Решение по дело №348/2019 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 декември 2019 г.
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20197200700348
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

 РЕШЕНИЕ

 

                                          

 

гр. Русе, 17.12.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Русе, в публично заседание на 11 декември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

при секретаря               МАРИЯ СТАНЧЕВА                  и с участието на прокурора          ГЕОРГИ ГЕОРГИЕВ       като разгледа докладваното от съдия         БАСАРБОЛИЕВА   КАН дело 353 по описа за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.

Постъпила е касационна жалба от Д.Д., гражданин на Република Румъния, депозирана чрез адвокат-пълномощник М.П. ***, против Решение № 685 от 09.10.2019 г., постановено по АНД № 1479/2019 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 38-0000869 от 09.07.2019 г., издадено от Началник на  Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Русе при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, гр. София, с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 12, § 7, б. „б“, т. (ii) и изречение последно от същата буква от Приложение „Контролен уред“ на AETR, ДВ, бр. 28 от 1995 г. и на основание чл.93в, ал. 17, т. 3 от ЗАвПр е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1 500 (хиляда и петстотин) лева. В жалбата се навеждат касационни основания за неправилност на решението поради нарушение на съдопроизводствените правила и противоречие с материалния закон. Иска се да се отмени оспорения съдебен акт и вместо него да се постанови решение, с което да се отмени изцяло наказателното постановление.

Ответната в производството страна не взема становище по жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура - Русе дава заключение за неоснователност на жалбата.

Съдът, като съобрази изложените в жалбата касационни основания, становищата на страните и събраните по делото доказателства, като извърши касационна проверка на обжалваното решение по чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима – подадена е в срок от надлежна страна, атакува невлязъл в сила съдебен акт на районен съд, постановен в производството по Глава Трета, Раздел V на ЗАНН и подлежи на разглеждане.

По същество, касационната жалба е неоснователна.

За да потвърди оспореното пред него наказателно постановление Районен съд - Русе е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, като не е налице и неточно описание на обстоятелствата, при които е извършено административното нарушение. Съдът е приел за правилно установено от фактическа страна нарушението, описано в АУАН и в НП, както и че същото е законосъобразно квалифицирано като такова по чл. 93в, ал. 17, т. 3 от ЗАвПр.

Решението на първата съдебна инстанция е правилно.

По делото е безспорно установено, че касационният жалбоподател при извършената му проверка от контролни органи на ИА АА на 08.07.2019 г. не е представил ръчни записи или разпечатки за периода от 10:25 часа на 05.07.2019 г. до 10:52 часа на 08.07.2019 г., за който период липсвала информация в дигиталната карта на водача. Административнонаказващият орган е квалифицирал това нарушение като такова по чл. 12, § 7, б. „б”, т. (ii) и изр. посл. от същата буква от Приложение „Контролен уред” към AETR и е наложил предвиденото в санкционната норма на чл. 93в, ал. 17, т. 3 от ЗАвПр административно наказание.

Съгласно правната норма на чл. 93в, ал. 17 от ЗАвтП се наказва с глоба 1500 лева водач, който при проверка от контролните органи не представи документите, които са регистрирали времето на управление, прекъсванията и почивките му през текущия ден, и тези от предходните 28 календарни дни: 1. тахографски листа, и/или 2. карта на водача (ако притежава такава), както и записите от нея, и/или 3. ръчни записи и разпечатки, и/или 4. удостоверение по чл. 10, ал. 1 от наредбата по чл. 89, ал. 1.

Неоснователни са възраженията, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, а именно, че били нарушени разпоредбите на чл. 42, т. 4 и т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, тъй като бил описан текстово съставът на едно нарушение, а е наложено наказание за друго нарушение. Касаторът твърди, че с АУАН и НП било констатирано, че  липсват данни за периодите за време за управление, прекъсвания и почивки за посочен в НП период, което представлявало нарушение по чл. 93в, ал. 11 от ЗАвПр, а не по ал. 17, т. 3 от същата норма по силата, на която е бил наказан.

Действително в обстоятелствената част на АУАН и НП е посочено, че в представената от Д. карта на водача липсват данни за периодите за време за управление, прекъсвания и почивки за посочен в наказателното постановление период. В случая обаче на водача не е било повдигнато обвинение, нито е бил санкциониран за това, че не е въвел данните относно периодите на „друга работа“, „време на разположение“, „прекъсване“ или „дневна почивка“, когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това че е извън превозното средство, което деяние се санкционира по реда на чл. 93в, ал. 11 от ЗАвПр. За такова нарушение не е повдигнато обвинение и съответно не е налагано наказание с процесното наказателно постановление, поради което сочената деятелност е ирелевантна за настоящия спор. Обстоятелството, че липсват данни за периодите за време за управление, прекъсвания и почивки за посочен в НП период, видно от компютърни разпечатки от карта на водача, посочено от актосъставителя и административнонаказващия орган, конкретизира фактическата обстановка, при която е извършено процесното административно нарушение. По този начин е било определено кои точно от изброените в нормата на чл. 93в, ал. 17 от ЗАвПр документи е бил длъжен да представи водачът при проверката от контролните органи за периода от 10:25 часа на 05.07.2019 г. до 10:52 часа на 08.07.2019 г. Липсата на данни в картата на водача несъмнено е индиция за това, че същата е била изваждана от тахографа, което от своя страна автоматично изключва възможността водачът да представи при проверка записи от карта на водача за процесния период (по чл. 93в, ал. 17, т. 2 от ЗАвПр). Хипотезите на т. 1 и т. 4 са неотносими към конкретния товарен автомобил и осъществения превоз, доколкото не се касае за превозно средство, оборудвано с аналогов тахограф (т. 1) или пък за време, през което не е бил управляван товарният автомобил, в който случай водачът е следвало да представи удостоверение за дейности, каквито факти не се и навеждат от негова страна, не е представено и такова удостоверение (т. 4). По този начин е определено, че водачът е бил длъжен на представи на контролните органи именно ръчни записи и разпечатки - друг вид документ именно поради това, че не е използвал картата на водача.

С оглед гореизложеното настоящата инстанция намира решението на Районен съд - Русе за правилно и като такова то следва да бъде оставено в сила.

Затова и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във връзка с чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд - Русе

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 685 от 09.10.2019 г., постановено по АНД № 1479/2019 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено Наказателно постановление № 38 - 0000869 от 09.07.2019 г., издадено от Началник на Областен отдел „Автомобилна администрация“ – Русе при Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, гр. София.

Решението не подлежи на обжалване.                                                               

                                                            

                                                                                                 

                                                  

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   

 

              

              

    ЧЛЕНОВЕ:  1.                                                                                                               

                                                                                                

                                                                                                

                                                                                                 

                                                                                2.