Решение по дело №181/2019 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 юни 2019 г. (в сила от 4 юни 2019 г.)
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20197140700181
Тип на делото: Касационно административно дело
Дата на образуване: 24 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

250/04.06.2019 г.

 

гр. Монтана

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, касационен състав, в публично заседание на тридесет и първи май през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                             Председател: Огнян Евгениев

                                                                                                Членове: Соня Камарашка

                                                                                                                Бисерка Бойчева

 

при секретаря П*** В*** и с участието на прокурор Галя Александрова при Окръжна прокуратура - Монтана, като разгледа докладваното от съдия Камарашка административно дело № 181 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.208 – чл.228 от АПК и чл.3, ал. 1 Наредба № 49 от 5.11.2004 г. за поддържане на картата на възстановената собственост.

 

Образувано е по касационна жалба на В.Й.В. с ЕГН * ***, срещу решение № 65 от 26.02.2019г., постановено по адм. дело № 709 по описа за 2018 г. на Районен съд гр.Лом. С него е отхвърлена жалбата на касатора в настоящото производство срещу изричния отказ на началника на Общинска служба по "Земеделие" (ОСЗ) - Брусарци, обективиран в писмо с изх. № 39 от 16.03.2018 г., за извършване на административна услуга, да издаде скица за поземлен имот №50023, с площ от 2,361дк. и имот №51026, с площ от 1,325дк. и двата находящи се в землището на гр.Брусарци, обл.Монтана в местността „К*** д***”.

В касационната жалба се прави оплакване за неправилност на решението като се релевират касационни основания за отмяна изразяващи се в необоснованост и нарушение на материалния закон. По подробно изложените съображения в нея се моли, решението на съда да се отмени, като вместо него се постанови друго, с което се отмени отказа на административния орган и преписката се върне със задължителни указания за издаване на поисканите скици.

От ответната страна ОСЗ Брусарци е подаден писмен отговор по касационната жалба, като в съдебно заседание се представлява от юрисконсулт П*** Г*** , която в писмено становище оспорва касационната жалба, като навежда конкретни доводи за нейната неоснователност, като сочи, че в електронната база данни не са установени документи М*** Я*** М*** да е собственик на имоти в землището на гр.Б***, както и да са му възстановявани земеделски земи, като подаденото заявление вх.№01425А/20.02.1992год. не е разгледано и за него не са издавани решения от ПК гр.Брусарци. В списъка на собствениците на коригираният план за землището, името на М*** не фигурира като собственик, като в регистъра на имотите същите фигурират като собственост на Община Брусарци, като земи по чл.19 от ЗСПЗЗ. Моли за потвърждаване на съдебния акт като правилен и законосъобразен и неоснователност на жалбата. Претендира разноски юрисконсултско възнаграждение.

Участвалият по делото прокурор при Окръжна прокуратура Монтана, дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Намира, че решението е правилно и законосъобразно и следва да се потвърди.

Настоящият състав на Административен съд - Монтана, намира касационната жалба за процесуално допустима, като подадена от страна, за която решението е неблагоприятно и в срока по чл. 211, ал. 1 АПК.

Разгледана по същество тя неоснователна, по следните съображения.

С Определение №221 от 17.04.2018год. по адм. дело №197/2018год. по описа на АС – Монтана, делото е изпратено по подсъдност на РС – Лом.

Районен съд – Лом е приел, че делото му е подсъдно, досежно подадената жалба срещу отказ на началника на ОСЗ - Брусарци да издаде на В.Й.В. с ЕГН * ***, в качеството и на наследник на М*** Я*** М*** б.ж. на с.С*** , общ.Брусарци, скици за поземлен имот №50023, с площ от 2,361дк. и имот №51026, с площ от 1,325дк. и двата находящи се в землището на гр.Б***, обл.М*** в местността „К*** д***”.

Жалбоподателят се е легитимирал за собственик по наследство, като представил Решение №1БР от 23.12.1999год. на ПК Брусарци, по подадено заявление вх.№01425А от 20.02.1992год. и удостоверение за наследници.

От приложените по делото писмени доказателства съдът е установил фактите по спора относно обстоятелството, че имотите, за които се иска издаването на скици са актувани като общински на осн. чл. 19 от ЗСПЗЗ, а по преписка с вх. № 1425А/20.02.1992год. е отбелязана като липсваща и не е налична. В информационната система на ОСЗ - Брусарци е отразено, че подаденото заяление, вх. № 01425А/20.02.1992 год. не е разгледано и съответно – за него не са издавани решения от ПК Брусарци.  Установено е, че в списъка на собствениците на коригираният план за землището, името на праводателя на жалбоподателката - М*** Я*** М*** б.ж. на с.С*** не фигурира като собственик, а същевременно посочените имоти фигурират в регистъра на имотите като собственост на Община Брусарци, ОсФ, като земи по чл. 19 ЗСПЗЗ, като не са налице данни за местността „К*** дол“, в която се намират имотите да е извършвана корекция. Службата няма право да се произнася относно това чия собственост са имотите, поради което е отказала издаването на скици за тях.

Подадената жалба правилно е определена като отказ от издаването на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права. Като е съпоставил установените факти към нормите на чл. 33, ал. 2 ЗСПЗЗ и чл. 26а, ал. 3 и 4 и чл. 60, ал. 6, т. 5 ППЗСПЗЗ съдът е направил извод, че ОСЗ разполага с правомощието да поддържа и осъвременява плановете за земеразделяне и другите материали и данни при прилагането на закона, и да издава скици при извършването на разпоредителни сделки и делба на земеделски земи до одобряването на кадастралната карта и кадастралните регистри за съответната територия по реда на ЗКИР. До нея е направено писмено искане за издаването на скица, но от лице, което не е вписано за собственик на имота към момента на подаването му. Тъй като молителят не е доказал качеството си на собственик на имота, съдът е приел, че отказът на началника на ОСЗ е законосъобразен, поради което е отхвърлил жалбата.

Постановеното решение е правилно.

Наведеният довод за необоснованост на решението е неоснователен. Съдът е обсъдил всички представени пред него доказателства, от които е извел обоснован извод, че дори и да приема, че жалбоподателят е собственик на имота, тази преценка не може да направи началника на ОСЗ - Брусарци. Това правомощие не принадлежи на него. Съдът е обсъдил мотивите за отказа от издаване на исканите скици, които правилно е приел за обосновани и законосъобразни. След като имотите не са отразени на картата, то общинската служба не може да издаде исканите скици, които са копие именно от тази карта и следва да отразяват състоянието на имотите към момента на издаването им. Целта на административната услуга е да се създадат документи, с които да се удостовери съществуването на имотите с техните размери, площ и други идентификационни белези в действащия за съответната територия план или карта. За да може тя да бъде изпълнена, е необходимо имотите да бъдат индивидуализирани със своите правнорелевантни признаци в съответния план (карта), което в случая е невъзможно поради собствеността на имотите. Следователно отказът на административния орган да издаде скици на несъществуващи в КВС поземлени имоти към момента на постановяването му е правилен и законосъобразен. То е правилен и законосъобразен и за това, че поземлените имоти са записани, като земи по чл.19 от ЗСПЗЗ, а съгласно чл. 3, ал.1 от Наредба № 49/2004 г. лицето, което иска издаването на скица, трябва да е вписано в регистъра като собственик или като носител на ограничено вещно право върху имота към момента на издаването й.

Неоснователен е и доводът за допуснато от съда нарушение на материалния закон. Напротив. При правилно установените факти, релевантни за спора съдът правилно е приложил материалните норми от ЗСПЗЗ и правилника за неговото прилагане, които уреждат тази материя.

По изложените съображения обжалваното решение не страда от пороците, релевирани с касационната жалба. То е съобразено с материалния и процесуалния закон.

Предвид изхода на спора и своевременно заявената претенция за присъждане на разноски, жалбоподателката, следва да бъде осъдена да заплати направените по делото разноски на ответника, съставляващи юрисконсултско възнаграждение, определено в размер на 100.00лв., на основание чл.143, ал.4 от АПК и чл.78, ал.8 от ГПК във вр. чл.37, ал.1 от ЗПП.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предложение първо АПК, настоящият касационен състав на Административен съд Монтана

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение по адм. дело № 709 по описа за 2018 г. на Районен съд гр.Лом, с което е отхвърлена жалбата на В.Й.В. *** срещу изричния отказ на началника на Общинска служба по "Земеделие" (ОСЗ) - Брусарци, обективиран в писмо с изх. № 39 от 16.03.2018 г.

 

ОСЪЖДА В.Й.В. с ЕГН * ***, да заплати на Областна дирекция „Замеделие” Монтана, сумата от 100.00 лв. /сто лева/, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение, както и 5.00лева /пет/ лева държавна такса в случай на служебно издаване на изпълнителен лист в полза на Административен съд гр.Монтана.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: