Решение по дело №2008/2018 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1436
Дата: 20 август 2018 г. (в сила от 15 ноември 2018 г.)
Съдия: Валентин Тодоров Пушевски
Дело: 20183110202008
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 май 2018 г.

Съдържание на акта

        Р Е Ш Е Н И Е

 

          №………………………… /20.08.2018 г., гр. Варна

 

     В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XLIV състав, в открито съдебно заседание на двадесети и седми юни две хиляди и осемнадесета година в състав:             

           РАЙОНЕН СЪДИЯ: ВАЛЕНТИН ПУШЕВСКИ                          

  с участието на секретаря Мария Миланова, след като разгледа докладваното от съдията НАХД № 2008 по описа за 2018 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

  Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

         Образувано е по жалба на Ю.Л.В., с ЕГН: **********, с адрес: ***, депозирана чрез неговия процесуален представител адв. Г.П. от АК – Враца срещу Наказателно постановление № 23 – 0000306 от 09.03.2018 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, с което на жалбоподателя В., на основание разпоредбата на чл. 93в, ал. 19, предл. 1 от Закона за автомобилните превози, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1500 лева (хиляда и петстотин лева) за това, че на 13.02.2018 г. около 14:05 часа в гр. Варна, по републикански път Ⅰ – 2 срещу печатница „Изток Варна“ в посока с. Тополи управлява влекач марка „Ман“ с рег. № СВ 7676 ВС от кат. N3, с прикачено полуремарке марка „Шмитц“ с рег. № С 5686 ЕС от кат. О4 и двете собственост на дружеството превозвач, извършващ обществен превоз на товари с маршрут на движение гр. Варна – с. Стряма, видно от пътен лист № 497861/12.02.2018 г., натоварен с палетирани стоки – косачки, видно от товарителница № 592349/13.02.2018 г., като при извършване на превоз, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) № 561/ 15.03.2006 г. водачът е манипулирал данните на записващото оборудване – дигитален тахограф марка „VDO” тип „1381.**********“ сериен номер № 2768145, одобрен тип № е1 – 84, монтиран в управляваното от него МПС с рег. № СВ 7676 ВС, което е довело до укриване на изминатото разстояние относно маршрута на движение гр. София – гр. Варна, видно от пътен лист № 497861/12.02.2018 г. и времето му на управление, като при обща дължина на маршрута 443 км, гореспоменатото записващо оборудване е регистрирало 248 км изминато разстояние и време на управление 3 часа и 16 минути – нарушение на разпоредбата на чл. 32, § 3, изр. 2, предл. 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014.

         Жалбоподателят Ю.Л.В. намира издаденото наказателно постановление за неправилно и незаконосъобразно, като представя подробни аргументи в защита на своята позиция. Aкцентира, че самият той е представил ръчно въведени данни в хода на проверката, поради което и е недопустимо да бъде ангажирана отговорността му по реда на чл. 32, § 3, изр. 2, предл. 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014. Също така навежда твърдения за допуснати нарушения на разпоредбите на чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, доколкото според него не са посочени датата и мястото на извършване на нарушението и обстоятелствата, при които самото то е извършено. Също така подчертава, че не става ясно административно – наказващия орган коя дата приема за дата на извършване на нарушението – дали датата 13.02.2018 г., когато е извършена проверката от страна на служители на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна или датата 12.02.2018 г., когато се е състоял обществения превоз на товари по маршрут гр. София – гр. Варна. Намира, че допуснатите пороци и нарушения на процесуалните правила в хода на административно – наказателното производство са довели до ограничаване правото му на защита, поради което и моли за отмяна на наказателното постановление.

         В проведеното на 27.06.2018 г. открито съдебно заседание по НАХД № 2008 по описа за 2018 г. на Варненския районен съд, жалбоподателят Ю.Л.В. не се явява, не изпраща и процесуален представител, който да изрази становището му в дадения ход на делото по същество. В писмени бележки, получени непосредствено преди съдебното заседание, процесуалният представител на жалбоподателя – адв. Г.П. от АК – Враца посочва, че поддържа жалбата на посочените в нея основания и моли за отмяна на наказателното постановление.

