Решение по дело №322/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 16
Дата: 19 януари 2022 г. (в сила от 18 май 2022 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20217120700322
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

  гр. Кърджали, 19.01.2022 г.

Административен съд - Кърджали в открито заседание на единадесети януари  през две хиляди и двадесет и втора  година в състав:

                                         СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Павлина Петрова, като разгледа докладваното от съдия Шефки  адм. дело  322 по описа на КАС за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс.

Образувано е по жалба от Ф.С.Р., чрез пълномощник, срещу Решение за изплащане на финансова помощ09/06/1/0/00013/3/01/03/01, издадено от директора на Областна дирекцияКърджали към Държавен фондЗемеделие, в частта му, с която е извършено прихващане и приспадане на сумата в размер на *** лв. 

Жалбоподателят твърди незаконосъобразност на решението в оспорената му част, като постановено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в нарушение на материалния закон и при несъответствие с целта на закона. Счита, че прихващането е извършено в противоречие с предвиденото в чл.28 от Регламент за изпълнение /ЕС/ №908/2014 г. на Комисията, тъй като вземането на ДФ „Земеделие“ не е установено по основание и размер, с влязъл в сила административен акт. В тази връзка сочи, че към датата на издаване на процесното решение, предполагаемото вземане от санкции за бъдещ период, не е било ликвидно и изискуемо, а прихващането – незаконосъобразно.  В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, както и в писмено становище, поддържа подадената жалба. Иска отмяна на решението в оспорената му част и претендира направените по делото разноски.

Ответникът – Директор на ОД –Кърджали към ДФ „Земеделие, не взема становище по жалбата.

Административният съд, като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено следното:

На 23.10.2019 г., между ДФ „Земеделие“ и жалбоподателя Ф.С.Р., като бенефициент, е сключен Административен договор ***/*** г. за предоставяне на безвъзмедна финансова помощ по Програма за развитие на селските райони  /ПРСР/ за периода 2014-2020 г., по процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 6.1 Стартова помощ за млади земеделски стопаниот мярка 6. Развитие на стопанства и предприятия BG06RDNP001-6.001. Съгласно чл.2, ал.1 и ал.2 от горния договор, одобрената финансова помощ е в размер на  *** лв.  и се предоставя на два етапа: първо плащане в размер на левовата равностойност на *** евро, а именно - *** лв.,  се извършва в срок до два месеца от датата на сключване на договора; - второ плащане в размер на левовата равностойност на *** евро /*** лв./, се извършва в срок до три месеца от подаване на искането за второ плащане. Според чл.5, ал.1 от договора,  бенефициентът има право на финансовата помощ в размера по чл.2, ал.1, която да му бъде изплатена чрез първо и второ плащане при спазване на всички условия, предвидени в договора, както и в Условията за изпълнение.

С Решение09/06/1/0/00013/2/01/03/01 от 11.12.2019 г. на директора на Областна дирекцияЗемеделие“ – Кърджали към ДФ „Земеделие, на основание чл.20а, ал.2 от ЗПЗП и раздел 2, т.1 от Условията за изпълнение на одобрени проекти по процедура BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6.1 Стартова помощ за млади земеделски стопаниот мярка 6. Развитие на стопанства и предприятияот ПРСР за периода 2014 -2020 г., е одобрено изплащането на финансова помощ по Административен договор ***/ *** г., съгласно заявка за плащане 09/06/1/0/00013/2/01, като при заявена и оторизирана  сума в  размер на *** лева, е изплатена сума в размер на *** лв., като за сумата в размер на *** лв. е посочено, че е извършеното прихващане, представляващо санкции за бъдещи периоди  по схеми и мерки на ДирекцияДиректни плащания.

С Решение №105/16.06.2020 г., постановено по адм.д.№67/2020 г. по описа на АС-Кърджали, е отменено Решение №09/06/1/0/00013/2/01/03/01 от 11.12.2019 г. на директора на Областна дирекция „Земеделие“ – Кърджали към ДФ „Земеделие“, в частта, с която е прихваната сумата в размер на *** лв. от оторизираната сума в размер на *** лв.

Въз основа на горното съдебно решение, ВРИД директор на ОД “Земеделие“-Кърджали, с Решение изх.№01-090-6500/318/ 01.07.2021 г., е одобрил изплащането на финансова помощ в размер на  *** лв., по сключения с бенефициента административен договор, в т.ч. и на сумата в размер на *** лв.

На 25.06.2021 г. Ф.Р. е подал искане за второ плащане в размер на *** лв., по сключения договор за предоставяне на БФП, като към искането си приложил и необходимите документи.

С Решение за изплащане на финансова помощ09/06/1/0/00013/3/01/03/01, издадено от директора на ОД на ДФ „Земеделие, гр.Кърджали, на основание чл.20а, ал.2 от ЗПЗП и  раздел 2, т.8.1.4 от Условия за изпълнение на одобрени проекти по процедура чрез подбор BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 Развитие на стопанства и предприятияот ПРСР за периода 2014 - 2020 г. е одобрено изплащането на финансова помощ по Административен договор ***/ *** г., съгласно искане за плащане 09/06/1/0/00013/3/01. При заявена и оторизирана  сума в  размер на *** лева е изплатена сума в размер на *** лв. Сумата в размер на *** лв.,  е посочена като прихваната, с пояснение, че е извършеното прихващане в горния размер представлява санкции за бъдещи периоди  по схеми и мерки на ДирекцияДиректни плащания.

Видно от представените извлечения от ИСУН 2020, във връзка със сключения Административен договор ***/ *** г., на жалбоподателя са изплатени следните суми: 1. На 15.11.2019 г. е извършено плащане на сумата в размер на *** лв. съгласно Решение за изплащане на финансова помощ09/06/1/0/00013/2/01/03/01 на директора на ОД“ЗемеделиеКърджали; 2. На 21.06.2021 г. е  извършено плащане на сумата в размер на *** лв., въз основа на Решение изх.01-090-6500/318/ 01.07.2021 г. и влязло в сила Решение105/16.06.2021 г., постановено по адм.д.67/20 г. по описа на АС-Кърджали; 3. На 13.10.2021 г. е извършено плащане на сумата в размер на *** лв. по Решение за изплащане на финансова помощ09/06/1/0/00013/3/01/03/01 изд. от директора на ОД“ЗемеделиеКърджали.

  При така установеното от фактическа страна, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок, от легитимирано лице с правен интерес и е насочена срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол.

Разгледана по същество, след проверка на административния акт, съгласно чл.168, ал.1, във връзка с чл.146 от АПК, жалбата е основателна, по следните съображения:

Предмет на настоящото производство е Решение за изплащане на финансова помощ09/06/1/0/00013/3/01/03/01, издадено от директора на ОД на ДФ „Земеделие- Кърджали, в частта му, с която е извършено прихващане и приспадане на сумата в размер на *** лв. от заявената и оторизирана сума в размер на *** лв. 

Оспореният акт е издаден от компетентен орган. Съгласно чл.20а, ал.1 и ал.2 ЗПЗП и чл.10, т.2 и т.7 от Устройствения правилник на ДФЗ, изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция. Организира и ръководи дейността на Разплащателната агенция и я представлява, като разполага и с правомощието по вземане на решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция. От своя страна, съгласно чл. 20а, ал.4 от ЗПЗП, изпълнителният директор може да делегира правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, включително вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции съобразно териториалната им компетентност. Със Заповед03-РД/1759/21.06.2021г., изпълнителният директор на ДФЗ, е делегирал на директорите на Областни дирекции на ДФ “Земеделие, в т.ч. и на директора на ОД-Кърджали,  правомощия по издаване на решения за изплащане или отказ от изплащане на финансова помощ по подадени искания за плащане по сключени договори за предоставяне на финансова помощ, касателно бенефициенти и ползватели, подали заявления за подпомагане в ОД „Земеделие- Кърджали, какъвто е случаят.

Процесното уведомително писмо е административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, и следва да отговаря на изискванията за форма и съдържание, посочени в чл. 59 от АПК.

Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му. Т.е., в закона е въведено изискване за мотивиране на административните актове. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и при осъществявания съдебен контрол за законосъобразност, а липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на административния акт.

В случая, оспореното решение е издадено на основание чл.20а, ал.2 от ЗПЗП и раздел 2, т.8.1.4 от Условия за изпълнение на одобрени проекти по процедура чрез подбор BG06RDNP001-6.001 по подмярка 6.1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани", като и двете посочени разпоредби са свързани с  правомощията на органа да изплати одобрената финансова помощ. Като фактически основания за прихващането, в решението е посочено следното: „Извършено е прихващане в размер на *** лева /*** лева и *** стотинки/, санкции за бъдещи периоди /СБП/  по схеми и мерки на ДирекцияДиректни плащания /ДДП/. Липсва обаче каквато и да било обосновка, както за основанието за налагане на горните санкции, така и за конкретните мерки и схеми, по които са наложени. Такива данни не се съдържат и в приложената административна преписка, поради което не може да се извърши преценка за наличието на предпоставките за извършване на прихващане, още повече пък за определянето на неговия размер. Не са налице и никакви  доказателства за наличие на неуредени задължения на жалбоподателя, установени с влязъл в сила акт, респ. за съществуването на насрещни ликвидни и изискуеми вземания, каквито са изискванията на националното законодателство, към което препраща чл. 28 от Регламент за изпълнение /ЕС/ № 908/2014 г. на Комисията от 06.08.2014 г. Непосочването на фактически и правни основания за издаването на акта е самостоятелно основание за неговата отмяна по чл. 146, т. 2 АПК.

На следващо място, съдът намира, че в хода на проведеното административно производство е допуснато и нарушение на чл.26 АПК, тъй като за така посоченото прихващане, лицето не е уведомено преди издаването на административния акт и не му е предоставена възможност за възражения. По делото не са представени доказателства,  лицето да е бил уведомено и за наложени му санкции за бъдещи периоди по схеми и мерки на ДирекцияДиректни плащания, налагащи прихващане на оторизирани суми по сключения договор, респ. не му е дадена възможност да даде обяснения или да представи документи.

По изложените съображения процесното решение, в частта относно извършено прихващане и приспадане на сумата в размер на *** лв.,  е издадено при неспазване на установената от закона форма, поради липса на конкретни правни и фактически основания за издаването му, както и поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила - отменителни основания по чл.146, т.2 и т.3 от АПК, поради което следва да бъде отменено. Тъй като естеството на въпроса не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне по искането за второ плащане, в частта относно извършено прихващане и приспадане на сумата в размер на *** лв.,  съобразно указаното в мотивите на решението.

При този изход на делото и на основание чл. 143, ал.1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски по делото, в размер на 560 лв., от които: 10 лв. за платената държавна такса и 550 лв. за договореното и изплатено адвокатско възнаграждение съгласно ДПЗС от 11.11.2021 г.

Предвид горното и на основание чл. 172, ал. 2, вр. чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение за изплащане на финансова помощ09/06/1/0/00013/3/01/03/01, издадено от директора на ОД – Кърджали към ДФ „Земеделие, в частта му, с която е извършено прихващане и приспадане на сумата в размер на 4 209.50 лв. 

ИЗПРАЩА преписката на директора на ОД-Кърджали към ДФ „Земеделие, за ново произнасяне по искането за второ плащане, в частта относно извършено прихващане и приспадане на сумата в размер на 4 209.50 лв., в законоустановения срок и съобразно дадените указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Държавен фонд "Земеделие" - София, да заплати на Ф.С.Р. от ***, ЕГН **********, направените по делото разноски, в размер на 560 лева.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                                       СЪДИЯ: