Разпореждане по дело №149/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 359
Дата: 11 юни 2021 г. (в сила от 11 юни 2021 г.)
Съдия: Габриела Георгиева Христова Декова
Дело: 20217130700149
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

град Ловеч, 11.06.2021 година

 

Административен съд Ловеч в закрито съдебно заседание на единадесети юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                          Председател: Габриела Христова

 

като разгледа докладваното адм. дело № 149/2021г. по описа на АС Ловеч и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.306, ал.2 във връзка с чл.304, ал.1 от АПК.

Административното дело е образувано по молба, подадена от „Инова Топ Грийн” ЕООД с ЕИК ********* и седалище и адрес на управление с. Орешак, общ. Троян, обл. Ловеч, ул. „Хемус” №107, представлявано от управителя М. К. К.. В молбата се излага, че с Определение №213/23.03.2021г., постановено по адм. дело №69/2021г. по описа на Административен съд Ловеч, е отменено Решение за прекратяване на производство по оценка на проектно предложение № 03-РД/568/16.02.2021г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” (ДФЗ). Решението като необжалваемо е влязло в сила на датата на постановяването му – 23.03.2021г., а преписката е изпратена на административния орган на 07.04.2021г. Предвид изложеното се твърди неизпълнение на влязъл в сила съдебен акт, поради което се иска на основание чл.304, ал.1 от АПК налагане на глоба на Изпълнителния директор на ДФЗ.

В съответствие с разпоредбата на чл.306, ал.3 от АПК е предоставена възможност на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” да даде писмени обяснения относно твърдяното от „Инова Топ Грийн” ЕООД, с. Орешак неизпълнение на съдебен акт и да представи заверени копия от доказателствата, изключващи възможността за налагане на глоба, в 14-дневен срок от получаване на препис от разпореждането на съда и на искането по чл.304 от АПК.

По делото са постъпили писмени обяснения от Изпълнителния директор на ДФЗ (вх.№ 1924/09.06.2021г.) по подаденото искане с приложени към него заверени копия от писмени доказателства, представляващи Докладна записка от дирекция „Правна” до директора на дирекция „ДПМРСР” от 27.04.2021г. относно отменения от АС Ловеч административен акт с указания за предприемане на съответните действия, като се продължи обработката на проектното предложение на дружеството на етап техническа и финансова оценка с регистрационна карта; доказателства за получаване на административната преписка, ведно с отменения административен акт на 14.04.2021г.; докладна записка от директора на дирекция „ДПМРСР” до Изпълнителния директор на ДФЗ от 18.05.2021г. с предложение за назначаване на комисия за извършване на оценка на посочените в докладната записка проектни предложения (включително това на „Инова Топ Грийн” ЕООД, с. Орешак) с регистрационна карта; заповед на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” от 18.05.2021г., с която се определя състава на Оценителната комисия за разглеждане, извършване на оценка и класиране на проектните предложения по Процедура чрез подбор №BG06RDNP001-6.007 по подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства” от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г., като в заповедта е определен срок на комисията до 12.08.2021г. да изготви оценителен доклад с регистрационна карта; кореспонденция от ИСУН, рег. № BG06RDNP001-6.007-1454-R002, с която дружеството е уведомено за назначената комисия и предстоящата оценка на предложението му.

В писмените обяснения след анализ на приложените документи е посочено, че не са налице предпоставките за налагане на глоба на Изпълнителния директор на ДФЗ, тъй като след постъпване на административната преписка са предприети необходимите действия по изпълнение на съдебния акт, постановен по адм. дело №69/2021г. по описа на Административен съд Ловеч, като на 03.06.2021г. дружеството е уведомено за горното.

Към настоящото дело е приложено приключилото адм. дело №69/2021г. по описа на Административен съд Ловеч.

От приобщените по последното дело писмени доказателства и от материалите по настоящото адм. дело №149/2021г. по описа на Административен съд Ловеч се установява, че с Решение за прекратяване на производството по оценка на проектно предложение №03-РД/568/16.02.2021г., издадено от Изпълнителния директор на ДФЗ-РА е прекратено производството по оценка на проектното предложение, подадено от „Инова Топ Грийн” ЕООД, с. Орешак с номер в ИСУН BG06RDNP001-6.007-1454, УРН 700984 и ИД № в ИСАК 11/06/3/0/05197. Решението е обжалвано от „Инова Топ Грийн” ЕООД, с. Орешак пред Административен съд Ловеч, където по жалбата е образувано адм. дело №69/2021г. С Определение №213/23.03.2021г., постановено по това дело, е отменено Решение №03-РД/568 от 16.02.2021 г. на Изпълнителния директор на ДФЗ за прекратяване на производството по оценка на проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-6.007-1454 в ИСУН, УНР 700984, ИД№ в ИСАК 11/06/3/0/05197, подадено от „Инова Топ Грийн“ ЕООД, с. Орешак и преписката е върната на административния орган за ново произнасяне, при спазване дадените от съда указания по тълкуване и прилагане на закона. С определението не е определен срок за произнасяне на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.   

В мотивите си съдебният състав е приел, че съгласно чл.33, ал.1 от ЗУСЕСИФ оценяването на проектните предложения се извършва от оценителна комисия, като процесът на оценка преминава на два етапа: оценка на административното съответствие и допустимостта, и техническа и финансова оценка. В съответствие с чл.34 от ЗУСЕСИФ, въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост комисията по чл.33 е изготвила списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка, като дружеството е било уведомено за това. Последното е подало възражение, но от страна на Управляващия орган (УО) е подходено формално, като е възпроизведено изложеното в уведомително писмо на комисията изх. №01-2600/466/21.01.2021г. за недопускане до техническа и финансова оценка на проект с peг. № в ИСУН BG06RDNP001-6.007-1454 и е прието, че възражението е неоснователно, без да са изложени мотиви в тази връзка. Посочено е, че съгласно чл.33 и чл.34 от ЗУСЕСИФ комисията извършва проверка за административно съответствие и допустимост, тоест следва да извърши собствен анализ на предложението и да изведе собствени правни изводи, а не да преповтаря изпратеното уведомително писмо. Направен е извод, че поради изложеното е допуснато съществено нарушение на административно-производствените правила, тъй като процедурата по разглеждане на възраженията е регламентирана, за да бъде извършен повторен и независим контрол върху работата на комисията за оценка на проектните предложения, а не просто да бъдат потвърждавани нейните изводи. Възприето е от решаващия съдебен състав, че са основателни твърденията на дружеството, че процедура по подадените от него възражения не е провеждана, доколкото комисията е възпроизвела описаното в изпратените уведомителни писма, без да извърши собствена проверка. Приети са и други нарушения на административно-производствените правила, на формата на акта, както и са изложени съображения по отношение на съответствието на предложението с нормативните изисквания, включително и тези, приети от административния орган.

Като прецени изложеното в молбата, представените по настоящото дело и в приложеното към него адм. дело №69/2021г. на Административен съд Ловеч  писмени доказателства, съдът намира следното от правна страна:

Съгласно разпоредбата на чл.304, ал.1 от АПК, длъжностно лице, което не изпълни задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, извън случаите по дял пети, се наказва с глоба от 200 до 2000 лева. Наказанията се налагат с разпореждане на председателя на съответния съд или на овластено от него длъжностно лице – чл.306, ал.2 от АПК.

За да се приложи чл.304, ал.1 от АПК, следва да е налице задължение за административен орган, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, което да не е изпълнено. С Определение № 213/23.03.2021г., постановено по адм. дело № 69/2021г. по описа на АС Ловеч, съдът по жалба на „Инова Топ Грийн” ЕООД, с. Орешак, представлявано от М. К. К. е отменил Решение №03-РД/568 от 16.02.2021г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за прекратяване на производството по оценка на проектно предложение с идентификационен № BG06RDNP001-6.007-1454 в ИСУН, УНР 700984, ИД№ в ИСАК 11/06/3/0/05197, подадено от „Инова Топ Грийн“ ЕООД, с. Орешак, и е върнал преписката на административния орган за ново произнасяне със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

Определението като необжалваемо е влязло в сила на датата на постановяването му, а именно 23.03.2021г., следователно установява се наличието на първата предпоставка по чл.304, ал.1 от АПК – задължение за административен орган, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт. Не е налице обаче втората предпоставка – неизпълнение на задължението.

В изпълнение на влязлото в сила съдебно определение, продължава обработката на проектното предложение на „Инова Топ Грийн” ЕООД и то се разглежда от административния орган по реда на чл.33, ал.2 от ЗУСЕСИФ и чл.12 от Постановление № 162/05.07.2016г. на Министерски съвет за определяне на детайлни правила за предоставяне на БФП по ПРСР 2014-2020г., като процедурата по произнасяне не е завършила. След получаване на преписката (на 14.04.2021г.) и в изпълнение на указанията на съда, е направено предложение от директора на дирекция „ДПМРСР” до Изпълнителния директор на ДФЗ за назначаване на комисия за извършване на оценка на посочените в докладната записка проектни предложения (включително това на „Инова Топ Грийн” ЕООД, с. Орешак). Изпълнителният директор на ДФЗ на 18.05.2021г. със своя заповед е назначил оценителна комисия за разглеждане на проектните предложения, като е определил срок до 12.08.2021г. последната да изготви оценителен доклад. За предприетите действия и предстоящата оценка на проектното предложение, дружеството-заявител изрично е уведомено с кореспонденция чрез ИСУН 2020.

От изложеното дотук безспорно се установява, че административното производство не е приключило, а е в ход. Следователно не е налице бездействие на задължения субект – задължението за административния орган за продължаване обработката на проектното предложение на кандидата на етап ТФО, вменено му с Определение №213/23.03.2021г. по адм. дело № 69/2021г. на АС Ловеч, се изпълнява, като е в ход процедура по оценка на предложението на „Инова Топ Грийн” ЕООД. В съдебният акт не е определен срок за новото произнасяне и това е обяснимо с оглед процедурата по оценка на проектните предложения, разписана в приложимите нормативни актове, и необходимостта от изготвяне на оценителен доклад от нарочна комисия.

С оглед изложеното дотук и съобразявайки приложимите правни норми, съдът намира, че в случая не е осъществен фактическият състав на разпоредбата на чл.304, ал.1 от АПК и искането за налагане на глоба на Изпълнителния директор на ДФЗ следва да се остави без уважение като неоснователно.

По правото на обжалване на разпореждането по чл.306, ал.2 от АПК:

Налагането на наказания при неизпълнение на съдебни актове е регламентирано с нормата на чл.306 от АПК и съставлява особен ред, както с оглед органите, компетентни да налагат наказание за съставомерно нарушение и осъществят контрол за законосъобразност на това произнасяне, така и предвид кръга на субектите, легитимирани да го обжалват. Тълкуването на чл.306, ал.1-4 налага извод, че административнонаказателното правоотношение се развива между органа, който следва да наложи санкцията (председателя на съответния съд или упълномощено от него лице) и виновното длъжностно лице, което не е изпълнило съдебното решение и следва да понесе отговорността за това. По тази причина производството се провежда в закрито съдебно заседание, като на нарушителя се дава възможност да представи писмени обяснения. На нарушителя се връчва препис от разпореждането на съда (чл.306, ал.4), който може да го обжалва в седмодневен срок пред тричленен състав на същия съд (чл.306, ал.5). Посоченият специален ред изключва обжалването на разпореждането по общия ред на АПК, като в хипотезата на наложено наказание по чл.306, ал.2 от АПК активно легитимирано да го оспорва е единствено наказаното лице – страна по административнонаказателното правоотношение. Подалият искането за санкциониране на длъжностното лице няма право на жалба, вкл. при отхвърляне на искането. При този изход на спора и по изложените мотиви настоящото разпореждане не подлежи на обжалване. В този смисъл е и постоянната и непротиворечива практика на ВАС по аналогични казуси – така Определение № 9577/14.07.2020г. по адм.д. № 6240/2020г., V отд., Определение № 7125/10.06.2020г. по адм.д. № 5160/2020г., V отд., Определение № 2505/17.02.2020г. по адм.д. № 1585/2020г., II отд., Определение № 2184/11.02.2020г. по адм.д. № 1116/2020г., II отд., Определение № 5307/24.04.2018г. по адм.д. № 4713/2018г., I отд. и др.

Водим от горното, съдът 

 

Р А З П О Р Е Д И:

     

Оставя без уважение като неоснователно искането на „Инова Топ Грийн” ЕООД с ЕИК ********* и седалище и адрес на управление с. Орешак, общ. Троян, обл. Ловеч, ул. „Хемус” №107, представлявано от управителя М. К. К., за налагане на глоба на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ на основание чл.304, ал.1 вр. с чл.306 от АПК за неизпълнение на съдебен акт.

Разпореждането не подлежи на обжалване, на основание чл.306, ал.4 и ал.5 от АПК.

Препис от разпореждането да се изпрати на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ и на „Инова Топ Грийн” ЕООД, с. Орешак.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: