Решение по дело №17/2021 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 36
Дата: 9 март 2021 г. (в сила от 9 март 2021 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20217120700017
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

      

 гр. Кърджали 09.03.2021 г.

                                                         В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Кърджали, в открито заседание на двадесет и трети февруари през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                                                         СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Павлина Петрова като разгледа докладваното от съдията Шефки административно дело №17 по описа на съда за 2021 г., и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно - процесуалния кодекс (АПК), във вр. с  чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/. Образувано е по жалба от Б.С.М. от *** против Решение за достъп до обществена информация от 04.01.2021 г., издадено от кмета на община Момчилград, в частта му по т.2, с която е отказан достъп до заявена от него обществена информация, касаеща 10 договора за наем на общински имоти, върху които са разположени преместваеми съоръжения. Жалбоподателят намира оспорената част от решението за незаконосъобразно, като постановено в нарушение на материалния закон. Счита, че са били налице предпоставките на чл.31, ал.4 от ЗДОИ, за предоставяне на обществената информация по начин, който не разкрива информацията, засягаща интересите на третите лица. Иска от съда да отмени оспорения акт, като претендира и направените по делото разноски. В с.з., чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата, по изложените в нея съображения.

Ответникът - Кмет на община Момчилград, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна.  Сочи, че в случая се засягат интересите на трети лица, които изрично са заявили, че не желаят исканата информация да бъде предоставена на жалбоподателя. Счита, че информация за отдаваните под наем обекти следва да бъде заявена и предоставена във вид на данни за обектите, които се отдават под наем, не и на самите договори, съдържащи информация за трети лица.

Съдът, след като съобрази събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Производството по постановяване на оспореното решение е започнало по молба с Вх.№9400-4480/10.12.2020г. от Б.М., с която е поискан достъп до обществена информация, свързана с договори за отдаване под наем на общински имоти, с разположени върху тях преместваеми съоръжения, на територията на гр. Момчилград, чрез предоставяне на копия от сключените договори.  Във връзка, с подадената молба, с писмо изх.№7000-422/16.12.2020г., кметът на община Момчилград е  поискал писмено съгласие от 14 физически и юридически лица - страни по сключените договори за наем. Видно от  приложените по делото писма, десет от наемателите са отказали да дадат съгласие, за предоставяне на исканата информация.

По делото няма спор, че търсената информация касае отдадени под наем общински имоти, върху които са разположени преместваеми съоръжения. 

Въз основа на така проведената процедура, на 04.01.2021 г., кметът на община Момчилград е постановил решение, с т.1 от което, на основание чл.28, ал.2, вр. с чл.31, ал.1 ЗДОИ, е предоставил копия от договорите за наем със заличени данни на наемателя, за 4 от общо 14 общински имота, предоставени по наем. С т.2 от горното решение, което е и предмет на настоящия спор, органът е отказал да  предостави исканата информация, поради това, че последната засяга интересите на трети лица, изразили изрично писмено несъгласие за предоставянето й. 

При установената фактическа обстановка, съдът намира, че жалбата е допустима, като подадена в законоустановения срок по чл.149, ал.1 от АПК, срещу подлежащ на оспорване акт и от лице с наличен правен интерес.

Предмет на настоящото производство е решението в частта му, касаеща постановения отказ  по т.2.

Разгледана по същество, жалбата е основателна по следните съображения:

Правото на българските граждани да търсят и получават информация е регламентирано в чл.41, ал.1 от Конституцията на РБ, като отношенията, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени в Закона за достъп до обществена информация (обн. ДВ, бр. 55 от 2000 г.).

Съгласно чл.2, ал.1 от ЗДОИ, обществена е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Съдът намира, че данните, свързани с отдаването под наем на недвижими имоти – общинска собственост, от страна на кмета на община Момчилград, представляват обществена информация по смисъла на чл.2, ал.1 ЗДОИ. От нея жалбоподателят може да си състави собствено мнение относно дейността на задълженото лице, свързана с управлението на  общински недвижими имоти.

В разпоредбата на чл. 3 от ЗДОИ са определени субектите,  задължени да осигуряват достъп до обществена информация субекти. Кметът на община Момчилград, като орган на изпълнителната власт в общината, на когото са предоставени правомощията по управление на общинските имоти, за които се търси информация, се явява задължен субект по смисъла на чл. 3 от ЗДОИ.

Оспореният в настоящото производство отказ е основан на текста на чл.37, ал.1, т.2 от ЗДОИ и мотивиран с обстоятелството, че е налице изричен писмен отказ за предоставяне на исканите данни от страна на трети, засегнати лица.

Съгласно чл.37, ал.1, т.2 от ЗДОИ, основание за отказ да се предостави достъп до обществена информация е налице, когато достъпът засяга интересите на трето лице и няма негово изрично писмено съгласие за предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес.

Безспорно е по делото, че е налице изрично несъгласие от страна на трети лица, за предоставяне на сключените договори за наем.  В горната хипотеза, разпоредбата на чл.31, ал.4 от ЗДОИ предвижда, съответният орган да предостави исканата обществена информация в обем и по начин, който да не разкрива информацията, която засяга интересите на третото лице.

В конкретния случай, това не е съобразено от страна на кмета на община Момчилград, като не е преценена възможността да се предостави достъп само до онази част от информацията, достъпът до която не е ограничен, т.е., всички данни, свързани с отдаването под наем на общински имоти на територията на гр.Момчилград, с разположени върху тях преместваеми съоръжения, без данните на третите лица.

Предвид изложеното съдът намира, че процесното решение, в оспорената му част, е материално незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а преписката следва да бъде изпратена на административния орган със задължителни указания за предоставяне достъп до отказаната обществена информация при спазване на нормите на чл. 31, ал. 4 от ЗДОИ, в 14-дневен срок от получаване на преписката.

С оглед изхода на спора и на основание чл.143, ал.1 от АПК, ответникът по жалбата следва да заплати на жалбоподателя и направените разноски по делото, общо в размер на 410 лв., от които: 10 лв. за внесена държавна такса и 400 лв. за договореното и изплатено адвокатско възнаграждение, съгласно представения ДПЗС №**/***г.

         Така, мотивиран от изложеното и на основание чл.172, ал.2 и чл.173, ал.2 от АПК, Административен съдКърджали

 

                                       Р     Е     Ш     И :

 

ОТМЕНЯ  Решение за достъп до обществена информация от 04.01.2021 г., издадено от кмета на община Момчилград, в частта му по т.2.

ИЗПРАЩА преписката на кмета на община Момчилград за ново произнасяне по молба с Вх.№9400-4480/10.12.2020г. от Б.М.,  в 14-дневен срок, при спазване на указанията по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Община Момчилград да заплати на Б.С.М. с ЕГН ********** и адрес: ***, направените по делото разноски в размер на 410  лева.  

Решението, на основание чл.40, ал.3 от ЗДОИ, не подлежи на обжалване. 

 

 

 

 

                                                 С Ъ Д И Я :