Решение по дело №211/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 507
Дата: 18 юни 2021 г. (в сила от 8 юли 2021 г.)
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20217150700211
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 507/18.6.2021г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ІІІ – административен състав, в открито съдебно заседание на осемнадесети май, две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

 

 

при секретар

Димитрина Г.

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 211 по описа на съда за 2021 г.

                                               

Производството е по реда на чл. 215 от ЗУТ и е образувано по жалбата на Р.Г.Д. *** против Заповед № 420/12.08.2020 г. на Кмета на Община – Брацигово, за изменение на ПЗ и РУП за част от кв. 19, УПИ I-126, IV-125-ТУ и V-125 –ТУ по РП на с. Исперихово, общ. Брацигово.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е неправилна и незаконосъобразна, моли се да бъде отменена. В съдебно заседание жалбоподателката се представлява от адв. П., който по изложени съображения, моли съда да отмени оспорената заповед. Не претендира направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Кмета на Община – Брацигово, се представлява от юриск. С., който счита жалбата за неоснователна и моли съда да постанови решение, с което да потвърди издадената заповед като правилна и законосъобразна, издадена от компетентен орган, при спазване на материалния закон и административнопроцесуалните правила, както и в съответствие с целта на закона. Не претендира направените по делото разноски.

Заинтересованата страна – Д.Г.В., редовно призован, се явява лично, като предоставя на съда да разреши правния спор.

Заинтересованите страни - В.Д.В. и Я.Х.Ч., редовно призовани, не се явяват и не вземат становище по жалбата.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Предмет на оспорване е Заповед № 420/12.08.2020 г. на Кмета на Община – Брацигово, за изменение на ПЗ и РУП за част от кв. 19, УПИ I-126, IV-125-ТУ и V-125 –ТУ по РП на с. Исперихово, общ. Брацигово, с които се ситуира свързано застрояване с височина до 4.5 м, Пзастр.≤60%, Позел.≥40%, Кинт≤1.2 по означенията и корекциите върху приложената скица-проект.

Заповедта е редовно съобщена на жалбоподателката по пощата с обратна разписка на 03.02.2021 г. (л. 12), като в законоустановения срок същата е упражнила правото си на жалба пред Административен съд – Пазарджик.

Административното производство по издаване на оспорената заповед е започнало по искане с вх. № 94Д-557-3/29.05.2020 г. от Д.В. като наследник на К. И. В., собственик на УПИ ІV-125-ТУ, кв. 19 по плана на с. Исперихово, общ. Брацигово. Изготвен е проект на План за застрояване, чиято цел е да се определи застрояването между трите имота като свързано на вътрешно регулационните линии (имотните граници) на имотите. За УПИ І-126 (собственост на жалбоподателката) даденото засроително петно има характера на допълващо застрояване, а за останалите два имота, които са с предназначение за обществено обслужване, то се явява основно.

За изясняване на значимите за спора обстоятелства по делото е допусната съдебно-техническа експертиза, чието заключение, съдът възприема като компетентно изготвено. В отговор на поставените въпроси вещото лице е констатирало, че при построяването на жилищната сграда на жалбоподателката в УПИ 1-126 в кв. 19, по плана на с. Исперихово, е спазено отстоянието от изискващите се 3 м от южната регулационна линия, която съвпада с границата на имота, т.е. застрояването в имота е ниско жилищно, свободно. Новопредвидената застройка, одобрена с обжалваната заповед, включва сградата в свързано застрояване със съседните два урегулирани имота - УПИ IV-125 и УПИ V-125, т.е. не се спазват отстояния от границата, а застрояването стига и тангира на самата граница. В експертизата е казано, че няма дадено съгласие на жалбоподателката за одобряване на свързано застрояване, засягащо жилищната й сграда (такова не е представено към преписката за изменение).

Според вещото лице одобреното с обжалваната заповед изменение на Плана за застрояване и работен устройствен план към него, не отговаря на разпоредбите на чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ, съгласно които влезлите в сила подробни устройствени планове могат да се изменят когато има съгласие на всички собственици на имоти по чл. 131, ал. 2, т. 1 и носители на вещни права върху тях. В случая няма съгласие на собствениците на един от засегнатите с изменението имоти - пл. №126, за който е отреден УПИ 1-126. Посочено е, че в УПИ 1-126, собственост на жалбоподателката, застрояването е свободно: жилищната сграда не е калкан, същата има прозорци и стреха. С включването й в свързаното застрояване със съседните парцели, съгласно одобрената заповед, се затварят прозорците на южната й фасада, входовете за етажите й и входа за дворното място.

Вещото лице е категорично, че с одобряването на изменения План за застрояване и работен устройствен план към него е нарушена разпоредбата на чл. 21, ал. 5 от ЗУТ, съгласно която свързано ниско застрояване (каквото е в случая) се допуска при наличие на нотариално заверено писмено съгласие на собствениците на съседните урегулирани имоти, в които се установява свързаното застрояване (имотът на жалбоподателката е съседен на имота — пл. № 125 на собственика, поискал изменението).

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Обжалваната заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма и от компетентен за това административен орган, на основание чл. 129, ал. 2, чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ, чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и Решение № 1 от протокол № 5/10.06.2020 г. на Общински експертен съвет по устройство на територията, но в противоречие материалноправните разпоредби по издаването й.

Безспорно по делото се установи от приетата и неоспорена съдебна експертиза, че новопредвидената застройка, одобрена с обжалваната заповед, включва сградата в свързано застрояване със съседните два урегулирани имота - УПИ IV-125 и УПИ V-125, т.е. не се спазват отстояния от границата, а застрояването стига и тангира на самата граница.

Въпреки, че в обяснителната записка по изготвения ПУП е посочено, че за УПИ І-126 (собственост на жалбоподателката) даденото застроително петно има характера на допълващо застрояване, то съдът намира, че в случая е приложим текстът на чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ, съгласно които влезлите в сила подробни устройствени планове могат да се изменят когато има съгласие на всички собственици на имоти по чл. 131, ал. 2, т. 1 и носители на вещни права върху тях. Не е спорно по делото, че няма дадено съгласие на жалбоподателката за одобряване на свързано застрояване, засягащо жилищната й сграда (такова не е представено към преписката за изменение).

Действително, съгласно чл. 23, ал. 1 от ЗУТ, характерът на застрояването се определя от височината на сградите на основното застрояване и е съответно ниско, средно и високо. Вярно е и че такава разграничителна характеристика на допълващото застрояване не е предвидена в закона. Но от обстоятелството, че характерът на застрояването в един имот се определя от височината на основното застрояване в имота, не може да се направи извод, че правилото на чл. 21, ал. 5 от ЗУТ /че свързано ниско застрояване се допуска при наличие на нотариално заверено писмено съгласие на собствениците на съседните урегулирани поземлени имоти, в които се установява свързаното застрояване/, е относимо и приложимо само за постройки на основното застрояване. Ако волята на законодателя е била в този смисъл, то нормативното изискване по чл. 21, ал. 5 от ЗУТ нямаше да е изведено в самостоятелна разпоредба, а щеше да бъде отнесено към изискванията за свързано застрояване на сградите на основното застрояване, регламентирани в чл. 21, ал. 2 от ЗУТ. В този смисъл, съдът намира, че за предвиждане за свързано ниско застрояване в два имота, се изисква наличието на нотариално заверено писмено съгласие на собствениците на съседните УПИ, в които се установява това свързано застрояване. В случая липсва нотариално заверено съгласие на жалбоподателката като собственик на УПИ І-126, поради което обжалваната заповед не отговаря на разпоредбите на чл. 134, ал. 2, т. 6 от ЗУТ. Следва да се отбележи също, че тъй като жилищната сграда, не е калкан, същата има прозорци и стреха и с включването й в свързаното застрояване със съседните парцели, съгласно одобрената заповед, се затварят прозорците на южната й фасада, входовете за етажите й и входа за дворното място.

С оглед гореизложеното, съдът намира обжалваната заповед за неправилна и незаконосъобразна, поради което ще следва да бъде отменена.

По делото не е направено своевременно искане за заплащане на направените разноски, поради което съдът не дължи произнасяне в частта за разноските.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 от АПК, Административен съд – Пазарджик

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № 420/12.08.2020 г. на Кмета на Община – Брацигово, за изменение на ПЗ и РУП за част от кв. 19, УПИ I-126, IV-125-ТУ и V-125 –ТУ по РП на с. Исперихово, общ. Брацигово, с които се ситуира свързано застрояване с височина до 4.5 м, Пзастр.≤60%, Позел.≥40%, Кинт≤1.2 по означенията и корекциите върху приложената скица-проект.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

                                                                                    

                                                               СЪДИЯ: /п/