Решение по дело №686/2024 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 123
Дата: 25 юни 2024 г.
Съдия: Даниел Псалтиров
Дело: 20241630200686
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 май 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 123
гр. Монтана, 25.06.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ЧЕТВЪРТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и пети юни през две хиляди двадесет и четвърта година
в следния състав:
Председател:ДАНИЕЛ ПСАЛТИРОВ
при участието на секретаря АЛЕКСАНДРА Д. ДИМИТРОВА
като разгледа докладваното от ДАНИЕЛ ПСАЛТИРОВ Административно
наказателно дело № 20241630200686 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59, ал. 1 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 24-0996-000473/26.03.2024 г. на
Началник сектор ПП при ОДМВР Монтана, на Д. Б. Й. с ЕГН ********** от
град М., ж.к.М. № 7, вх. 3 ет. 5 ап. 14 за нарушение на член 140,ал.1 от ЗДвП,
на основание чл. 175, ал. 3, предл. 1 от ЗДвП е наложено административно
наказание глоба в размер на 200,00 лева и лишаване от право да управлява
МПС за срок от 6 месеца.
Недоволен от така издаденото Наказателно постановление Й.,
обжалва същото с оплакване за неправилност, необоснованост и
незаконосъобразност, като излага конкретни доводи. Предвид на това моли
съда да го отмени, като незаконосъобразно. В съдебно заседание не се явява,
явява се адв. Г. от АК М..
Въззиваемата страна редовно призована не се явява.
Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени и
гласни доказателства, доводите на страните и посочените в жалбата
основания, намира за установено следното от фактическа страна:
През месец май 2023 година Д. Б. Й. с ЕГН ********** закупил
мотоциклет марка „К.“, модел „ХХХ“ с рег. № ХХХХ. От момента на
придобиване правото на собственост за Й. възникнало задължение в
двумесечен срок да пререгистрира автомобила в сектор „ПП“ при ОДМВР
Монтана на свое име. Й. не изпълнил това свое задължение, поради което на
07.06.2023 година на основание член 143 ал.15 от ЗДвП, служебно била
прекратена регистрацията на МПС-то. На 12.02.2024 година в 15:57 часа, в
1
град Монтана, по бул. „Генерал Арнолди“, при управление на горепосочения
мотоциклет, Й. бил спрян за рутинна проверка от служители на сектор „ПП“
при ОДМВР Монтана – П. и И., които установили, че лекият автомобил е със
служебно прекратена регистрация.
На Д. Б. Й. с ЕГН **********, бил съставен АУАН № GA
1104097/12.02.2024 г за допуснато нарушение по член 140,ал.1, пр. 1 от ЗДвП.
АУАН е съставен от свидетеля по настоящата производство –
мл.автоконтрольор в сектор „КАТ“ при ОДМВР Монтана П. П.. Свидетел-
очевидец на установеното нарушение бил И. И.. Препис от акта бил връчен
на Й., като същият нямал възражения.
С мотивирана резолюция административнонаказателното производство
по съставения АУАН било прекратено, поради наличие на данни за
престъпление по член 345,ал.2 от НК, а материалите по преписката изпратени
на РП Монтана. С постановление от 18.03.2024 година РП Монтана направила
отказ да образува досъдебно производство по член 345,ал.2 от НК.
Материалите по прокурорската преписка били изпратени в ОДМВР Монтана
с оглед ангажиране на административнонаказателна отговорност за
извършено нарушение на ЗДвП. След връщане на материалите от РП
Монтана административнонаказващият орган издал обжалваното наказателно
постановление.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена, въз
основа на писмените и гласни доказателства събрани в хода на въззивното
производство.
Съдът като взе предвид приетата фактическа обстановка, становищата
на страните и събраните по делото писмени и гласни доказателства, намира
че жалбата е ДОПУСТИМА - подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН в
съответствие с изискуемото от закона съдържание и от страна, имаща правен
интерес и процесуална възможност за въззивно обжалване.
При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен
състав счита, че обжалваното наказателно отговаря на изискванията на
процесуалния закон. Видно от приложената по делото Заповед № 8121з-
1632/02.12.2021 година на Министъра на вътрешните работи,
актосъставителят по делото е оправомощен да съставя актове за установяване
на административни нарушения по ЗДвП. НП е издадено от компетентно
длъжностно лице, оправомощено по реда на същата заповед.
Административнонаказателното производство е образувано със
съставянето на АУАН в предвидения от ЗАНН 3-месечен срок от откриване
на нарушителя, респективно 1-годишен срок от неизпълнението на правното
задължение. От своя страна обжалваното наказателното постановление е
постановено в 6 – месечния преклузивен срок. Ето защо са спазени всички
срокове, визирани в разпоредбата на чл. 34 ЗАНН, досежно
законосъобразното ангажиране на административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя от формална страна.
2
При извършената проверка, съдът служебно констатира, че от
административнонаказващия орган са съобразени императивните изисквания
при издаването на двата административни акта относно техните
задължителни реквизити , съгласно разпоредбите на чл. 42, 43, ал. 5, чл. 57 и
чл. 58, ал. 1 ЗАНН. Спазени са всички задължителни реквизити необходими
за законосъобразното ангажиране на предвидена в ЗАНН
административнонакзателна отговорност на виновното лице.
Разгледана по същество, съдът намира, че жалбата е
НЕОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения:
В настоящия случай се касае за извършено нарушение на ЗДвП по
смисъла на член 140,ал.1 от ЗДвП, вменяваща задължение на участниците в
движението да управляват надлежно регистрирани превозни средства.
Регистриране, промяна и прекратяване на регистрацията на моторни превозни
средства в страна се осъществя по реда на НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000 г.
за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на
данни за регистрираните пътни превозни средства. В разпоредбите на член 14
и член 15 от Наредбата подробно са описани задължените лица и
необходимите документи за промяна на регистрацията на превозните
средства. Съгласно член 14,ал.1 променя в регистрацията се извършва при
смяна на собственика посочен в регистрационния талон. В член 15 са
посочени необходимите документи които новия собственик следва да
представи пред компетентните органи при извършване на пререгистрацията.
За неизпълнение на задължението на новия собственик да извърши промяна в
регистрацията на МПС-то в разпоредбата на член 143,ал.15 от ЗДвП е
регламентирано, че се прекратява регистрацията на регистрирано пътно
превозно средство на собственик, който в двумесечен срок от придобиването
не изпълни задължението си да регистрира превозното средство.
Регистрацията се прекратява служебно с отбелязване в автоматизираната
информационна система, по реда на член 18б,ал.1,т.10 от Наредбата. Т.е в
конкретния случай датата на придобиване на мотоциклет марка „К.“, модел
„ХХХ“ с рег. № ХХХХ за жалбоподателя е възникнало обективно задължение
в двумесечен срок да извърши промяна в регистрацията пред съответните
органи. Неизпълнението на това негово задължение автоматично е довело до
служебно прекратяване на регистрацията на МПС-то, която е извършена на
07.06.2024 година. От този момент притежавания от Й. мотоциклет марка
„К.“, модел „ХХХ“ с рег. № ХХХХ, макар и с редовно поставени
регистрационни табели, не е бил регистриран по съответния ред поради
неизпълнение на законово задължение на неговия собственик, довело до
служебното прекратяване на регистрацията. С управлението на превозното
средство след датата на неговата служебна дерегистрация Й. е ангажирал
административнонаказателната си отговорност за управление на МПС, което
не е регистрирано по надлежния ред. В същия смисъл е трайната практика на
3
АС Монтана обективирана в Решение № 664/13.05.2024 г. по КАНД №
207/2024 г. и Решение № 361/12.03.2024 г. по КАНД № 101/2024 година.
Неоснователни са твърденията на жалбоподателят, че не е бил запознат
със задължението си да заяви покупката на МПС-то в КАТ и да го
пререгистрира на свое име. Й. твърди че е управлявал мотоциклета със
съзнанието, че след като има поставени регистрационни табели е регистриран
по надлежния ред. В случая твърденията на жалбоподателя са ирелевантни,
тъй като от една страна нарушението по член 140,ал.1 от ЗДвП е формално, а
от друга незнанието на разпоредбите на закона, не е предпоставка за отпадане
на отговорността на нарушителя.
Неоснователни са и твърденията на процесуалния представител на
жалбоподателя за липса на умисъл, тъй като не е уведомен от съответните
органи за служебно прекратената регистрация на МПС-то. В редакцията на
разпоредбата на член 143,ал.15 от ЗДвП не се съдържа такова изискване, за
разлика от идентичната по член 143,ал.10 от ЗДвП. Такова уведомяване по
член 143,ал.15 от ЗДвП, не е необходимо предвид факта, че неблагоприятните
последици за собственика в конкретния случай възникват след осъществено
от негова страна юридическо и фактическо действие – закупуване на МПС,
докато при хипотезата на член 143,ал.10 от ЗДвП неблагоприятните
последици възникват след осъществено бездействие, в който случай
уведомяването е задължително.
Не се доказаха и твърденията, че на следващият ден след установеното с
АУАН жалбоподателят е регистрирал МПС-то на свое име. Видно от
приложената справка от сектор КАТ, пререгистрацията е извършена около
един месец след съставяне на акта.
В случая правилно наказващият орган е определил нарушението в НП,
като нарушение именно на 175,ал. 3,предл. 1 от ЗДвП, тъй като се отнася до
водач на МПС, който управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния
ред.
Нарушението е извършено виновно от водача Й.. От обективна страна е
нарушил законовите разпоредби. От субективна страна, същият е действал
виновно поради изложените по-горе причини. Предвид обстоятелството, че
нарушението е формално формата на вината в случая и ирелевантна.
Правилно и законосъобразно административно наказващият орган е
приел че не е налице хипотезата на член 28, ал. 1 от ЗАНН – маловажен
случай заради значимостта на обществените отношения, които регулира
разпоредбата на член 183,ал. 7 от ЗДвП, като е съобразена и разпоредбата на
член 189з от ЗДвП. Приетата по делото справка за нарушител/водач относно
жалбоподателя, съгласно, която спрямо водача Й. са налице 6 броя влезли в
сила НП-я и 9 броя фиша, също е в подкрепа на извода, че процесното
нарушение няма правна възможност да бъде квалифицирано като
„маловажно“.
Наложеното административно наказание по чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е
4
съобразена с изискванията на чл.27 от ЗАНН, а именно със степента на
обществена опасност на деянието и на дееца, обстоятелствата при които
е извършено нарушението, имотното състояние на нарушителя. Определените
санкции са в минималните размери, предвидени в текста на закона, а именно
глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от
6 месеца и съдът намира, че в този си размер, същите ще изпълнят целите на
наказанието, както по отношение на нарушителя, така и по отношение
на останалите участници в движението.
Предвид изхода на делото и претендираните разноски такива не се
дължат.
Предвид гореизложените мотиви и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН
Районен съд - Монтана
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 24-0996-
000473/26.03.2024 г. на Началник сектор ПП при ОДМВР Монтана, с което
на Д. Б. Й. с ЕГН ********** от град М., ж.к.М. № 7, вх. 3 ет. 5 ап. 14 за
нарушение на член 140,ал.1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, предл. 1 от
ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 200,00 лева и
лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца.
Решението подлежи на касационно обжалване пред АС-Монтана в 14-
дневен срок от съобщението на страните.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
5