Р Е Ш
Е Н И Е
№ 16/5.2.2020 г.
гр.Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ЯМБОЛ, ВТОРИ КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ
на двадесет и
трети януари 2020 год.
в публично
съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: ВЪЛКО ДРАГАНОВ
ЧЛЕНОВЕ
: ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
СТОЯН ВЪЛЧЕВ
Секретар Ст.Гюмлиева
Прокурор Г.Г.
като
разгледа докладваното от съдия ВАНЯ
БЯНОВА-НЕЙКОВА
КАНД № 179
по описа на 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството пред Административен съд -Ямбол е по реда
на чл. 63, ал. 1, изр. последно от ЗАНН и във връзка с чл. 208 - 228 от АПК.
Образувано е по касационна жалба на Ж.С.В. ***, чрез адв.С.И.
***, за проверка на Решение №276/19.11.2019 г., постановено по АНД №1087 по описа
на Ямболския районен съд за 2019 г., с което е потвърден Електронен фиш за
налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство
Серия К № 2608089 на ОД на МВР-Ямбол ,
издаден от ОД на МВР – Ямбол, с който на Ж.С.В. ***, ЕГН:**********, на
основание чл.189,ал.4,вр. чл.182,ал.1т. 4 от ЗДвП за нарушение на чл.21,ал.1 от ЗДвП,
е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лв.
В жалбата се твърди, че решението е неправилно и
необосновано, като издадено в нарушение на материалния и процесуалния закон.
Твърди се, че не е налице законовата предпоставка за издаване на електронен фиш
– за процесното нарушение на правилата за движение по
пътищата е необходимо същото да е констатирано при отсъствие на контролен
орган. В случая техническото средство не е стационарно и на второ място се
твърди, че при установени нарушения с мобилно АТСС не следва да се издава
електронен фиш, а
административно-наказателната отговорност следва да се реализира по общия
ред със съставяне на АУАН и издаване на НП. На последно място се твърди, че не
е спазено изискването на чл.7 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за условията и
реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол
на правилата за движение по пътищата -
т.е. за обозначаване на мястото за контрол с АТСС.Иска се отмяна на решението
на ЯРС и на потвърдения с него електронен фиш.
В съдебно заседание касаторът
В. се представлява от пълномощника си адв. С.И. ***, който
поддържа жалбата по изложените в нея съображения и твърди, че по делото не е
доказано, че в контролирания участък има ограничение на скоростта от 50 км.
Ответникът по касацията ОДМВР-Ямбол, редовно призован,
не изпраща представител.
Участващият в процеса прокурор дава заключение, че
обжалваното решение на Районен съд – Ямбол не страда от пороците, визирани в
жалбата. Обжалваното решение е обосновано и законосъобразно. Съставеният
електронен фиш на касационния жалбоподател съдържа необходимите реквизити,
съгласно изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. Не е налице нарушение на
Наредбата за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол. Що се отнася до позоваването на чл. 7 на
наредбата, въпросната разпоредба е отменена от началото на 2018 г.. Наложеното
административно наказание е законосъобразно, поради което предлага да се остави
в сила решението на районния съд.
Настоящият
съдебен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на
наведените в жалбата отменителни основания и относно
валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон,
приема за установено следното:
Касационната жалба е процесуално допустима, като
подадена в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК, от надлежно легитимирана
страна, при наличието на правен интерес от обжалване. Разгледана по същество е
неоснователна по следните съображения:
Предмет на
съдебен контрол е Решение №276/19.11.2019 г., постановено по АНД №1087
по описа на Ямболския районен съд за 2019 г., с което е потвърден Електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо
средство Серия К № 2608089 на ОД на
МВР-Ямбол , издаден от ОД на МВР – Ямбол, с който на Ж.С.В. ***, ЕГН:**********,
на основание чл.189,ал.4,вр. чл.182,ал.1,т.4 от ЗДвП за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, е наложено административно наказание глоба в размер на 400 лв.
Обжалваното решение е правилно.Същото е подробно
мотивирано както от фактическа, така и от правна страна.Фактите са правилно
установени и съответстващи на събраните
по делото доказателства-нарушението, а именно превишение
на разрешената скорост от 50км/ч. в контролирания с АТСС участък е доказано. Въззивният съд е дал отговор на всички направени от
нарушителя възражения по приложението на процесуалния и материалния закон и
сочените пред касационната инстанция основания за отмяна на електронния фиш не
са нови. Мотивите на ЯРС по първоинстанционното
решение изцяло се споделят, поради което и на основание чл.221, ал.2 от АПК настоящия съдебен състав препраща към тях. В допълнение по отношение
на възражението на касатора, направено в с.з, че по
делото не е доказано, че в контролирания участък има ограничение на скоростта
от 50 км., следва да се посочи следното:
В чл. 10, ал. 1 от Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи
за контрол на правилата за движение по пътищата е регламентирано, че за всяко
използване на мобилно АТСС за контрол/каквото мобилно АТСС е използвано в
настоящия случай/ се попълва протокол съгласно приложението. Протоколът
по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. е
задължителен и той е доказателството относно мястото и времето на извършване на
нарушението, относно това, с какво по вид АТСС е заснето нарушението,
контролираният участък, относно посоката на движение, в която се осъществява
контролът, относно въведените ограничения на скоростта, относно автомобила, на
който е поставено мобилното АТСС, има ли ограничение на скоростта. Всички тези
обстоятелства са вписани в наличния по преписката Протокол за използване на
АТСС рег.№813р-1082 от 11.04.2019г., същият е съставен по предвидения образец
от длъжности лица в кръга на възложените им контролни функции, поради което се
ползва с доказателствена сила на официален писмен
документ, който е обвързващ за съда. След като доказателствената
сила на този документ не е оборена по надлежния поцесуален
ред, протоколът съставлява доказателство и за факта, че в контролирания участък
с АТСС е имало ограничение на скоростта от 50 км.
По изложените съображения, решението на ЯРС като
валидно, допустимо и постановено при правилно приложение на закона следва да се
остави в сила.
Водим от горното и на осн.
чл. 221, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение
№276/19.11.2019 г., постановено по АНД №1087 по описа на Ямболския районен съд
за 2019 г.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/ не се чете
2. /п/ не се чете