         В проведеното на 27.06.2018 г. открито съдебно заседание по НАХД № 2008 по описа за 2018 г. на Варненския районен съд, въззиваемата страна ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна се представлява от своя процесуален представител мл. експерт с юридическа правоспособност Ивайло Георгиев, който моли за потвърждаване на наказателното постановление, акцентирайки в своята пледоария, че с Регламент (ЕС) № 165/2014 изцяло се отменя Регламент № 3821/1985 г., като също така разпоредбата на чл. 16, параграф 2 се прилага в случаите, когато водачът няма достъп до записващото оборудване или ако самото записващо оборудване е повредено.

 

         От фактическа страна, съдът намира за установено следното:

         На 12.02.2018 г. жалбоподателят Ю.Л.В., с ЕГН: ********** управлявайки влекач марка „Ман“ с рег. № СВ 7676 ВС от кат. N3, с прикачено полуремарке марка „Шмитц“ с рег. № С 5686 ЕС от кат. О4 извършил обществен превоз на товари по маршрут гр. София - с. Килифарево – гр. Варна.

         След приключване на курса жалбоподателят манипулирал данните на записващото оборудване – дигитален тахограф марка „VDO” тип „1381.**********“ сериен номер № 2768145, одобрен тип № е1 – 84, монтиран в управляваното от него МПС с рег. № СВ 7676 ВС, което довело до укриване информация за изминато разстояние относно маршрута на движение гр. София – гр. Варна и времето му на управление, тъй като след манипулацията записващото устройство отчело 248 км изминато разстояние и време на управление 3 часа и 16 минути.

         На 13.02.2018 г. жалбоподателят В. започнал извършването на нов курс обществен превоз, този път между гр. Варна и с. Стряма, като превозвал палетирани стоки – косачки.

         На същата тази дата 13.02.2018 г. св. Д.Р.Б. – инспектор в ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна изпълнявал служебните си задължения по контрол на автомобилното движение по републикански път Ⅰ – 2 на територията на гр. Варна.

         Около 14:05 часа на 13.02.2018 г. св. Б. спрял за проверка управлявания от жалбоподателя В. товарен автомобил на републикански път  Ⅰ – 2  срещу печатница „Изток Варна“ и установил, че съгласно пътния лист, В. на 12.02.2018 г. е осъществил превоз на стоки по маршрут гр. София – с. Килифарево – гр. Варна, а същевременно констатирал, че записващото устройство, монтирано в автомобила е отчело 248 км изминато разстояние и време на управление 3 часа и 16 минути за датата 12.02.2018 г.

         Приемайки, че разстоянието между гр. София и гр. Варна е 443 км, св. Б. преценил, че жалбоподателят В. със своето поведение е манипулирал дигитален тахограф марка „VDO” тип „1381.**********“ сериен номер № 2768145, одобрен тип № е1 – 84, монтиран в управляваното от него МПС с рег. № СВ 7676 ВС, с които свои действия е нарушил разпоредбата на чл. 32, § 3, изр. 2, предл. 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014, поради което и на 13.02.2018 г. му съставил акт за установяване на административно нарушение, с който го санкционирал за нарушение на посочената нормативна разпоредба.

         В предвидения в разпоредбата на чл. 44, ал. 1 от ЗАНН срок, писмено възражение срещу съставения АУАН не било депозирано, като на 09.03.2018 г. Началникът на ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, приемайки идентична фактическа обстановка, като тази изложена в обстоятелствената част на АУАН, издал наказателно постановление, с което на основание разпоредбата на чл. 93в, ал. 19, предл. 1 от Закона за автомобилните превози, наложил на Ю.Л.В. административно наказание „глоба“ в размер на 1500 лева за нарушение на разпоредбата на чл. 32, § 3, изр. 2, предл. 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014.

 

         По отношение на доказателствата.

         Гореизложената фактическа обстановка се установи и се потвърди въз основа на следните гласни и писмени доказателства: показанията на св. Д.Р.Б.; разпечатка от информационния масив на дигитален тахограф марка „VDO” тип „1381.**********“ сериен номер № 2768145, одобрен тип № е1 – 84; Протокол от контролна проверка на тахограф; пътен лист серия А № 497861; сервизна карта, издадена от дружеството „Тахос“.

         На първо място, съдът изцяло кредитира показанията на св. Б., тъй като са подкрепени от разпечатката от дигиталния тахограф, монтиран в товарния автомобил, управляван от жалбоподателя В.. Действително записващото устройство е отчело и регистрирало 248 км изминато разстояние и време на управление 3 часа и 16 минути, при условие, че съгласно пътния лист, приложен към административно – наказателната преписка на 12.02.2018 г. В. е осъществил курс гр. София – с. Килифарево – гр. Варна.

         Очевидно е и ноторно известно е, че разстоянието между гр. София до гр. Варна е много повече от 248 км и в никакъв случай не може да бъде изминато (още повече с товарен автомобил) за 3 часа и 16 минути (дори и да се пътува нощем, каквато позиция е застъпил жалбоподателя пред св. Б.).

         При тези факти, единствения обоснован извод до който може да достигне съда е, че записващото устройство дигитален тахограф марка „VDO” тип „1381.**********“ сериен номер № 2768145 е било манипулирано, за да отчете по – малко разстояние и респ. по – малко време на управление от страна на водача. Единственият човек, който има интерес това да се случи, а именно манипулация на записващото устройство е жалбоподателя В., още повече, че само и единствено той е имал достъп до дигиталния тахограф, поради което и съдът приема, че именно той е манипулирал данните от тахографа.

         Съдът кредитира напълно показанията на св. Б., който категорично и уверено заяви, че по време на проверката дигиталният тахограф в превозното средство е функционирал съвсем безпроблемно и нормално.

         В кориците на административно – наказателната преписка е представена сервизна карта от дружеството „Тахос“, в която е записано, че е била установена повреда в тахографската система, поради която тахографът не е бил изправен за периода от 13.02.2018 г. до 16.02.2018 г. Съдът няма как да кредитира този документ, поради следните съображения: На първо място никъде в цитираната сервизна карта не е записано и отбелязано в какво точно се състои тази „повреда в тахографската система“, поради което и в тази сервизна карта се съдържат някакви съвсем голословни твърдения, без доказателства за тяхната достоверност. При условие, че св. Б. изрично посочи, че тахографа е функционирал правилно, съдът приема, че действително записващото устройство е било в нормално техническо състояние и е функционирало безпроблемно, още повече, че ако са били забелязани някакви смущения в работата на устройството, то със сигурност инспекторите от ОО „Автомобилна администрация“ – гр. Варна биха взели отношение още в хода на проверката.

        

         При така установена фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

         Жалбата срещу наказателното постановление е подадена в установения в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН 7 – дневен срок, от надлежна страна, срещу акт, който подлежи на обжалване, поради което се явява процесуално допустима.

          Разгледана по същество, съдът я намира за неоснователна, поради следните причини:

         На първо място следва да се има предвид, че съдът не установи в рамките на извършената служебна проверка в хода на административно – наказателното производство да са били допуснати съществени процесуални нарушения. Акта за установяване на административно нарушение е изготвен от длъжностно лице със съответната компетентност, съдържа необходимите реквизити, кумулативно предвидени в разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН и е надлежно предявен по реда на чл. 43, ал. 1 от ЗАНН. Самото наказателно постановление също е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено по реда на чл. 58, ал. 1 от ЗАНН. Не на последно място, следва да се отбележи, че вмененото във вина на Ю.Л.В. нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво се изразява административното нарушение, поради което не е накърнено правото му на защита.

         Императивната разпоредба на чл. 32, § 3, изр. 2, предл. 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014 предвижда забрана за всякакво манипулиране на тахографа. В конкретния случай се установи, че водачът В. не се е съобразил с посочената нормативна разпоредба и е манипулирал дигитален тахограф марка „VDO” тип „1381.**********“ сериен номер № 2768145, одобрен тип № е1 – 84, монтиран в управляваното от него МПС с рег. № СВ 7676 ВС, което е довело до укриване на изминатото разстояние относно маршрута на движение гр. София – гр. Варна и времето на управление на автомобила за датата 12.02.2018 г., поради което и според съда съвсем правилно е била ангажирана неговата административно – наказателна отговорност.

         Съдът вече сподели своите съображения по отношение авторството на изпълнителното деяние. Действително св. Б. посочи, че не е открил устройството, с което е манипулиран тахографа, но очевидно анализирайки данните се вижда, че записващото устройство е било манипулирано, тъй като е немислимо да регистрира разстояние от гр. София до гр. Варна в размер на 248 км и време за изминаването му от 3 часа и 16 минути, а разпоредбата на чл. 32, § 3, изр. 2, предл. 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014 не отдава значение на начина, по който се манипулира записващото устройство, а единствено въвежда забрана за манипулиране.

         Разпоредбата на чл. 93в, ал. 19, предл. 1 от Закона за автомобилните превози предвижда строго фиксиран размер на санкцията за водач, който манипулира тахограф, като административно – наказващия орган изцяло се е съобразил с този размер, поради което и е безпредметен въпроса за евентуалната завишеност респ. несправедливост на санкцията.

         Съдът не може да приеме за основателно възражението, че не е определена датата на извършване на нарушението – напротив в обстоятелствената част на наказателното постановление ясно е отбелязано кога е извършена проверката на превозното средство и респ. кога е установено самото нарушение. Кога точно е бил манипулиран тахографа от страна на жалбоподателя В. е въпрос, който няма как да бъде установен, но очевидно това се е случило след приключването му на курса на 12.02.2018 г. и преди започване на работа на следващия ден 13.02.2018 г.

         Представените ръчни записи в конкретния случай са неотносими, тъй като записващото устройство не е било повредено, а се установи, че е било манипулирано от страна на жалбоподателя.

         Предвид изложеното, съдът намира, че Наказателно постановление № 23 – 0000306 от 09.03.2018 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна е законосъобразно и правилно, поради което и следва да бъде потвърдено.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

         Потвърждава Наказателно постановление № 23 – 0000306 от 09.03.2018 г., издадено от Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – гр. Варна, с което на Ю.Л.В., с ЕГН: **********, с адрес: ***, на основание разпоредбата на чл. 93в, ал. 19, предл. 1 от Закона за автомобилните превози, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1500 лева (хиляда и петстотин лева) за това, че на 13.02.2018 г. около 14:05 часа в гр. Варна, по републикански път Ⅰ – 2 срещу печатница „Изток Варна“ в посока с. Тополи управлява влекач марка „Ман“ с рег. № СВ 7676 ВС от кат. N3, с прикачено полуремарке марка „Шмитц“ с рег. № С 5686 ЕС от кат. О4 и двете собственост на дружеството превозвач, извършващ обществен превоз на товари с маршрут на движение гр. Варна – с. Стряма, видно от пътен лист № 497861/12.02.2018 г., натоварен с палетирани стоки – косачки, видно от товарителница № 592349/13.02.2018 г., като при извършване на превоз, попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) № 561/ 15.03.2006 г. водачът е манипулирал данните на записващото оборудване – дигитален тахограф марка „VDO” тип „1381.**********“ сериен номер № 2768145, одобрен тип № е1 – 84, монтиран в управляваното от него МПС с рег. № СВ 7676 ВС, което е довело до укриване на изминатото разстояние относно маршрута на движение гр. София – гр. Варна, видно от пътен лист № 497861/12.02.2018 г. и времето му на управление, като при обща дължина на маршрута 443 км, гореспоменатото записващо оборудване е регистрирало 248 км изминато разстояние и време на управление 3 часа и 16 минути – нарушение на разпоредбата на чл. 32, § 3, изр. 2, предл. 1 от Регламент (ЕС) № 165/2014.

          Решението подлежи на касационно обжалване в 14 – дневен срок от получаване на съобщение за изготвянето му пред Административен съд – Варна.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: