Решение по дело №1429/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 178
Дата: 9 март 2022 г.
Съдия: Дияна Божидарова Златева-Найденова
Дело: 20217150701429
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 178/9.3.2022г.

 

гр. Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, в открито заседание на шестнадесети февруари две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                                        Председател:  Георги Петров

                                                                        Членове:         Мария Колева

                                                                                                Дияна Златева - Найденова

 

при секретаря  Тодорка Стойнова, и с участието на прокурора Тихомир Геров, като разгледа докладваното от съдия Златева – Найденова адм. д. № 1429 по описа за 2021 година на Административен съд - Пазарджик,  за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) във вр. чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на „ИНФРАСТРОЙ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Брацигово, ул. „Васил Петлешков" № 33, чрез процесуален представител адв. Д.А.С., против Решение № 11 от 01.11.2021 г., постановено по АНД № 20215240200129 по описа за 2021 г. на Районен съд - Пещера, I н. с, с което е потвърдено Наказателно постановление № НП -80/14.05.2021 г. на Председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/.

В касационната жалба се твърди, че атакуваното решение е неправилно, като се твърди, че с потвърждаването на наказателното постановление е нарушен законът, допуснато е съществено нарушение на процесуални правила, както и че наложеното наказание с потвърденото със съдебното решение наказателно постановление е явно несправедливо. Сочи се за неправилен изводът на съда, че нарушението, визирано в Наказателното постановление и в АУАН, въз основа на който е издадено, е извършено на 01.01.2020 г. В тази връзка се излагат съображения по приложението на чл. 11, ал. 5, във връзка с ал. 1, т. 1 от ЗРВКУ. Твърди се, че съдът грешно е посочил в съдебното решение на стр. 3 и 8, че подадената вода на вход Водоснабдителна система е 791 851 M3, което правело съдебното решение неправилно. Изтъква се, че неправилно съдът е приел, че правното задължение по чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ за изпълнение на утвърдените с бизнес плана показатели за качество по чл. 9, ал. 2 от ЗРВКУ е единно и същото ще бъде изпълнено стриктно при тяхното кумулативно покриване и че липсата на който и да е от тях е основание за ангажиране на имуществена отговорност на В и К операторите. Жалбоподателят подробно излага мотиви, че неправилно съдът е приел, че тримесечната давност за съставяне на АУАН, съгласно чл. 34, ал. 1 от ЗАНН започва да тече от датата на съставянето на Констативния протокол от дата 23.10.2020 г. от служителите на КЕВР, а не от 15.04.2020 г., когато в КЕВР постъпва годишния доклад от „ИНФРАСТРОЙ“ ЕООД до КЕВР. Счита се, че са налице предпоставки за прилагането на чл. 28 от ЗАНН, във връзка с чл. 11 от ЗАНН, във връзка с чл. 93, т. 9 от НК. Представя писмени бележки, в които подробно излага доводи относно приложението на чл.  34 от ЗАНН.

Ответникът по касационната жалба – Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/, редовно призован, изпраща представител. Изразява становище по жалбата, като оспорва същата. Представя подробни писмени бележки по съществото на спора. Иска присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пазарджик пледира за оставяне в сила на обжалваното решение като правилно и законосъобразно. Счита, че срокът по чл. 34 от ЗАНН е правилно определен от съда.

Административен съд – Пазарджик, след проверка на оспореното решение във връзка с изложените в жалбата оплаквания, както и по реда на чл. 218, ал. 2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок и е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

С обжалваното решение е потвърдено Наказателно постановление № НП -80/14.05.2021 г. на Председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ с адрес гр. София, бул. „Княз Дондуков“№ 8-10, с което на  „ИНФРАСТРОЙ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Брацигово, ул. „Васил Петлешков" № 33, представлявано от управителя Д. Велев, на основание чл. 31 ал. 1 вр. чл. 11, ал. 5 от Закон за регулиране на водоснобдителните и канализационните услуги /ЗРВКУ/ е наложена имуществена санкция в размер на 20 000 /двадесет хиляди/ лева, както и „ИНФРАСТРОЙ“ ЕООД е осъдено да заплати на ответника 80 лв. юрисконсултско възнаграждение.

За да потвърди обжалваното наказателно постановление, районният съд е приел, че от приетите по делото писмени и гласни доказателства се установява възприетата от наказващия орган фактическа обстановка, а именно, че на 01.01.2020 г. ВиК операторът „ИНФРАСТРОЙ" ЕООД, гр. Брацигово, не е изпълнил заложеното в одобрения с Решение № БП-Ц-2 от 22.03.2018 г. на КЕВР бизнес план за развитие на дружеството годишно ниво на показателя за качество ПК4б общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%) за 2019 г. за ВС на обособената територия, на която предоставя услугата „доставяне на вода на потребителите", като е извършил нарушение на чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ, във връзка с чл. 9, ал. 2, т. 4 от ЗРВКУ.

Съдът е приел, че в настоящия случай АУАН и издаденото, въз основа на него НП са съставени от длъжностни лица в пределите на тяхната компетентност и служебно е констатирал, че са спазени императивните процесуални правила при издаването на АУАН и НП - тяхната форма и задължителни реквизити, съгласно разпоредбите на чл. 40, 42, 43, ал.5, чл. 57 и чл. 58, ал.1 ЗАНН. Налице бил конекситет между установените фактически обстоятелства и тяхното възпроизвеждане в оспорваното НП. За да се произнесе, съдът е приел също, че в конкретния случай административнонаказателното производство е образувано със съставянето на АУАН в предвидения 3-месечен срок от откриване на нарушителя, респективно в 1-годишен срок от неизпълнението на правното задължение. От своя страна обжалваното наказателното постановление е постановено в законоустановения 6-месечен срок. Приема за неоснователно възражението на жалбоподателя че сроковете по чл. 34 от ЗАНН не били спазени. Това не било вярно първо защото нарушението е открито със съставянето на Констативния протокол от дата 23.10.2020 г., като АУАН е съставен на 01.12.2020 г., както и приема за невярно твърдението на жалбоподателя, че датата на установяване на нарушението била датата, на която е изпратен отчета в КЕВР на 15.04.2020 г. С оспореното решение е възприето, че датата на установяване на нарушението е именно датата на констатирането му от представители на наказващия орган и жалбоподателя, като на жалбоподателя са дадени указания да представи допълнително сведения и документи. Предвид което датата на установяването не би могла да бъде преди 23.10.2020 г. Според въззивния съд са спазени правилата и сроковете за съставяне на АУАН и 6-месечния срок за издаване на оспорваното наказателсно постановление.

Съдът е приел, че по делото е установено по категоричен и безспорен начин, че на 01.01.2020 г. жалбоподателят "ИНФРАСТРОЙ" ЕООД като ВиК оператор не е изпълнило показателя за качество на ВиК услугите "Общи загуби на вода във водоснабдителната система" за 2019 г. за "ИНФРАСТРОЙ" ЕООД на територията, на която предоставя услугата "доставяне на вода на потребителите" така, както е заложено в одобрения с решение № БП-Ц- 2/22.03.2018г. на КЕВР бизнес план за развитие на дружеството жалбоподател. Съдът е приел за установено, че от одобрения с Решение № БП-Ц- 2/22.03.2018 г на КЕВР бизнес план, за водоснабдителна система (ВС) Основна за показателя ПК4б - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване за единица мярка (%) за 2019 г. е заложено годишно целево ниво - 42,38 %. На 15.04.2020 г „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово е предоставило в КЕВР  Годишен доклад на „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово (с писмо с вх. № В-17-51- 5/15.04.2020 г.) за изпълнението на бизнес плана на дружеството за 2019 г. и таблични справки в електронен модел, в които се съдържа и отчет за постигнатите годишни целеви нива на показателите за качество на ВиК услугите за 2019 г. В справка № 3 „Показатели за качество на предоставяните ВиК услуги за 2019 г., „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово е отчело към 31.12.2019 г. постигнато годишно ниво на показател ПК4б - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%) 43,31 %. Тези загуби били формирани при подадена вода на вход водоснабдителна система (ВС) -791 851 M3 и неинкасирани количества питейна вода 344 220 M3, видно от приложена справка № 4 „Отчет за достигнато ниво на потребление за 2019 г.". В тази връзка съдът е установил, че правилно административните органи са приели, че дружеството-жалбоподател е нарушило чл. 11, ал. 5 във вр. с чл. 9, ал. 2, т. 4 ЗРВКУ, които предвиждат, че ВиК операторите са задължени да изпълняват показателите за качество, в частност този, касателно общите загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване съобразно утвърдения от КЕВР бизнес план.

Касационната инстанция споделя фактическите констатации и направените въз основа на тях правни изводи на районния съд.

От събраните по делото доказателства се установява, че с Решение № БП-Ц-2 от 22.03.2018 г. Комисия за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ е одобрила на „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово бизнес план за развитие на дружеството за периода 2017 - 2021 г., с включени в него индивидуални годишни целеви нива на показатели за качеството на ВиК услугите по години. Бизнес планът е одобрен съобразно разпоредбата на чл. 11, ал. 1 във вр с чл. 10, ал. 1 от Закон за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги /ЗРВКУ/.

На 15.04.2020 г., на основание чл. 32, ал. 1 от Наредбата за регулиране на качеството на водоснабдителните и канализационните услуги (НРКВКУ), „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово е предоставило в КЕВР Годишен доклад ( с вх. № В-17-71-5/15.04.2020 г.)  на „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово за изпълнението на бизнес плана на дружеството за 2019 г. и таблични справки в електронен модел, в които се съдържа и отчет за постигнатите годишни целеви нива на показателите за качество на ВиК услугите за 2019 г. спрямо заложените показатели по бизнес плана на дружеството.  

В изпълнение на Заповед № З-В-7 от 01.06.2020 г., изменена и допълнена със Заповед № З-В-8 от 03.06.2020 г., Заповед № З-В-13 от 30.07.2020 г. и Заповед № З-В-16 от 13.08.2020 г. на Председателя на КЕВР, е извършена планова проверка на дейността на „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово, както и на отчетните доклади за изпълнението на бизнес плана на дружеството през 2019 г.

 За извършената проверка е съставен двустранен констативен протокол, връчен на 23.10.2020 г. на г-н Иван Танев, изпълняващ длъжността управител на дружеството до 05.11.2020       г. В раздел III от същия е представена информация за разчетените и отчетените от дружеството нива на показателите за качество, и е установено дали заложените нива са постигнати, включително и за ПК4б: Общи загуби на вода във водоснабдителните системи % разчет- 42,38%; отчет 43,31%; -2,15% изменение.

С писмо с вх. № В-17-51-12 от 04.11.2020 г. от „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово представило в КЕВР становище на дружеството по направените от Комисията констатации. Със същото, дружеството не е опровергало изводите относно неизпълнението на годишното целево ниво на показателя ПК4б - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%) за 2019 г.

С писмо, изх. № В-17-51-13/26.11.2020 г. на КЕВР, Д. Велев, в качеството му на управител на „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово, е поканен да се яви в Комисията за енергийно и водно регулиране на 01.12.2020 г. (вторник), между 09.30 ч. и 16.00 ч., за съставяне на акт за установяване на административно нарушение по ЗРВКУ.

С писмо, с вх. № В-17-51-13/30.11.2020 г. на КЕВР, Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово, отправило молба към КЕВР актът за установяване на административно нарушение да бъде съставен неприсъствено, съгласно чл. 40, ал. 2 от ЗАНН - поради невъзможност за лично явяване.

Във връзка с писмо с вх. № В-17-51-13/30.11.2020 г. на КЕВР и поради факта, че до 16.00 часа на 01.12.2020 г. Д. Велев, управител на „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово (или изрично упълномощен негов представител), не се явил в КЕВР, на основание чл. 40, ал. 2 от ЗАНН в отсъствие на нарушителя, е съставен Акт № ВК-59 от 01.12.2020 г. за установяване на административно нарушение (АУАН № ВК-59 от 01.12.2020 г.), с който е образувано административнонаказателното производство.

Съгласно чл. 43, ал. 4 от ЗАНН с писмо изх. № В-17-51-13 от 02.12.2020 г. на КЕВР, съставеният АУАН № ВК-59 от 01.12.2020 г. е изпратен до кмета на община Брацигово, за да бъде предявен и връчен на нарушителя - „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово, съобразно изискванията на чл. 43, ал. 5 от ЗАНН.

Видно от разписката към АУАН № ВК-59 от 01.12.2020 г., същият е предявен и връчен лично на Д.А. Велев - управител на „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово на 07.12.2021г.

В законоустановения срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН, в КЕВР е постъпило писмено Становище по АУАН № ВК-59 от 01.12.2020 г. с вх. № В-17-51-14 от 14.12.2020г. от „Инфрастрой" ЕООД, гр. Брацигово. В становището се твърди, че основната причина за общите загуби на вода във водоснабдителната система в община Брацигово е остарялата водопроводна мрежа, съставена от стари етернитови тръби, които се пукат на различни места. Дружеството твърди, че полага големи усилия за подмяната на тези тръби с нови и санкция по чл. 31, ал. 1 от ЗРВКУ би затруднило инвестирането в подобряването на ВиК съоръженията.

Въз основа на посочения по-горе АУАН е издадено обжалваното НП № 80/14.05.2021 г. на Председателя на КЕВР, с което на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 20 000 лева за нарушение на чл. 31 ал. 1 вр.чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ.

Препис от същото е връчен на упълномощен представител на жалбоподателя на 28.05.2021 г., видно от инкорпорираната в санкционния акт разписка, като жалбата инициирала производството пред въззивната инстанция е депозирана на 04.06.2021 г.

Процесното Наказателно постановление и АУАН от 01.12.2020 г. са издадени от компетентни органи, съгласно представените по делото доказателства.

При изложената фактическа обстановка, касационната инстанция намира следното: ЗРВКУ урежда регулирането на цените, достъпността и качеството на водоснабдителните и канализационните услуги, извършвани от експлоатационните предприятия за водоснабдителни и канализационни услуги - "В и К операторите". В и К оператори са всички предприятия с предмет на дейност извършване на В и К услуги, какъвто е и жалбоподателят по делото, като дейността на операторите следва да е подчинена на разпоредбите на ЗРВКУ и приложимата подзаконова нормативна уредба. Съгласно чл. 5, ал. 1 от ЗРВКУ, регулирането на В и К услугите се осъществява от Комисията за енергийно и водно регулиране. В тази връзка, чл. 9, ал. 1 от ЗРВКУ предвижда, че Комисията измерва и оценява качеството на предоставяните В и К услуги чрез показатели за качество. В чл. 9, ал. 2 от ЗРВКУ са изброени 15 (петнадесет) основни показателя за качество на В и К услугите. Посоченият под т. 4 на чл. 9, ал. 2 от ЗРВКУ показател е именно „общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване“.

В изпълнение на чл. 10 от ЗРВКУ, В и К операторите разработват бизнес планове за 5-годишни периоди, които съдържат производствена, ремонтна, инвестиционна и социална програма, с техническа и икономическа част. Съответно пък техническата част на бизнес плана съдържа програма за постигане на годишните целеви нива на показателите за качество на предоставяните В и К услуги, включително и за намаляване на загубите на вода. В допълнение, в бизнес плановете В и К операторите следва да предвиждат дейности за експлоатация, мерки за подобряване ефективността на съществуващите мрежи и съоръжения, както и за реконструкция, рехабилитация и изграждане на нови мрежи и съоръжения с цел постигане на дългосрочните нива на показателите за качеството на предоставяните В и К услуги. Съответно пък КЕВР одобрява предложения от В и К оператора бизнес план в тримесечен срок от постъпването му, ако отговаря на изискванията предвидени в чл. 11, ал. 1 от ЗРВКУ. Тези заисквания са както следва:

1. годишните целеви нива на показателите за качество на В и К услугите са разработени с оглед бъдещо постигане на дългосрочните нива на показателите по чл. 9, ал. 2 , както и с методиката по чл. 9, ал. 4 ;

 2. инвестиционната програма и разходите за експлоатация, поддръжка, ремонт и управление на В и К системите съответстват на техническата част на бизнес плана;

 3. предложените цени съответстват на останалите параметри от икономическата част на бизнес плана и на методиката за ценообразуване, определена в наредбата по чл. 13, ал. 5 ;

 4. съответстват на принципите и задължителните разпоредби на този закон.

Предложените бизнес планове стават задължителни за ВиК операторите, съобразно разпоредбата на чл. 11, ал. 4 от ЗРВКУ.

В тази връзка и чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ предвижда, че В и К операторите са задължени да изпълняват показателите за качество, определени съобразно изискванията на чл. 11 ал. 1, т. 1 от ЗРВКУ. С оглед задължителния характер на изпълнението на показателите за качество, в чл. 31, ал. 1 от ЗРВКУ е предвидено, че на В и К оператор, който не изпълнява задължението по чл. 11, ал. 5 , се налага имуществена санкция в размер от 20 000 до 50 000 лв. Т.е. предвиденият минимален размер е 20 000 лв., какъвто е и размерът на наложената санкция в настоящия случай.

С Постановление на МС № 8 на МС от 18.01.2016 г. е приета Наредба за регулиране на качеството на водоснабдителните и канализационните услуги (НРКВКУ). В чл. 2, ал. 1 от НРКВКУ са изброени показателите за качество на В и К услугите, като под т. 4 е посочен „ПК4 - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване“; Съгласно чл. 6 от НРКВКУ, ПК4 - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване се определя по два начина: „ПК4а - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (м3/км/ден); определя се чрез съотношението между разликата на подадената вода на вход водоснабдителна система и продадената фактурирана вода (като се изключва подадената към друг оператор вода) и дължината на водопроводната мрежа, като полученият резултат се разделя на 365 дни.“ и ПК4б - общи загуби на вода във водоснабдителните системи и срокове за тяхното намаляване (%); определя се чрез съотношението на неносеща приходи вода и подадената вода на вход водоснабдителна система (като се изключва подадената към друг оператор вода).

Съответно съгласно чл. 26 , ал. 1, т. 2, буква а) от НРКВКУ, В и К операторите представят за одобряване от Комисията бизнесплан за развитието и дейността си за период съгласно ЗРВКУ, който съдържа задължителни основни елементи, един от които е техническа част, в която се прави предложение за годишните индивидуални целеви нива на показателите за качество на В и К услугите;

Съгласно чл. 32, ал. 1 от  НРКВКУ, В и К операторите предоставят ежегодно на Комисията в срок до 15 април отчетен доклад за изпълнението на бизнесплана за предходната година.

В контекста на горните, жалбоподателят е представил за одобрение бизнес план пред КЕВР на основание чл. 10 от ЗРВКУ и чл. 26 от НРКВКУ, който е бил одобрен от КЕВР и на основание чл. 11, ал. 4 от ЗРВКУ е станал задължителен за ВиК оператора. В техническата част от бизнесплана, ВиК операторът е предложил и заложил конкретни нива на показателите за качество, които са станали обвързващи за него.  

Именно в изпълнение на задължението си по чл. 32, ал. 1 от НРКВКУ, ВиК операторът е представил пред КЕВР Годишния си доклад за 2019 г. на 15.04.2020 г. Реципрочното задължение за контрол на КЕВР е уредено в, чл. 21, ал. 4 ЗРВКУ, като е предвидено, че Комисията текущо контролира дейността по предоставяне на В и К услугите от В и К операторите чрез проверки на отчетните доклади за изпълнението на бизнес плановете на В и К операторите, както и чрез извършване на проверки на място. В чл. 23, ал. 1 от ЗРВКУ е предвидено, че Комисията извършва планови или извънредни проверки за осъществяването на контрола по чл. 21, ал. 4. В закона не е предвиден срок за извършване на посочения контрол. В тази връзка и на тези основания е издадена и Заповед № З-В-7/01.06.2020 г. относно извършване на проверки на място на дейността на изброени ВиК оператори. Предвид това, приложение са намерили разпоредбите на Методика за осъществяване на контролните правомощия на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране по Закона за енергетиката и Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните услуги, приета от ДКЕВР с протоколно решение № 55 от 14.04.2014 г. /Методиката/. Съгласно чл. 38, ал. 1, изр. 1 и 2 от Методиката, за извършената проверка е съставен двустранен констативен протокол, връчен на 23.10.2020 г. на жалбоподателя.

От съдържанието на констативния протокол от 23.10.2020 г. става видно, че с писмо изх. № В-17-00-4/05.02.2020 г. ВиК операторът е информиран за необходимостта от представяне на годишен отчетен доклад за изпълнение на одобрения бизнес план за 2019 г., както и отчетни справки, одиторски доклади и др. В тази връзка ВиК операторът е представил годишни отчети за изпълнение на одобрения бизнес план  с писма от 15.04.2020 г., 21.04.2020 г. и 05.05.2020 г., но не е представил цялата необходима информация изискана с писмото от 05.02.2020 г.  С допълнително писмо от 19.05.2020 г. на дружеството е напомнено да представи всички необходими данни, като в хода на проверката е изискана и получена допълнителна информация.

От изложеното следва, че ЗРВКУ ясно посочва кои са основаните показатели за качество на водата, като в НРКВКУ същите са подробно разписани и са представени конкретни и ясни формули за изчисляването им, вкл. на процесния показател ПК4б.

В разпоредбата на чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ изрично е посочено, че В и К операторите са задължени да изпълняват показателите за качество. Законодателят не е направил диференциация между различните показатели и ниво, и степен на тяхното изпълнение или неизпълнение, с оглед ангажиране на отделна или различна отговорност. Посочил е показателите, в множествено число, членувано. Т.е. следва обоснован извод за всеобхватност и кумулативност при задължението за изпълнение на показателите за качество определени в чл. 9, ал. 2 от ЗРВКУ. Предвид това и с оглед задължителния характер на предложеното с техническата част на бизнес плана, който е одобрен от КЕВР така както е предложен от ВиК оператора, за последния възниква задължението да представи информация за изпълнението на всеки от заложените показатели за качество, както и да целѝ постиганите на всеки от тях.

С оглед горните, следва и извода, че дружеството – жалбоподател не е представило към 15.04.2020 г. пълната относима и необходима информация касаеща възможността на Комисията за проверка на цялостното задължение на ВиК оператора във вр. с чл. 11, ал. 5 от ЗРВКУ. Цялата относима информация по повод провежданата проверка е събрана в хода на същата, като това е ясно разписано в протокола от 23.10.2020 г., който е подписан без забележки от страна на касатора. Предвид това като точен момент, в който може да се установи, че е събрана цялата необходима информация е подписването на констативния протокол от 23.10.2020 г. От това следва и законосъобразното прилагане на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, като издаденият АУАН е в тримесечния срок. С оглед горното и процесното наказателно постановление е издадено в законоустановения 6-месечен срок от издаване на АУАН.

По възражението, че неправилно е възприето, че нарушението е извършено на 01.01.2020 г., следва да се посочи, че специфична особеност при определяне на нивата на показателите за качество е, че стойността на съответния показател, посочена в бизнес плана, отразява крайния резултат, който трябва да бъде постигнат от ВиК оператора, като стойност в края на календарната година, а изпълнението на показателите за качество е следствие на извършвана от оператора дейност през цялата календарна година. Нормативната уредба предоставя свобода на операторите сами да организират своята дейност през годината, като единственото законово изискване е чрез упражняването на свободната си стопанска инициатива и дейност те да достигнат предварително зададените стойности на показателите за качество (предложени от съответния ВиК оператор и одобрени от Комисията в бизнес плана) към края на съответната година - в случая 2019 г. В случай че В и К операторът не постигне годишното ниво на съответния показател за качество до края на календарната година, за която се отнася, то от началото на следващата календарна година, той е в нарушение на задължението си да изпълнява показателя за качество, като това състояние има траен характер. Неизпълнението на задължението да постига заложените показатели за качество се констатира за период - предходната календарна година - в настоящия случай 2019 г., т.е през тази година операторът е следвало да постигне посочената от самия него стойност в програмата за постигане на годишните целеви нива на показателите за качество на предоставяните ВиК услуги, съгласно одобрения му бизнес план, като това е можело да стане до 31.12.2019 г., вкл. Предвид това, нарушението е налице към 01.01.2020 г.

Съдът намира и, че неизпълнението на ПК4б е правилно посочено в размер на 2.15 %, като същото не е изчислено като математическо изваждане на една сума (42.38 %) от друга сума (43.31 %). Подобно изваждане би дало информация само за разликата между постигнатото ниво и заложеното ниво в бизнес плана в процентни пунктове, а не за процента на неизпълнението. В този смисъл АНО е посочил съотношението на разликата от 0,93% спрямо отчетената стойност 43,31 %, което представлява неизпълнение с 2,15% спрямо заложеното годишно ниво на показателя в одобрения бизнес план на ВиК оператора.

Относно оплакването на касатора по приложението на чл. 28 ЗАНН, съдът установява следното: съобразно чл. 3 от ЗРВКУ е възприето, че водата за питейно-битови нужди е основна жизнена потребност по смисъла на Закона за социалното подпомагане, а съобразно ал. 2 от същата разпоредба, В и К услугите по чл. 1, ал. 2 са дейности от обществен интерес. Предвид това, допуснатото неизпълнение от 2.15 % от предложените и одобрени стойности за ПК4б Общи загуби на вода във водоснабдителните системи е съществено и не може да бъде третирано като маловажен случай.

Настоящата инстанция намира,че нарушението е доказано от представените по делото писмени доказателства.

В заключение касационната инстанция приема, че при установяване на нарушението и провеждане на админитративнонаказателното производство по издаване на процесното наказателно постановление няма допуснати съществени нарушения. Безспорно са установени нарушението, авторът му и неговата вина. Деянието е санкционирано законосъобразно, като наложената глоба от 20 000 лева съответства на нормативно предвидения в ЗРВКУ по вид и размер на наказанието и на констатираното нарушение.

Като е потвърдил наказателното постановление, районният съд е постановил валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон решение, което следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода от спора, основателно е искането на процесуалния представител на ответника по касацията за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, поради което на основание чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, във вр. чл. 63д, ал. 4 във вр. с ал. 5 от ЗАНН, касаторът следва да бъде осъден да заплати на ОД на МВР гр. Пазарджик възнаграждение в размер на 80 лв.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 11 от 01.11.2021 г., постановено по АНД № 20215240200129 по описа за 2021 г. на Районен съд - Пещера, I н. с.

ОСЪЖДА „ИНФРАСТРОЙ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Брацигово, ул. „Васил Петлешков" № 33 да заплати на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция.

Решението е окончателно.

 

 

                                                Председател:         /П/ 

                                    

Членове:

1.  /П/

           

                                                            2. /П/