Решение по дело №870/2022 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 467
Дата: 4 април 2022 г. (в сила от 20 април 2022 г.)
Съдия: Даниела Михайлова
Дело: 20223110200870
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 467
гр. Варна, 04.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 23 СЪСТАВ, в публично заседание на
четвърти април през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Даниела Михайлова
при участието на секретаря Пламен Б. Пламенов
като разгледа докладваното от Даниела Михайлова Административно
наказателно дело № 20223110200870 по описа за 2022 година
РЕШИ:
ПРИЗНАВА ОБВИНЯЕМИЯ ЕР. АД. К. - роден на 25.01.1975г. в гр. Варна, живущ
в с. Калиманци общ. Суворово обл. Варна, бълг.гражданин, със средно образование, женен,
не работи, неосъждан, ЕГН: **********.

ЗА ВИНОВЕН В ТОВА, че на 20.08.2020г. в гр. Варна при управлението на моторно
превозно средство – лек автомобил „Фолксваген Туран“ с рег. № В 5187 ВХ, нарушил
правилата за движение, както следва: чл. 6, т.1 от ЗДвП, чл. 63 ал.2 т.1 от Правилника за
прилагане на ЗДвП, чл. 15 ал.6 от ЗДвП, чл. 25 ал.2 от ЗДвП и по непредпазливост причинил
средна телесна повреда на Л. ЦВ. П., изразяваща се в счупване на дванадесети гръден
прешлен, обусловило трайно затруднение в движението на снагата за период не по-малък от
4-5 месеца – престъпление по чл. 343 ал.1 б. „Б“ пр.2-ро вр. чл. 342 ал.1 от НК, за което
на осн.чл.78а ал.1 от НК ГО ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност и МУ
НАЛАГА административно наказание - ГЛОБА в размер на 1000/хиляда/ лева.
Веществените доказателства – 2 бр. дискове, съдържащи видеозаписи ДА
ОСТАНАТ по делото.

На осн.чл.189 ал.3 от НПК ОСЪЖДА ОБВ. ЕР. АД. К. ДА ЗАПЛАТИ направените
по делото разноски в размер на 612.64 лева в полза на бюджета на ОД на МВР-Варна
РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване в 15-дневен срок от днес пред
1
Варненския Окръжен Съд.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
2

Съдържание на мотивите

МОТИВИ към решение от 04.04.2022г по НАХД № 870/2022г по описа на
Варненския Районен Съд
ХХIII наказателен състав

Производството пред първоинстанционния съд е образувано по депозирано от
Варненска Районна Прокуратура Постановление по реда на чл.375-чл.379 от НПК с
предложение за освобождаване от наказателна отговорност и налагане на
административно наказание на Е.А.К. - ЕГН ********** от гр. Варна за
престъпление от общ характер по чл. 343 ал.1 б.Б пр.2 вр.чл.342 ал.1 от НК , за това,
че на 20.08.2020г. в гр.Варна, при управлението на моторно превозно средство- лек
автомобил "Фолксваген Туран" с рег.№В5187ВХ, нарушил правилата за движение по
пътищата, както следва: чл. 6 т.1 от ЗДвП " Участниците в движението: съобразяват
своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират
или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с
пътните знаци и с пътната маркировка; чл.63 ал.2, т.1 от Правилника за прилагане на
ЗДвП "Единична непрекъсната линия" - Ml. На пътните превозни средства е забранено
да я застъпват и пресичат. С единична непрекъсната линия се очертава и пътна лента,
предназначена за движение на превозни средства от редовните, линии за обществен
превоз на пътници "BUS" лента. Символът "BUS" се изписва в началото на лентата и
след всяко кръстовище; чл. 15 ал.6 от ЗДвП „Когато пътната лента е сигнализирана за
движение само на превозни средства от редовните линии за обществен превоз на
пътници, се забранява движението на други пътни превозни средства"; чл. 25 ал.2
изречение първо от ЗДвП „При извършване на маневра, която е свързана с навлизане
изцяло или частично в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне пътните
превозни средства, които се движат по нея." и по непредпазливост причинил средна
телесна повреда на Л. Ц. П., изразяваща се в счупване на дванадесети гръден прешлен,
обусловило трайно затруднение в движението на снагата за период не по малък от 4-5
месеца.
С предложението прокурорът приема, че фактическата обстановка е изяснена със
събраните на предварителното производство доказателства. Обосновал е извършеното
престъпление от обективна и субективна страна. Изложил е съображения относно
наличието на основанията по смисъла на чл.78»а» от НК, тъй като за извършеното
деяние се предвижда наказание до три години лишаване от свобода или пробация, то е
извършено непредпазливо, от него не са настъпили имуществени вреди, обвиняемият
не е осъждан за престъпления от общ характер и не е освобождаван от наказателна
отговорност с налагане на административно наказание. В съдебно заседание ВРП
редовно призовани, не изпращат процесуален представител и не ангажират становище
по предложението.
Обв. Е.К. , редовно призован, се явява и участва в производството лично и с
надлежно упълномощен защитник-адвокат. В хода на досъдебното производство е
изразил съжаление за случилото се, като е заявил, че когато е заобиколил автобуса да
влезе на стоянката на такситата, автобусът е бил неподвижен и той не го е възприел
като потеглящ, за да го пропусне да мине. В хода на съдебното следствие признава
вината си , като не дава обяснения за случилото се. С последната си дума отново
признава вината си и изразява съжаление за случилото се.
Защитата в лицето на адв. А.Д. не оспорва авторството, обективната и субективна
съставомерност на деянието, както и неговата доказаност.В пледоарията си той изтъква
1
добрите характеристични данни на обв.К. и събраните по делото доказателства за
влошеното здравословно състояние на дъщеря му, за която следва да се полагат грижи,
част от които са свързани с превоз на детето до съответните лечебни заведения.
Поради това и пледира да му бъде наложено наказание «Глоба» в минимален размер,
както и да не му бъде налагано наказание „Лишаване от право да управлява МПС“.
В хипотезата на чл.343 ал.2 от НК пострадалата св. Л.П. заявява, че желае
делото да продължи.
След преценка на събраните в производството релевантни гласни и писмени
доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, съдът приема за установено от
фактическа страна следното:
Обв. Е.К. бил правоспособен водач на МПС, като притежавал свидетелство за
правоуправление за категории „А", „В", „С" и др. Той работел като водач на
таксиметров автомобил и управлявал лек таксиметров автомобил „Фолксваген Туран"
с per. № В 5187 ВХ, регистриран на името на дъщеря му Дея К.а.
На 20.08.2020год. сутринта в гр. Варна, обв. К. започнал работа с управлявания
от него автомобил. Около 08:45ч. той се движел по бул. „Осми Приморски полк" в
посока към центъра на града, като пътувал сам в превозното средство. Управлявайки
автомобила си, обв. К. приближил до автобусна спирка „Явор" и обособеното след нея
място за таксиметрови автомобили /стоянка/. В този район движението по бул. "Осми
Приморски полк" било двупосочно, разделено в двете посоки от разделителен остров.
Пътното платно, по което се движел автомобила, управляван от обв. К. , се състояло
от три пътни ленти за движение, разделени с видима надлъжна пътна маркировка.
Крайната дясна лента била предназначена за движение на превозни средства от
редовните линии за обществен превоз , т.н. „BUS" -лента. Тя била отделена и
обозначена като такава с надлъжна пътна маркировка -единична непрекъсната линия
„М 1".
По същото време- около 08,45 часа, на автобусната спирка бил спрян автобус от
редовните линии за обществен превоз „Соларис“ с рег.№ В 86 78 НХ.Той се
управлявал от св. Ж.М. по пътническа линия № 31, по маршрут кв.“Виница“ към ЖП
- гара Варна. На спирката се намирала и св.Л.П., която при пристигането на автобуса,
се качила в него. Тъй като имало много пътници и нямало свободни седалки, тя
останала права, на пътеката между първата и втората врата. С едната си ръка се
хванала за една от дръжките, монтирани във вътрешността на автобуса, а с другата
извадила картата си за градски транспорт, за да я покаже на кондукторката - св. Н.С..
След като всички пътници се качили в превозното средство, св. М. затворил вратите и
потеглил бавно, като автобуса продължил движението си направо, в обособената по
булеварда „BUS" -лента.
В същото време, към автобусната спирка и потеглящия автобус, се приближил
управлявания от обв. К. таксиметров автомобил. Движейки се в средната пътна лента
на бул. "Осми Приморски полк", той видял клиенти , които изчаквали на стоянката,
непосредствено след автобусна спирка „Явор" и решил да ги качи. За това,
пренебрегвайки пътната маркировка, указваща „BUS" -лента, обв. К. се престроил в
дясно, като пресякъл единичната непрекъсната линия „М1" и преминал в крайната
дясна лента - „BUS" -лентата, без да пропусне движещия се по същата лента автобус .
Неговата маневра била своевременно забелязана от водача на автобуса св. М.. За да
избегне удара между предната част на автобуса и странична дясна част на лекия
2
автомобил, управляван от обвиняемия, свидетелят веднага натиснал спирачния педал и
започнал спиране. Автобусът спрял рязко, а управлявания от обв. К. таксиметров
автомобил се придвижил по „BUS" -лента до обособената стоянка и спрял
автомобила.
В момента на рязкото спиране св. П. , която въпреки че с едната си ръка се
държала за една от поставените в автобуса дръжки, загубила равновесие, залитнала и
паднала по гръб на пода на превозното средство. След падането тя усетила силна и
рязка болка в областта на гръбнака и на таза. Веднага към св. П. се приближила св.
Симеонова и заедно с други пътници в превозното средство й помогнали да се изправи.
Към пострадалата се приближил и св. М..За случилото се бил подаден сигнал на тел.
112. Междувременно, без да разбере, че в автобуса има пострадал пътник, обв. К. качил
клиентите си и потеглил.
На място пристигнал медицински екип, който транспортирал св. П. в Спешен
център на МБАЛ "Св. Анна - Варна" АД. Поради нараняванията си тя била настанена
на лечение в болничното заведение.
След тръгването им, св. М. привел автобуса в движение и се придвижил до
обръщана на градски транспорт на Ж.П. Гара - Варна. Там били изпратени св. Г.Г. и св.
Г.П.в - полицейски служители при Сектор „ПП" при ОД МВР - Варна, който
установили св.М. като водач на автобуса. Те му извършили проверка с техническо
средство за употреба на алкохол, като пробата му била отрицателна.
По- късно същият ден бил установен и обв.К. , като водач на таксиметровия
автомобил „Фолксваген Туран" с per. № В 5187 ВХ, който бил другия участник в
пътния инцидент.
Било образувано досъдебно производство, като на 21.08.2020г. бил извършен
оглед на местопроизшествие.

За изясняване на причинените на св. П. телесни увреждания в хода на
разследването била назначена и изготвена съдебно-медицинска експертиза, чието
заключение като обективно, компетентно и пълно и неоспорено от страните, съдът
кредитира изцяло. От него е видно, че на 20.08.2020год. в резултат на ПТП като
пътник в автобус св. Л. П. е получила контузия на гръден кош, счупване в горния край
на тялото на дванадесети гръден прешлен без разместване на фрагментни, контузия на
главата, травматичен оток в тилна област, контузия на дясната ръка. Тези травматични
увреждания са резултат на удари с или върху твърди, тъпи предмети и биха могли да
бъдат получени удари от детайли на МПС при ПТП, респективно при падане и удар в
подлежащата повърхност. Счупването на дванадесети гръден прешлен е обусловило
трайно затруднение в движението на снагата за период не по-малък от 4-5 месеца. В
своята съвкупност останалите описани травматични увреждания са обусловили
временно разстройство на здравето неопасно за живота.
В хода на разследването били изискани и получени видеозаписи от камери,
монтирани на кръстовищата в близост до мястото на инцидента. По отношение на тях
била назначена и изготвена видео-техническа експертиза, чието заключение съдът
кредитира изцяло .От него е видно, че видеофайловете са цифров презапис и не са
установени следи от манипулации. Същите са били с вкопирани дата и час, на които
таймера непрекъсва. При огледа на записите вещото лице е установило движението на
3
таксиметровия автомобил, неговия маршрут и действията, които извършва. В
08:30:23ч. в обхвата на камера 311S1, той е преминал в посока център. В 08:46:50ч. на
спирка посока центъра , в обхвата на камера 311 $ 1, е спрял автобус на градски
транспорт с неустановен номер . В 08:47:11 ч. автобусът е потеглил, като пред него
рязко е спрял таксиметровият автомобил, който пък е останал пред автобуса 1 минута
и 10 секунди.Били са установени силуети на лица около автомобила, чиито действия
не са могли да бъдат проследени.
За изясняване на механизма на настъпване на пътно-транспортното
произшествие по делото била назначена авто-техническа експертиза, чието заключение
съдът също кредитира .Вещото лице е посочило, че за да не се удари с предната част
на управляваното от него превозно средство в дясната част на движещия се в посока
отляво надясно и косо спрямо посоката му на движение таксиметров автомобил, св.М.
