Решение по дело №95/2022 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 44
Дата: 13 юни 2022 г. (в сила от 18 ноември 2022 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20222180200095
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 март 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 44
гр. Царево, 13.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЦАРЕВО, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на тринадесети май през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Мария Ат. Москова
при участието на секретаря Нели Г. Стоянова
като разгледа докладваното от Мария Ат. Москова Административно
наказателно дело № 20222180200095 по описа за 2022 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „ИВ-ТА ГРУП“ ЕООД с ЕИК ********* със
седалище и адрес на управление: гр.Царево, ул.“Шипка“ №15 против
Наказателно постановление № 37/08.10.2021г. на Директора на ОДБХ-Бургас,
с което за нарушение на чл.23 ал.1 вр.чл.24 ал.1 от Закона за храните му е
наложена глоба в размер на 2000 лева на основание чл.128 ал.1 т.3 от Закона
за храните. Жалбоподателят счита издаденото НП за неправилно и
незаконосъобразно, поради което иска неговата отмяна.
В с.з. за дружеството-жалбоподател, редовно уведомено, не се явява
представител. Дружеството е депозирало чрез адв.Г. писмено становище, с
което заявява, че поддържа жалбата и твърди, че при издаването на НП са
допуснати съществени процесуални нарушения и неправилно е приложен
материалния закон, за което излага подробни доводи и съображения
Алтернативно моли да бъде приложена разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.
Претендира разноски.
В с.з. за АНО, редовно уведомен, представител не се явява.
След като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по делото
1
писмени и гласни доказателства, съдът намери за установено следното:
На 01.09.2021г. гл.инспектори към ОДБХ-Бургас д-р В.К. В. и д-р Р.П.
извършили проверка на обект – заведение за обществено хранене, находящ се
в гр.Царево, местност „Диньов гьол“, Лалов залез №16, стопанисван от
дружеството-жалбоподател. В хода на проверката, извършена в присъствието
на управителя на дружеството, служителите на ОДБХ-Бургас установили, че
в обекта, стопанисван от дружеството-жалбоподател, се извършва търговия с
храни /готвени ястия, салати, десерти, напитки и др./, без същият да е вписан
в Регистъра на обектите за обществено хранене и търговия на дребно с храни
по реда на чл.24 ал.1 от Закона за храните. За констатациите от извършената
проверка, на която е присъствал управителят на дружеството СТ. ИВ. ХР., е
съставен Констативен протокол № 0004689 от 01.09.2021г., подписан от него
без възражения. Актосъставителят В.К. В. приела, че дружеството е
нарушило разпоредбата на чл.23 ал.1 вр.чл.24 ал.1 т.3 от Закона за храните,
поради което съставила на място против дружеството Акт за установяване на
административно нарушение № 0000355/01.09.2021г., подписан от управителя
на дружеството с обяснение, че не бил запознат със закона.
Въз основа на така съставения АУАН и след преценка на всички,
събрани по АНП доказателства, АНО е издал обжалваното НП № №
37/08.10.2021г. на Директора на ОДБХ-Бургас, с което за нарушение на чл.23
ал.1 вр.чл.24 ал.1 от Закона за храните му е наложена глоба в размер на 2000
лева на основание чл.128 ал.1 т.3 от Закона за храните.
Препис от Наказателното постановление е връчено на дружеството на
22.03.2022г. видно от инкорпорираната н постановлението разписка за
връчване, а жалбата е депозирана на същия ден -на 22.03.2022г. видно от
входящия регистрационен номер на АНО.
Изложената фактическа обстановка бе безспорно установена от
събраните по делото писмени доказателства, приобщени към делото по реда
на чл.283 от НПК. При така установената фактическа обстановка, съдът прие
от правна страна следното:
Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице, посочено в
наказателното постановление като нарушител, в законоустановения срок по
чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, съдържа всички необходими реквизити, поради което
същата е процесуално допустима, а разгледа по същество $ неоснователна,
2
като съображенията за това са следните:
При съставянето на акта и при издаването на наказателното
постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения. Актът за
установяване на административно нарушение е издаден при спазване на
процедурата, предвидена в чл.40 и чл.43 от ЗАНН. АУАН и наказателното
постановление съдържат изискваните в чл.42 и чл.57, ал.1 от ЗАНН
реквизити. Както в акта, така и в наказателното постановление пълно и точно
са описани нарушението, датата и мястото на извършване, обстоятелствата,
при които е било извършено и законовите разпоредби, които са нарушени,
поради което възраженията на защитата в тази насока са неоснователни. Не са
налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при реализирането
на административно наказателната отговорност на жалбоподателя не са били
допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до
опорочаване на производството.
Съгласно чл.23 ал.1 от Закона за храните, производство, преработка
и/или дистрибуция на храни се извършват след регистрация или одобрение по
реда на закона, като съгласно чл.24 ал.1 от ЗХ Българската агенция по
безопасност на храните поддържа на интернет страницата си публичен
национален регистър на бизнес операторите, обектите за производство,
преработка и/или дистрибуция на храни и на хранителните добавки и храните,
предназначени за употреба при интензивно мускулно натоварване.
Разпоредбата на чл.23 ал.1 от Закона за храните въвежда общото
правило, че производство и търговия с храни в страната може да се извършва
само в обекти, регистрирани или одобрени по реда на закона, като
последващите членове със съответните алинеи в закона предвиждат различни
условия за регистрация на обекти за производство и продажба на храни в
страната.
В конкретния случай се събраха безспорни доказателства, че на
инкриминираната дата -01.09.2021г., в процесния обект - заведение за
обществено хранене, находящ се в гр.Царево, местност „Диньов гьол“, Лалов
залез №16, дружеството-жалбоподател е извършвало търговия с храни
/готвени ястия, салати, десерти, напитки и др./, без да е вписан в Регистъра на
обектите за обществено хранене и търговия на дребно с храни по реда на
чл.24 ал.1 от Закона за храните. Неоснователно е оплакването за неточно
3
описание на нарушението - посочени са датата и мястото на нарушението,
както и обстоятелствата при които е извършено нарушението. Съдържащата
съставомерните признаци и предвиденото наказание за неспазването на чл.23,
ал.1 вр.чл.24 ал.1 от Закона за храните, разпоредба на чл.128 ал.1 т.3 от същия
закон предвижда, че се налага глоба или имуществена санкция в размер от
2000 до 4000 лв. на лице, което извършва дейност, без да е вписано в
регистъра по чл. 24, ал. 1 или 2. В конкретния случай се касае за липса на
регистрация на обекта, в който дружеството е осъществявало търговия с
храни и именно това обстоятелство е релевантно за санкционната разпоредба
на чл.128 ал.1 т.3 от Закона за храните. Изхождайки от обективните белези от
състава на чл.128 ал.1 т.3 вр. чл. 24 ал.1 вр.чл.23 ал.1 от Закона за храните, за
надлежно описание на въпросното противоправно деяние следва да се приема
това, което дава данни относно това има ли извършване на
производство/търговия с храни, осъществява ли се на територията на
Република България и дали производството/търговията става в нерегистриран
обект, т.е. в такъв, за който няма издадено удостоверение за регистрация по
чл.23 ал.1 от Закона за храните.
В случая разпоредбата на чл.28 от ЗАНН е неприложима доколкото
няма данни констатираното нарушение да се отличава с по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с другите нарушения от този вид, поради
което възраженията в тази насока на защитата са неоснователни.
Съдът намира, че за така извършеното от дружеството нарушение по
чл.23 ал.1 вр.чл.24 ал.1 от ЗХ, АНО като е съобразил смекчаващите вината
обстоятелства – по делото няма данни за други нарушения на дружеството,
следователно това е първо нарушение, както правилно е отбелязано в АУАН,
правилно е определил наказанието имуществена санкция по чл.128 ал.1 т.3 от
ЗХ в размер на 2000 лева, който размер е минималния, предвиден от закона
размер и поради което не подлежи на изменение при съдебния контрол..
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 37/08.10.2021г. на
Директора на ОДБХ-Бургас, с което на „ИВ-ТА ГРУП“ ЕООД с ЕИК
********* със седалище и адрес на управление: гр.Царево, ул.“Шипка“ №15,
4
за нарушение на чл.23 ал.1 вр.чл.24 ал.1 от Закона за храните му е наложена
глоба в размер на 2000 лева на основание чл.128 ал.1 т.3 от Закона за храните.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Бургас в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето
му на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК.
Съдия при Районен съд – Царево: _______________________
5