Решение по дело №1838/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1141
Дата: 14 септември 2022 г.
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20227050701838
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№ ________

 

 

 Варна, ______________

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският административен съд, І-ви тричленен състав, в публичното заседание на осми септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

 ИСКРЕНА Д.А

 РАЛИЦА АНДОНОВА

 

 

при секретаря

Галина Владимирова

и с участието

на прокурора

Силвиян Иванов

изслуша докладваното

от съдията

Искрена Димитрова

http://www.admcourt-varna.com/site/files/Postanoveni-zakonni-aktove/2015/04-2015/0061d815/74740915_image002.png

адм. дело 1838/2022г.

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“ /ДПУСЯ/, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от изп. д-р инж.Ц.М.Б., чрез юрк.М. К., против Решение № 72/16.06.2022г. на Районен съд - П. /ПРС/, І-ви състав, постановено по НАХД № 103/2022г. по описа на същия съд, с което е потвърдено НП № НЯСС-304/22.12.2021г. на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което за нарушение на чл.190а, ал.2, вр.чл.138а, ал.3, т.5, вр.т.4 от Закона за водите /ЗВ/ и на основание чл.201, ал.12 и чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ, на предприятието е наложена имуществена санкция в размер на 1000,00лв.

Касаторът твърди неправилност на обжалваното решение поради неправилно приложение на материалния закон и необоснованост – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Конкретно сочи, че ПРС не е обсъдил твърдението в жалбата за неспазване на сроковете по чл.34 от ЗАНН, като в тази връзка сочи, че нарушението е извършено и нарушителят е открит на 31.10.2020г., от който момент е започнал да тече тримесечния срок по чл.34 от ЗАНН за съставяне на АУАН – изтекъл на 31.01.2021г. Навеждат се и доводи за допуснато в административнонаказателното производство нарушение на чл.40, ал.1 от ЗАНН, т.к. е налице смесване на процесуални качества по отношение на Я.М. Д., който веднъж констатира нарушението при извършване на проверката, а при съставяне на АУАН е вписан като свидетел. По изложените твърдения сочи, че на основание чл.54, ал.1, т.7 от ЗАНН наказващият орган е следвало с резолюция да прекрати административнонаказателното производство. Твърди, че като не е обсъдил така изложените доводи, ПРС е постановил решение при неправилно тълкуване и приложение на закона. Иска се отмяна на обжалваното решение и на потвърденото с него наказателно постановление. Претендират се разноски.

Ответната страна – Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, чрез юрк.Е З., оспорва касационната жалба по подробни съображения, изложени в писмен отговор вх.№ 3945/25.07.2022г. Моли обжалваното решение да бъде оставено в сила и претендира присъждане на разноски. В случай на уважаване на жалбата, моли претендираното адвокатско възнаграждение да бъде редуцирано до предвидения минимален размер.

Представителят на Окръжна прокуратура-Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Касационната жалба е подадена от надлежна страна и в законоустановения срок, поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна пред ПРС е установено, че на 09.04.2021г. била извършена проверка на язовир „Б.-2“, находящ се в ПИ с ид. 03602.28.132 по КККР на с.Б., общ.В., обл.Варна, който язовир бил публична държавна собственост съгласно АДС №***/20.02.2020г. с предоставени права за стопанисване и управление на Държавно предприятие „Управление и стопанисване на язовири“. За извършената проверка бил съставен КП № 05-01-27/13.04.2021г., връчен на ДПУСЯ на 14.05.2021г. При проверката, след оглед и обход на язовирната стена и съоръженията към нея, както и след преглед на документацията от експлоатацията било констатирано, че основният изпускател не се открива на терен. Така било установено, че собственикът на язовира не е изпълнил задължително предписание по КП № 11/03.06.2020г. на Комисията, извършваща проверки за готовността за безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, назначена със Заповед № РД- 20-7712-6/21.05.2020г. на областния управител на област Варна, връчен на ДПУСЯ с вх.№ УСЯ-691/08.09.2020г., а именно - да се възстанови експлоатационното състояние на основен изпускател, в срок до 30.10.2020г. Прието било, че като не е изпълнило в срок дадено на основание чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ задължително предписание, ДПУСЯ е нарушило чл.190а, ал.2, вр.чл.138а, ал.3, т.5, вр.т.4 от ЗВ, за което му бил съставен АУАН № 05-114/30.06.2021г., а въз основа на него било издадено НП № НЯСС-304/22.12.2021г., с което на ДПУСЯ била наложена имуществена санкция в размер на 1000,00лв.

За да потвърди наказателното постановление ПРС е приел, че в административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения – АУАН и НП са издадени от компетентни органи, в сроковете по чл.34 от ЗАНН и при спазване на разпоредбите на чл.52, ал.4, чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Прието е и че в АУАН и НП подробно са описани всички елементи от състава на нормата, проявлението на които сочат на съставомерност на деянието. По същество е прието, че е безспорно установено, че към процесната дата не е изпълнено даденото предписание към собственика да възстанови експлоатационното състояние на основен изпускател – в срок до 30.10.2020г., поради което правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на предприятието. Нарушението е едно – неизпълнение на задължително предписание, изпълнителното деяние на което се осъществява чрез бездействие. ДПУСЯ е адресат на задължение да изпълнява дадените предписания по ЗВ и Наредбата по чл.141, ал.2 от с.з., с чието неизпълнение е нарушена разпоредбата на чл.190а, ал.2 от ЗВ. Изведен е извод, че от обективна страна са осъществени признаците на състава на административно нарушение по чл.200, ал.1, т.39 от ЗВ, като нарушението е формално, на просто извършване, чрез неизпълнение на задължение за предприемане на определено действие, което е безпротиворечиво установено. За правилна е възприета и преценката на АНО, че случаят не е маловажен по смисъла на чл.28 от ЗАНН, т.к. се касае за нарушение, осъществявано трайно във времето и свързано пряко с осигуряване безопасността на населението, като бездействието на нарушителя за продължително време би я застрашило. Относно размера на наложената санкция е изведен извод, че същият е определен при отчитане на критериите по чл.27, ал.1 и ал.2 от ЗАНН и съответства на характера на нарушението.

Така постановеното решение е неправилно, поради допуснато съществено процесуално нарушение при конституиране на страните в производството.

Съгласно чл.61, ал.1 от ЗАНН (Доп. - ДВ, бр.10 от 2011г., изм., бр.109 от 2020г., в сила от 23.12.2021г.) при разглеждане на делото пред районния съд се призовават нарушителят, поискалият обезщетение, включително този по чл.55, ал.2, собственикът на вещите, с които е извършено разпореждане или са отнети в полза на държавата, ако не е нарушител, наказващият орган или учреждението, или организацията, чийто орган е издал акта по чл.58д, т.4 (електронeн фиш), както и допуснатите от съда свидетели.

НАХД № 103/2022г. по описа на РС-П. е образувано на 14.03.2022г., т.е. след влизане в сила на изм. с ДВ, бр.109 от 2020г.

С Разпореждане № 278/15.03.2022г. съдията-докладчик е разпоредил насрочване на производството по делото за разглеждане в открито съдебно заседание, за когато да се призоват жалбоподателя, наказващия орган, актосъставителя и ВРП-ТО-П..

Видно от изготвените до страните призовки и списъка с призованите лица, за участие в о.с.з. е призована Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, а не наказващият орган – председателя на Агенцията. По делото са изготвяни становища също от ДАМТН, чрез процесуален представител, в протоколите от проведените о.с.з. на 15.04.2022г. и 26.05.2022г. като наказващ орган е докладвана също ДАМТН, с констатацията за редовно призоваване без изпращане на представител.

Конституирането и призоваването на страните в нарушение на императивното изискване на чл.61, ал.1 от ЗАНН сочи на извод за допуснато от ПРС съществено процесуално нарушение – провеждане на производство и постановяване на решение при отсъствие на надлежен ответник – касационно основание по чл.348, ал.1, т.2 от НПК, за което по арг. от чл.218, ал.2 от АПК съдът следи служебно.

Като е конституирал учреждението, вместо наказвания орган, ПРС е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, поради което решението следва да се отмени и делото да се върне за ново разглеждане от друг състав на въззивния съд, с указания да се конституира надлежния ответник - председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, съобразно разпоредбата на чл.61, ал.1 от ЗАНН.

На основание чл.226, ал.3 от АПК, по исканията за присъждане на разноски пред настоящата инстанция следва да се произнесе Районен съд-П..

Водим от горното и на основание чл.222, ал.2 от АПК, Варненският административен съд, І-ви тричленен състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение № 72/16.06.2022г. на Районен съд - П. /ПРС/, І-ви състав, постановено по НАХД № 103/2022г. по описа на същия съд.

 

ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на ПРС, при спазване на указанията, дадени в мотивите на настоящото решение.

 

Решението е окончателно.

Председател:                                             

 

Членове:      1.                                

 

2.