Решение по дело №143/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 162
Дата: 1 август 2023 г.
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20237110700143
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 май 2023 г.

Съдържание на акта

   Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

   162 от 01.08.2023 г., гр. Кюстендил

                                                                                                

     В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

     

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на седми юли две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                             СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 143 по описа за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ – загл. изм., ДВ, бр. 51          от 2022 г., в сила от 01.07.2022 г.).

Делото е образувано по жалба от Община Дупница, с адрес: гр. Дупница,          пл. „Свобода” № 1, представлявана отМ.Ч.– кмет, срещу                            Решение № РД-02-14-412/30.03.2023 г., издадено от ръководителя на управляващия орган (УО) на Програмата за трансгранично сътрудничество „ИНТЕРРЕГ – ИПП България Сърбия 2014 – 2020” (Програмата), с което на основание чл. 73, ал. 1 и         чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ във вр. с § 5, т. 4 от Допълнителните разпоредби (ДР)            на ЗУСЕФСУ и § 1, т. 2 от Допълнителната разпоредба на Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (Наредбата за посочване на нередности), и чл. 4 и чл. 20, ал. 1 от  Меморандума за изпълнение на Програмата за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГИПП БългарияСърбия CCI 2014TC16I5CB007 между правителството на Република България и правителството на Република Сърбия (Меморандума; обн., ДВ, бр. 101 от 2017 г., в сила от 24.11.2017 г.) на Община Дупница е определена               финансова корекция в размер на 100% от допустимите разходи по                                Договор за услуга № РД 09-513/24.10.2019 г., сключен с „Център за професионално обучение и ориентиране” ООД (сега ЕООД), с ЕИК *********, на стойност 6300 евро           с ДДС. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на решението на основанията по чл. 146, т. 3, 4 и 5 от АПК. Претендира се отмяна на решението, както и присъждане на направените разноски по делото.

В хода на съдебното производство адвокат Г.Г. – процесуален представител по пълномощие на Община Дупница, поддържа жалбата.

Ответникът – ръководителят на УО на Програмата, чрез процесуалния си представител по пълномощие юрисконсулт Д. В., изразява становище за неоснователност на жалбата, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на заплатеното от                            Община Дупница адвокатско възнаграждение.

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното от фактическа страна:   

Община Дупница е водещ партньор по Договор за                                         субсидия № РД-02-29-95/16.05.2019 г., сключен с Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), по проект с рег. № СВ007.2.32.142           „Опазване и възстановяване на екосистемите на ТГС чрез подобряване на качеството на речните води и почви, финансиран по Програмата. В чл. 2, т. 10 от                                            Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент (ЕП) и на Съвета  от 17 декември 2013 г. за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на                        Съвета (Регламент (ЕС) № 1303/2013) се съдържа легална дефиниция на понятието „бенефициер” – правен субект, който получава средствата от структурните и инвестиционни фондове. Законът за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление не дава легална дефиниция на понятието, но го употребява в обратен смисъл – правен субект, който предоставя средствата. За правния субект, който получава средствата, националният законодател е избрал термина „бенефициент”. В чл. 3, ал. 3 от Меморандума е дадена следната дефиниция на понятието „бенефициент/проектен партньор” – институция/организация, участваща в изпълнението на дейности по проекти, допустими за финансиране със средства от европейските фондове и инструменти (в чл. 3, ал. 4 от Меморандума е дадена дефиниция на понятието „водещ бенефициент/водещ партньор”: всички бенефициенти на дадена операция определят един от тях за водещ бенефициент/водещ партньор, който поема отговорността за изпълнението на цялата операция и подписва договор за субсидия с УО). Предвид разминаването съдът уточнява, че в настоящото решение получателят на средствата ще бъде наричан „бенефициер”.

В рамките на горепосочения проект и във връзка със сключения договор за субсидия е проведена опростена тръжна процедура с изпращане на покана до един участник (single tender) по реда на Практическото ръководство за обществени поръчки и безвъзмездни помощи за външни дейности на Европейския съюз (Практическото ръководство/PRAG, версия 2019.0 – 15.07.2019), с предмет: „Организиране на събития, издаване и дизайн на ръководство за граждани”. В резултат на проведената                   процедура между Община Дупница, като възложител, и „Център за професионално обучение и ориентиране” ООД, като изпълнител, е сключен Договор за                  услуга № РД 09-513/24.10.2019 г., с  предмет: „Организиране на събития, издаване и дизайн на ръководство за граждани”, на стойност 6300 евро с ДДС. Тръжното досие е разработено от К.Г. въз основа на Договор за                                     услуга № РД 09-451/02.08.2019 г., сключен между нея и Община Дупница.                          Към 24.10.2019 г. управител „Център за професионално обучение и ориентиране” ООД и съдружник в дружеството (с дял от 50%) е А.П.К..

