Решение по дело №53/2018 на Районен съд - Тервел

Номер на акта: 38
Дата: 1 октомври 2018 г. (в сила от 6 ноември 2018 г.)
Съдия: Росен Иванов Балкански
Дело: 20183250200053
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 май 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

   Р Е Ш Е Н И Е

Гр.Тервел,01.10.2018 година.

В името на народа   

          Теервелски районен съд в открито съдебно заседание , проведено на     тринадесети юни, през две хиляди и осемнадесета  година  в състав:

Районен съдия : Росен Балкански 

 

При участието на секретаря Иванка Чукачева  и участието на прокурора......................................................... като сложи на разглеждане  докладваното от районния съдия    ..................................а.н.дело №53   по описа на Тервелски районен съд за 2018 година и за да се произнесе взе предвид  следното :

                       Съдебното производство е образувано по реда на чл.59 и сл.от ЗАНН.

             Депозирана е  жалба,  вх. № 180 481 44 от 20.04.2018 година , при отв. Страна, при   Тервелски районен съд -  вх. № 1257  от 10.05.2018 година  от  Стефка Проданова , действаща  като ЕТ „ Кати- Стефка Проданова“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Тервел , общ. Тервел , обл. Добрич , ул. „ Гео Милев“ № 38,със съдебен адрес *** – адвокатска кантора – М.К. , срещу Наказателно постановление № 08-000418 /374 от  01.12.2017 година , на директора на Дирекция „ Инспекция по труда „ гр. Добрич ,връчено  на търговеца  на  19.04.2018 година ,  с което  за установено адм. Нарушение по чл. 281 ал. 1 от Кодекса на труда  във вр. С чл. 10 ал. 2 , т.1, ал. 3 т.1 и чл. 12 ал. 1 и ал. 2  от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 година за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд  ,  установено с  АУАН № 08-000418 от 02.11.2017 година  е наложена на едноличния търговец, в качеството му на  работодател имуществена  санкция в  размер на 300,00 / триста / лева   на основание чл. 416 ал. 5 във вр. С чл. 415в ал. 1 от   Кодекса на труда .

  Жалбоподателят желае отмяна на същото като незаконосъобразно, необосновано и неправилно, по изложените в жалбата възражения.

По делото   Стефка Илиева Проданова, регистрирана  като ЕТ « Кати - Стефка Проданова» , редовно призована се явява лично и с процесуалния си представител – адвокат М.К. *** , надлежно упълномощен.  Процесуалния представител на   търговеца моли съда да отмени атакуваното наказателното постановление като незаконосъобразно, на посочените в жалбата основания.

 Въззиваемата страна, Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Добрич  при изпълнителна агенция „ Главна инспекция по труда“  , редовно призована, не излъчва представител .

По делото актосъставителя – Т. Н. А.  редовно призован се явява лично.

 Свидетеля при установяването на нарушението – К.  А. – служител на Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Добрич  ,  редовно призована се явява  лично – дава  показания за  това как е била  извършена проверката  .

Свидетеля при съставянето на АУАН -  А.  Ю.И. – редовно призована се явява лично,дава  показания в качеството си на свидетел при  и по повод  издаването на акта.

           Независимо от основанията за атакуване на издадения от особена юрисдикция правораздавателен акт,посочени от жалбоподателя, съдът прецени административно-наказателното производство изцяло, какъвто е пределът на въззивната проверка, визиран в чл. 314 ал. 1 от НПК, към който препраща чл. 84 от ЗАНН, при което  след преценка на събраните в хода на съдебното дирене писмени и гласни доказателства и наведените от жалбоподателя доводи установи следното  от фактическа  страна:

Жалбата е подадена в преклузивния седмодневен  дневен срок за обжалване, изхожда от надлежна страна /санкционирания едноличен търговец  в качеството на  работодател / и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което се явява процесуално допустима.

От фактическа страна съдът установи следното:  

 На 05.10.2017 година в  гр. Тервел в магазин за дрехи втора употреба стопанисван от  търговеца жалбоподател , находящ се по ул. „ Хан Аспарух“ № 34  служители на Дирекция „ инспекция по труда“ гр. Добрич – свидетелите А. и А. са извършили проверка . При проверката било установено , че в обекта работи като консултант – продавач лицето Т.А.А..  с ЕГН  **********,като  по отношение на работника било установено, от книгата за начален инструктаж,че е допусната от работодателя на  работа на 05.10.2017 година ,без да и е проведен начален инструктаж.

На търговеца е издадена призовка – да се яви при  инспекцията,  при което и да представи съответните документи  удостоверяващи реда  и начина на  допускане до  работа на установеното в проверявания   търговски обект  лице -  А. , а именно  книга за начален инструктаж.

На 09.10.2017 година  еднолични търговец депозира пред инспекцията исканите  документи, от които е видно ,че такъв е проведен с работника на 09.10.2017 година .

При и  по повод извършената проверка на 05.10.2017 година  и депозираните от  търговеца изискани  документи , представени на 09.10.2017 година  е съставен  от  служители на  Дирекция „ Инспекция на труда“ гр. Добрич  - свидетелите А. и А.  Протокол за извършена проверка  изх. № ПР 1736052 от 20.10.2017 година. Видно от  съдържанието на същия- приет по адм. Наказателната преписка служителите били установили 13 нарушения, като за 11 от тях  са дадени предписания за тяхното отстраняване  в срок.

 Видно от съдържанието на Протокола при  извършената проверка на 05..10.2017 година в търговски обект стопанисван от едноличния търговец било установено , че работника А. е била допусната до  работа ,без да е бил проведен начален инструктаж.

  От документалната проверка служителите на Дирекция „ Инспекция на труда“ гр. Добрич  - свидетелите А. и А.  ,приемат ,за установено , че ревизирания едноличен търговец е  нарушил разпоредбата на чл. 281 ал. 1 от Кодекса на труда  във вр. С чл. 10 ал. 2 , т.1, ал. 3 т.1 и чл. 12 ал. 1 и ал. 2  от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 година за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.

За констатираното нарушение бил съставен АУАН №08-000418 от 02.11.2017 година , като нарушението било квалифицирано  като адм. Нарушение по чл. 281 ал. 1 от Кодекса на труда  във вр. С чл. 10 ал. 2 , т.1, ал. 3 т.1 и чл. 12 ал. 1 и ал. 2  от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 година за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.

Актът бил съставен по реда на чл. 40 ал. 2 от ЗАНН – в  отсъствие на  нарушителя регистриран като едноличен търговец.

 Въз основа на така съставения АУАН било издадено и атакуваното наказателно постановление, като адм. Наказващия орган приема  за установено извършено административно нарушение по същите разпоредби и след като е преценил ,че нарушението може да бъде квалифицирано  като маловажно , поради това , че не са настъпили вредни последици и нарушението е отстранено на основание чл. 416 ал. 5 във вр. С чл. 415в ал. 1 от КТ , на жалбоподателя  е  наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 300,00/ триста / лева. На 19.04.2018 година  наказателното постановление било връчено на  едноличния търговец.

Описаната фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от събраните по делото писмени доказателства и от гласните такива, показанията на свидетеля актосъставител, на свидетеля присъствал при извършване на проверката  и свидетеля при съставянето на акта .

 При така установената фактическа обстановка, Съдът намира следното от правна страна:

 При съставяне на акта за установяване на административно нарушение и издаване на атакуваното Наказателно постановление са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН.

Актът е съставен  в съответствие с разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН, като нарушението е изчерпателно описано и подборно са посочени обстоятелствата, при които е извършено. Актът е съставен от компетентно лице и в същия е дадена правна квалификация на установеното нарушение.

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган в кръга на неговата компетентност.

Съдът счита, че административно наказващия орган правилно  е квалифицирал констатираното нарушение като такова по чл. 281 ал. 1 от Кодекса на труда  във вр. С чл. 10 ал. 2 , т.1, ал. 3 т.1 и чл. 12 ал. 1 и ал. 2  от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 година за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд.

           Съгласно  разпоредбата на чл. 281 ал.1 от КТ всички и служители се инструктират и обучават по безопасните методи на работа. Разпоредбите  които се примат от  АНО за   нарушени от  НАРЕДБА № РД-07-2 ОТ 16 ДЕКЕМВРИ 2009 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПРОВЕЖДАНЕТО НА ПЕРИОДИЧНО ОБУЧЕНИЕ И ИНСТРУКТАЖ НА РАБОТНИЦИТЕ И СЛУЖИТЕЛИТЕ ПО ПРАВИЛАТА ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА ЗДРАВОСЛОВНИ И БЕЗОПАСНИ УСЛОВИЯ НА ТРУД сила от 01.01.2010 година , издадена от министъра на труда и социалната политика дават регламент на Инструктажа  по безопасност и здраве при работа ,като  наказващия орган приема за безспорно установено  нарушение свързано с неизпълнението от страна  на работодателя задължение да е  извършил  по отношение на  цитирания работник, заварен  в обекта при проверката    началния инструктаж  по безопасност и здраве при работа, както и да е запознал   работника  с конкретните условия на работа.

 Фактът,че въпросният работник  продавач – консултант е бил допуснат до работа,без по отношение на него да  е проведен от  работодателя задължителния първоначален инструктаж , се потвърждава и от казаното в съдебно заседание от актосъставителя и свидетеля при  установяването на нарушението   и  от справката за книгата при  работодателя за водени такива инструктажи.

Макар че безспорно се установи извършеното административно нарушение от страна на жалбоподателя, настоящият съдебен състав  споделя изводите на административно наказващия орган , че е налице адм. Нарушение , което следва  да се  квалифицира като маловажно- съдът има в предвид , че по адм. Наказателната преписка не са събрани  доказателства по отношение на  работника  да са   настъпили вредни  последици , да са  настъпили такива за клиенти на търговския обект ,като и че нарушението е отстранено  след  установяването му по реда , предвиден в КТ и  Наредбата ,какъвто е е случая по делото .

При определяне на  наказанието адм. Наказващия орган  приема случая за маловажен ,като на  търговеца – жалбоподател  е наложена в качеството му на  работодател имуществена санкция в размер на 300,00 лева . Така  наложената  имуществена санкция е наложена на  основание  чл.416 ал. 5 във вр. С чл. 415в ал. 1 от КТ .

При установен случай на  маловажност – за нарушение, което е отстранено веднага след установяването му по реда, предвиден в този кодекс, и от което не са произтекли вредни последици за работници и служители, в разпоредбата на чл. 415в ал. 1 от КТ законодателя е предвидил ,че работодателят се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 100 до 300,00 лева.Право на  административно  наказващия орган е и е негова преценката дали при един  установен случай на  адм. Нарушение , което се явява  маловажно  / по повод  поднадзорното  адм. Нарушение съдът споделя изцяло тезата на АНО / да наложи наказание по предвидения ред по чл. 415в ал. 1 от КТ  , или да не     наложи наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание.

 Действително жалбоподателят ЕТ „ Кати- Стефка Проданова“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Тервел , общ. Тервел , обл. Добрич , ул. „ Гео Милев“ № 38, представляван от Стефка Проданова  е извършил вмененото административно нарушение, като  е допуснал до  работа работник  продавач – консултант ,без проведен от  работодателя задължителен  първоначален инструктаж  но адм. Наказващия орган не е отчел следното  :

Работното място – продавач – консултант  в магазин за дрехи втора употреба ,предполага една среда с по- ниска степен  на опасност по отношение на живота и здравето на  работника  и от там и за членовете на обществото – клиенти на  търговския обект стопанисван от  жалбоподателя едноличен търговец. Наредба  № РД-07-2 от 16 .12.2009 година   регламентира условията и редът за провеждане на обучение и инструктаж по безопасност и здраве при работа и се прилага във всички предприятия и места, където се осъществява трудова дейност или се провежда обучение, съгласно чл.2 ал. 1 и 2  на Закона за здравословни и безопасни условия на труд, при което и  ревизирания търговски обект попада под  контрола на  наредбата, но именно спецификата на дейността на обекта / нулева липса на  машини и съоръжения, които да представляват опасност за живота и здравето на работника / , както и  обстоятелството ,че работника има сключен трудов договор с работодателя което предполага ,че същия е запознат   с конкретните условия на работа в магазина за дрехи втора употреба мотивират съда да приеме , че адм. Нарушение ,костатирано с поднадзорното НП  се явява   не само маловажно / има се предвид от съда  факта ,че нарушението е   отстранено /  но е и   с  ниска степен на обществена опасност  .

Тези обстоятелства ако бяха   преценени от наказващия орган, щяха да  го мотивират за извода , че дори  и при  ангажирането  и понасяне на административно наказателна отговорност от страна на жалбоподателя, то наложеното  наказание не би следвало да се определи към максимално визирания от  законодателя  в чл. 415в ал. 1 от КТ размер  а  към средния а именно  в размер  на 150,00лева .Наказващия  орган приема за нецелесъобразно само да предупреди жалбоподателя, като е в правото си да приложи разпоредбата на чл. 415в ал. 1 от КТ , като е наложил на  жалбоподателя  административно наказание “имуществена санкция” в размер от 300,00 лева, който размер , се явява неоправдано висок, за да бъдат постигнати целите на наказанието по смисъла на чл. 12 от ЗАНН .

              Мотивиран от изложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И:

 

ИЗМЕНЯ   Наказателно постановление № 08-000418 /374 от  01.12.2017 година , на директора на Дирекция „ Инспекция по труда „ гр. Добрич ,връчено  на търговеца  на  19.04.2018 година ,  с което  за установено адм. Нарушение по по чл. 281 ал. 1 от Кодекса на труда  във вр. С чл. 10 ал. 2 , т.1, ал. 3 т.1 и чл. 12 ал. 1 и ал. 2  от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 година за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд  ,  установено с  АУАН № 08-000418 от 02.11.2017 година  е наложена на едноличния търговец, в качеството му на  работодател имуществена  санкция в  размер на 300,00 / триста / лева   на основание чл. 416 ал. 5 във вр. С чл. 415в ал. 1 от   Кодекса на труда,КАТО НАМАЛЯВА  СЪЩАТА имуществена санкция  на 150,00 / сто и петдесет / лева  .

Решението подлежи на касационно обжалване в четиринадесет дневен срок   от получаване на съобщението пред Административен съд – Добрич.

 

                                      Районен съдия :