МОТИВИ
към Решение № 178/06.07.2010 г.
по НАХД
№ 2146/2010 г.
по описа
на Окръжен съд – Пловдив
Подсъдимият
Ц.Х.Д. е обвинен в извършване на престъпление по чл.248а ал.3 вр ал.2 вр ал.1
от НК за това, че на 14.04.2008 г. в град П., в качеството си на председател и
представител на Кооперация „***” – град Х.,
област П., е представил пред Областната
разплащателна агенция на ДФ “Земеделие” неверни сведения в Общо заявление за
плащания на площ с УИН 16/300508/25525 и УРН 171563, като в таблицата за
използваните парцели, неразделна част от заявлението е посочил, че през 2008 г.
е използвал/обработвал/ парцел с БЗС №
16328-10-1 по СИЗП, общо 51,38 ха в землището на с. Г.м., общ. К., обл. П. и че
този парцел представлява площ със „зърнено житни култури”, а в действителност е
установено, че тези площи не са използвани от Кооперация „***” гр.Х. през 2008 г., в нарушение на
задължение да предостави такива, регламентирано в чл.3 ал.1 т.3 б.”в” от
Наредба № 107/23.08.2006 г. за условията и реда за подаване на заявления по
схеми и мерки за подпомагане на площ, издадена от Министъра на земеделието и
горите на основание чл.32 ал.5 от Закона за подпомагане на земеделските
производители, за да получи средства, предоставени от Европейския съюз на
българската държава по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/ и по Схема за
национални доплащания /СНД/, като деянието е извършено от лице, което управлява
и представлява юридическо лице.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Пловдив поддържа внесеното обвинение като счита, че Д.
следва на основание чл.78а от НК да бъде освободен от наказателна отговорност и
му се наложи административно наказание ГЛОБА.
Подсъдимият
признава вината си.
Пловдивският
окръжен съд след като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в
тяхната съвкупност счита, че се установи фактическа обстановка изложена в
обвинителния акт, а именно:
Подсъдимият
Ц.Х.Д. е председател на Кооперация „***” гр.Х., обл.П., видно от удостоверение
изх. № 20091102134656/02.11.2009г. на Агенцията по вписванията към
Министерството на правосъдието.
Кооперацията
е с предмет на дейност: производство и реализация на земеделска продукция и
всякакви други хранителни и нехранителни стоки, превозвачески услуги, търговия
на едро и дребно, ресторантьорство, както и всякакви други дейности и услуги,
незабранени от закона.
Кооперацията
се е представлявала от подсъдимия Д..
През
2008г. подсъдимият Д. в качеството му на председател и представител на
Кооперация „***” гр.Х. решил да кандидатства
пред Областната разплащателна агенция на ДФ “ Земеделие ” гр.П. за
получаване на субсидии по схема за единно плащане на площ /СЕПП / и схема за
национално доплащане /СНД/. Основното по тези схеми е, че този който използва
/обработва/ земята, той има право на субсидия. Не е от значение дали лицето е
собственик на земята, наемател или арендатор. Важното е да я използва /
обработва/ фактически. Всъщност по тези схеми се получават субсидии за единица
обработваема площ.
Средствата
по тези схеми са предоставени на българската държава /Държавен фонд
„Земеделие”/ от Европейския съюз.
Условията
и реда за подаване на заявления по тези схеми са регламентирани в Наредба №107
от 23.08.2006г., издадена от Министъра на земеделието и горите на основание
чл.32, ал.5 от Закона за подпомагане на земеделските производители. Съгласно
чл.2, ал.2 от тази наредба, лицата по ал.1 /кандидатите/ подават общо заявление
за подпомагане по схемите и мерките по образец съгласно приложенията към
наредбата.
Съгласно
чл.3, ал.1, б.”в” от наредбата, в заявлението се посочват и данни за
идентификация на земеделските парцели, за които се кандидатства за подпомагане,
включително начина на ползване на парцела.
Процедурата
е следната - физическо лице /юридическо
лице, чрез свой представител/ може да се яви лично или чрез упълномощен представител с нотариално
заверено пълномощно в Общинска служба по земеделие /ОСЗ/ за подаване на заявление
за кандидатстване по СЕПП или СНД. Празната бланка на заявлението се получава
от съответната Общинска служба по земеделие /ОСЗ/ като експерт от службата при
нужда помага на лицето при попълване на заявлението. Преди това този експерт
проверява дали кандидата носи нужните документи - лична карта, удостоверение за
банкова сметка, *** на фирмата, Булстат, ако упълномощено лице подава
заявлението се проверява пълномощното. В самото заявление се попълват данните
на упълномощеното лице, ако има такова.
Кандидатът
в самото заявление попълва основанието, на което ползва земята. Не е задължен
да предоставя документи за правното му основание за ползване на земята, само го
декларира.
Кандидатът
се явява лично като попълва заявлението в съответната Общинска служба по
земеделие / ОСЗ /, проверява му се
личната карта, ако е пълномощник също се проверява личната му карта и
пълномощното. След това упълномощеното лице предава заявленията в Областната
разплащателна агенция /ОРА/ на ДФ „Земеделие” с приемо-предавателен протокол.
Всички
данни се взимат от заявлението и в ОСЗ започва очертаването на площите, за
които ще се кандидатства по определените схеми.
За всяко
едно – БЗС /блок на земеделското стопанство/ се посочва формата или формите на стопанисване.
Очертаването
на БЗС става чрез специална програма – Кадис 5, кандидатът показва на
предоставена му от служителя на ОСЗ карта, кои земи обработва. Въз основа на
тази информация в ОСЗ изготвят карта на блок на земеделско стопанство. В отделна
таблица, която е неразделна част от заявлението кандидатът упоменава
състоянието на парцела /парцелите/, начина на ползване и каква култура ще
отглежда. Изрично кандидатът се пита какво е състоянието на БЗС в момента, а не
неговите бъдещи намерения. Кандидатът заявява какъв е вида на засятата култура
или състоянието на БЗС-то. ОСЗ нямат задължение да проверяват дали
декларираното отговаря на истината, само предупреждават кандидата за
отговорността, която носи за невярно деклариране.
Ако
кандидатът е попълнил изцяло заявлението, включително и таблицата за
използваните парцели преди да влезе при служителя в ОСЗ, същият винаги се пита
дали посоченото в таблицата отразява настоящото положение на БЗС-то, за да го
отразят в картата.
Лично
пред служителя в ОСЗ кандидатът подписва разпечатаните карти и таблици. Картите
се изготвят в три екземпляра - за кандидата, за Областната разплащателна
агенция /ОРА/ и една остава в ОСЗ. В
момента, в който съответният кандидат подаде заявлението, веднага се пристъпва
към изготвяне на картите. С данните, които
дава кандидата и в негово присъствие се очертават картите и се изготвя
таблицата, разпечатват се и те се подписват и подпечатват от кандидата и
служителя, връчват му се екземпляр от картите и му се открива досие. Досието
включва заверено копие на заявлението и на
документите към заявлението, картите и таблицата.
Който
служител извърши идентификацията, приеме заявлението, провери документите към
заявлението той и изготвя картите на блоковете. Цялата процедура по подаването
на заявлението се отбелязва в азбучник, където се дава пореден номер на
заявителя. Отделно се попълват данните за всички явили се в този ден в
регистър. Регистъра включва - дата на явяване, данните на упълномощеното лице,
данни как ще се предаде заявлението в ОРА - на ръка или от упълномощения
служител, трите имена на кандидата или фирмата, която кандидатства. Данните в
регистъра и азбучника се отбелязват от служителя, който изготвя картите.