С писмо с изх. № 90-00-3-39/07.03.2023 г., съобщено на същата дата, кметът на община Дупница е уведомен от ръководителя на УО на Програмата, че във връзка                 с постъпило в МРРБ уведомление за съмнение за нередност с                                                   вх. № УТС-305/26.01.2023 г., след преглед на наличната информация и документи в „Managament Information System IPA CBC BulgariaSerbia(v 1.1.28042016), справки в правноинформационната система „Сиела” и преглед на публично достъпна информация в „LinkedIn (онлайн социална мрежа за търсене и установяване на делови контакти), е установена свързаност между К.Г. (разработила тръжното досие) и А К (управител на „Център за професионално обучение и                ориентиране” ООД към 24.10.2019 г. и съдружник в същото) чрез участието им в други съвместни сдружения. Посочено е, че с „Юропиън Дивелъпмънт Консултинг” ЕООД, с                     ЕИК *********, е сключен Договор № РД 09-750/17.04.2018 г. за разработване на проектното предложение. „Юропиън Дивелъпмънт Консултинг” ООД е основано                през 2008 г., като 50% от капитала му са собственост на А. Г., а              останалите 50% на други съдружници. През 2009 г. дружеството е преобразувано               в ЕООД, като А. Г. е едноличен собственик на капитала му и негов управител. На 21.11.2012 г. А. Г. е прехвърлил дела си на А П., който на 14.03.2013 г. е прехвърлил дела си на Г.. До 21.11.2012 г. А П. е съдружник в „Център за професионално обучение и ориентиране” ООД с дял от 76%. А К (управител на „Център за професионално обучение и ориентиране” ООД към 24.10.2019 г.) e работила в „Юропиън Дивелъпмънт Консултинг” ЕООД и в сдружение „Клъстер Иновативни решения за здраве”, с                ЕИК *********, в периода януари – април 2021 г., който съвпада със срока за изпълнение на Договор за услуга № РД 09-513/24.10.2019 г. Член на сдружение „Клъстер Иновативни решения за здраве” е „Индустрия за здраве” ЕООД, с                     ЕИК *********, с едноличен собственик на капитала към 10.04.2019 г.                       К.Г.. От 15.03.2017 г. К.Г. е съдружник с дял от 90% в „Модерни стратегии и знания” ООД. Последното e основано през 2009 г. с 50% дялово участие на „Център за професионално обучение и ориентиране” ООД и „Международен колеж” ООД (в което 36% дялово участие има Т. К. Р. – бивш съпруг на Е. Р., настояща съпруга на А. Г.). На 02.11.2010 г. „Международен колеж” ООД е прехвърлило дяловете си в „Модерни стратегии и                знания” ООД на А П.. На 21.11.2012 г. А П. е прехвърлил дяловете си в „Център за професионално обучение и ориентиране” ООД на Мария Господинова П.а-КуртЕ., а в „Модерни стратегии” ЕООД, с ЕИК ********* – на Симеон Р. (син на Т. Р. и Е. Р.). На същата дата и „Център за професионално обучение и ориентиране” ООД е прехвърлило дела си в                        „Модерни стратегии” ООД на Симеон Р.. На 10.09.2014 г. Симеон Р. е прехвърлил дела си на Е. РадЕ., а през 2015 г. тя го е прехвърлила на А. Валентинов Недялков. Е. РадЕ. е председател на управителния съвет на сдружение „Клъстер Иновативни решения за здраве”, като участници в сдружението са „Национален консултант по обществени поръчки” ООД, с ЕИК ********* (в което съдружници са К.Г. – с дял от 3%, и Е. РадЕ. – с дял от 29%), „Иновейтив десижънс” ООД, с ЕИК ********* (съдружник в дружеството е бил А. Г.), „Реклама консулт” ЕООД, с ЕИК ********* (с едноличен собственик на капитала П. И. Ж. – изпълнител по друг договор по същия                                   проект CB007.2.32.142), сдружение „Национална асоциация правна инициатива за отворено управление”, с ЕИК ********* (изпълнител по договора по BL 4.9.1) и                                „Рибна индустрия” ООД, с ЕИК ********* (в което съдружници са А. Г. и Е. РадЕ.). В писмото е посочено, че предвид гореизложеното е налице свързаност между дружеството, подготвило документите за кандидатстване по проекта, и дружеството, избрано за изпълнител, чрез А. Г. – едноличен собственик и управител на дружеството, изготвило проектното предложение и работодател на А К, както и чрез А П. – едноличен собственик на „Юропиън Дивелъпмънт Консултинг” ЕООД и съдружник в „Център за професионално обучение и ориентиране” ООД, и свързаност между  А К – управител на изпълнителя на опростената процедура, и К.Г. – разработила тръжната документация, чрез сдружение „Клъстер Иновативни решения за здраве”. Прието е, че е налице нередност по т. 1 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности във вр. с чл. 70, ал. 1, т. 1 от ЗУСЕФСУ – по отношение                 на бенефициера е налице конфликт на интереси по смисъла на                                              чл. 61 от  Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на EП и на Съвета от 18 юли 2018 г.                  за финансовите правила, приложими за общия бюджет на                                                   Съюза (Регламент (ЕС) 2018/1046/Финансов регламент) във вр. с т. 2.5.4. от Практическото ръководство (версия 2019.0 – 15.07.2019) и чл. 2, ал. 2 от ЗУСЕФСУ.              С писмото на възложителя е предоставена възможност в двуседмичен срок да представи възражение с доказателства по направените констатации. В срока по                       чл. 73, ал. 2 от ЗУСЕФСУ Община Дупница е представила възражение с                                     вх. № 90-03-3-39/2/20.03.2023 г., подадено на 20.03.2023 г., в което са изложени подробни мотиви за липса на соченото в писмото нарушение.  Възражението е прието за неоснователно от административния орган. С Решение № РД-02-14-412/30.03.2023 г. ръководителят на УО на Програмата е приел, че Община Дупница е допуснала конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (EС) 2018/1046, който е довел до компроментиран избор на изпълнител в процедурата в резултат на свързаността на изпълнителя на проектното предложение и изпълнителя на процесната услуга, което нарушение представлява нередност по т. 1 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности, и е определил финансова корекция в размер                      на 100% от допустимите разходи по Договор за услуга № РД 09-513/24.10.2019, на стойност 6300 евро с ДДС. Оспореното решение е съобщено на Община Дупница                  на 31.03.2023 г. Жалбата срещу същото е подадена на 11.04.2023 г.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима – подадена е срещу индивидуален административен акт по чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, от надлежен правен субект с право на обжалване по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК, пред компетентния за разглеждането ѝ съд, в преклузивния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕФСУ. Разгледана по същество на посочените в нея основания и в обхвата на служебната проверка по чл. 168 от АПК, жалбата е основателна по следните съображения:

Оспореното решение е издадено от компетентен орган. Съгласно § 5, т. 4 от ДР на ЗУСЕФСУ доколкото друго не е предвидено в приложимото за тях европейско законодателство и в сключените между държавите договори, ратифицирани, обнародвани и влезли в сила за Република България, този закон се прилага и за финансовата подкрепа по програмите за европейско териториално сътрудничество, като органите за управление и националните органи осъществяват правомощия по администрирането на нередности и извършването на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III, и при извършване на финансови корекции прилагат категориите нередности и минималните и максималните стойности на процентните показатели, определени в ЗУСЕФСУ и с акта по чл. 70, ал. 2. По силата на чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕФСУ финансова подкрепа със средства от ЕФСУ (до 01.07.2022 г. – ЕСИФ) може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция. Административната мярка се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта – чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ. Рамката за инструментите на Съюза за финансиране на външната дейност, включително за Инструмента за предприсъединителна помощ (ИПП II), се съдържа в Регламент (ЕС) № 231/2014 на ЕП и на Съвета от 11 март 2014 г. за създаване на Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП II). Предвид необходимостта от допълнителни конкретни правила е приет Регламент за изпълнение (ЕС) № 447/2014 на Комисията от 2 май 2014 г. относно специфичните правила за изпълнение на  Регламент (ЕС) № 231/2014 на ЕП и на Съвета за създаване на Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП II). Съгласно чл. 37, параграф 1 от                       Регламент № 447/2014 по отношение на функциите на управляващия орган се прилагат чл. 125 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 и чл. 23, параграфи 124 и 5 от Регламент (ЕС) № 1299/2013. С одобрената от Европейската комисия Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ – ИПП ТГС ССI 2014TC16I5CB006 са определени приоритетите за сътрудничество между Република България и Република Северна Македония за програмен период 2014 – 2020. Основните правила за изпълнението ѝ се съдържат в Меморандума.

Анализът на относимата нормативна уредба обосновава извода, че ръководителят на УО на Програмата има правомощието да установява нередност, допусната от бенефициери с местонахождение на територията на Република България, и да определя финансова корекция, какъвто е настоящият случай. Това правомощие обхваща както случаите на нередност, допусната от водещ бенефициер/водещ партньор, така и случаите на нередност, допусната от друг бенефициер/партньор. Ограничението на компетентността на ръководителя на УО на Програмата за определяне на корекция е по териториален признак – необходимо е извършителят         да е с местонахождение на територията на Република България. Със                                        Заповед № РД-02-14-195/21.02.2023 г., издадена от  министъра на регионалното развитие и благоустройството, на Д. Г. – заместник министър на регионалното развитие и благоустройството, е възложено да ръководи и организира дейността на УО по програмите за трансгранично сътрудничество България – Сърбия, България – Турция и България – Македония, съфинансирани по ИПП 2014 – 2020 г. (след издаването на процесното решение със Заповед № РД-02-14-472/13.04.2023 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството тези правомощия са възложени на директора на дирекция „Управление на териториалното сътрудничество” при МРРБ).

Решението е издадено в предвидената в чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕФСУ форма. Същото съдържа реквизитите по чл. 59, ал. 2 от АПК, в това число фактическите и правните основания за издаването му. При издаването на решението не са допуснати от съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да са самостоятелно основание за отмяната му. Спазени са регламентираните в ЗУСЕФСУ специални правила за провеждане на процедурата по определяне на финансовата корекция по основание и размер.

Оспореното решение обаче не е съобразено с приложимите материалноправни разпоредби. Съгласно чл. 2 „Приложими разпоредби” от Меморандума по отношение на Република България като държава членка на ЕС, участваща в Програмата, са в сила правилата, приложими за европейското териториално сътрудничество, заложени в Регламент (ЕС) № 1303/2013 и Регламент (ЕС) № 1299/2013, както е предвидено в раздел VІ, глава II на Регламент (ЕС) № 447/2014. В чл. 20 „Нередности и възстановяване на неправомерно платени средства” от Меморандума е посочено, че съгласно член 72 (з) от Регламент (ЕС) № 1303/2013 всяка държава участничка е отговорна за предотвратяване, разкриване, коригиране и докладване на нередности, включително измами, както и за възстановяване на неправомерно платени средства на бенефициерите, намиращи се на нейна територия (в т.ч. и лихвите в случай на просрочени плащания); и двете страни се задължават да уведомят Европейската комисия за всяка регистрирана нередност и редовно да информират Комисията за напредъка на административните и съдебните производства. В чл. 3, ал. 6 от Меморандума е дадено определение на понятието „нередност” – всяко нарушение на разпоредба относно приложимите правила и договори, произтичащи от действие или бездействие на икономически оператор, което е имало или би имало като резултат нарушаване на общия бюджет на Европейския съюз чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза (сходно е определението на понятието „нередност” в        чл. 2, т. 36 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 – всяко нарушение на правото на Съюза или на националното право, свързано с прилагането на тази разпоредба, произтичащо от действие или бездействие на икономически оператор, участващ в прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което има или би имало за последица нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляване на неправомерен разход в бюджета на Съюза). Дефиницията на понятието „нередност” съдържа три елемента: действие или бездействие на икономически оператор, което води до нарушение на приложими правила и договори, и има или би имало за резултат нанасянето на вреда на бюджета на Съюза чрез начисляването на неоправдан разход в същия.

Община Дупница е икономически оператор по смисъла на чл. 2, т. 37 от Регламент (ЕС) № 1303/2013, тъй като участва в изпълнението на помощта от ЕФСУ.             В това си качество, като страна по Договор за субсидия № РД-02-29-95/16.05.2019 г., сключен с МРРБ, Община Дупница е провела опростена тръжна процедура за разходване на получено безвъзмездно финансиране от ЕФСУ и е сключила                      Договор за услуга № РД 09-513/24.10.2019 г., на стойност 6300 евро с ДДС.                  Първият елемент от определението за нередност е налице.

Относно наличието на втория елемент – нарушение правото на ЕС или на национално право, свързано с прилагане на правото на ЕС:

Съгласно чл. 2, ал. 2 от ЗУСЕФСУ при управлението на средствата от ЕФСУ не се допуска конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046. Като основание за определяне на финансовата корекция от ръководителя на УО на Програмата е констатирано нарушение, което е квалифицирано като нарушение на        чл. 61 от Регламент (EС) 2018/1046 във вр. с т. 2.5.4. от Практическото ръководство (версия 2019.0 – 15.07.2019). Това нарушение е определено като нередност по т. 1 от Приложение № 2 към чл. 2, ал. 3 от Наредбата за посочване на нередности. Съгласно чл. 61, параграф 1 от посочения регламент финансовите участници по смисъла на             глава 4 от дял IV от същия и другите лица, включително националните органи на всяко равнище, участващи в изпълнението на бюджета при условията на пряко, непряко и споделено управление, включително в подготвителните действия, в одита или в контрола, не предприемат никакви действия, които могат да поставят собствените им интереси в конфликт с тези на Съюза, и предприемат подходящи мерки за предотвратяване на конфликт на интереси във функциите, за които носят отговорност, и за справяне със ситуации, които обективно могат да бъдат възприети като конфликт на интереси. В параграф 3 на чл. 61 от регламента е посочено, че за целите на               параграф 1 конфликт на интереси съществува, когато безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансов участник или друго лице, посочено в              параграф 1, е опорочено по причини, свързани със семейния и емоционалния живот, политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес. Съгласно т. 2.5.4.1 от Практическото                     ръководство (версия 2019.0 – 15.07.2019) конфликт на интереси е налице, когато безпристрастното и обективно упражняване на функциите на разпоредителя с бюджетни кредити е компроментирано по причини, свързани със семейството, емоционалния живот, политическата или националната принадлежност, икономическия интерес или друг пряк или непряк личен интерес.

В случая издателят на административния акт, излагайки факти за свързаност на лицата, не е изследвал и анализирал по какъв начин тези факти сочат на конфликт на интереси по определението, дадено в чл. 61, параграф 3 от Регламент (ЕС) 2018/1046. Позовал се е на компроментиран избор на изпълнител в процесната процедура и поставяне под съмнение на спазването на принципите за свободна конкуренция и прозрачност чрез предоставяне на неоправдано предимство на                                    „Център за професионално обучение и ориентиране” ООД, представлявано от А К, и сключването със същото Договор за услуга № РД 09-513/24.10.2019 г., вследствие на свързаност между това дружество и дружеството, подготвило документите за кандидатстване по проекта, чрез А. Г. (едноличен собственик на капитала и управител на дружеството, изготвило проектното предложение, и работодател на А К) и чрез А П. (едноличен собственик на капитала на „Юропиън Дивелъпмънт Консултинг” ЕООД и съдружник в „Център за професионално обучение и ориентиране” ООД), и свързаност между А К (управител на изпълнителя на опростената процедура)                                 и К.Г. (разработила тръжната документация), чрез                               сдружение „Клъстер Иновативни решения за здраве”.

Между страните по делото няма спор по изложените в оспореното решение факти. Спорът е дали въз основа на същите е налице конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от Регламент (ЕС) 2018/1046. В разработените от Европейската комисия Насоки относно избягването и управлението на конфликти на интереси съгласно Финансовия регламент (ОВ 2021/С 121/01) са дадени методически указания по тълкуването на разпоредбите на регламента. В същите е посочено, че понятието „конфликт на интереси” е свързано с принципите на добро финансово управление, прозрачност и равно третиране. Това понятие се отнася до ситуации, при които лицата, участващи в изпълнението на бюджета, са в една от ситуациите, посочени в чл. 61 от Финансовия регламент, т.е. когато способността на лицето да изпълнява ролята си безпристрастно и обективно е „опорочена по причини, свързани със семейния и емоционалния живот, политическа или национална принадлежност, икономически интерес или всякакъв друг пряк или косвен личен интерес”. В контекста на процедурите за възлагане, предоставяне или присъждане чл. 61 от регламента  се прилага за разпоредителите с бюджетни кредити и за лицата, участващи във или отговарящи за процедурата за възлагане, предоставяне или присъждане, както и за участниците в етапите на подготовка, отваряне и оценка. Понятието „конфликт на интереси”, както е определено в чл. 61 от регламента, не се прилага за кандидати, оференти, заявители, и не следва да се използва по отношение на тях.

Съдът приема, че свързаността между посочените в процесното решение лица не доказва наличието на конфликт на интереси по смисъла на чл. 61 от                      Регламент (ЕС) 2018/1046. Не е доказано, че разработването на тръжната документация и проектното предложение от лица, които са в икономическа свързаност с управителя на „Център за професионално обучение и ориентиране” ООД (сега ЕООД), е повлияло на решението на Община Дупница да отправи покана за участие в опростената тръжна процедура именно на това дружество. Разпоредбата на чл. 61 от                                  Регламент (ЕС) 2018/1046 е приложима, когато се установи опорочаване на безпристрастното и обективно упражняване на функциите на финансовия участник по причини, свързани с икономически или друг пряк или косвен личен интерес. В съответствие с насока 104 от Регламент (ЕС) 2018/1046 понятието „конфликт на интереси” следва да се използва единствено за случаите, в които лице или субект с отговорности по изпълнение на бюджета, одит или контрол, или длъжностно лице или служител на институция на Съюза, или на националните органи на всяко равнище се намира в такава ситуация. В обжалваното решение не са изложени конкретни съображения по какъв начин се проявява икономическият интерес или всякакъв друг пряк или косвен интерес за възложителя по договора – Община Дупница. По смисъла на чл. 61, параграф 3 от Финансовия регламент се изисква установяване на обективното възприятие за конфликт на интереси, който трябва да се основава на обективни и разумни съображения. Ръководителят на УО на Програмата само е отразил установените от него връзки между горепосочените лица, въз основа на които е формирал извод за  компроментиран избор на изпълнител в процедурата. Този извод не е доказан в производството. Самото понятие „конфликт на интереси” по смисъла на Регламент (ЕС) 2018/1046 е свързано с принципите на добро финансово управление, прозрачност и равно третиране. В съответствие с тези принципи органът не е установил как Община Дупница не е действала безпристрастно и обективно при разходването на средствата по изпълнението на проекта с рег. № СВ007.2.32.142. При отсъствието на посоченото в решението нарушение не е налице твърдяната от органа нередност, за която да бъде определена финансова корекция на Община Дупница (вж. в т. см.                                  Решение № 5003/11.05.2023 г. на ВАС по адм. д. № 1077/2023 г., VII о.).

По изложените съображения съдът намира, че оспореното решение е незаконосъобразно и на основание чл. 172, ал. 2, предл. 2 от АПК следва да бъде отменено.

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК                               МРРБ (юридическото лице, в чиято структура е ответникът) следва да заплати на                    Община Дупница направените от същата разноски по делото в размер                                на 598,57 лв. (98,57 лв. за държавна такса и 500 лв. за адвокатско възнаграждение). Съдът намира за неоснователно възражението по чл. 78, ал. 5 от Гражданския процесуален кодекс във вр. с чл. 144 от АПК за прекомерност на заплатеното от Община Дупница адвокатско възнаграждение, доколкото същото е под минималния размер по чл. 8, ал. 1 във вр. с чл. 7, ал. 2, т. 3 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Воден от гореизложеното, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-02-14-412/30.03.2023 г., издадено от ръководителя            на УО на Програмата за трансгранично сътрудничество „ИНТЕРРЕГ – ИПП България Сърбия 2014 – 2020”.

ОСЪЖДА Министерството на регионалното развитие и благоустройството да заплати на Община Дупница, с адрес: гр. Дупница, пл. „Свобода” № 1, сумата в размер на 598,57 лв. (петстотин деветдесет и осем лЕ. и петдесет и седем стотинки) – разноски по делото.

Решението може да се обжалва от страните с касационна жалба пред               Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

                                                                           СЪДИЯ: