Решение по дело №2424/2021 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 227
Дата: 18 април 2022 г. (в сила от 9 май 2022 г.)
Съдия: Валери Цветанов Цветанов
Дело: 20214430202424
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 227
гр. Плевен, 18.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и втори март през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Теодора Н. Петкова
при участието на секретаря ПЕТЯ П. АНТОВА
като разгледа докладваното от Теодора Н. Петкова Административно
наказателно дело № 20214430202424 по описа за 2021 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид
следното:

Постъпила е жалба от Н. В. Д., ЕГН ********** от ***, чрез адв. П.Д.
от ***, против Наказателно постановление № 604 от 06.12.2021г. на *** на
Регионална дирекция по горите-Ловеч, с което на жалбоподателя за
нарушение на чл.148, ал.12, предл.1 от Закона за горите /ЗГ/, във вр. с чл.14б,
ал.8, предл.1 от Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола опазването на горските
територии, във вр. с чл.14б, ал.3, т.3 и чл.14б, ал.6 от същата наредба, във вр.
с чл.14б, ал.1 от Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола опазването на горските
територии и на основание чл.275, ал.1, т.2 от ЗГ, във вр. с чл.270 от ЗГ е било
наложено административно наказание глоба по чл.270 от ЗГ в размер на
100,00 /сто/ лева.
В жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на издаденото
наказателно постановление. В заключение се моли съда за отмяна на
издаденото НП.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява, не
се представлява. Процесуалният представител адв. П.Д. от *** развива
1
подробни съображения относно незаконосъобразността на процесното
наказателно постановление в писмени бележки, като моли за отмяна на
същото.
Ответникът по жалбата – Регионална дирекция по горите гр. Ловеч,
редовно призовани, не се представляват в съдебно заседание. Изразяват
становище относно незаконосъобразността на атакуваното НП в представена
в указания срок писмена защита от страна на гл.юрк. С.Т., с приложено
пълномощно по делото.

Съдът като съобрази изложените в жалбата доводи, становището на
страните, събраните по делото доказателства и Закона, констатира следното:

ЖАЛБАТА Е ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК,
ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА ПО СЪЩЕСТВО, СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА
НЕОСНОВАТЕЛНА.
На 23.09.2021г. в 10:10 часа, в землището на ***, посока гр. Долна
Митрополия, длъжностните лица АН. В. В., ИВ. М. Р. и М. Р. Н.
констатирали, че жалбоподателят Н. В. Д. в качеството си на водач на товарен
автомобил „Мерцедес 312 Д“ с рег. № ***, извършва транспорт на 2 пр.куб.м.
/два пространствени кубически метра/ дърва за огрев от видовете акация,
гледичия и бряст, не е изпълнил задължението си да оборудва превозното
средство със система за позициониране и проследяване на движението /GPS/,
която да е регистрирана в РДГ.
За установеното нарушение на жалбоподателя бил съставен АУАН №
604/09.10.2021г. /по регистъра на РДГ-Ловеч, с бл.№ 000801/, с който на Н.Д.
е вменено нарушение на чл.148, ал.12 от ЗГ, във вр. с чл.14б, ал.1, ал.2 и ал.3
от Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола опазването на горските територии.
Въз основа на АУАН, на 06.12.2021г., наказващият орган издал
атакуваното наказателно постановление № 604/06.12.2021г., в което
нарушението е описано и квалифицирано по аналогичен начин, както в
АУАН, като за посоченото нарушение на чл.148, ал.12, предл.1 от Закона за
горите /ЗГ/, във вр. с чл.14б, ал.8, предл.1 от Наредба № 1/30.01.2012г. за
2
контрола опазването на горските територии, във вр. с чл.14б, ал.3, т.3 и
чл.14б, ал.6 от същата наредба, във вр. с чл.14б, ал.1 от Наредба №
1/30.01.2012г. за контрола опазването на горските територии на основание
чл.270 от ЗГ на жалбоподателя е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 100,00 /сто/ лева.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото
доказателства – свидетелските показания на АН. В. В. и М. Р. Н., НП №
604/06.12.2021г. на Регионална дирекция по горите – гр. Ловеч на л.6 от
делото; АУАН № 604/09.10.2021г. /по регистъра на РДГ-Ловеч, с бл.№
000801/ на л.7; Постановление за отказ да се образува досъдебно
производство по пр.преписка вх.№ В-5838/2021г. от 03.11.2021г. на РП-
Плевен на л.8-9; жалба /възражение/ по АУАН на л.10; доклад от 23.09.2021г.
на л.12 и заповед на Министъра на ЗХ на л.13 от делото, всичките
кредитирани от съда поради тяхната обективност, взаимнокореспондентност
и безпротиворечивост.

Установява се от доказателствата по делото, че действително на
23.09.2021г. в землището на ***, посока гр. Долна Митрополия,
жалбоподателят Д. е бил водач на товарен автомобил „Мерцедес 312 Д“ с рег.
№ ***, с който били транспортирани 2 /два/ пр.куб.м. дърва за огрев от
видовете акация, гледичия и бряст, без автомобилът да е оборудван със
система за позициониране и проследяване на движението /GPS/, която да е
регистрирана в РДГ. Така било счетено, че Н. В. Д. е нарушил императивната
разпоредба на чл.148, ал.12, предл.1 от Закона за горите /ЗГ/, във вр. с чл.14б,
ал.8, предл.1 от Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола опазването на горските
територии, във вр. с чл.14б, ал.3, т.3 и чл.14б, ал.6 от същата наредба, във вр.
с чл.14б, ал.1 от Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола опазването на горските
територии.
Съгласно разпоредбата на чл.148, ал.12 от ЗГ товарните превозни
средства, транспортиращи дървесина и недървесни горски продукти, както и
мобилните обекти по чл. 206 трябва да бъдат снабдени с изправни и
функциониращи устройства за позициониране и проследяване на движението
им (GPS). Редът за предоставяне на достъп до информацията за движението
на превозните средства се определя с наредбата по ал. 11. Горецитираната
3
норма препраща към чл.14б, ал.1 от Наредба № 1/30.01.2012г. за контрола
опазването на горските територии, съгласно която разпоредба товарните
превозни средства, транспортиращи дървесина и недървесни горски
продукти, както и мобилните обекти по чл. 206 ЗГ, трябва да бъдат снабдени
с изправни и функциониращи устройства за позициониране и проследяване
на движението им (GPS устройства). В тази връзка съгласно разпоредбата на
чл.14б, ал.8 от същата наредба „Забранява се транспортирането на дървесина
и недървесни горски продукти с товарни превозни средства, за които не са
изпълнени изискванията на чл. 14б, ал. 1 – 4“.
Не се опровергават от други доказателства по делото показанията на
актосъставителя В., че въпросните дърва за огрев се намирали в товарния
автомобил, а последният не бил снабден с джипиес устройство за
проследяване и позициониране. Точно обратното – тези показания намират
опора и в показанията на първо място на св. М.Н. – полицейски инспектор в
РУ-Долна Митрополия към ОД на МВР-Плевен, който посочи точното място
където е бил спрян товарния автомобил. Сочи, че освен че превозното
средство превозвало дървесина без марка и превозен билет, а също и че
автомобилът не бил оборудван с устройство за проследяване и
позициониране. Показанията на актосъставителя В. се подкрепя напълно и от
тези на св. М. Р. Н. – ПИ при РУ- Долна Митрополия, който е спрял
процесното МПС с дървесината за проверка и в чието присъствие и по чието
искане св. В. и Р. са пристигнали и съобразно правомощията си са установили
соченото от тях в показанията им нарушение. Св. Н. установява, че
първоначално той е установил, че в товарното отделение на превозното
средство има дърва, които били нарязани, а св. В. и Р. извършили тяхното
измерване и съобразно компетенциите си съставили АУАН.
Спорът е относно тълкуването и приложението на материалното
правило за поведение, възведено в чл. 148, ал. 12 от ЗГ. Според изречение
първо от въпросната норма, товарните превозни средства, транспортиращи
дървесина и недървесни горски продукти, както и мобилните обекти по чл.
206 трябва да бъдат снабдени с изправни и функциониращи устройства за
позициониране и проследяване на движението им (GPS). Указанието на
закона е ясно, конкретно и небудещо никакво съмнение относно неговото
приложение. Задължението за снабдяване с GPS устройство е относно всички
товарни превозни средства, които транспортират дървесина и недървесни
4
горски продукти, независимо на каква територия, по какви пътища, между
какви обекти и с каква цел се осъществява превоза. Няма никакво съмнение,
че ако законодателят е искал това задължение да възниква само и единствено
по отношение на транспортиране на дървесина и недървесни горски продукти
в рамките на горските територии, то това щеше да бъде изрично указано в
нормативния текст. В случая такова указание липсва. Напротив, посочено е че
освен за товарните превозни средства, транспортиращи дървесина и
недървесни горски продукти, задължението да са снабдени с изправни и
функциониращи устройства за позициониране и проследяване (GPS), се
отнася и за мобилните обекти по чл. 206 от ЗГ.
Според § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и
опазването на горските територии (Издадена от министъра на земеделието и
храните и министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 11 от 7.02.2012 г. -
Наредбата), „Превозни средства, от които се извършва продажба на
дървесина, както и мобилна техника за преработка на дървесина“ са мобилни
обекти по смисъла на чл. 206 ЗГ. Няма съмнение, че дейността на мобилни
обекти, съставляващи превозни средства, от които се извършва продажба на
дървесина е мислима основно в рамките на населените места, тоест извън
горските територии. Сочи се обаче, че тези мобилни обекти безусловно,
трябва да бъдат снабдени с GPS устройство. Ясно е при това положение, че
задължението за снабдяване с изправни и функциониращи устройства за
позициониране и проследяване е относимо към всички превозни средства и
мобилни обекти, осъществяващи транспорт, продажба и преработка на
дървесина и недървесни горски продукти, независимо дали тази дейност се
осъществява в рамките на горска територия или извън нея.
Относно формулирането на правилото на чл. 148, ал. 12 от ЗГ, не се
констатира непълнота, противоречие или неяснота, които да налагат
съответното преодоляване, посредством съотнасянето му с чл. 148, ал. 11 от
ЗГ или с оглед систематичното разполагане в Глава VІІ „Достъп до горите“ от
ЗГ. Такава необходимост не налага и текста на чл. 148, ал. 12, изречение
второ от ЗГ, според което редът за предоставяне на достъп до информацията
за движението на превозните средства се определя с наредбата по чл. 148, ал.
11 от закона. Очевидно е, че препращането към наредбата е относно редът за
предоставяне на достъп до информацията за движението на превозните
5
средства, но не и относно задължението за снабдяването им с изправни и
функциониращи устройства за позициониране и проследяване.
Съгласно чл. 14б, ал. 1 от Наредбата, товарните превозни средства,
транспортиращи дървесина и недървесни горски продукти, както и мобилните
обекти по чл. 206 ЗГ, трябва да бъдат снабдени с изправни и функциониращи
устройства за позициониране и проследяване на движението им (GPS
устройства). Подзаконовата норма повтаря законовия текст, без да внася
някакви допълнителни ограничения или изисквания. Извод, че задължението
за снабдяване на превозните средства с GPS устройства е валидно, само при
извършване на транспорт в рамките на горските територии, не следва от
нормата на чл. 1, т. 1 от Наредбата според което, с нея се определят условията
и редът за движението по горските пътища, поставянето на пътни знаци и
техните образци, както и образците на документите за достъп до горските
територии.
В този контекст, следва да се съобрази изискването възведено в чл. 14б,
ал. 2 от Наредбата според което, GPS устройството по ал. 1 следва да
осигурява непрекъснат запис на данните за местоположението и маршрутите
на товарните превозни средства и мобилните обекти по чл. 206 ЗГ,
съответните дата и час, с възможност за последващо разглеждане на записите,
като съхранява данните за последните 3 календарни месеца. Това правило
явно изключва каквато и да възможност, при която записът на данни се
изключва при напускане на превозното средство от горската територия и
отново се включва при навлизането му в такава.
С оглед на гореизложеното и предвид факта че наложеното наказание
глоба е определено към минимума на разпоредбата на чл.270 от ЗГ,
предвиждаща граници от 50 до 500 лева, процесното наказателно
постановление следва да бъде потвърдено като законосъобразно.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 604 от 06.12.2021г. на
*** на Регионална дирекция по горите-Ловеч, с което на жалбоподателя Н. В.
Д., ЕГН ********** от *** за нарушение на чл.148, ал.12, предл.1 от Закона
6
за горите /ЗГ/, във вр. с чл.14б, ал.8, предл.1 от Наредба № 1/30.01.2012г. за
контрола опазването на горските територии, във вр. с чл.14б, ал.3, т.3 и
чл.14б, ал.6 от същата наредба, във вр. с чл.14б, ал.1 от Наредба №
1/30.01.2012г. за контрола опазването на горските територии и на основание
чл.275, ал.1, т.2 от ЗГ, във вр. с чл.270 от ЗГ е било наложено
административно наказание глоба по чл.270 от ЗГ в размер на 100,00 /сто/
лева, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва по реда на АК пред АС-гр.Плевен в
14-дневен срок от получаване на съобщенията за постановяването му от
страните.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
7