Заявленията
се подават на хартиен носител. Експерт на местно ниво в ОРА, въвежда данните в
системата - Интегрираната система за администрация и контрол /ИСАК /. Втори
експерт извършва така наречената процедурна проверка - сравнява дали това,
което е посочено на хартия е точно въведено в системата и потвърждава
заявленията.
При
подаването на заявленията се прилага задължително карта - ортофотоснимка на
земеделското стопанство, която е изготвена от съответната ОСЗ, където се намира
блока на земеделското стопанство /БЗС/.
След
обработката им в ОРА всички заявления подлежат на т. нар. риск анализ в ДФ
„Земеделие” гр.С.. На базата на зададени параметри системата - ИСАК прави
проверка на всички подадени заявления и така се определят тези, които са
рискови и подлежат на проверка. Системата за изчисление на риска е автоматична
по системата ИСАК.
В
местните структури на фонда се получава
заповед от София за извършване на проверка на място, която заповед е
конкретна за всеки един кандидат подал заявление и посочен от системата като
рисков. През 2008г. на проверка по системата ИСАК подлежали около 15 % от
подадените заявления. Проверки се извършвали и по сигнал. Освен проверки на
място се извършват и дистанционни проверки от София.
Резултатите
от местната проверка се изпращат в София на хартиен носител, а също се въвеждат
и в ИСАК.
Когато
всички документи са наред системата ИСАК автоматично изчислява размера на
субсидията.
На
14.04.2008г. подсъдимият Ц.Х.Д. лично
се е явил в Общинската служба по земеделие в с.К. и лично попълнил и подписал
заявление за плащане на площ в качеството му на председател и представител на
Кооперация „***” гр.Х., обл.П.. В
приложената към заявлението таблица на използваните парцели, обвиняемият заявил
и 1 бр. /един бр./ парцел, за който посочил, че представлява площ със ”зърнено
житни култури”, а именно с БЗС
№16328-10-1 по СИЗП с площ 51,38 х.а.
Този
парцел се намирал в землището на с.Г.м., общ.К., обл. П.. След съгласуване с
подсъдимия Д. за местоположението на парцелите, от ОСЗ с.К. изготвили карта за
парцела. В случая с Кооперация „***”
гр.Х., картата е изготвена от
служителката от ОСЗ с.К. – св. Е.Б..
Заявлението
било депозирано в ОРА гр.П., вписано в азбучника и регистрирано с № УИН
16/300508/25525, а кандидата е
регистриран с № УРН 171563 и заедно с всички придружаващи документи било открито досие на
Кооперация „***” гр.Х. с председател – подсъдимият
Д.. След процедурната проверка на документите, същите били изпратени в ДФ
„Земеделие” – Разплащателна агенция - Технически Инспекторат гр.София.
По
системата ИСАК досието на ЗПК „***” не попаднало за проверка. Заявлението на подсъдимия
Д. било одобрено и в крайна сметка кооперацията получила субсидии за 2008г. за
всички заявени площи.
В хода
на разследването се установи, че в
действителност парцел с № 16328-10-1 е
използван /обработван/ от св. А.Д., който е регистриран земеделски производител
в ОСЗ с.К. от около 15 г.
За ползването на този парцел през 2008г., св.Д. и баща му - св. Д.Д. се били
договорили със собствениците на земята срещу задължението за изплащане на
рента.
Св. А.Д.
обработвал този парцел за първи път.
През пролетта на 2008г. /февруари-март/, той изорал парцела, който
според св.Д. бил необработен и изцяло буренясал. След това парцела бил
обработен с брана и засят със слънчоглед от св. А.Д..***- септември 2008г.
реколтата била ожъната и рентата раздадена на собствениците на земята. Този
факт, освен от приложената документация, се потвърждава и от разпитите на
свидетелите А.Д., Д.Д., В.Д., П.Ч., И.М.
*** . Св.Ч. е тракторист и заедно с П. Д. били наети от св.А.Д. да обработват
инкриминирания парцел през пролетта на 2008г.
