Решение по дело №179/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 16
Дата: 5 февруари 2020 г. (в сила от 5 февруари 2020 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20197280700179
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 16/5.2.2020 г.                                          гр.Ямбол

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЯМБОЛ, ВТОРИ КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ

на двадесет и трети януари 2020 год.

в публично съдебно заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :   ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                                           ЧЛЕНОВЕ :   ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

 СТОЯН ВЪЛЧЕВ

                                                                                                                                                                       

Секретар   Ст.Гюмлиева

Прокурор   Г.Г.

като разгледа докладваното от  съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

КАНД № 179 по описа на 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството пред Административен съд -Ямбол е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. последно от ЗАНН и във връзка с чл. 208 - 228 от АПК. Образувано е по касационна жалба на Ж.С.В. ***, чрез адв.С.И. ***, за проверка на Решение №276/19.11.2019 г., постановено по АНД №1087 по описа на Ямболския районен съд за 2019 г., с което е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство Серия К № 2608089  на ОД на МВР-Ямбол , издаден от ОД на МВР – Ямбол, с който на Ж.С.В. ***, ЕГН:**********, на основание чл.189,ал.4,вр. чл.182,ал.1т. 4 от ЗДвП  за нарушение на чл.21,ал.1 от ЗДвП, е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лв.

В жалбата се твърди, че решението е неправилно и необосновано, като издадено в нарушение на материалния и процесуалния закон. Твърди се, че не е налице законовата предпоставка за издаване на електронен фиш – за процесното нарушение на правилата за движение по пътищата е необходимо същото да е констатирано при отсъствие на контролен орган. В случая техническото средство не е стационарно и на второ място се твърди, че при установени нарушения с мобилно АТСС не следва да се издава електронен фиш, а  административно-наказателната отговорност следва да се реализира по общия ред със съставяне на АУАН и издаване на НП. На последно място се твърди, че не е спазено изискването на чл.7 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата  - т.е. за обозначаване на мястото за контрол с АТСС.Иска се отмяна на решението на ЯРС и на потвърдения с него електронен фиш.

В съдебно заседание касаторът В. се представлява от пълномощника си адв. С.И. ***, който поддържа жалбата по изложените в нея съображения и твърди, че по делото не е доказано, че в контролирания участък има ограничение на скоростта от 50 км.

Ответникът по касацията ОДМВР-Ямбол, редовно призован, не изпраща представител.

Участващият в процеса прокурор дава заключение, че обжалваното решение на Районен съд – Ямбол не страда от пороците, визирани в жалбата. Обжалваното решение е обосновано и законосъобразно. Съставеният електронен фиш на касационния жалбоподател съдържа необходимите реквизити, съгласно изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Не е налице нарушение на Наредбата за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол. Що се отнася до позоваването на чл. 7 на наредбата, въпросната разпоредба е отменена от началото на 2018 г.. Наложеното административно наказание е законосъобразно, поради което предлага да се остави в сила решението на районния съд.

 Настоящият съдебен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване. Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Предмет на съдебен контрол е Решение №276/19.11.2019 г., постановено по АНД №1087 по описа на Ямболския районен съд за 2019 г., с което е потвърден Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство Серия К № 2608089  на ОД на МВР-Ямбол , издаден от ОД на МВР – Ямбол, с който на Ж.С.В. ***, ЕГН:**********, на основание чл.189,ал.4,вр. чл.182,ал.1,т.4 от ЗДвП  за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лв.

Обжалваното решение е правилно.Същото е подробно мотивирано както от фактическа, така и от правна страна.Фактите са правилно установени и  съответстващи на събраните по делото доказателства-нарушението, а именно превишение на разрешената скорост от 50км/ч. в контролирания с АТСС участък е доказано. Въззивният съд е дал отговор на всички направени от нарушителя възражения по приложението на процесуалния и материалния закон и сочените пред касационната инстанция основания за отмяна на електронния фиш не са нови. Мотивите на ЯРС по първоинстанционното решение изцяло се споделят, поради което и на основание чл.221, ал.2 от АПК  настоящия съдебен състав  препраща към тях. В допълнение по отношение на възражението на касатора, направено в с.з, че по делото не е доказано, че в контролирания участък има ограничение на скоростта от 50 км., следва да се посочи следното:

В чл. 10, ал. 1 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата е регламентирано, че за всяко използване на мобилно АТСС за контрол/каквото мобилно АТСС е използвано в настоящия случай/ се попълва протокол съгласно приложението. Протоколът по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. е задължителен и той е доказателството относно мястото и времето на извършване на нарушението, относно това, с какво по вид АТСС е заснето нарушението, контролираният участък, относно посоката на движение, в която се осъществява контролът, относно въведените ограничения на скоростта, относно автомобила, на който е поставено мобилното АТСС, има ли ограничение на скоростта. Всички тези обстоятелства са вписани в наличния по преписката Протокол за използване на АТСС рег.№813р-1082 от 11.04.2019г., същият е съставен по предвидения образец от длъжности лица в кръга на възложените им контролни функции, поради което се ползва с доказателствена сила на официален писмен документ, който е обвързващ за съда. След като доказателствената сила на този документ не е оборена по надлежния поцесуален ред, протоколът съставлява доказателство и за факта, че в контролирания участък с АТСС е имало ограничение на скоростта от 50 км.

По изложените съображения, решението на ЯРС като валидно, допустимо и постановено при правилно приложение на закона следва да се остави в сила.

 

 

Водим от горното и на осн. чл. 221, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №276/19.11.2019 г., постановено по АНД №1087 по описа на Ямболския районен съд за 2019 г.

 

Решението е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете                                     ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/ не се чете

 

 

                                                                                            2. /п/ не се чете