№ 302
гр. Враца, 20.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВРАЦА, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и осми септември през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Росица Ив. Ангелова
при участието на секретаря Ваня Люб. Василева
като разгледа докладваното от Росица Ив. Ангелова Административно
наказателно дело № 20231420200716 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.58д-63д от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Билла България” ЕООД гр.София, ЕИК *********,
представлявано от управителите **** чрез юрисконсулт **** против Наказателно
постановление № 003070/29.06.2023 г., издадено от директора на Регионална дирекция за
областите Видин, Монтана и Враца към ГД „Контрол на пазара при Комисия за защита на
потребителите, с което за нарушение на чл.20, ал.1 от Закона за защита на потребителите
/ЗЗП/, на основание чл.200 от ЗЗП, на дружеството е наложено адмнистративно наказание
„имуществена санкция” в размер на 1000.00 /хиляда/ лева.
В жалбата се релевират оплаквания за незаконосъобразност и неправилност на
издаденото НП и се иска неговата отмяна. Жалбоподателят, чрез процесуалния си
представител твърди, че няма извършено административно нарушение, респ. не е
осъществен състав на нарушение по чл.20, ал.1 ЗЗП. Твърди се още, че
административнонаказващият орган е действал формално, не е отчел липсата на претърпени
вреди от страна на потребителите и липсата на общественоопасни последици. Алтернативно
моли да бъде намален размера на имуществената санкция до предвидения в закона минимум
от петстотин лева или да се приеме че е налице маловажност на случая.
Ответната страна, в приложеното писмено становище, чрез процесуалния си
представител, изразява становище за правилност и законосъобразност на обжалваното НП и
моли за неговото потвърждаване, като намира нарушението за доказано по безсопрен и
категоричен начин, оспорвайки доводите на жалбоподателя.
Страните по делото претендират разноски.
1
Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по
делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от
фактическа страна следното:
Жалбата против атакуваното НП е процесуално допустима.
Административнонаказателното производство е започнало на 09.05.2023 г. със съставяне на
Акт № 003070 за установяване на административно нарушение, за това, че при извършена на
21.02.2023 г. проверка в търговски обект - магазин „801”, находящ се в гр.Враца, ул.”Илия
Кръстеняков” № 1 е установено, че към момента на проверката търговецът „Билла България”
ЕООД предлага за продажба на потребителите стоки: месни, млечни и рибни продукти,
предварително опаковани от производителя с определен от него грамаж, без да е обозначил
едновременно продажната цена и цената за единица мярка чрез етикети, ценоразписи,
табели или по друг подходящ начин.
В АУАН подробно са описани четири вида стоки с нетно количество, продажна цена
лв./кг, процент на намаление и предишна цена за единица мярка. Отбелязано е още, че на
всяка една опаковка не е обозначена реалната продажна цена за съответното количество,
съгласно изискванията на Закона за защита на потребителите чрез етикет, ценоразпис,
табела или друг подходящ начин, а при маркиране на касата на съответните разфасовки се
издава системен бон, от който е видно, че потребителите следва да заплатят съответната
цена в размер за определеното количество, изчислена върху поставената от търговеца цена
за единица мярка, а не тази поставена от производителя върху опаковката.
Със съставянето на АУАН е прието, че търговецът по никакъв начин не е обозначил
върху отделните опаковки на стоките действителната продажна цена, която да бъде
изчислена на база обявената от него цена на килограм, а задължението за обозначаване
едновременно и на двете цени /за единица мярка и продажна цена/ е на търговеца, което
съставлява нарушение на чл.20, ал.1 от ЗЗП, чиято разпоредба гласи следното: „Търговецът
е длъжен едновременно да обозначи продажната цена и цената за единица мярка на
предлаганите в търговския обект стоки чрез етикети, ценоразписи, табели или по друг
подходящ начин. Когато видът на стоката позволява поставянето на етикет,
продажната цена може да се обозначи върху етикета”. Актът е съставен от подписалия се
актосъставител ст.инспектор Й. и е подписан от свидетел, присъствал при установяване на
нарушението-П. и свидетел при съставянето на акта–А.. Към акта е приложен Констативен
протокол № К-2742286 от 21.02.2023 г. АУАН е съставен в КЗП, в отсъствие на търговеца
на основание чл.40, ал.2 ЗАНН, след като същият е бил поканен да се яви с писмо, получено
на 05.05.2023 г. АУАН е връчен на основание чл.233, ал.4 ЗЗП на управителя на обекта ****
Въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение е
издадено атакуваното Наказателно постановление № 003070/29.06.2023 г. от директора на
Регионална дирекция за областите Видин, Монтана и Враца към ГД КП при Комисия за
защита на потребителите, с което за нарушение на чл.20, ал.1 от ЗЗП, на основание чл.200
ЗЗП е наложено на „Билла България” ЕООД административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 1000.00 /хиляда/ лева.
2
При обжалването на НП пред ВрРС са допуснати до разпит свидетелите, посочени в
АУАН. От показанията на разпитаните в хода на делото свидетели – Й. и П. се установява,
че на 21.02.2023 г. е извършена проверка на търговски обект магазин „801”, находящ се в
гр.Враца, ул.”Илия Кръстеняков ” №1, при което е констатирано, че търговецът е обозначил
само цената за единица мярка /килограм/, без да е обозначена продажната цена за
съответното количество върху всяка една от подробно описани стоки – месни, млечни и
рибни продукти. Свидетелите заявяват, че по време на извършента от тях проверка са
установили, че цената на проверяваните стоки, опаковани от производителя с определен от
него грамаж се установява едва при маркиране на касата и при издаване на касов бон.
Съдът дава вяра на горните свидетелски показания, същите са последователни,
правдиви, логични, непротиворечиви и кореспондират на останалия събран по делото
доказателствен материал.
По делото са приети следните релевантни писмени доказателства: Констативен
протокол № К-2742286 от 21.02.2023 г.; Акт № 003070/09.05.2023 г. за установяване на
административно нарушение; Наказателно постановление № 003070/29.06.2023 г. от
директора на Регионална дирекция за областите Видин, Монтана и Враца към ГД КП при
Комисия за защита на потребителите; Протокол за проверка на документи К-
0112832/14.06.2023 г.; копия от касов бон и от етикети. По делото са приложени писмени
документи, доказващи процесуалното представителство на дружеството-жалбоподател,
както и заповеди, оправомощаващи съответно актосъставителя за съставяне на АУАН по
ЗЗП и директора на регионалната дирекция за издаване на наказателни постановления.
При гореустановената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни
изводи:
Жалбата против атакуваното НП е подадена в законоустановения срок и същата е
процесуално допустима. Разгледано делото по същество, води до извода, че въззивната
жалба се явява изцяло неоснователна.
Наказателното постановление и актът за установяване на административно
нарушение са съставени в предвидените за това срокове, от надлежни органи и при спазване
на изискуемите за тяхната валидност форма и съдържание.
При съставянето на акта за установяване на административно нарушение нe са
допуснати нарушения на процесуалните правила от категорията на съществените. От
събраните по делото доказателства се установява по категоричен начин, че актът е съставен
в отсъствие на упълномощено лице на дружеството-нарушител, след като последният е бил
надлежно уведомен за това. Нарушението, за което е съставен акта е описано като
предлагане за продажба на потребителите стоки - месни, млечни и рибни продукти,
предварително опаковани от производителя с определен от него грамаж, без да е обозначил
едновременно продажната цена и цената за единица мярка чрез етикети, ценоразписи,
табели или по друг подходящ начин. Деянието е квалифицирано като нарушение на
разпоредбата на чл.20, ал.1 от Закона за защита на потребителите. Съгласно тази разпоредба
3
търговецът е длъжен едновременно да обозначи и двата вида цени чрез няколко възможни
начина, а именно етикети, ценоразписи, табели или по друг подходящ начин. Процесните
стоки се предлагали пакетирани. Правната квалификация /по чл.20, ал.1 ЗЗП/ на визираното
нарушение е правила. Нарушението е доказано по несъмнен начин от събраните по делото
писмени и гласни доказателства. С необозначаването върху отделните опаковки на стоките
на действителната продажна цена, която да бъде изчислена на база обявената от търговеца
цена на килограм е реализиран състав на нарушението по чл.20, ал.1 от ЗЗП.
Предвид горното, въззивната жалба се явява неоснователна и като такава същата не
следва да бъде уважена, а атакуваното НП следва да се потвърди като правилно и
законосъобразно.
Наложеното наказание „имуществена санкция” по реда на чл.200 ЗЗП /от 500.00 до
5000.00 лева/ е в справедлив размер от хиляда лева, предвид тежестта на нарушението,
липсата на вредни последици и обстоятелството, че е първо такова за нарушителя.
Не са налице предпоставките за приложение на чл.28 ЗАНН.
При този изход на делото и предвид претендираните разноски от АНО, следва на
основание чл.63д, ал.4 ЗАНН дружеството-жалбоподател да бъде осъдено да заплати на
АНО разноски по делото в размер на 100.00 /сто/ лева за юрисконсултско възнаграждение.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Врачанският районен
съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 003070/29.06.2023 г., издадено от
директора на Регионална дирекция за областите Видин, Монтана и Враца към ГД КП при
КЗП, с което за нарушение на чл.20, ал.1 ЗЗП, на основание чл.200 ЗЗП на „Билла България”
ЕООД, гр.София, ЕИК *********, е наложено адмнистративно наказание „имуществена
санкция” в размер на 1000.00 /хиляда/ лева.
ОСЪЖДА „Билла България” ЕООД, гр.София, ЕИК ********* да заплати на РД за
областите Видин, Монтана и Враца към ГД КП при КЗП сума в размер на 100.00 /сто/ лева,
представляваща направени по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр.
Враца по реда на гл.XII от Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за неговото изготвяне.
Съдия при Районен съд – Враца: _______________________
4