Категорично
е установено, че към момента на подаване на заявлението от подсъдимия Д.,*** не е ползвала /обработвала/ инкриминираният
парцел и същият не е представлявал площи със „зърнено житни култури”, а е бил
ползван /изоран, брануван и засят със слънчоглед/ от св.А.Д..
В крайна
сметка разследването установява, че заявения
инкриминиран парцел от подсъдимия Д. не е бил ползван от кооперацията
през 2008г. / и към датата на подаване на заявлението/ и не е представлявал
площи със „зърнено житни култури” /,
както е посочено от обвиняемия в заявлението/.
Тази
фактическа обстановка се установява от самопризнанията на подсъдимия Д. дадени
в съдебно заседание, показанията на разпитаните в досъдебното производство
свидетели, както и писмените доказателства по делото.
При
установената фактическа обстановка съдът намира, че подсъдимият Д. е осъществил
от обективна и субективна страна престъпния състав на чл.248а ал.3 вр ал.2 вр
ал.1 от НК за това, че на 14.04.2008 г. в град П., в качеството си на
председател и представител на Кооперация
„***” – град Х., област П., е
представил пред Областната разплащателна агенция на ДФ “Земеделие” неверни
сведения в Общо заявление за плащания на площ с УИН 16/300508/25525 и УРН
171563, като в таблицата за използваните парцели, неразделна част от
заявлението е посочил, че през 2008 г. е
използвал/обработвал/ парцел с БЗС № 16328-10-1 по СИЗП, общо 51,38 ха в
землището на с. Г.м., общ. К., обл. П. и че този парцел представлява площ със
„зърнено житни култури”, а в действителност е установено, че тези площи не са
използвани от Кооперация „***” гр.Х. през
2008 г., в нарушение на задължение да предостави такива, регламентирано в чл.3
ал.1 т.3 б.”в” от Наредба № 107/23.08.2006 г. за условията и реда за подаване
на заявления по схеми и мерки за подпомагане на площ, издадена от Министъра на
земеделието и горите на основание чл.32 ал.5 от Закона за подпомагане на
земеделските производители, за да получи средства, предоставени от Европейския
съюз на българската държава по Схема за единно плащане на площ /СЕПП/ и по
Схема за национални доплащания /СНД/, като деянието е извършено от лице, което
управлява и представлява юридическо лице.
Причини
за извършване на престъплението: слаби волеви задръжки, стремеж към
облагодетелстване по неправомерен начин, незачитане на установения в страната
правов ред.
Мотиви
за извършване на престъплението: стремеж към облагодетелстване по неправомерен
начин.
Съдът
счита, че са налице законовите предпоставки посочени в чл.78а от НК за
освобождаване на Д. от наказателна отговорност с налагане на административно
наказание ГЛОБА. Деянието е извършено на 14.04.2008 година и към онзи момент за
това престъпление законодателят е предвидил наказание до три години лишаване от
свобода и глоба от 2000 до 5000 лева, т.е. изпълнена е първата предпоставка на
чл.78а б.А от НК. Видно от данните по делото Д. не е осъждан до сега за
престъпления от общ характер, както и не е освобождаван от наказателна
отговорност по реда на чл.78а от НК. Налице е и третата предпоставка,
предвидена в чл.78а б.В от НК - причинени щети от престъплението няма.
Съдът,
след като съобрази с целите с генералната и социалната превенция, имотното
състояние на подсъдимия, трудовото възнаграждение, което получава като
председател на кооперация „***” – *** лева бруто, счита, че целите на
наказанието могат да бъдат постигнати с налагане на административно наказание
ГЛОБА в размер на 1000 /хиляда/ лева, който размер се определи при смекчаващи
отговорността обстоятелства.
По
изложените съображения съдът постанови решението си.
ОКРЪЖЕН
СЪДИЯ: