Р Е Ш Е Н И Е
гр.Пазарджик, 18.09.2018 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ПАЗАРДЖИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, ХІV състав, в публично заседание на 13.09.2018 година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР БИШУРОВ
при секретаря Елена Пенова, като разгледа докладваното от съдията Бишуров АНД № 802 по описа за 2018 год., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на С.Р.Т. ***, ЕГН ********** против
Наказателно постановление № 85 от 24.04.2018 година на Директора на ОДБХ-Пазарджик,
с което на основание чл.417 ал.1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВМД/
и за нарушение на чл.132, ал.1, т.11 от ЗВМД му е наложена глоба в размер на 500
лв. /петстотин лева/.
Релевираните в жалбата обстоятелства се свеждат до наличие на материална и процесуална незаконосъобразност на атакуваното НП, чиято отмяна се иска.
В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с процесуален представител, който поддържа жалбата, ангажира доказателства и излага съображения за отмяна на НП.
Ответникът по жалбата – АНО, не се явява лично, но изпраща процесуален представител, който оспорва жалбата, ангажира доказателства и пледира за потвърждаване на НП.
Съдът като съобрази доводите изложени в жалбата и събраните по делото писмени и гласни доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено следното:
Жалбоподателят е санкциониран за нарушение на чл.132 ал.1, т.11 от ЗВМД, при следната възприета от АНО и описана в обстоятелствената част на НП фактическа обстановка:
На 28.03.2018 год.
била извършена проверка в нерегламентиран животински пазар, намиращ се в гр. Пазарджик,
квартал „Изток” от служители на ОДБХ-Пазарджик, а именно: д-р Б.А.М. - на
длъжност главен инспектор в отдел „Здравеопазване на животните”, д-р Н. В.Й. -
на длъжност главен инспектор в отдел „Здравеопазване на животните” и д-р А. Х.
С. - на длъжност главен инспектор в отдел „Здравеопазване на животните”.
При проверката било
констатирано, че в района на нерегламентирания и описан по-горе животински
пазар, жалбоподателят С. Т., в качеството си на собственик на селскостопански
животни, с моторно превозно средство с peг. № …… извършвал, без да има право,
придвижване и търговия с животни - 3 (три) броя овце негова собственост, които
не са били идентифицирани и за които не са изпълнени мерките по програмата за
профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болести по животните.
Всичко това
съставлявало според проверяващите нарушение на императивната разпоредба на чл.132 ал.1, т.11
от ЗВМД, според която: „Собствениците, съответно ползвателите на животновъдни
обекти със селскостопански животни: ... т.11. нямат право да извършват
придвижване и търговия с животни, които не са идентифицирани и за които не са
изпълнени мерките по програмата за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране
на болести по животните ...”.
Резултатите от
проверката били обективирани първоначално в КП № …., след което жалбоподателят
бил поканен в сградата на ОДБХ-Пазарджик за съставяне на АУАН.
Въз основа на
установените при проверката факти и обстоятелства бил съставен АУАН сериен № …..
г.
Въз основа на акта било издадено и атакуваното НП, което било
връчено на жалбоподателя на 02.05.2018г. Жалбата против НП била подадена чрез
АНО на 09.05.2018г., при което е процесуално допустима, като подадена в срок и
от лице, активно легитимирано да инициира съдебен контрол за законосъобразност
на НП.
Гореописаната фактическа
обстановка се установи по безспорен и категоричен начин от писмените
доказателства, приети по делото,
показанията на актосъставителя - св.Б.М., както и от тези на свидетелите Р.М., Б.М.
и Н. Й., а също и от обясненията на
жалбоподателя.
При така установеното съдът намира, че жалбата е основателна по следните съображения:
Според настоящия съдебен състав, в
рамките на настоящото административнонаказателно производство е ангажирана
отговорността на жалбоподателя Т. при допускане
на съществени нарушения на процесуалните правила, което драстично е накърнило
правото на защита на санкционирания и е самостоятелно основание за отмяна на
НП. Отделно от това, с издаденото НП материалният закон е приложен неправилно.
Относно процесуалните нарушения:
Първото, което следва да се каже е, че АУАН,
с който е поставено началото на АНП, е съставен в драстично нарушение на чл.40
ал.1 от ЗАНН. Посочената правна норма императивно предвижда, че актът за
установяване на административното нарушение се съставя в присъствието на
нарушителя и свидетелите, които са присъствали при извършване или установяване на
нарушението, т.е. изисква се да се състави в присъствието на свидетели-очевидци
или на самото извършване на нарушението или на неговото установяване. Изключение от това изискване се съдържа в
разпоредбата на чл.40 ал.3 от ЗАНН, където е разписано, че само при липса на
свидетели, присъствали при извършването или установяването на нарушението, или
при невъзможност да се състави акт в тяхно присъствие, той се съставя в
присъствието на двама други свидетели, като това изрично се отбелязва в акта.
В конкретния казус
се установи безспорно, че актосъставителят – св.М. и неговите колеги: д-р Н.В.Й.
и д-р А. Х. С. - главни инспектори в отдел „Здравеопазване на животните” при
ОДБХ-Пазарджик, са присъствали по време на проверката в нерегламентирания
животински пазар, при което са били преки очевидци на извършването и
установяването на твърдяното нарушение. Това е посочено, както в началото на
обстоятелствената част от НП, така и в съставения по време на проверката
констативен протокол № …...
При това положение актосъставителят и свидетел
по делото д-р Б.М. е имал задължението да състави акта в присъствието на горепосочените
негови колеги и да ги впише като свидетели в него. Вместо това обаче той е
вписал като свидетели в акта други свои колеги-А. Т. Б. и А. И. К., без обаче
без да са били налице условията на чл.40 ал.3 от ЗАНН, т. к. няма данни за
невъзможност актът да бъде съставен в присъствието на двамата
свидетели-очевидци, които и към момента на съставянето са били служители в
ОДБХ-Пазарджик. Отделно от това в акта няма изрично отбелязване защо той е
съставен не присъствието на свидителите-очевидци, а в присъствието на други
двама свидетели, каквото е императивното изискване на чл.40 ал.3 от ЗАНН.
Изискването за спазване на императивната норма
на чл.40 ал.1 от ЗАНН е предпоставка за гарантиране правото на защита и разкриване на
обективната истина и по никакъв начин не може да се игнорира, освен в строго и
лимитативно определени от закона случаи. Това изискване корелира и на правото
на обвиненото в извършване на административно нарушение лице да научи въз
основа на кои доказателства – в случая гласни, е установено самото извършване.
В настоящото производство обаче актосъставителят е нарушил изцяло
горецитираната норма и е изготвил АУАН в разрез с нея, което представлява
неотстранимо процесуално нарушение, водещо до отмяна на НП, издадено въз основа
на порочния акт.
При наличие на очевидци на нарушението или на неговото
констатиране, в акта за установяване на административно нарушение не следва да
се посочват за свидетели други лица, присъствали само при съставянето му,
защото това затруднява дейността на административнонаказващите органи и
съдилищата при разкриване на обективната истина /Виж Постановление № 10 от
28.IX.1973 г., Пленум на ВС на Р Б./.
Дори това
процесуално нарушение хипотетично да бъде игнорирано, то е налице и друго
такова.
Според настоящия
съдебен състав НП не отговаря на императивните изкисвания на чл.57 ал.1, т.5 от ЗАНН, т.к. не е направено ясно, точно и пълно описание на нарушението, т.е. на
обстоятелствата, които очертават неговата обективна съставомерност. Това е
съществено процесуално нарушение, т.к. привлечения към
административнонаказателна отговорност не може да научи конкретните факти,
очертаващи състава на нарушението и да изгради защитна теза срещу тях. При
описване на нарушението по чл.132 ал.1, т.11 от ЗВМД, актосъставителят, а след
това и АНО, са се задоволили да посочат само, че жалбоподателят, с моторно превозно средство с
peг. № ….., извършвал „придвижване и търговия” с животни - 3 (три) броя овце,
негова собственост, които не са били идентифицирани. Липсва обаче описание на
конкретните обстоятелства, при които са били извършени двете изпълнителни
деяния на административното нарушение – придвижването и търговията. Не е
посочено нито в какво се е изразила търговията, т.е. дали е купувал или
продавал, нито в какво се е изразило придвижването на животните, т.е. кога,
откъде до къде и т.н.
За да може с издаването на
едно наказателно постановление да се реализира административнонаказателна
отговорност на дадено лице, следва същото да съдържа законово регламентиран минимален
обем информация. Данните, фактите и обстоятелствата, които в постановлението
безусловно следва да са налице, са посочени в чл. 57 ЗАНН. А възведените в чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 (описание на нарушението, датата и мястото,
където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата,
които го потвърждават, както и законните разпоредби, които са били нарушени),
съставляват мотивите - фактическите и правните основания, от които следва
постановеният от наказващия орган резултат. В случай, че така установените
нормативни изисквания не са спазени, ще бъде налице акт, постановен в
съществено нарушение на закона.
Изискването за обоснованост на наказателното постановление
е една от гаранциите за законосъобразност на същото, които законът е установил
за защитата на правата и правнозащитените интереси на гражданите - страни в
административнонаказателното производство. Тази гаранция се проявява в две
насоки. С излагането на мотивите се довеждат до знанието на адресата
съображенията, по които АНО е пристъпил към налагане на конкретна
административна санкция. Това подпомага лицето, чиято юридическа отговорност е
ангажирана, да организира защитата си. От друга страна, наличието на мотиви
улеснява и прави възможен контрола за законосъобразност и правилност на акта,
упражняван при обжалването му пред съда, допринася за разкриване на евентуално
допуснатите закононарушения. Значението на изискването за мотиви според ЗАНН е такова, че тяхното неизлагане към
наказателното постановление съставлява съществено нарушение на закона и е
основание за отмяна на акта.
Съдът намира, че в поставеното за разглеждане
постановление липсва ясно и точно описание на нарушението и обстоятелствата,
при които то е извършено, т.к. както вече се спомена от съдържащите се по
делото доказателства според настоящата инстанция не може да се изгради никакъв,
още по-малко безспорен и несъмнен извод, че именно жалбоподателят е извършил
вмененото му административно нарушение, доколкото не е установено нита дали е
купил или продал процесните животни, нито от къде, за къде и кога те са били
придвижени.
Относно нарушението на материалния закон:
Според настоящия
съдебен състав, в конкретния казус жалбоподателят Т. не може да бъде субект на
вмененото му нарушение по чл.132, ал.1,
т.11 от ЗВМД. Тази правна норма разписва, че: „Собствениците, съответно
ползвателите на животновъдни обекти със селскостопански животни: т.11 – нямат
право да извършват придвижване и търговия....”. От буквалното тълкуване на
правната норма следва, че субект на нарушение би могъл да бъде само собственик
или ползвател на животновъден обекти със селскостопански животни.
С описаното в НП обаче, а и по
делото пред въззивната инстанция, не само че не са представени доказателства,
но и не се твърди въобще, че жалбоподателят е собственик или ползвател на
животновъден обект със селскостопански животни, още по-малко пък да е
описван такъв обект, респ. да се твърди, че има регистриран такъв.
Всичко това налага порочното наказателното
постановление да бъде отменено изцяло.
Мотивиран от горното и на основание чл.63 ал.1
от ЗАНН съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ НП № 85 от 24.04.2018
год. на Директора на ОДБХ-Пазарджик,
с което на С.Р.Т. ***, ЕГН **********, на основание чл.417 ал.1 от Закона за
ветеринарномедицинската дейност /ЗВМД/, във вр. с чл.132, ал.1, т.11 от ЗВМД е наложена глоба в
размер на 500 лв. /петстотин лева/, като
незаконосъобразно.
Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от съобщаването му на страните пред Пазарджишкия административен съд.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: