№ 333
гр. София, 27.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 14-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на четвърти октомври през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:М.Г.
при участието на секретаря ЕМИЛИЯ ЕВЛ. СТОЙЧЕВА
като разгледа докладваното от М.Г. Административно наказателно дело №
20211110208808 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Р. К. Н., ЕГН **********, срещу електронен
фиш, серия К, № 4764602, издаден от СДВР, с който на основание чл. 189, ал.
4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП, на жалбоподателя е наложена глоба в размер на
100 /сто/ лева за нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
С жалбата се моли фишът да бъде отменен като незаконосъобразен.
Твърди се, че жалбоподателят не е управлявал процесния автомобил. Сочи се,
че административнонаказателната отговорност е следвало да бъде ангажирана
чрез съставяне на АУАН и НП. Поддържа се, че не са събрани доказателства
дали техническото средство отговаря на законовите изисквания, както и дали
е съставен протокол за използването му.
В съдебно заседание въззивникът, редовно призован, се явява лично,
поддържа жалбата по изложените съображения. Сочи, че патрулиращият
автомобил не се е намирал на мястото, отразено в електронния фиш, а извън
населеното място. Претендира разноски за адвокатско възнаграждение.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща представител.
Съдът като разгледа жалбата и изложените в нея съображения, и
като прецени събраните по делото доказателства намира за установено
следното от фактическа страна:
На 21.04.2021 г. в 16:46 часа, лек автомобил, марка и модел ***
собственост на Р. К. Н., се движил в с. Долни Богров, бул. „Ботевградско
шосе“ до бензиностанция „Газпром“, с посока на движение от гр. София към
с. Горни Богров, със скорост от 75 км/ч., когато бил засечен с автоматизирано
техническо средство TFR1-M 506.
1
От проект за организация на движението в процесния пътен участък, се
установява, че в района на с. Долни Богров, бул. „Ботевградско шосе“ до
бензиностанция „Газпром“, максимално разрешената скорост за движение на
ППС била 50 км/ч., като липсвало ограничение на скоростта, различно от
предвиденото в чл. 21, ал. 1 ЗДвП, въведено с пътен знак В26.
Видно от приложения протокол за използване на автоматизирано
техническо средство за контрол на скоростта, съставен по образец, на
21.04.2021 г. за времето от 15:00 до 17:00 часа, контрол върху скоростта на
движение на пътните превозни средства е осъществяван чрез техническо
средство, което работи в автоматичен режим, като след като бъде приведено в
действие, същото функционира без намеса на контролен орган.
С електронен фиш, серия К, № 4764602, издаден от СДВР, била
ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя,
на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП, за нарушение на чл.
21, ал. 1 ЗДвП.
От разпечатка-клип № 13903 към електронния фиш се установява, че на
процесната дата - 21.04.2021 г., в 16:46:42 ч., в района на с. Долни Богров,
бул. „Ботевградско шосе“, с координати 42.42.3994 и 23.29.6211, е засечена
скорост на движение от 78 км/ч., като са записани датата, часа (включително
и секундите), посоката на движение, фиксираната скорост и е сниман
регистрационният номер на автомобила, който съвпада напълно с този
регистриран на името на жалбоподателя. Процесният автомобил се е движел
със скорост от 75 км/ч., след приспаднати 3% толеранс, при ограничение на
скоростта от 50 км/ч. за населено място.
От приложените по делото удостоверение за одобрен тип средство за
измерване № 10.02.4835 и протокол № 2-38-21 от 28.01.2021 г. се установява,
че автоматизирано техническо средство TFR1-M 506, под номер 4835 в
Регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване, към
датата на нарушението - 21.04.2021 г. съответства на одобрените типове
средства за измерване и е преминало последваща периодична проверка, като
срокът за валидност на одобрения тип е изтекъл.
От справка за собственика на превозното средство се установява, че
жалбоподателят е собственик на лек автомобил, марка и модел „Фолксваген
Пасат“, рег. № СВ 0808 ВХ.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз
основа на събраните по делото писмени доказателства - електронен фиш
серия К, № 4764602, разпечатка - клип № 13903 от техническо средство,
справка за собственика на превозното средство, удостоверение за одобрен тип
средство за измерване № 10.02.4835, протокол № 2-38-21 от 28.01.2021 г.,
заповед № 8121з-931 от 30.08.2016 г., схема на организация на движението,
ежедневна форма на отчет, протокол за използване на автоматизирано
техническо средство или система и списък с намерени фишове.
На основата на така изяснената фактическа обстановка съдът
намери от правна страна следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално
легитимирано лице и срещу акт, който подлежи на проверка, поради което
същата е допустима.
2
Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за
което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен
фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа
данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните
работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано
превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните
работи.
С ДВ, бр. 19 от 2015 г. са въведени промени в законодателната уредба,
касаеща процедурата за издаване на електронни фишове, с оглед съобразяване
със задължителните указания на ТР № 1 от 26.02.2014 г. по т. д. № 1/2013 г.
на О. на ВАС. В този смисъл с параграф 6, т. 65 от ДР на ЗДвП изрично бе
посочено, че "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за
контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен
орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към
превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя
начало и край на работния процес". С оглед на това, при нарушенията,
установени с мобилни камери, може да се издава електронен фиш. Освен това
функционирането на мобилната видеосистема е било при стационарно
положение (спряно движение) на служебния автомобил и при липсата на
каквото и да е намеса от страна на контролния орган, който единствено е
поставил началото на действие на системата в работен режим. /Така Решение
8085 от 19.12.2016 г. по адм. дело № 6627/2016 г. по описа на АССГ, X. -ти
касационен състав; Решение № 6987 от 10.11.2016 г. по адм. дело №
5100/2016 г. по описа на АССГ, X. -ти касационен състав, Решение № 3854 от
14.07.2020 г. на АдмС - София по адм. д. № 2237/2020 г., Решение № 3071 от
18.06.2020 г. на АдмС - София по адм. д. № 825/2020 г. и др., в които е
прието, че след промените в ЗДвП от 2015 г. е допустимо съставянето на
електронен фиш при констатиране на нарушението с мобилно
автоматизирано техническо средство/. В този смисъл възражението на
жалбоподателя за неправилно издаване на електронен фиш при констатиране
на процесното нарушение с мобилно средство се явява неоснователно.
В настоящия случай съдът намери, че атакуваният електронен фиш е
издаден в предвидената от закона писмена форма и съдържание, както и при
спазване на предвидения за това процесуален ред. Обжалваният електронен
фиш е издаден от компетентна държавна институция - Столична дирекция на
вътрешните работи и отговаря на изискванията на разпоредбата на чл. 189, ал.
3
4 ЗДвП, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него
и съответства на утвърдения от Министъра на вътрешните работи образец.
Всички тези реквизити се съдържат в процесния електронен фиш - мястото на
извършване на нарушението е описано подробно, посочена е разрешената
скорост, както и установената такава на движение на процесното МПС. В
административнонаказателната преписка се съдържа разпечатка - клип от
техническо средство, приета като доказателство по делото по надлежния
процесуален ред.
Изпълнено е и изискването на чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от
12 май 2015 г. и за използването на АТСС за контрол е съставен протокол по
образец. Протоколът е годно доказателствено средство и с него се установява
разположението на техническото средство. В протокола изчерпателно са
посочени точното място за контрол и посоката, в която е осъществяван,
идентификация на служебния автомобил, в който е монтирано АТСС,
началото и края на работната смяна и броя на установените нарушения.
Данните в протокола, ведно с приобщения снимков материал от записа,
извършен от АТСС, доказват, че нарушението е установено в границите на
контролирания участък.
Измерената скорост на движение на автомобила е 78 км/ч., допустимата
грешка при измерването в тези случаи е +/- 3 км/ч., поради което правилно
във фиша е отразена скорост от 75 км/ч. В този смисъл съдът констатира, че
при издаване на електронния фиш е съобразен т. нар. толеранс, като
скоростта е намалена на 75 км/ч.
От приложените писмени доказателства се установява, че системата за
видеоконтрол, с която е констатирано и заснето нарушението, е одобрена
съобразно нормативните изисквания и е преминала последваща проверка за
изправност. Срокът за валидност на одобрения тип е изтекъл, но предвид
обстоятелството, че техническото средство се намира в употреба, преминало
е последваща проверка за изправност и съответства на одобрения тип,
приложение намира разпоредбата на чл. 30, ал. 5 от Закона за измерванията,
съгласно която, когато срокът на валидност на одобрения тип е изтекъл,
намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на
одобрения тип, се считат от одобрен тип.
От анализа на доказателствените източници се достига до недвусмислен
извод, че на посочените в електронния фиш дата, час и място с
автоматизирано техническо средство е било заснето движение на процесния
лек автомобил със скорост от 75 км/ч. при ограничение от 50 км/ч. в населено
място, с което е нарушена разпоредбата на чл. 21, ал. 1 ЗДвП, като е
установено превишение с 25 км/ч.
Съгласно чл. 188, ал. 1 ЗДвП собственикът или този, на когото е
предоставено моторно превозно средство, отговаря за извършеното с него
нарушение. Собственикът се наказва с наказанието, предвидено за
извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил моторното
превозно средство. Видно от справката за собственост автомобилът, с който е
било извършено нарушението, е собственост на жалбоподателя. След
получаване на електронния фиш в съответната структура на СДВР не е
представена декларация с посочване на лицето, което на процесната дата е
управлявало заснетия автомобил, поради което съдът намира, че правилно
4
именно жалбоподателят като собственик е бил санкциониран за извършеното
нарушение.
Съгласно разпоредбата на чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП водач, който превиши
разрешената максимална скорост в населено място се наказва, за
превишаване от 21 до 30 км/ч., с административно наказание "глоба" в размер
на 100 лв., в какъвто размер е и определената и наложена на жалбоподателя
санкция. Доколкото санкцията е в абсолютно определен размер, то излагането
на съображения досежно нейната индивидуализация се явява безпредметно.
Същевременно съдът намира, че деянието не съставлява маловажен
случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН, доколкото разкрива типичната, а не по-
ниска степен на обществена опасност на деяния от този вид. Извършеното
нарушение е формално такова, като законодателят не е предвидил
настъпването на каквито и да е съставомерни вреди от същото. Освен това
следва да се отбележи, че нарушенията, свързани с управлението на МПС с
превишена скорост, застрашават в значителна степен обществените
отношения, обект на защита от ЗДвП, тъй като създават опасност от
настъпването на вредни последици - причиняване на ПТП, увреждане живота,
здравето и имуществото на останалите участници в движението по пътищата.
Не на последно място, за да достигне до извод за неприложимост на
разпоредбата на чл. 28 ЗАНН към конкретния случай, съдът съобрази и че се
касае за превишение на скоростта с 25 км/ч., което не може да бъде
определено като незначително.
По тези съображения съдът прие, че електронният фиш е
законосъобразен и следва да бъде потвърден.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, Софийски
районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш, серия К, № 4764602, издаден от
СДВР, с който на Р. К. Н., ЕГН **********, на основание чл. 189, ал. 4, вр.
чл. 182, ал. 1, т. 3 ЗДвП, е наложена глоба в размер на 100 /сто/ лева за
нарушение на чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд - София град, на основанията предвидени в НПК, и по
реда на Глава Дванадесета от АПК, в 14-дневен срок от получаване на
съобщението за изготвянето му.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5