същият от характеристиките му на официален удостоверителен документ – такива притежават единствено  съставените  по установения законов ред документи. и др.

При разполагането и настройването на АТСС не по предвидения ред е възможно да се достигне до разлика в отчитането на скоростта, която от своя страна да доведе до наказване на невинни водачи или до неправилно приложение на материалния закон. Да се приеме обратният подход и съдът да потвърждава електронни фишове, без да са налице доказателства и пълна убеденост, че АТСС е действало съгласно изричните инструкции на производителя, респ. че деецът се е движил с посочената в електронния фиш скорост, би значело, че съдът толерира действия на контролно-наказващи органи, при които е възможно наказването на нарушители за неизвършени нарушения или за нарушения, различни от извършените, което е недопустимо в една модерна европейска правова държава, каквато е България. Също така приемането, че контролът е осъществен законосъобразно поради липсата на доказателства, които да презумират, че не е бил осъществен по надлежния ред, би значело да се обърне доказателствената тежест в процеса и нарушителят да бъде поставен в невъзможната ситуация да доказва отрицателен факт, вместо административнонаказващият орган, който носи доказателствената тежест в процеса, да доказва положителен факт, което би противоречало на правото на справедлив процес по чл. 6 от ЕКЗПЧОС, страна по която е и България. Следва да се отбележи освен това, че такава презумпция в закона и в Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. не съществува, за да може да се приеме за осъществен този факт на базата на предположения.

Нещо повече – липсата на посочване на име, фамилия и подпис на служителя в съответно предвидената за това графа би значело, че няма лице, което да носи отговорност при неправилното отчитане на скоростта. Така в случая, с оглед нередовността на описанието в протокола, е налице единствено предположение, че нарушителят е извършил вмененото му нарушение, но административно-наказателната отговорност не може да почива на предположения.

Действително съдът съобрази и че поначало преценката за същественост на отсъстващи реквизити от протокола следва да се основава на съпоставка с всички останали попълнени реквизити, както и с останалите писмени доказателства от преписката (така и Решение № 380/22.2.2021г. по к.а.н.д № 1859/2020г. по описа на Административен съд – Пловдив). Така например несъществени биха били: липсата на номер на първо и последно статично изображение, в случаите когато снимката отговаря по дата и час на периода на действие на АТСС, записан в протокола; липсата на посочване на общо ограничение на скоростта, в случаите когато контролът е бил осъществен в населено място; липсата на посочване на номер на служебен автомобил, в случаите когато протоколът е придружен със снимка на МПС-то; липсата на посочване на посока на движение на контролираните МПС или посока за задействане, в случаите когато контролът е осъществен и в двете посоки, липсата на посочване на брой установени АТСС нарушения в цифри или на броя свалени статични изображения и др. Липсата на каквото и да е попълване на графата за осъществяване на контрола съгласно техническите изисквания обаче не може да се санира с никое друго доказателство, като прави невъзможно както установяването дали лицето, работещо с АТСС, е преминало обучение за работа с АТСС по смисъла на чл. 15, ал.1 , т. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г. (тъй като не се знае кой е служителят, настроил АТСС), така и дали техническото средство е било настроено правилно с оглед чл. 6, ал. 1 от Наредбата, респективно дали отчитането на скоростта е било законосъобразно.

          С оглед на гореизложеното, процесният електронен фиш се явява незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.

          По разноските:

          С оглед изхода на спора, разноски се дължат от въззиваемата страна на жалбоподателя. По делото е направено искане за присъждане за разноски и е представен договор за правна защита и съдействие от 08.09.2020г., видно от който е било уговорено възнаграждение в размер на 400 лв., което е било заплатено в брой. Съдът съобрази стореното възражение от въззиваемата страна за прекомерност на адвокатския хонорар и намери същото за основателно, доколкото съобрази действителната фактическа и правна сложност на делото, която е ниска и не се отличава от типичната за подобен вид нарушения, имуществения интерес от водене на делото – глоба в размер от 100 лева, като на жалбоподателя не е налагано наказание лишаване от права, както и обема и вида на осъществената адвокатска защита и съдействие. Така според съда следва въззиваемата страна да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя разноски в размер, редуциран до минимално предвидения съгласно чл. 18, ал. 2 вр. чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, а именно – 300 лв.                                                                                                                     

          Мотивиран от горното Пловдивският районен съд, X н. с.,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

         ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К, № 2829202, издаден от ОДМВР- ПЛОВДИВ, с който на  Е. Н.В., ЕГН **********,  е наложена глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.

ОСЪЖДА ОДМВР- ПЛОВДИВ да заплати на Е. Н.В., ЕГН ********** сума в размер на 300 лв., представляваща сторените разноски в производството пред Районен съд-Пловдив.

          Решението подлежи на обжалване пред Пловдивски Административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните за постановяването му.

                           

 

 

 РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

 

Вярно с оригинала!

М.М.