е задействал рязко спирачната система на автобуса, вследствие на което
правостоящият пътник в автобуса - Л. П., губи равновесие и пада на пода на
превозното средство в което се намира. Поради падането на пода на автобуса, св. П.
е получила и телесните наранявания.
Обв. Е.А.К. е роден на 25.01.1975г. в гр. Варна живее в с.Калиманци,
общ.Варна, женен, със средно образование, не работи. Той не е осъждан за
престъпления от общ характер и не е освобождаван от наказателна отговорност по реда
на глава VIII, раздел IV от НК. Придобил е правоспособност да управлява МПС на
26.11.1993г. След 2008г. няма налагани с наказателни постановления наказания за
нарушения на ЗДП. През 2009г., 2011г., 2012г .и 2018г. срещу него са били съставени
четири фиша за нарушения на чл.21 ал.1 от ЗДП- управление на МПС с превишена
скорост в населено място, чл.104 „а“ от ЗДП- използване на мобилен телефон по време
на управление, чл.98 ал.1 т.6 от ЗДП – паркиране на неразрешено място , и чл.21 ал.2
от ЗДП- управление на МПС с превишена скорост.Обв.К. няма криминалистически
регистрации и криминални прояви.Сред съселяните си е известен като отзивчив,
общителен, отговор и се ползва с добро име и авторитет.
Горната фактическа обстановка, принципно безспорна между страните, съдът
приема за установена въз основа на гласните доказателства – обясненията на обв. К. и
показанията на св. П., както и от писмените доказателства по досъдебно производство
№ 325/2020г по описа на сектор «ПП» при ОД-МВР- Варна – докладна записка,
протоколи за оглед на местопроизшествие, скица, фотоалбум, протоколи за разпит на
свидетели, съдебно-медицинска експертиза, автотехническа-експертиза, видео-
техническа експертиза, справка за нарушител, справка за съдимост , копие от
документация на и за таксиметровия автомобил, справки, справка за съдимост и др. ,
инкорпорирани по реда на чл.283 от НПК, които са последователни,
безпротиворечиви, взаимно обвързани и допълващи се по отношение на главните
подлежащи на доказване факти, и съвкупният им анализ не налага различни изводи.
При така установената по делото фактическа обстановка, съдът прави следните
правни изводи:
Обв. Е.А.К. е осъществил от обективна и субективна страна състава на
престъпление от общ характер по чл.343 ал.1 б."б" пр.2 вр. чл.342 ал.1 от НК, тъй
като на 20.08.2020г. в гр.Варна, при управлението на моторно превозно средство- лек
автомобил "Фолксваген Туран" с рег.№В5187ВХ, нарушил правилата за движение по
пътищата, както следва: чл. 6 т.1 от ЗДвП , чл.63 ал.2, т.1 от Правилника за
4
прилагане на ЗДвП , чл. 15 ал.6 от ЗДвП и чл. 25 ал.2 от ЗДвП и по
непредпазливост причинил средна телесна повреда на Л. Ц. П., изразяваща се в
счупване на дванадесети гръден прешлен, обусловило трайно затруднение в
движението на снагата за период не по малък от 4-5 месеца.
От обективна страна изпълнителното деяние е осъществено от обвиняемият
чрез действие - управление на МПС, при което той е нарушил императивни
разпоредби, установени със специалния ЗДвП.Обв. К. е нарушил разпоредбите на чл.6
т.1 от ЗДП и чл.63 ал.2 т.1 от ППЗДП, които задължават водача на МПС да съобразява
поведението си с пътната маркировка, която в случая е била М 1- единична
непрекъсната ,обозначаваща пътна лента за движение на превозни средства от
редовните линии за обществен превоз на пътници и която не е следвало да бъде
пресичана. Обвиняемият е нарушил и разпоредбата на чл.15 ал.6 от ЗДП, която на
свой ред забранява на водачите на МПС да се движат по пътна лента, която е
сигнализирана за движение само на превозни средства от редовните линии за
обществен превоз на пътници.Той не се е съобразил и с разпоредбата на чл.25 ал.2 от
ЗДП, която сочи, че при извършване на маневра, която е свързана с навлизане изцяло
или отчасти в съседна пътна лента, водачът е длъжен да пропусне превозните средства,
които се движат по нея. В случая за обв.К. е била налице техническа възможност да се
съобрази с пътната маркировка и да пропусне движещият се в бус-лентата автобус,
което той не е сторил , а напротив- предприел е косо навлизане в тази пътна лента пред
превозното средство, което се е намирало там и е било започнало движението си.
Нарушавайки именно посочените правни норми и в пряка причинно-следствена
връзка с неговото виновно поведение обв. К. е причинил ПТП, в резултат на което
пострадалата е претърпяла описаните по-горе травматични увреждания, които
съставляват средна телесна повреда по смисъла на чл.129 ал.2 вр.ал.1 от НК. С
настъпването на съставомерния вредоносен резултат изпълнителното деяние на
престъплението, съответно - и то самото е довършено.
От субективна страна изпълнителното деяние е извършено при форма на вината
непредпазливост по смисъла на чл.11 ал.3 от НК, и конкретно - престъпна небрежност,
тъй като обвиняемият не е целял пряко и не е предвиждал настъпването на
общественоопасните последици, но е бил длъжен и е бил в обективна възможност да ги
предвиди и предотврати чрез изпълнение на задълженията си по чл. 6, т.1 от ЗДвП ,
чл.63, ал.2, т.1 от Правилника за прилагане на ЗДвП , чл. 15, ал.6 от ЗДвП и чл. 25,
ал.2 от ЗДвП , което не е сторил.
При горните констатации, и тъй като прецени, че обвинението против
обвиняемият е доказано по несъмнен начин по смисъла на чл.303 ал.2 от НПК със
събраните в производството доказателства, съдът призна Е.А.К. за виновен по
обвинението по чл.343 ал.1 б."б" пр.2 вр. чл.342 ал.1 от НК
При определяне вида и размера на наказанието съдът взе предвид следното:
На първо място, съдът прецени кумулативното наличие на предвидените в
разпоредбата на чл.78 ”а” ал.1 от НК предпоставки- деянието на обв. К. е извършено
непредпазливо и за него е предвидено наказание лишаване от свобода за срок до две
години или пробация, К. не е осъждан за престъпления от общ характер и не е
освобождаван от наказателна отговорност по реда на глава VIII, раздел IV от НК.
Предвид горното, съдът освободи обв. Е.К. от наказателна отговорност и му наложи
административно наказание – «Глоба».
При определяне размера на глобата съдът съобрази от една страна степента на
5
обществена опасност на деянието , тежестта на причинения съставомерен резултат -
нанесената средна и лека телесни повреди , последиците от които не са отшумяли и
към момента на разглеждане на делото в съдебно заседание, всички обстоятелства ,
свързани с извършване на деянието, добрите характеристични данни на обвиняемият
и изразеното искрено съжаление от постъпката му.
При горните констатации, при превес на смекчаващите отговорността
обстоятелства, съдът наложи на Е.К. административно наказание „Глоба“ в
минималния предвиден с разпоредбата на чл.78 ”а” ал.1 от НК размер , а именно – 1
000лв.
Съдът счете, че с оглед постигане целите както на генералната, така и на
специалната превенция, не е необходимо обв. К. да бъде лишаван от право да
управлява МПС. От справката му за нарушител е видно, че той е правоспособен водач
на МПС от близо 29 години и до момента са му налагани пренебрежимо малък брой
наказания за нарушения на ЗДП. .От това може да се направи извод, че обвиняемият
проявява отговорност и дисциплинираност като участник в движението.Това на свой
ред характеризира случая като изключение, а не като установен модел на
противоправно поведение. Не на последно място съдът съобрази и данните за
заболяването на малолетната му дъщеря, която страда от детска церебрална парализа-
спастична церебрална парапареза-тежка степен, която се нуждае от постоянна чужда
помощ.Поради това и прецени, че целите на наказанията да превъзпитат наказаните да
се съобразяват с установените правила в обществото, ще бъдат изпълнени и без обв. К.
да бъде лишаван от право да управлява МПС.
В хипотезата на чл.189 ал.3 от НПК съдът осъди обв. Е.К. да заплати
направените по делото разноски в размер на 612 ,64 лв. в полза на бюджета на ОД на
МВР-Варна.
Като причини за осъществяване на деянието съдът възприе незачитане на
установения в страната правов ред и самонадеяност.
По изложените съображения съдът постанови решението си.




РАЙОНЕН СЪДИЯ:
6